Citat:
Ursprungligen postat av
namo
Vilka är sutoro och vilka är sootoro ? Vad är Dawronoye-sekten? Det pratas om att en av dem ska vara den riktige, men är det inte så att båda grupperna består av samma folk? Och om jag har förstått rätt så är den grupp som inte anses vara den riktige anses så på grund av att de samarbetar med kurder. Hur enkelt är det inte för er att förkasta det som inte går i linje med era ideologier eller tankesätt? Ni uppmuntrar inte till oliktänkande; självkritik är främmande för er. Antingen är ni med resten av oss eller är ni inte av oss är eran motto.
No offence, men det brukar vara bra att inte prata om saker man inte har någon koll på.
Sootoro är den originella milisen för assyrier/syrianer som inte strider för SAA eller NDF. Dawronoye-sekten bröt sig ur denna milis under början på 2014 ifall jag minns det korrekt.
Bägge grupperingar tillhör samma folk, men MFS/Dawronoye består utav 30-50 populister som använts som verktyg av regionala aktörer i någon decennium. Tidigare arbetade de för turkiska MIT. De representerar inte på något sätt vårt folk, utan är blodsugare helt enkelt. Sådana som ni kurder kallar för "jash" om jag förstått det rätt. Deras enda mål är att suga ut pengar, och har trakasserat assyrier i västra Assyrien.
Som sagt, det finns inget assyriskt/syrianskt förbund som stödjer Dawronoye-sekten, och de är väldigt få till antalet. Jag skriver 50, men i verkligheten är de nog 30 personer?
Dawronoye-gruppen anklagas för manipulation
http://www.hujada.com/article.php?ar=2353
Ett av många exempel.
I början av 2012 upprättade de en promemoria till det turkiska parlamentet inför sitt besök hos den grupp som förberedde en ny konstitution. De använde Assyriska riksförbundets (ARS) namn utan förbundets medgivande. ARS gick ut med en skrivelse och tog avstånd från deras olovliga användning av förbundets namn. En liknande grupp från Turabdin hade gjort besök hos grundlagskommittén bara en vecka tidigare, men Dawronoye ville ge sken av att de är assyriernas enda legitima representanter och gjorde ett eget besök.
Dawronoye har under åren bytt sida som man byter skjorta. De började som en gren av kurdiska PKK i början av 1990-talet, satte sig i den turkiska säkerhetstjänstens knä i början av 2000-talet, gjorde detsamma i Syrien och fick därmed ett officiellt erkännande av Baathregim, men hoppade över till oppositionen i början av inbördeskriget under förevändningen att ADO representerar endast den assyriska falangen. Dawronoye använder sig av beteckningen Syriac eller Suryani istället för Assyrian som de hävdar tillhör endast nestorianer (Detta gäller i fallet Syrien, när dawronoye ville få in en fot i oppositionen). I slutet av 2013 anslöt de sig till PKK igen genom dess gren i Syrien (PYD). Nu har de "ministrar" i de regioner i norra Syrien som PYD har deklarerat som autonoma. De bär också kurdiska vapen i en påstådd egen polisstyrka, efter att de bröt sig ur en gemensam vaktstyrka för assyrierna i Gozarto under namnet Sootoro. Dawronoye har använt samma namn men med en annan stavning, Sutoro. Både Assyria TV och Hujådå har uppmärksammat detta.
Är det fortfarande konstigt att ingen seriös organisation eller assyriskt/syrianskt parti stödjer dessa pajaser?
Och jag upprepar: Vi snackar om ett tiotal personer.
Om man nu vill ha en representativ assyrisk/syriansk styrka ska man givetvis vända sig till den riktiga Sutoro/Sootoro-organisationen som jag länkade i mitt förra inlägg.