2015-09-20, 22:37
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Hur mkt trupp skickar Putin? Kommer Assad lyckas att knäcka rebellerna tro? När då isf?
Citera
2015-09-20, 22:43
Bannlyst
Ja, jag minns en dokusåpa om skolbarn där - Syrian school. Mitten av 2000 talet ca.
Helt integrerat. Kristna, muslimer, palestinska flyktingbarn osv lekte och studerade tillsammans.
Jag hade en extremt negativ syn på Syrien pga Israel. Men den serien ändrade min syn. Inte en chans att det var fejkat och jag det var uppenbart att samhället höll på att förändras till mer öppet och tolerant för politisk dialog.
Senast redigerad av molndans 2015-09-20 kl. 23:15.
Citera
2015-09-20, 23:55
Medlem
greeneyes avatar
Har för mig att hans fru är sunni.
Citera
2015-09-21, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Ja, jag minns en dokusåpa om skolbarn där - Syrian school. Mitten av 2000 talet ca.
Helt integrerat. Kristna, muslimer, palestinska flyktingbarn osv lekte och studerade tillsammans.
Jag hade en extremt negativ syn på Syrien pga Israel. Men den serien ändrade min syn. Inte en chans att det var fejkat och jag det var uppenbart att samhället höll på att förändras till mer öppet och tolerant för politisk dialog.

Haha ja verkligen, hur kommer det sig att väldigt många kurder i Syrien inte har ett syriskt medborgarskap? Skillnaden mellan Assad och Saddam är att Assad inte är lika kåt i att döda, han försvagar folket genom andra metoder. Inte ställde sig det syriska folket upp för skojskull? Har du ens varit i MÖ? Assad är den sista som varit öppen för en politisk dialog, han är en hund åt ryssarna som hellre ser varje medborgare av sitt land dö innan honom. Man kan diskutera ifall det nu är bättre än förr- nej det är inte såklart men det förändrar inte faktumet att Assad är lika mycket ibnl kelb som Saddam.
Citera
2015-09-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greeneye
Har för mig att hans fru är sunni.

Ja, stämmer. Men inte har någon inflytande? Vad hon enbart verkar göra är att leva lyxlivet, Assad gifte sig med henne för att få sunniterna att känna mer förtroende för honom. Ett smart drag.
Citera
2015-09-21, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Ja, stämmer. Men inte har någon inflytande? Vad hon enbart verkar göra är att leva lyxlivet, Assad gifte sig med henne för att få sunniterna att känna mer förtroende för honom. Ett smart drag.

Du är allmänt förvirrad. Bashar gifte sig med henne innan han blev återkallad till Syrien.
Citera
2015-09-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Hur mkt trupp skickar Putin? Kommer Assad lyckas att knäcka rebellerna tro? När då isf?

Nej, Ryssland kommer inte delta i konflikten i en sån stor utsträckning att det skulle förändra hela kriget. Om rebellerna faller är det nog för USA försöker hitta alternativ till de då är ineffektiva och en ytterst onödig investering. Man har spenderat 500 milj US $ på att träna och stödja rebellerna men enbart 52 av USA tränade rebellerna strider idag. En av general i den amerikanska armen hade en utfrågning där han erkänner att rebellerna mer eller mindre var ett misstag.
Citera
2015-09-21, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Visst, men de levde i fred och stolthet som en egen nation.
Det fanns en välmående medelklass.
Se var de befinner sig nu!?! Promenerandes på en motorväg på Balkan.... i läger i Libanon.... I sin egen sönderbombade källare i Syrien.

Fy helvete. Vad är lite korruption mot det de har nu? Tror inte ens att Syrien är särskilt högt på korruptionsskalan i jämförelse med andra länder i regionen.

Jag rekommenderar verkligen alla intresserade att titta på Al-Assad intervjuen.
Han kan sitt land, sitt folk, sin region och sina fiender.
Frågorna som ställs är intressanta och intelligenta.

Frågan är vad bidrar Assad till väst? Herregud, har du inte förstått realpolitikens spel? Tror du att vi bombar i Syrien för att vi på riktigt vill ha demokrati? Om Assad vore så bra som du försöker få honom att framstå som skulle inte landets befolkning ställa sig upp mot honom, Assad är smart och välutbildad, många gånger säger han kloka och ärliga saker men det förändrar inte faktumet att han är en tyrann.
Senast redigerad av Stockholm- 2015-09-21 kl. 01:28.
Citera
2015-09-21, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Du är allmänt förvirrad. Bashar gifte sig med henne innan han blev återkallad till Syrien.

Och du tror inte att hans familj hade en roll i det hela? Tror du på fullaste allvar att han pappa skulle låta Bashar gifta sig med vem som helst?
Citera
2015-09-21, 02:10
Medlem
6000st turkar gick till Syrien för att gå med i jihadist grupper.

Citat:
NEWS CENTER –
Turkish Foreing Ministry said 900 Turkish people joined ISIS and affiliated amred groups.
Talikng to Hurriyet Daily News, a ministry officer noted that 400 Turks in the ISIS gangs were killed. It was also stated that 300 Turks joined Jabhat Al-Nusra.
According to the documents of the Turkish Grand Assembly, 6000 Turks went to Syria and joined the radical jihadist groups and 300 of them were killed by Rojava defense forces in Kobanî.

http://en.hawarnews.com/900-turks-joined-isis-gangs-says-turkish-ministry/
Citera
2015-09-21, 02:34
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Frågan är vad bidrar Assad till väst? Herregud, har du inte förstått realpolitikens spel? Tror du att vi bombar i Syrien för att vi på riktigt vill ha demokrati? Om Assad vore så bra som du försöker få honom att framstå som skulle inte landets befolkning ställa sig upp mot honom, Assad är smart och välutbildad, många gånger säger han kloka och ärliga saker men det förändrar inte faktumet att han är en tyrann.

Alltså Bashar är ingen ängel. Men Syrierna hade en hyfsad levnadsstandard under honom. Även kurderna trots att de blev diskriminerade. Samhället var sekulärt och det var fri sjukvård och fri skolgång. Vad har de nu efter den arabiska hösten? Ett land i ruiner, hälften av befolkningen är på flykt och lever under fruktansvärda förhållanden.
Många av de som inte lyckats fly lever under omänskliga sharialagar. Kvinnorna som en gång i tiden kunde gå runt på stan utan att bära burka är idag sexslavar.

Från det ena till det andra. Ryska plan som flyger över Syrien:http://www.liveleak.com/view?i=aa6_1442778910
Citera
2015-09-21, 02:41
Medlem
Minns ni den ungerska reportern som sparkade ner flyktingar? En av dem som föll med ett barn i famnen är en Al Nusra Front medlem, ni kan se hur han ramlar nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=dK448n3sEig

Nu har Osama Abdul Mohsen fått jobb och ett nytt liv i Spanien.

PYD: Syrian refugee tripped by Hungarian journalist was member of radical al-Nusra Front
http://rudaw.net/english/middleeast/syria/20092015
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in