Citat:
Ursprungligen postat av
Odin81
Så jävla mycket det blir att hålla reda på, så mycket elände, så många viljor och intressen!
Pallar inte att ta in detta mera, snart blir man ju utbränd! Synd att man bryr sig, det är en självbevarelsedrift att göra som 99% av svenska folket gör! Dvs. Se åt ett annat håll och låtsas att det regnar!
Det blir bara så jävla påtagligt eftersom jag arbetar med barn som flytt Syrien, 5 åringar som på bilder målar vapen och lem-lästade kroppar, jag skojar inte.
Fan vad skönt om man bara kunde koppla bort allt och enbart klaga på att bussen är försenad, eller att det regnar, eller att man är lite förkyld!
HELT JÄVLA SINNESSJUKT! Folk reagerar inte längre, på fikarummet är det idol, farmen som diskuteras och hur halt det är på gården, hur illa det är med invandrarmammor som hämtar barn med burka! Jag har på kul småpratat lite om Syrien, även Vitryssland med mera men de vet ingenting alls!
Man kan inte slappna av och då talar jag som en etnisk svensk utan egna rötter, kan inte föreställa mig hur ni som har famij, bekanta, likasinnade känner.
EDIT: Jag hatar motsättningarna mellan Shia och Sunni och jag har tyvärr börjat i det tysta börjat känna stark avsmak för allt som har med Islam att göra!
Det är väldigt tragiskt. Värst är det för barnen, som du tar upp. De kommer påverkas psykiskt av detta krig och det gäller även de barn som lyckats ta sig hit till Sverige. Känner själv många syrier som flytt men som mår dåligt. De kan inte sova, äter lite, mår illa och blir rädda för oljud. Det är viktigt att visa uppskattning och närhet till dessa.
Har försökt hjälpa några med bostad, uppehållstillstånd och kontakt med migrationsverket och andra myndigheter. Mer går det inte att göra. Minns att det var någon i tråden som tidigare pratade om att det är hur enkelt som helst att få uppehållstillstånd här och att kontrollerna borde bli hårdare.
Dessvärre stämmer inte den skribentens analys. Det är svårare än vad folk tror. Många syrier som flyr förlorar allt, sina pass, sina papper och alla andra identifikationsupplysningar. Det är svårt för många att framstå som trovärdiga. Jag gick på förhör med en f.d. regeringssoldat hos migrationsverket för någon vecka sedan. De ställer absurda frågor och ofta kränkande sådana. Det var frustrerande för mig att lyssna när jag samtidigt visste vilket helvette personen hade gått igenom för att ta sig till Sverige.