2014-02-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
YPG har gått till attack i Qamishlo mot SAA, dessutom är läget spänt i Hasakah stad.
Jag hittar inte heller något om det först nämnda? Hörde/såg du rätt, för annars har islamisterna och NDF haft strider i Hasaka stad, men det var för några dagar sedan, vet inte om det fortfarande pågår.

Utöver det där så är det lite spänt nu bland arabiska klaner i Hasaka provinsen, efter att en del samarbetat med YPG och angripit ISIS och dess arabiska klaner.

Tycker att klanerna i Syrien inte tagits upp i tråden, vilket är synd för dom spelar en stor roll i inbördeskriget. Dom är många och har olika intressen. En del är på regimens sida och andra är på rebellernas sida. Upptäckte detta ämne ganska nyligen och det är som att man fått en ny dimension.
Citera
2014-02-23, 22:44
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Tycker att klanerna i Syrien inte tagits upp i tråden, vilket är synd för dom spelar en stor roll i inbördeskriget. Dom är många och har olika intressen.

Vilka klaner syftar du på?
Citera
2014-02-23, 22:50
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odin81
Så jävla mycket det blir att hålla reda på, så mycket elände, så många viljor och intressen!

Pallar inte att ta in detta mera, snart blir man ju utbränd! Synd att man bryr sig, det är en självbevarelsedrift att göra som 99% av svenska folket gör! Dvs. Se åt ett annat håll och låtsas att det regnar!

Det blir bara så jävla påtagligt eftersom jag arbetar med barn som flytt Syrien, 5 åringar som på bilder målar vapen och lem-lästade kroppar, jag skojar inte.

Fan vad skönt om man bara kunde koppla bort allt och enbart klaga på att bussen är försenad, eller att det regnar, eller att man är lite förkyld!

HELT JÄVLA SINNESSJUKT! Folk reagerar inte längre, på fikarummet är det idol, farmen som diskuteras och hur halt det är på gården, hur illa det är med invandrarmammor som hämtar barn med burka! Jag har på kul småpratat lite om Syrien, även Vitryssland med mera men de vet ingenting alls!

Man kan inte slappna av och då talar jag som en etnisk svensk utan egna rötter, kan inte föreställa mig hur ni som har famij, bekanta, likasinnade känner.

EDIT: Jag hatar motsättningarna mellan Shia och Sunni och jag har tyvärr börjat i det tysta börjat känna stark avsmak för allt som har med Islam att göra!

Det är väldigt tragiskt. Värst är det för barnen, som du tar upp. De kommer påverkas psykiskt av detta krig och det gäller även de barn som lyckats ta sig hit till Sverige. Känner själv många syrier som flytt men som mår dåligt. De kan inte sova, äter lite, mår illa och blir rädda för oljud. Det är viktigt att visa uppskattning och närhet till dessa.

Har försökt hjälpa några med bostad, uppehållstillstånd och kontakt med migrationsverket och andra myndigheter. Mer går det inte att göra. Minns att det var någon i tråden som tidigare pratade om att det är hur enkelt som helst att få uppehållstillstånd här och att kontrollerna borde bli hårdare.
Dessvärre stämmer inte den skribentens analys. Det är svårare än vad folk tror. Många syrier som flyr förlorar allt, sina pass, sina papper och alla andra identifikationsupplysningar. Det är svårt för många att framstå som trovärdiga. Jag gick på förhör med en f.d. regeringssoldat hos migrationsverket för någon vecka sedan. De ställer absurda frågor och ofta kränkande sådana. Det var frustrerande för mig att lyssna när jag samtidigt visste vilket helvette personen hade gått igenom för att ta sig till Sverige.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-23 kl. 22:53.
Citera
2014-02-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Vilka klaner syftar du på?
Syftar på alla klaner. http://www.fairobserver.com/article/tribal-factor-syria-rebellion

Kollat lite gran på specifika klaner i Wikipedia, finns en hel del intressant att läsa, dock så är inte allt relevant för den här inbördeskriget.
Citera
2014-02-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Jag hittar inte heller något om det först nämnda? Hörde/såg du rätt, för annars har islamisterna och NDF haft strider i Hasaka stad, men det var för några dagar sedan, vet inte om det fortfarande pågår.

Utöver det där så är det lite spänt nu bland arabiska klaner i Hasaka provinsen, efter att en del samarbetat med YPG och angripit ISIS och dess arabiska klaner.

Tycker att klanerna i Syrien inte tagits upp i tråden, vilket är synd för dom spelar en stor roll i inbördeskriget. Dom är många och har olika intressen. En del är på regimens sida och andra är på rebellernas sida. Upptäckte detta ämne ganska nyligen och det är som att man fått en ny dimension.
Ja, jag hörde rätt. Dock kan det vara lögn också, det är ute första gången Rudaw ljuger. Tex så ljög man flitigt under valet 2013.
Citera
2014-02-24, 15:01
Medlem
"YPG captured Tel Brak with a tactic taken from the Germans during WW2. Blietz attack but without airforce. Advancing tanks and armored vehicles pounding Al Qaida strongholds in the city while the ground forces attacks from the flanks capturing over 30 terrorists in Tel Brak.

Why they had to retreat from Tel Brak earlier was because Al Qaida disguised themselves as villagers entering the city during the aftermatch last time. And when the bulk of the YPG forces moved on towards Tel Hamis those Al Qaida disguised terrorists attacked YPG checkpoints that was left to bring safety to the people in Tel Brak. YPG have learned from its mistake and will force villagers to bring documents and will search from house to house after weapons.

This video shows YPG moving on towards Tel Hamis, Al Qaidas last stronghold in north eastern Syria also called Western Kurdistan or Rojava.

Long live a free Kurdistan and a democratic Syria without any islamists presence!
"

Imponerande! Man har använt sig av en sorts blixtattack för att ta Tel Barak från ISIS. Nu är man påväg mot Tel Hamis. Ge kurderna moderna vapen så kommer vi inte se en enda islamist-råtta i Syrien kvar!

I början av videon kan man se en hemmagjord stridsvagn.
http://www.liveleak.com/view?i=119_1393242247
Citera
2014-02-24, 18:05
Medlem
Kristna européer åker till Syrien för att ansluta sig till kristna militant grupper. Det rör sig dock om 10-20 pers.

http://www.al-monitor.com/pulse/security/2014/02/european-christians-fighting-syria-kurdish-groups-syriac.html#
Citera
2014-02-24, 20:06
Medlem
Läser man artikeln om dom "Kristna Européerna" så rör det sig om i själva verket Assyrier från Europa.

Det står, Dom har åkt ner för att försvara den Assyriska närvaron i området, Och att bl.a en Assyrisk Officer från Shweiziska Armén har anlänt.
Citera
2014-02-24, 22:41
Medlem
Vi var många igår som ifrågasatte Qandils uppgifter om att YPG och SAA stridit med varandra i Hasaka. Nu talas det om detta i sociala media så det finns åtminstone något som styrker Qandils påstående. Dessa som skriver här har kontakt med personer/aktivister på plats som ger dom uppgifter. Om flera av dom skriver att något hänt så är sannolikheten stor att det har hänt. Av detta kan man dra slutsatsen att något har hänt, men man kan inte vara säker på exakt vad som har hänt. http://vvanwilgenburg.blogspot.se/2014/02/clashes-regime-and-asayishypg-in-qamislo.html

Det har hänt tidigare att det blivit skottlossning mellan YPG och NDF i Hasaka, dock så har det varit korta strider som upphör och därefter är allt som det var innan. Får se om det dyker upp något imorgon om detta i media.
Citera
2014-02-25, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Läser man artikeln om dom "Kristna Européerna" så rör det sig om i själva verket Assyrier från Europa.

Det står, Dom har åkt ner för att försvara den Assyriska närvaron i området, Och att bl.a en Assyrisk Officer från Shweiziska Armén har anlänt.
Hur är det med assyrierna som bor i Syrien? Har dom någon styrka som strider?
Citera
2014-02-25, 07:05
Medlem
Xeliouss avatar
Iran ska leverera vapen till Irak, sägs det. Vore bra om det blir ett starkt Irak som kan utrota ISIS själva.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18433077.ab
Man kan undra vad detta är för vapen iofs.

Intelligensreserven: http://www.liveleak.com/view?i=68b_1393275162
Senast redigerad av Xelious 2014-02-25 kl. 07:38.
Citera
2014-02-25, 10:39
Medlem
Brigade 61 i Daraa verkar var under attack sedan ett par dagar, har någon info om attacken och vilka i oppositionen som är inblandade.

Har rebeller infiltrerat Quneitra? Har för mig att detta är demilitariserad zon sedan sex dagars kriget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in