2014-10-30, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdic
Nej, utan internationell hjälp kommer vi inte att få någonting i Mellanöstern. Vi är alltför få för det.

Vi lever i en sjuk värld, hela världen är i kaos för att eliten vill förslava mänskligheten och sno våra gemensamma tillgångar. Vad gör vi åt saken? Dödar varandra.
Citera
2014-10-30, 20:31
Medlem
namos avatar
Citat:
No offence, men det brukar vara bra att inte prata om saker man inte har någon koll på.
No offense taken. Det som jag inte hade koll på hade jag frågor om.

Citat:
Sootoro är den originella milisen för assyrier/syrianer som inte strider för SAA eller NDF. Dawronoye-sekten bröt sig ur denna milis under början på 2014 ifall jag minns det korrekt.

Bägge grupperingar tillhör samma folk, men MFS/Dawronoye består utav 30-50 populister som använts som verktyg av regionala aktörer i någon decennium. Tidigare arbetade de för turkiska MIT. De representerar inte på något sätt vårt folk, utan är blodsugare helt enkelt. Sådana som ni kurder kallar för "jash" om jag förstått det rätt. Deras enda mål är att suga ut pengar, och har trakasserat assyrier i västra Assyrien.

Som sagt, det finns inget assyriskt/syrianskt förbund som stödjer Dawronoye-sekten, och de är väldigt få till antalet. Jag skriver 50, men i verkligheten är de nog 30 personer?

Dawronoye-gruppen anklagas för manipulation
http://www.hujada.com/article.php?ar=2353

Ett av många exempel.

I början av 2012 upprättade de en promemoria till det turkiska parlamentet inför sitt besök hos den grupp som förberedde en ny konstitution. De använde Assyriska riksförbundets (ARS) namn utan förbundets medgivande. ARS gick ut med en skrivelse och tog avstånd från deras olovliga användning av förbundets namn. En liknande grupp från Turabdin hade gjort besök hos grundlagskommittén bara en vecka tidigare, men Dawronoye ville ge sken av att de är assyriernas enda legitima representanter och gjorde ett eget besök.

Dawronoye har under åren bytt sida som man byter skjorta. De började som en gren av kurdiska PKK i början av 1990-talet, satte sig i den turkiska säkerhetstjänstens knä i början av 2000-talet, gjorde detsamma i Syrien och fick därmed ett officiellt erkännande av Baathregim, men hoppade över till oppositionen i början av inbördeskriget under förevändningen att ADO representerar endast den assyriska falangen. Dawronoye använder sig av beteckningen Syriac eller Suryani istället för Assyrian som de hävdar tillhör endast nestorianer (Detta gäller i fallet Syrien, när dawronoye ville få in en fot i oppositionen). I slutet av 2013 anslöt de sig till PKK igen genom dess gren i Syrien (PYD). Nu har de "ministrar" i de regioner i norra Syrien som PYD har deklarerat som autonoma. De bär också kurdiska vapen i en påstådd egen polisstyrka, efter att de bröt sig ur en gemensam vaktstyrka för assyrierna i Gozarto under namnet Sootoro. Dawronoye har använt samma namn men med en annan stavning, Sutoro. Både Assyria TV och Hujådå har uppmärksammat detta.

Är det fortfarande konstigt att ingen seriös organisation eller assyriskt/syrianskt parti stödjer dessa pajaser?

Och jag upprepar: Vi snackar om ett tiotal personer.

Om man nu vill ha en representativ assyrisk/syriansk styrka ska man givetvis vända sig till den riktiga Sutoro/Sootoro-organisationen som jag länkade i mitt förra inlägg.
Jag skulle vilja höra vad syrianer säger om Dawronoye/sutoro.
Citat:
Ursprungligen postat av svennefitta88
Tror du verkligen att kristna kommer att få något i Mellanöstern? Kurder som är muslimer blir mördade och ni hoppas på det bästa? Varför vänder ni er inte till Israel? De kristna i Libanon och Israel uppskattar judar och ni har mer gemensamt än med muslimerna.
De anklagade oss kurder för att ha sålt oss till judarna, att vi är judarnas hundar osv... I själva verket var vi inte de som tog kontakt med judar utan det var judar som tog kontakt med oss. Men nu har våra assyriska bröder börjat slicka juderöv: http://www.hujada.com/article.php?ar=2488
Citera
2014-10-30, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namo
No offense taken. Det som jag inte hade koll på hade jag frågor om.

De anklagade oss kurder för att ha sålt oss till judarna, att vi är judarnas hundar osv... I själva verket var vi inte de som tog kontakt med judar utan det var judar som tog kontakt med oss. Men nu har våra assyriska bröder börjat slicka juderöv: http://www.hujada.com/article.php?ar=2488

Det blir svårt, hela regionen bygger på Islam och de kristna klumpas ihop med korsfararna. Judarna har en enorm uppbackning och staten Israel håller araber i schack. Vad kan de kristna erbjuda? Skulle de jobba åt juden och offra sig för deras agenda? Jag tvivlar på det.
Citera
2014-10-30, 20:50
Medlem
Citat:
Vilka är sutoro och vilka är sootoro ? Vad är Dawronoye-sekten? Det pratas om att en av dem ska vara den riktige, men är det inte så att båda grupperna består av samma folk? Och om jag har förstått rätt så är den grupp som inte anses vara den riktige anses så på grund av att de samarbetar med kurder. Hur enkelt är det inte för er att förkasta det som inte går i linje med era ideologier eller tankesätt? Ni uppmuntrar inte till oliktänkande; självkritik är främmande för er. Antingen är ni med resten av oss eller är ni inte av oss är eran motto.
Man blir så förvirrad av dessa grupper, det är ungefär som assyrier/syrianer/Kaldéer, osv.
Citera
2014-10-30, 20:52
Bannlyst
Citat:
http://www.bahro.nu/readArticle.aspx?id=1126&catid=8

”Vi som arameisk (syriansk) grupp fördömer alla som hjälper eller stödjer dessa människor som arbetar för andra folks intressen. Vi kräver av ledarna för ''Dawronoye'' att sluta hjälpa den kurdiska gruppen och hjälpa den riktiga Sootoro som hjälper och försvarar vårt folk i Kamishli/Gozarto (Beth Zalin)”, säger Arameans.

Citat:

Vet inte ifall du bygger din världsbild utifrån några foruminlägg, men det får stå för dig.

Judarna ville f.ö. samarbeta med assyrierna under 70-talet. Varför inte? Assyrisk-judiskt samarbete är bara positivt. Det finns inte många icke-muslimska folkgrupper i Mellanöstern.

Och vad som är än mer positivt är att vi som kristen folkgrupp inte kan infiltreras av IS och andra terrororganisationer.
Citera
2014-10-30, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Man blir så förvirrad av dessa grupper, det är ungefär som assyrier/syrianer/Kaldéer, osv.

Är det verkligen så förvirrande? Jag tycker faktiskt inte det.

Lika lite som Dawronoye-sekten (med tiotal individer) representerar assyrierna i Syrien, lika lite representerar Huda-Par (som faktiskt har tiotusentals anhängare) kurder i Turkiet. Det vore intellektuellt oärligt av mig att påstå att Huda-Par, som t.o.m. dödar kurder, eller Ansar al-Islam i Irak, representerar er.

Och jag påstår heller inte att kurdiska grupperingar i Syrien som är ärkefiender till PYD är kurders representanter i Syrien av den enkla anledningen; de flesta kurder i Syrien är pro-PYD.
Citera
2014-10-30, 21:30
Bannlyst
http://www.tracimages.alturl.com/UltimateLeadership.pdf

IS/daesh ledarskap i länken ovan. Må de alla brinna i helvetet.
Citera
2014-10-30, 21:56
Medlem
ZuparNs avatar
Jag är som sagt inte särskilt insatt i de olika grupperingarna när det kommer till Sootoro. Det jag vet är att "Dawronoye" som för tillfället agerar tillsammans med YPG i största allmänhet inte erkänns av assyrier och syrianer i Sverige eller i Syrien.

Sootoro är en självständig gren som har samarbete med både SAA/NDF och YPG. De kontrollerar egna delar av Qamishli och omkringliggande byar.
Citera
2014-10-30, 22:01
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Tror du verkligen att kristna kommer att få något i Mellanöstern? Kurder som är muslimer blir mördade och ni hoppas på det bästa? Varför vänder ni er inte till Israel? De kristna i Libanon och Israel uppskattar judar och ni har mer gemensamt än med muslimerna.

Kristna i Syrien kommer få det bättre precis som i Irak om Kurderna skapar sin autonomi på nytt som förstördes.
Själv tror jag att Kristna (Assyrer) i Irak så har dom störst chans och få något och det genom Kurdistan.
Om dom blir "inbjudna" in i Kurdistan och sedan gör en folkomröstning om dom vill bli självständiga eller fortgå inom Kurdistan.

In a July 3 meeting with PRT and US Army civil affairs personnel, Mayor of Tal Kaif District Basim Bello said Assyrians in Ninewa Province feel intimidated by the Kurds and suffer from a lack of essential services. Bello said the solution lies in the inclusion of all groups in the provincial government. .He said civil rights protections for Christians will continue to be a concern whether predominantly Christian areas remain part of Ninewa or join the KRG. He reiterated his party's position that the Christian areas of Ninewa should form an autonomous region under Article 125 of the constitution.
Källa

"Kurdistan has flourished in a part of the world rife with instability and misery. Today, Kurdistan boasts internal stability and security and reflects the American spirit of inclusion and tolerance. Kurdistan is one of the few places in the region where Muslims, Christians and Jews are living openly and comfortable side by side, without the fear of oppression or subjugation."
Källa

There are many reasons to support the Kurdish requests. First, in sharp contrast to the conflict in Syria and others in Iraq, Libya, and Sudan, in which the U.S. has had a hard time separating the “good” (moderate, reliable, pro-Western) from the “bad” combatants, the Kurds are a reliable partner while ISIS and its Sunni allies are among its fiercest enemies. The Iraqi Kurds are solidly pro-West, stable, democratic, and protective of Christian and Yazidi minorities. Kurdistan was the one part of Iraq where the U.S. suffered very few casualties following the invasion in 2003, and people largely lived in peace.
Källa

"Secretary General of the Assyrian Democratic Bet Nahrin Movement Romeo Hakkari said that integrating the disputed territories into the Kurdish region is in the Christians’ interest."

“Implementing Article 140 is in our interest, because we want autonomy for Nineveh province. Our rights depend on the areas linked to Article 140, if we lose those areas it will damage us as well as the people in the Kurdistan Region,” said Hakkari.

About the Kurdish Peshmerga forces in the disputed areas, Hakkari mentioned that: “We support Peshmerga forces being there and they shouldn’t withdraw because their withdrawal would mean going back on what they promised to the Kurdish people.”

Romeo Hakkari also said that In regards to how far Baghdad has been able to protect Christians, Hakkari said: “the massacre of Christians started in 2003, late 2005, 2007 and now it continues. We are the only people that Baghdad government doesn’t protect. The best example is the massacre of Christians in 2010 when in 48 hours hundreds of Christians were killed in Mosul.”

“After 2004 onwards, more than 1,250,000 Christian citizens have allegedly left Iraq and fled abroad. If it wasn’t for the Kurdistan Region, the life condition of the Christians in Iraq would be worse than now,” added Hakkari.

Källa
Citera
2014-10-30, 22:04
Medlem
namos avatar
Citat:
http://www.bahro.nu/readArticle.aspx?id=1126&catid=8

”Vi som arameisk (syriansk) grupp fördömer alla som hjälper eller stödjer dessa människor som arbetar för andra folks intressen. Vi kräver av ledarna för ''Dawronoye'' att sluta hjälpa den kurdiska gruppen och hjälpa den riktiga Sootoro som hjälper och försvarar vårt folk i Kamishli/Gozarto (Beth Zalin)”, säger Arameans.
Det som får mig att undra är: om dessa är ett fåtal hur kommer det sig då att de har en TV-kanal?

Citat:
Vet inte ifall du bygger din världsbild utifrån några foruminlägg, men det får stå för dig.

Judarna ville f.ö. samarbeta med assyrierna under 70-talet. Varför inte? Assyrisk-judiskt samarbete är bara positivt. Det finns inte många icke-muslimska folkgrupper i Mellanöstern.

Och vad som är än mer positivt är att vi som kristen folkgrupp inte kan infiltreras av IS och andra terrororganisationer.
Du vet att araber brukar se en jude under varje sten, om du förstår vad jag menar? Och de har alltid anklagat kurder för att samarbete med judar osv osv... Assyrier har hoppat på denna tåg också. Men som du säger den bilden är baserad på forumiter här och där. Forumiter som jag anser ger en bild av hur övriga exil-assyrier tänker. Det får stå för mig som sagt.

Citat:
http://www.tracimages.alturl.com/UltimateLeadership.pdf

IS/daesh ledarskap i länken ovan. Må de alla brinna i helvetet.
Har du länk till artikeln?
Citera
2014-10-30, 22:09
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Kristna i Syrien kommer få det bättre precis som i Irak om Kurderna skapar sin autonomi på nytt som förstördes.
Själv tror jag att Kristna (Assyrer) i Irak så har dom störst chans och få något och det genom Kurdistan.
Om dom blir "inbjudna" in i Kurdistan och sedan gör en folkomröstning om dom vill bli självständiga eller fortgå inom Kurdistan.

In a July 3 meeting with PRT and US Army civil affairs personnel, Mayor of Tal Kaif District Basim Bello said Assyrians in Ninewa Province feel intimidated by the Kurds and suffer from a lack of essential services. Bello said the solution lies in the inclusion of all groups in the provincial government. .He said civil rights protections for Christians will continue to be a concern whether predominantly Christian areas remain part of Ninewa or join the KRG. He reiterated his party's position that the Christian areas of Ninewa should form an autonomous region under Article 125 of the constitution.
Källa

"Kurdistan has flourished in a part of the world rife with instability and misery. Today, Kurdistan boasts internal stability and security and reflects the American spirit of inclusion and tolerance. Kurdistan is one of the few places in the region where Muslims, Christians and Jews are living openly and comfortable side by side, without the fear of oppression or subjugation."
Källa

There are many reasons to support the Kurdish requests. First, in sharp contrast to the conflict in Syria and others in Iraq, Libya, and Sudan, in which the U.S. has had a hard time separating the “good” (moderate, reliable, pro-Western) from the “bad” combatants, the Kurds are a reliable partner while ISIS and its Sunni allies are among its fiercest enemies. The Iraqi Kurds are solidly pro-West, stable, democratic, and protective of Christian and Yazidi minorities. Kurdistan was the one part of Iraq where the U.S. suffered very few casualties following the invasion in 2003, and people largely lived in peace.
Källa

"Secretary General of the Assyrian Democratic Bet Nahrin Movement Romeo Hakkari said that integrating the disputed territories into the Kurdish region is in the Christians’ interest."

“Implementing Article 140 is in our interest, because we want autonomy for Nineveh province. Our rights depend on the areas linked to Article 140, if we lose those areas it will damage us as well as the people in the Kurdistan Region,” said Hakkari.

About the Kurdish Peshmerga forces in the disputed areas, Hakkari mentioned that: “We support Peshmerga forces being there and they shouldn’t withdraw because their withdrawal would mean going back on what they promised to the Kurdish people.”

Romeo Hakkari also said that In regards to how far Baghdad has been able to protect Christians, Hakkari said: “the massacre of Christians started in 2003, late 2005, 2007 and now it continues. We are the only people that Baghdad government doesn’t protect. The best example is the massacre of Christians in 2010 when in 48 hours hundreds of Christians were killed in Mosul.”

“After 2004 onwards, more than 1,250,000 Christian citizens have allegedly left Iraq and fled abroad. If it wasn’t for the Kurdistan Region, the life condition of the Christians in Iraq would be worse than now,” added Hakkari.

Källa

Kurdernas historia med minoriteterna i KRG och Ninveslätten har dock varit väldigt spänd de senaste åren. Flera kränkningar mot de mänskliga rättigheterna har rapporterats.

Jag tror att de kristna helst av allt skulle vilja ha en egen autonomi i Ninveslätten med stöd av både den irakiska centralregeringen och KRG. Det hade nog välkomnats av många om kurderna och irakierna gav assyrierna en chans att etablera en autonomi.
Citera
2014-10-30, 22:10
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Vi lever i en sjuk värld, hela världen är i kaos för att eliten vill förslava mänskligheten och sno våra gemensamma tillgångar. Vad gör vi åt saken? Dödar varandra.
Dags att döda eliten då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in