2014-10-28, 22:30
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
du är ju fan utvecklingsstörd.. avfärdar dig som ett troll

Om du avfärdar honom som ett troll, vad är du då själv? Ett ärketroll (eller som det i vissa
sammanhang brukar kallas ärkenöt)
Citera
2014-10-29, 00:55
Medlem
SvenAhlbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
*applåder*

Du har hela Estonia storyn här

http://www.bollyn.com/estonia-sinking/

http://www.bollyn.com/the-terror-drills-that-became-real

Dokumentär

http://www.youtube.com/watch?v=7raeWpRJtHI
Citera
2014-10-29, 06:11
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenAhlbin
Du har hela Estonia storyn här

http://www.bollyn.com/estonia-sinking/

http://www.bollyn.com/the-terror-drills-that-became-real

Dokumentär

http://www.youtube.com/watch?v=7raeWpRJtHI

Hoppla, där räcker inte foliehatten långt. Den stjärnan måste nog använda kastrull modell tjockare
Citera
2014-10-29, 13:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Är du säker på det? Viking Lines Cinderella byggdes 1989 och vad jag vet går den än...

Mig veterligen så har det lagts till fler säkerhets åtgärder i dem efter olyckan både fysiska som teoretiska i form av bättre utbildning bland personal osv.

Man valde att fortsätta använda skeppen men man valde att skärpa reglerna kring inspektionerna, säkerheten i dem samt kunskapen hos alla som arbetar på skeppen.

Det är även därför alla anställda får lära sig hur man ska hantera en krissituation vilket inte var ett krav tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
När är Rosella byggd exempelvis? Går Diana 2 ännu? Ja. Man har inte ändrat ett skvatt förutom tredje porten. De okunninga som gödslar forumet inser inte att de åtgärder som basunerades ut var ett resultat av Herald Of Free Enterprise olyckan.

Trög som du är orkar du väl inte ta till dig de fakta att fartyget bärgades inom ett dygn samt att varenda dödsoffer togs upp inom nämnda dygn.

Men att sprida din dynga utan att ha på fötterna här är säkert konstruktivt

Du missar även den biten att de tog in skeppen för renovering åren/året efter varav man la till nya säkerhetsåtgärder samt tog in personalen på utbildning för hur man ska hantera en krissituation likt Estonias.

Men det är väl en detalj som är helt oviktig att ta upp?

Sen så ändrades inte mycket efter "Heald of Free Enterprise" olyckan då företaget målade om alla sina skepp och ändrade sitt namn för att få fortsätta driva sitt företag, men vi kan väl ta o jämföra Titanic med Estonia eller varför inte Vasaskeppet?

Då även de är förlista skepp, nej skärpning alla förlisningar och hanteringar av dem sköts inte identiskt och sker inte identiskt och sluta med den där ovanan att vara otrevlig då du vinner absolut ingenting på det förutom att framstå som en översittare som saknar repsket för din gemene man.
Citera
2014-10-29, 18:11
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
du är ju fan utvecklingsstörd.. avfärdar dig som ett troll

Läs igenom denna då

http://www.maib.gov.uk/publications/investigation_reports/herald_of_free_enterprise/herald_of_free_enterprise_report.cfm

Där framgår tydligt att de flesta åtgärder som gjorts angående säkerhet och utbildning för sjöpersonal var ett reultat av den utmärkta rapporten som presenterades efter haveriet. Epitet som utvecklingsstörd tycker jag vi kan lämna därhän.

Visserligen infördes åtgärder, som du redovisade i din citerade text, även efter Estonias förlisning. Detta förnekar jag ej. Men totalt sett var det HOFE som var utlösningsfaktorn för skärpt säkerhet och utbildning inom sjöfartsområdet.

Har du någon kommentar till JAIC-rapporten och ovan redovisade rapport? Vore intressant att höra. Jag menar då i kvalitetstermer.
Citera
2014-10-29, 18:21
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Mig veterligen så har det lagts till fler säkerhets åtgärder i dem efter olyckan både fysiska som teoretiska i form av bättre utbildning bland personal osv.

Man valde att fortsätta använda skeppen men man valde att skärpa reglerna kring inspektionerna, säkerheten i dem samt kunskapen hos alla som arbetar på skeppen.

Det är även därför alla anställda får lära sig hur man ska hantera en krissituation vilket inte var ett krav tidigare.

Du missar även den biten att de tog in skeppen för renovering åren/året efter varav man la till nya säkerhetsåtgärder samt tog in personalen på utbildning för hur man ska hantera en krissituation likt Estonias.

Men det är väl en detalj som är helt oviktig att ta upp?

Sen så ändrades inte mycket efter "Heald of Free Enterprise" olyckan då företaget målade om alla sina skepp och ändrade sitt namn för att få fortsätta driva sitt företag, men vi kan väl ta o jämföra Titanic med Estonia eller varför inte Vasaskeppet?

Då även de är förlista skepp, nej skärpning alla förlisningar och hanteringar av dem sköts inte identiskt och sker inte identiskt och sluta med den där ovanan att vara otrevlig då du vinner absolut ingenting på det förutom att framstå som en översittare som saknar repsket för din gemene man.

Som jag redovisat i föregående inlägg påbörjades personalutbildningen efter HOFE-olyckan. Visst gjordes tekniska modifikationer på fartygen efter Estoniakatastrofen. Jag jobbade till sjöss då det inträffade och kan garantera att inga extra kurser infördes för personal i anslutning till förlisningen, du har helt enkelt fel. Processen påbörjades tidigare.

För övrigt är det ju väldigt trevlig att utvecklingstördförklara en meddebbatör så som en viss gjorde här nyligen, men detta kommenterar du inte!? Det är respekt för gemene man det!
Citera
2014-10-29, 22:17
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Läs igenom denna då

http://www.maib.gov.uk/publications/investigation_reports/herald_of_free_enterprise/herald_of_free_enterprise_report.cfm

Där framgår tydligt att de flesta åtgärder som gjorts angående säkerhet och utbildning för sjöpersonal var ett reultat av den utmärkta rapporten som presenterades efter haveriet. Epitet som utvecklingsstörd tycker jag vi kan lämna därhän.

Visserligen infördes åtgärder, som du redovisade i din citerade text, även efter Estonias förlisning. Detta förnekar jag ej. Men totalt sett var det HOFE som var utlösningsfaktorn för skärpt säkerhet och utbildning inom sjöfartsområdet.

Har du någon kommentar till JAIC-rapporten och ovan redovisade rapport? Vore intressant att höra. Jag menar då i kvalitetstermer.

så nu har du nyktrat i.. hursomhelst diskuterade vi (eller i alla fall jag) sjömannamässigheten bland bryggbefälen ombord på Estonia natten då den förolyckades. jag menar att katastrofen berodde på 3 punkter; 1. för hög fart, 2. bogvisiret allmänt slitet samt felkonstruktion med ramp, 3. ingen visuell kontakt med bogvisiret från bryggan samt inget fungerande larmsystem tillhörande visirets låsning. alla dessa punkter sammantaget resulterade i katastrofen MEN punkt 1 överskuggar de övriga och här håller mig veterligen alla nautiker med mig. speciellt Göran Eklund, (bumpar den artikeln för säkerhets skull) http://www.sjofartstidningen.se/med-lost-bogvisir-pa-finlandsfarja/ .
vad gäller HOFE så visst vaknade SOLAS och IMO men implementeringarna kom nov -95 RO-RO SOLAS tillägg till kapitel II-1. (HOFE är btw en bedrövlig historia i klantighet, tydligen var båsen och ÖS fiender och vägrade vara på bildäck samtidigt, i detta fall trodde båda att den andra hade stängt bogvisiret)
Citera
2014-10-29, 22:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Som jag redovisat i föregående inlägg påbörjades personalutbildningen efter HOFE-olyckan. Visst gjordes tekniska modifikationer på fartygen efter Estoniakatastrofen. Jag jobbade till sjöss då det inträffade och kan garantera att inga extra kurser infördes för personal i anslutning till förlisningen, du har helt enkelt fel. Processen påbörjades tidigare.

Om personalutbildningen började tidigare så började den tidigare, men som du själv säger så skedde tekniska modifikationer på fartygen efter Estonia vilket fortfarande är en ändring av fartygen.

Sen måste man titta på hur inspektionerna har förändrats sedan Estonia och tidigare.

Citat:
För övrigt är det ju väldigt trevlig att utvecklingstördförklara en meddebbatör så som en viss gjorde här nyligen, men detta kommenterar du inte!? Det är respekt för gemene man det!

Ursäkta, jag har inte förklarat att någon har ett mentalt handikapp, utan har snarare sagt åt dig att uppföra dig som en normal individ genom att hålla en god ton.

Man tjänar absolut ingenting på att säga att folk är tröga vilket du gjorde innan. (Jag såg inte den andra personens kommentar men samtidigt så antog jag att du var vuxen nog att förklara dig för honom att du inte är mentalt handikappad speciellt då du tidigare riktade en onödig kommentar mot mig)

Citat:
Trög som du är orkar du väl inte ta till dig de fakta att fartyget bärgades inom ett dygn samt att varenda dödsoffer togs upp inom nämnda dygn.

Jag kan garantera att du inte har kunskap inom alla ämnen och arbetsområden, betyder det att de som arbetar inom de områdena har rätten att kalla dig trög?

Nej det ger dem inte den rättigheten då det inte är ditt ansvar att kunna allt inom det området, däremot så skall man ha en grundläggande kunskap i allt som är viktigt för att kunna fortleva i ett samhälle samt inom det område som du har valt att arbeta inom.
Senast redigerad av Ondahamstern 2014-10-29 kl. 22:42.
Citera
2014-10-31, 02:15
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Å andra sidan så behöver ju inte en rädsla för att bli spolad överbord vara helt rationell och grundad i vetenskap. Vittnet kan helt enkelt ha noterat att det är väldigt blåsigt och skvätter upp en massa vatten på däck med resulterande rädsla för att bli spolad över bord.

Det är helt sant.

Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Ser du ordet "slog"? Ja, det är två helt olika saker eftersom "slog" är en betydligt kraftigare beskrivning än "stänka".

Men stänka är precis vad det gjorde, det sköljde/slog inga vågor upp till de däck där passagerarna kan vistas utomhus.

Citat:
Medelvinden var vid förlisningstillfället ca. 18 s/m, d.v.s. inget exeptionellt hårt väder. Att då som Estonia hålla en medelfart på 14 knop är inget tecken på dåligt sjömanskap. Att Viking- och Siljabåtarna som fanns i området skall ha dragit ner till 10 knop är en ren och skär efterhandskonstruktion för att stötta den officiella teorin.

Vi vet ju att fartygen än idag klarar tidtabellen i betydligt svårare förhållanden än när Estonia sjönk. Med 10 knop i medelfart finns det inte på kartan att nämnda fartyg skulle klarat sin tidtabell.

En löjlig efterkonstruktion är vad det är. Fråga er själva. Innan katastrofen var det aldrig ett Östersjöfartyg som ställde in en tur p.g.a. hårt väder. Ej heller åsidosattes tidtabellen vid hårt väder.

Jag är själv maskinist och jobbar på dylika fartyg. Vad är första åtgärden vid hårt väder från bryggbefälen? Mer maskineffekt för att kunna hålla tidtabellen.

Här en bra artikel som motsäger fantasierna om restriktiva befäl hos andra rederier.

http://www.nyan.ax/ledaren/insandare.pbs?news_id=38493

Och lite till...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11528976.ab

Så de som fortfarande tror på tomtar och troll bör ju begrunda detta. Skall vi alltså tro att övriga rederier var försiktiga innan Estonia sjönk, när de inte ens i dagsläget uppenbarligen är det!? Finns ingen logik resonemangen angående "dåligt sjömanskap". Färjorna på Östersjön torde ju således sjunka som stenar ett efter ett om den teorin skulle ha någon bäring.

Eftersom jag har en mkt nära anhörig som då var ett av de högsta befälen på M/S Silja Europa så kan jag meddela dig att de och likaså Viking drog ner på farten pga komfortskäl för passagerarna. När ett fartyg gungar/stampar/rullar så minskar försäljningen ombord plus att passagerarna upplever resan negativt, dvs färjorna/rederierna vill undvika det.

Dessutom har Helsingforsfärjorna inte så bråttom på samma sätt som Åbofärjorna har eftersom på rutten HEL-STO och vice versa så har färjorna en hel dag i hamn innan de ska iväg igen - till skillnad mot Åbofärjorna har en (1) timme på sig att få av alla passagerare och bilar samt fylla på alla förråd och lager samt städa hela fartyget. Plus lasta på alla nya bilar och långtradare samt passagerare.
Citera
2014-10-31, 05:39
Medlem
duqus avatar
Någonstans i denna tråd finns det länk där man kan läsa att Estonia:s kapten först fällde ut stabilisatorerna för att sedan ändra sin kurs och gick mer norrut, alltså valde han då att inte gå rakt emot vågorna/vinden utan valde att gå snett mot vågorna. Denna åtgärd bör ha fixat dels komforten ombord, kan också ha medfört att han ev kunde ha högre hastighet och då hålla tidtabellen. Det kan ju också förklara varför det stänkte upp, då bör ju babordssidan fått ta mera "stänk" än styvbordssidan som då nästan legat i lä i jämförelse.

Detta kan ju också ev förklara kollisionsteorin, eftersom han gick mera norrut kan han då ha smällt med någon/något som befann sig där och inte förväntade sig att Estonia skulle vara utanför sin vanliga kurs, det har ju nämnts militärövning under samma tidsperiod.
Citera
2014-10-31, 07:41
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Någonstans i denna tråd finns det länk där man kan läsa att Estonia:s kapten först fällde ut stabilisatorerna för att sedan ändra sin kurs och gick mer norrut, alltså valde han då att inte gå rakt emot vågorna/vinden utan valde att gå snett mot vågorna. Denna åtgärd bör ha fixat dels komforten ombord, kan också ha medfört att han ev kunde ha högre hastighet och då hålla tidtabellen. Det kan ju också förklara varför det stänkte upp, då bör ju babordssidan fått ta mera "stänk" än styvbordssidan som då nästan legat i lä i jämförelse.

Detta kan ju också ev förklara kollisionsteorin, eftersom han gick mera norrut kan han då ha smällt med någon/något som befann sig där och inte förväntade sig att Estonia skulle vara utanför sin vanliga kurs, det har ju nämnts militärövning under samma tidsperiod.

Estonia befann sig inte utanför den normala farleden. De hade bara valt att gå den mera nordgående rutten in via Söderarm. I övrigt förväntar man sig alltid att få möte till havs oberoende, radarn är ett mycket bra hjälpmedel på den punkten. Militärövning och krock kan du glömma
Citera
2014-10-31, 11:25
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Någonstans i denna tråd finns det länk där man kan läsa att Estonia:s kapten först fällde ut stabilisatorerna för att sedan ändra sin kurs och gick mer norrut, alltså valde han då att inte gå rakt emot vågorna/vinden utan valde att gå snett mot vågorna.

Fast det var ju sydvästlig vind...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in