Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Intressant fight, jämnare än vad oddsen föreslår enligt mig. Algieri är en smart och vältalad man med fötterna nere på jorden, i ringen är han en bra boxare som både kan ge och ta. Tycker inte man ska underskatta hans boxning. Mot Provodnikov åkte han ner tidigt och spräckte ögonbrynet redan i första ronden men visade sen otrolig resiliens och utboxade Provodnikov helt stundtals. Provodnikov å andra sidan är ingen otrolig boxare men likväl en skrämmande motståndare med bra slagkraft och ganska bra förmåga, åtminstone inledningsvis i en fight, att cutta av ringen. Algieri stod emot bra och var med både på insidan och utsidan. Hans jabb är riktigt riktigt bra som han i stort sett slänger hela tiden. Grym kondition
Att Algieri vann över Ruslan var väl nästan Årets Skräll. Jag blev i alla fall mycket förvånad. Det var väl nästan bara Tom Jones som trodde att Algieri skulle vinna den matchen.
För när Ruslan är 100% motiverad är han i princip ostoppbar. Min inledande efterrationalisering av Algeries vinst var att Ruslan inte lyckades motivera sig tillräckligt, men jag undervärderade utan tvekan Chris. Precis som du säger så är Algieri mycket svårboxad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Men sen så möter han Pacquiao som också kan slänga otrolig volym (tidigare i hans karriär var det otroligt, han har saktat ner lite på senare år) och grym handspeed. Pacquiao har betydligt bättre pop i hans slag än vad Algieri har dock är han en mindre effektiv puncher i welterweight än vad han var i de lägre viktklasserna. Tror inte Pacman kan knocka Algieri och tror inte heller att det blir en överlägsen seger, tror på en stabil men jämn poängseger i Pacquiaos favör. Tror definitivt Algieri kommer imponera på oss stundvis, det här ingen Brandon Rios. Mycket mer intelligent i ringen och en större palett av färdigheter.
Om matchen skedde idag så skulle nog Algieri ha en mycket god chans att vinna. Manny sparrar mot bl.a Mike Jones och Viktor Postol som båda påminner om Algieri i storlek och stil. Speciellt Viktor Postol, och Manny har tydligen haft stora problem i sin sparring med honom.
Jag tror att det var ett genidrag av Freddie att sparra med Viktor Postol eftersom Manny så småningom kommer vänja sig vid hans stil, vilket förstås inte bådar gott för Algieri.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Man ska inte heller förglömma att Algieri har ett stort övertag i både längd och räckvidd.
Jag håller med, men tror ändå att det främst blir fotarbetet som avgör vem som vinner. Manny har haft stora problem med benkramper de senaste åren, och om han inte lyckas lösa dessa kramper innan Algierimatchen så kan han få det svårt, för Chris kommer i så fall inte låta honom komma nära.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Det enda värdet jag finner för oss som gillar att spela lite på boxning är Algieri att vinna fighten. Det här är en fight som inte är omöjlig för honom och där han är klart undervärderad. Man kan säkert få 8-9 ggr pengarnra om man letar ordentligt. Jag ångrade aldrig att jag la pengar på Bradley i första fighten mot Pacquiao till exempel där jag fick höga odds. Ser lite det här som ett liknande scenario där jag ser ett möjligt scenario där Algieri vinner, låg risk hög utdelning om det skulle gå igenom.
Din vinst i Bradleymatchen orsakades förmodligen av korruption, men patriotism kan också ha spelat in. Det är förmodligen troligt att två domare i Algierimatchen blir från USA istället för tre som när matcherna går i USA. Frågan är om de amerikanska domarna kommer vara mer eller mindre patriotiska när matchen är i Macao. Vem domarna blir kommer förmodligen avgöra vad oddsen blir.
Ibland döljer boxarna också medvetet sin hälsa för allmänheten, som i Sergios senaste fight mot Cotto. Sergio hade svårigheter att gå utan stålskena vid sina knän, men i 24/7 innan matchen låtsades de att allt var bra med knäna. Hur boxningsläkaren kunde godkänna Sergios knän innan matchen är för mig en gåta. Visst förstår man att Sergio ville maximera sina inkomster när han slarvat bort så många år, men det kunde gått riktigt illa eftersom han inte var fysiskt kapabel att försvara sig. Äldre boxare är oftast mer sårbara för skador, och en duktig gambler räknar även in sådana faktorer.
.