Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Jodå vemsomhelst kan bli knockad såklart. Skillnaden på dessa två exempel du gav är att Roy var helt shot, totalt slut som fighter och blev knockad av en ganska hårtslående fighter i Green. Mundine var ung och stark och blev nitad av en fighter som inte kan slå hål på en blöt papperspåse, Ottke. Men sånt händer. Jag mötte en kille som var riktigt stark fysiskt, två fighter senare blev han nitad i rond ett av en kille med ett record på 0-17. Och helt korrekt, Mundine var i ledning mot Ottke när han slocknade. Och jag höll på Mundine i den fighten.
Du överdriver fortfarande resultatet av Mundines match mot Ottke, trots att jag förklarat för dig att Mundine enbart hade boxats i
ett år när han tog den matchen. Vet du någon annan boxare som gått en titelmatch efter att ha boxats i enbart ett år?
Som jag förklarade för dig tidigare så var Mundine en professionell rugby-league-spelare från 18 år till dess han var 25 år. Han var inte vilken rugbyspelare som helst, utan han var världens bästa rugbyleaguespelare, och var betald därefter. Därför var det en sensation när han plötsligt mitt i sin framgångsrika rugbykarriär beslutade sig för att börja boxas.
Om du tittade på de korta klipp som jag länkade till i mitt förra inlägg så såg du att trots att rugby är en lagsport så handlade publikens alla plakat om Mundine, exempelvis: “Mundine – Ronaldo of Rugby League” och “Choc – Full of Magic”. Dessa plakat kunde du se i publiken i ett av klippen, och det reflekterar Mundines position 1999 då klippen spelades in.
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Nej Green har inte varit lika bra som Mundine, det har jag inte sagt. Men han kan vara lika populär ändå, eller t.om mer populär. Frank Bruno var ju mer populär än Lennox men inte alls lika bra.
Nej, men som jag skrev tidigare så räknas Mundine som en av Australiens främsta idrottsmän genom alla tider. Det är inget man kan säga om Danny Green. Danny Green är knappast bland de 100 främsta Australiska idrottsmännen de senaste tio åren. Men jag håller med dig att Danny Green har varit populär… liknande Alexander Gustafssons popularitet i Sverige, kanske. Men Mundine var världens bästa idrottsman i Australiens populäraste sport, vilket slår något högre. Han är dock hatad av många på liknande sätt som Zlatan var hatad av många i Sverige för några år sedan.
Jag vet inte exakt hur mycket Mundine brukar tjäna på sina matcher, men jag vet att Mosley fick 1 miljon US-dollar i senaste matchen mot Mundine. I Mundines match mot Geale i början av detta året fick Mundine över 2 miljoner US-dollar. Som jag nämnde tidigare så fick Mundine över 6 miljoner US-dollar när han mötte Danny Green, 2006 (en del hävdar att Mundine fick 8 miljoner).
Jag ska väl erkänna att jag inte är så intresserad av vem som är mest populär. Jag tror att du inte förstår att Mundine har miljoner fans från sin tid som världens bästa Rugby-League-spelare, och många av dessa har följt honom också inom hans hobbysport boxningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Du skriver att problemet är att jag inte sett Mundine boxas men det är väl klart att jag har det. Jag såg honom redan mot Ottke ju, live. Och jag har sett honom flera ggr sedan dess och jag har aldrig varit sådär jätteimponerad, visst är han duktig men inte så att han är värd att möta nån av de stora pengamaskinerna. Min åsikt bara.
Och sen det där med att han vart högt rankad, det måste du ju veta om proboxningsvärlden att det betyder inte mkt. IBF och WBO har inte Floyd bland sina 15 högst rankade. IBF har "Damian Jonak" rankad 3a, 6 platser högre än t.ex Miguel Cotto. Är då rankingen en rättvisande bild av de faktiska boxningskunskaperna hos de herrarna? Nja, knappast va. Bara ett exempel angående ranking. Finns hur många tokigheter som helst där.
Men om vi tittar på super-six-deltagarna så var Arthur Abraham och Jermain Taylor inte rankade vid super-mellanvikt, eftersom de främst var mellanviktare. Jermain hade just förlorat två matcher mot Kelly Pavlik. Andre Dirrell och Andre Ward var för unga för att rankas topp-5 vid super-mellanvikt när deltagarna bestämdes 2009. När Carl Froch sedan slog Jermain Taylor i slutet på April 2009, så var han nästan helt okänd, och därför heller inte rankad topp-3 vid Super-mellanvikt. De tre högst rankade vid super-mellanvikt 2009 var: 1. Mikkel Kessler 2. Anthony Mundine 3. Lucian Bute, enligt i stort sett alla källor. Har du glömt bort det så kan du väl fråga någon av dina boxningsvänner, med bättre minne.
Men sedan håller jag med dig att det finns många som inte vet hur man rankar. Värst är kanske
Ring Magazine som ägs av Golden Boy Promotion.
Bäst rankning finner du här på Flashback:
https://www.flashback.org/t2265738
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Och som du skriver sen, Geale var bättre förberedd andra gången och vann enkelt. Är det bara det som krävs för att slå Mundine? Att man förbereder sig ordentligt? Kan Mundine bara vinna om motståndaren inte är förberedd ordentligt? Fick inte med mig riktigt vad du menade där.
Ha ha ha… Mundine hade sedan länge inriktat sig på Lätt-mellanvikt, men han kunde inte motstå frestelsen att möta Geale igen i Mellanvikt eftersom Geale hade både WBA- och IBF-bältet, samtidigt som Mundine fick över 2 miljoner US-dollar för att ta matchen. Men matchen blev en distraktion för Mundine, som nu helt satsar på Lätt-mellanvikt. Mundines motivation var helt enkelt inte stark nog eftersom han ändå inte tänkte fortsätta boxas vid mellenvikt, medan Geales motivation att vinna var starkare än någonsin.
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Hursomhelst, Mundine har klivit upp mot världsklassboxare två ggr och förlorat båda. Han har aldrig vunnit mot ett stort namn. Alltså tycker jag inte att han ska få möta nån av de stora. Jag anser att det finns andra som förtjänar chansen mer.
Mundine är ett stort namn i Australien, därför har han inte behövt möta andra berömda personer för att kunna tjäna miljoner US-dollar varje år. Det har mycket riktigt inneburit att Mundine inte behövt anstränga sig för att utveckla sin boxnings-konst och –teknik, han har haft en god inkomst från boxningen i alla fall.
Geale hävdar att Mundine hade sin topp för några år sedan och att han inte längre har samma skärpa. Men bara för att Mundine hade svårt att motivera sig att gå upp till mellanvikt igen för att möta Geale, så behöver det inte innebära att han saknar tillräcklig motivation för att lyckas vid Lätt-mellanvikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Kul att tugga med dig
Detsamma
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
du verkar jävligt kunnig om Mundine. Hur kommer det sig? Har du bott i Australien?
Jag är kunnig om många boxare, men eftersom jag också gillar rugby så är jag givetvis mycket kunnig om Mundine. Australien har jag mycket riktigt varit i en hel del, så jag känner till deras idrottsmän.
.