2014-10-27, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kreatin ger effekt, och det är säkert fördelaktigt vid jägartestet. Dock är det marginella effekter vi talar om. Om du vill och borde bli jägarsoldat så kommer du klara det oavsett, men om du vill gå "all-in" och verkligen göra det bästa så varför inte? Det kostar knappt någonting och kommer med största sannolikhet hjälpa dig, även om hjälpen inte är kanonstor.

Var själv jägare för ca 15 år sedan och kan lugna dig med att om du har normalstyrka, normalkondition tillsammans med lite järnvilja så kommer du klara testet. Förutsätter att du har hela knän, de kollar de också.

Ok, skönt att höra! Känner att jag har normalstyrka samt normalkondition. Fri från knäproblem också . Är dock sugen att höra mer om det där jägartestet. Vad innebär det? Har hört genom rykten att man skall ta sig upp på ett ben när man sitter på en 40cm hög pall. Stämmer detta? Är det fler moment?
Citera
2014-10-27, 13:52
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmder
Ok, skönt att höra! Känner att jag har normalstyrka samt normalkondition. Fri från knäproblem också . Är dock sugen att höra mer om det där jägartestet. Vad innebär det? Har hört genom rykten att man skall ta sig upp på ett ben när man sitter på en 40cm hög pall. Stämmer detta? Är det fler moment?

Det skiljer säkert från ställe till ställe men tror principen är samma. Där jag gjorde testet fick man sätta på sig en ryggsäck, kommer inte ihåg hur mycket den vägde men inte svintung, 10-20 kg kanske. Sedan fick man ställa sig på en platå, 40 cm kan stämma bra då, X gånger på varje ben. Tror det var 50 gånger på varje ben. Om man blir trött gör inget, var ingen speciell tidsbegränsning, de ville mer se om knäna var hela.

För att kvalificera sig till det testet måste man få ett visst betyg för styrka och kondis, samt andra eventuella prover. Vet inte om de kollar IQ och sånt idag. Hursomhelst, styrkan brukar vara mer teknik, se till att ta i med hela kroppen så du utvecklar så hög kraft som möjligt. Ang konditionen är det bara att cykla på en cykel med eskalerande motstånd. Jag tror man får ha händerna på knäna, vissa bryr sig inte och då är det svinlätt att få högsta betyg.
Citera
2014-10-27, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det skiljer säkert från ställe till ställe men tror principen är samma. Där jag gjorde testet fick man sätta på sig en ryggsäck, kommer inte ihåg hur mycket den vägde men inte svintung, 10-20 kg kanske. Sedan fick man ställa sig på en platå, 40 cm kan stämma bra då, X gånger på varje ben. Tror det var 50 gånger på varje ben. Om man blir trött gör inget, var ingen speciell tidsbegränsning, de ville mer se om knäna var hela.

För att kvalificera sig till det testet måste man få ett visst betyg för styrka och kondis, samt andra eventuella prover. Vet inte om de kollar IQ och sånt idag. Hursomhelst, styrkan brukar vara mer teknik, se till att ta i med hela kroppen så du utvecklar så hög kraft som möjligt. Ang konditionen är det bara att cykla på en cykel med eskalerande motstånd. Jag tror man får ha händerna på knäna, vissa bryr sig inte och då är det svinlätt att få högsta betyg.

Ok, känns som jag borde klara av det då. Tycker du jag bör cykla några gånger innan för att bli "van" innan jag gör konditionstestet? Springer bara i skogen just nu.
Citera
2014-10-27, 14:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmder
Ok, känns som jag borde klara av det då. Tycker du jag bör cykla några gånger innan för att bli "van" innan jag gör konditionstestet? Springer bara i skogen just nu.

Skadar nog inte!
Citera
2014-10-30, 02:13
Medlem
Frigrons avatar
Efter att varit förkyld och haft halsont i två veckor var man tillbaka på gymmet idag. Under tiden jag varit sjuk har det inte blivit att jag tagit mitt kreatin. Måste jag börja om med fyra doser per dag eller kan jag fortsätta med en om dagen som vanligt?
Citera
2014-10-30, 09:18
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigron
Efter att varit förkyld och haft halsont i två veckor var man tillbaka på gymmet idag. Under tiden jag varit sjuk har det inte blivit att jag tagit mitt kreatin. Måste jag börja om med fyra doser per dag eller kan jag fortsätta med en om dagen som vanligt?
Du måste inte köra uppladdningsdos, någonsin. Skippa det och kör alltid på 5g oavsett vilken fas du är i.
Citera
2014-11-06, 17:36
Medlem
Jag har kreatin på pulver och visar sig jag tagit för lite.

Uppladdning = 20g om dagen i 4 dagar.
Sen säger folk 5g om dagen.

Min skopa är 5ml = 3-4g(?)

Alltså en rågad skopa typ 5g.

Men vissa säger att dom kör uppladdningsdosen varej dag.

Hur gör folk? Finns det bevis på att 20g per dag är bättre än 5g per dag efter uppladdning?
Citera
2014-11-06, 18:02
Medlem
Jelloblimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
(...)
Hur gör folk? Finns det bevis på att 20g per dag är bättre än 5g per dag efter uppladdning?
Nej, det som blir över pissas ut som kreatinin. Notera att vården använder kreatinin i urin som tecken på att dina njurarna pajat/pajar, så glöm inte att säga till att du använder kreatin som tillskott på hälsokontroller och dylikt.

20g per dag som underhåll gynnar bara försäljare, kreatin är bland de billigaste tillskotten så nåt måste dom hitta på.(Köp inte kreatin utblandat med dextros och allt möjligt, bara meningslöst att pröjsa 300% eller mer för lite smak/färg).
Citera
2014-11-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloblimp
Nej, det som blir över pissas ut som kreatinin. Notera att vården använder kreatinin i urin som tecken på att dina njurarna pajat/pajar, så glöm inte att säga till att du använder kreatin som tillskott på hälsokontroller och dylikt.

20g per dag som underhåll gynnar bara försäljare, kreatin är bland de billigaste tillskotten så nåt måste dom hitta på.(Köp inte kreatin utblandat med dextros och allt möjligt, bara meningslöst att pröjsa 300% eller mer för lite smak/färg).
jag har ren kreatinmonohydrat den snorbillig varianten, jag är inte så pass noob

Min poäng är alltså... finns det någon mer som kör mer än 5g/dag efter uppladdningsfasen här? Om ja, varför? Om nej, varför inte?
Citera
2014-11-12, 23:01
Medlem
Bodickers avatar
HAr läst igenom många sidor, men inte hittat några svar eller tillräckligt klara svar..

MÅSTE man dricka mängder vatten under tiden man tar kreatin?

Måste man ta det samtidigt som ett mål mat? Blir jobbigt då under uppladdningsfasen, man äter ju inte middag 4 gånger om dagen...

Kan man dricka alkohol under perioden man tar kreatin?
Citera
2014-11-13, 09:37
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
MÅSTE man dricka mängder vatten under tiden man tar kreatin?
Beror på hur mycket du dricker i dagsläget.
Citat:
Måste man ta det samtidigt som ett mål mat? Blir jobbigt då under uppladdningsfasen, man äter ju inte middag 4 gånger om dagen...
Nej, det måste man inte. Inte heller måste man köra en uppladdningsfas. Den mest fördelaktiga tidpunkten att inta kreatin är efter träning då insulinkänsligheten är högre.
Citat:
Kan man dricka alkohol under perioden man tar kreatin?
Ja, men kom ihåg att alkohol är uttorkande.
Citera
2014-11-13, 12:40
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Beror på hur mycket du dricker i dagsläget.

Nej, det måste man inte. Inte heller måste man köra en uppladdningsfas. Den mest fördelaktiga tidpunkten att inta kreatin är efter träning då insulinkänsligheten är högre.

Ja, men kom ihåg att alkohol är uttorkande.

Dricker inte särskilt mycket vatten i vanliga fall.

Måste man ta kreatin "med" insulin? Och hur gör man då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in