Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-11, 19:40
  #2521
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costodelspurae
Är det någon skillnad på att inta kreatin pulverform versa pillerform?
Nej det bör det inte vara. Möjligt att pulverform blandad med vätska tas upp snabbare då det är friare och inte i en kapsel men skillnaden är förmodligen subtil. Kapslar är ofta dyrare vilket är synd.
Citera
2015-04-11, 21:20
  #2522
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costodelspurae
Är det någon skillnad på att inta kreatin pulverform versa pillerform?
Nej, kapslarna är troligen gelatinkapslar och löses upp väldigt snabbt i magen, nästan direkt.
Citera
2015-04-12, 13:51
  #2523
Medlem
Ok tack för svar. Kapslarna var inte direkt små, har aldrig haft problem med att få ner tabletter men de här var fanimig inte lätta. Investerar nog i pulverform nästa gång, billigare dessutom och det är väl bara att blanda ner i gainern.
Citera
2015-04-13, 21:21
  #2524
Medlem
Kom precis över denna artikel https://news.brown.edu/articles/2015/04/muscles.
Den handlar i princip om att kreatin ska leda till en betydligt högre risk för ffa testikelcancer. Nu blir hypokondrikern i mig lite smått orolig...
Citera
2015-04-19, 22:44
  #2525
Medlem
robihogls avatar
Jag tog kreatin i ca 5 månader och slutade pga att ja hörde att kroppens egna förmåga att skapa kreatin skulle ta stryk. Om man slutade så skulle kroppen börja producera kreatin efter ett tag igen. Har ju haft uppehåll i ca 2 månader.

Stämmer detta eller är det bara käbbel?
Citera
2015-04-20, 15:45
  #2526
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F0rtress
Kom precis över denna artikel https://news.brown.edu/articles/2015/04/muscles.
Den handlar i princip om att kreatin ska leda till en betydligt högre risk för ffa testikelcancer. Nu blir hypokondrikern i mig lite smått orolig...

Bra genomgång av studien i fråga: http://suppversity.blogspot.se/2015/...ents-give.html
Citera
2015-04-20, 15:49
  #2527
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robihogl
Jag tog kreatin i ca 5 månader och slutade pga att ja hörde att kroppens egna förmåga att skapa kreatin skulle ta stryk. Om man slutade så skulle kroppen börja producera kreatin efter ett tag igen. Har ju haft uppehåll i ca 2 månader.

Stämmer detta eller är det bara käbbel?
http://tyngre.se/artiklar/ska-du-anv...r-eller-alltid
Citera
2015-04-27, 07:32
  #2528
Medlem
Tagit kreatin runt 2 månader.
Håller på gå ner i vikt nu så äter vid kaloriunderskott, tänkte ta ett uppehåll på kreatinet nån månad, bör man göra det nu eller när man nått sin målvikt.

Vill inte gå runt med putmage när man nått 10-12% BF
Kreatinet gör inte att det samlas vatten kring magen? Det var nämligen själva poängen med deffen,
Citera
2015-05-02, 12:20
  #2529
Medlem
Devilrys avatar
Var magsjuk för någon månad sen och tappade omkring 3kg, när jag blev frisk åt jag mer än vanligt i någon vecka men utan att gå upp något märkvärdigt. Började då med kreatin och gick upp 2kg ganska snabbt. Var det lite dumt att inte vänta tills jag uppnådde min normala vikt utan kreatin? Blir det ungefär som att jag totalt förlorat 5kg i vattenvikt, om man ser till vikten innan magsjukan, sen när jag slutar med kreatin?
Citera
2015-05-02, 15:03
  #2530
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Tagit kreatin runt 2 månader.
Håller på gå ner i vikt nu så äter vid kaloriunderskott, tänkte ta ett uppehåll på kreatinet nån månad, bör man göra det nu eller när man nått sin målvikt.

Vill inte gå runt med putmage när man nått 10-12% BF
Kreatinet gör inte att det samlas vatten kring magen? Det var nämligen själva poängen med deffen,
Kreatinet samlar inte vätskan kring magen. Finns ingen anledning att sluta med kreatin bara för att du ska gå ner i vikt. Förutsatt att det är utseendet och inte vikten på vågen som är det viktiga.
Citat:
Ursprungligen postat av Devilry
Var magsjuk för någon månad sen och tappade omkring 3kg, när jag blev frisk åt jag mer än vanligt i någon vecka men utan att gå upp något märkvärdigt. Började då med kreatin och gick upp 2kg ganska snabbt. Var det lite dumt att inte vänta tills jag uppnådde min normala vikt utan kreatin? Blir det ungefär som att jag totalt förlorat 5kg i vattenvikt, om man ser till vikten innan magsjukan, sen när jag slutar med kreatin?
Nej, det spelar ingen roll eftersom vätskan du tappade vid magsjukan är oberoende av vätskan som binder sig till kreatinet.
Citera
2015-05-02, 15:05
  #2531
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Kreatinet samlar inte vätskan kring magen. Finns ingen anledning att sluta med kreatin bara för att du ska gå ner i vikt. Förutsatt att det är utseendet och inte vikten på vågen som är det viktiga.
Ja, det är till och med det motsatta i det fallet. Kreatin är väldigt fördelaktigt under deff då det har visat sig hämma muskelproteinnedbrytningen vid energiunderskott.
Citera
2015-05-06, 15:07
  #2532
Medlem
Har en teori om hur kreatin kan hjälpa att bygga muskler.

Kreatin höjer som vi vet DHT. DHT bygger inte muskler eftersom det inte binder till receptorerna i muskulaturen, men det binder till andra androgena receptorer. Om det förhöjda DHT binder till receptorer som testot egentligen skulle blivit bundet till så borde detta testo nu vara fritt att binda till andra receptorer, tex i muskulaturen?

Så även om kreatin inte höjer testot så "fokuseras" testot istället på receptorerna i musklerna istället för dom andra androgena receptorerna som blivit mättade på DHT.

Kom gärna med kritik, DETTA ÄR ENDAST MIN EGNA TEORI UTAN NÅGON RIKTIGT DATA!

http://en.wikipedia.org/wiki/Androgen_receptor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback