Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-26, 22:59
  #3409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl bara en inriktning inom UUs generella FEKmaster. Dvs det är ingen MSc in Finance utan en MSc i Business med viss finansinriktning.

Låter väl gött om du är intresserad av företagande i allmänhet, en är du intresserad av finans specifikt låter det väl rimligare att välja en master som enbart fokuserar på finans.

Ja, på så sätt lär den ju skilja sig lite. Inte lika NEK-inriktad, men jag tänker mig en karriär inom Corporate Finance, typ M&A. Men du pluggar LU:s master va? Är det lättare att röra sig mot exempelvis Investment Banking därigenom? Behöver ni läsa någon "mjuk" företagsekonomi eller är det helt baserat kring finans, mikro, makro?
Citera
2014-10-27, 05:56
  #3410
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golonkan
Ja, på så sätt lär den ju skilja sig lite. Inte lika NEK-inriktad, men jag tänker mig en karriär inom Corporate Finance, typ M&A. Men du pluggar LU:s master va? Är det lättare att röra sig mot exempelvis Investment Banking därigenom? Behöver ni läsa någon "mjuk" företagsekonomi eller är det helt baserat kring finans, mikro, makro?

Läser på handels så är inte säker faktiskt' men tror inte finansen i lund innehåller någon "mjuk" fek. Vill du inte läsa några NEKiga finanskurser finns ju alltid MSc i corporate finance i lund.
Citera
2014-10-27, 10:23
  #3411
Medlem
Ekonomie Kandidat på Lunds Universitet eller Uppsalas?

Hej!

Jag har nu sökt in till både Lunds och Uppsalas ekonomie kandidatprogram och har börjat noja över vilken utbildning som är "bäst" gällande kvalité på utbildningen och möjligheter till val av vidare inriktning. Vidare går även tankarna kring vilken stad (universitet) som har roligast studentliv. Jag bor i Skåne och har därför nära till Lund, det går att se både fördelar och nackdelar med detta. Mitt resonemang mynnar ut i det att det är lite mer ett riktigt avstamp att börja plugga i Uppsala eftersom det är en helt ny stad att vistas i, samtidigt som tankarna glider över till att Lund har ett väl ansett universitet och är nära "hem".

Finns det nuvarande eller tidigare studenter på dessa program som skulle vilja dela med sig av sin vishet och kanske lufta fram någon annan aspekt eller nybörjarmisstag vid val av universitet?
Citera
2014-10-27, 11:02
  #3412
Medlem
Tror inte att utbildningskvaliteten varierar nämnvärt mellan dessa två, och inte heller studentlivet.

Välj den du tycker ligger bäst till geografiskt, alltså om du vill ha nära hem eller "flytta hemifrån ordentligt".
Citera
2014-10-27, 14:10
  #3413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av localkid
Hej!

Jag har nu sökt in till både Lunds och Uppsalas ekonomie kandidatprogram och har börjat noja över vilken utbildning som är "bäst" gällande kvalité på utbildningen och möjligheter till val av vidare inriktning. Vidare går även tankarna kring vilken stad (universitet) som har roligast studentliv. Jag bor i Skåne och har därför nära till Lund, det går att se både fördelar och nackdelar med detta. Mitt resonemang mynnar ut i det att det är lite mer ett riktigt avstamp att börja plugga i Uppsala eftersom det är en helt ny stad att vistas i, samtidigt som tankarna glider över till att Lund har ett väl ansett universitet och är nära "hem".

Finns det nuvarande eller tidigare studenter på dessa program som skulle vilja dela med sig av sin vishet och kanske lufta fram någon annan aspekt eller nybörjarmisstag vid val av universitet?
Föredrar du Göteborgare eller Stockholmare? Göteborgarna vallfärdar till Lund och Stockholmarna till Uppsala.
Citera
2014-10-27, 17:20
  #3414
Medlem
EnDronts avatar
Pluggar kandidaten i Uppsala och är jättenöjd. Jag tror inte att det klassmässigt är någon större skillnad mellan UU och LU, för mig var Uppsala smidigare eftersom det är nära till Stockholm och jag kände ett par som också skulle plugga där, men tror båda är bra val. Ekonomernas nollning i Uppsala är jävligt kul, kan inte uttala mig om den i Lund.
Citera
2014-10-27, 18:12
  #3415
Medlem
Läser i lund och kan rekommendera det starkt. Sköna människor och härligt studentliv
Citera
2014-10-27, 20:05
  #3416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Föredrar du Göteborgare eller Stockholmare? Göteborgarna vallfärdar till Lund och Stockholmarna till Uppsala.

Jag har nästan fått för mig tvärtom? Eller iaf 08-orna i Lund.
Citera
2014-10-27, 20:07
  #3417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Jag har nästan fått för mig tvärtom? Eller iaf 08-orna i Lund.

Haha ja många snygga 08-or på kandidatprogrammet i lund
Citera
2014-10-27, 21:50
  #3418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Läser på handels så är inte säker faktiskt' men tror inte finansen i lund innehåller någon "mjuk" fek. Vill du inte läsa några NEKiga finanskurser finns ju alltid MSc i corporate finance i lund.

Ja, ok. Det hade varit ett alternativ med SSE också (om jag hade kommit in med 67% VG dvs. Antar att det kan gå med bra GMAT-score osv också). Problemet är att jag fortfarande är förälskad i "studentlivet" vilket sägs vara en bristvara i Stockholm. Det lutar åt Lund just nu. Det är NEK-kurserna jag finner mest intressanta. Anledningen att jag tar major i FEK är för att få revisionsbehörighet (tro det eller ej, jag tycker redovisning är ganska kul) att luta mig tillbaka på om allt annat skulle skita sig! Ångrade mig lite i efterhand dock när jag insåg att FEK B i Uppsala var 75% "mjuk" FEK. Tack för svaren och lycka till med mastern!
Citera
2014-11-01, 22:02
  #3419
Medlem
wotoos avatar
Hej!

Tar ut ek. kand nu till våren, inriktning fek-redovisning.

Är har en ganska bra koll på hur jag skulle vilja att min framtida karriär såg ut; ett par år på antingen en redovisningsbyrå alt på en mindre firma där jag redovisar. När jag väl blir "auktoriserad" hade jag velat starta upp något eget inom samma bransch.


Frågan jag nu går och funderar på är, vad borde jag göra för val utbildningsmässigt?

Jag har bland annat tänkt i dessa banor:

- Ta en one year master/magister mot redovisning. Efter detta söka jobb etc

- Ta ut kandidaten och sedan hoppa på en YH-Utbildning mot redovisning. Efter detta söka jobb/förhoppningsvis få jobb direkt.

- Ta ut en "riktig"/två-årig master. Efter detta söka jobb.


------------
Självklart förstår jag att exempelvis en ordentlig master "slår högre" än de andra två alternativen, men är det "värt det"?
Hade det inte varit bättre att börja praktisera och skapa kontakter på yh nu när jag äntligen börjar känna till vilken framtid jag vill röra mig mot.

Anledningen till att jag(iaf för tillfället) känner att yh hade vart bättre är att jag får komma ut och praktisera och skapa kontakter samtidigt som jag får csn.

Känns också som att jag i dagsläget inte har tillräckligt med kunskap för dessa redovisningsuppdrag..


Hade uppskattat lite kommentarer kring vad folk tycker och tänker kring mitt scenario!


///


Edit. Skriver från mobilen..


edit 2. Förtydligande. Anledning till att jag funderar på yh är för att det känns mycket lättare att komma ut i arbetslivet. Kontakter, praktik och mer "inrikta kunskap" låter väldigt bra.

Jag är för övrigt revisorbehörig efter kandexamen.
__________________
Senast redigerad av wotoo 2014-11-01 kl. 22:06.
Citera
2014-11-01, 23:49
  #3420
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
...
Vart tar du ut din kandidat och ungefärligt snitt på den?
Upplever du kunskapsluckor så kanske en master vore klokt, möjligtvis i Stockholm eller Göteborg så har du ett bra näringsliv omkring dig. Ser inte riktigt meningen med en Yh utbildning om du redan har en kandidatexamen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback