Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-28, 08:40
  #2809
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Finns det ens några bra skolor som har kvar Civilekonomprogrammet?
HHS och Uppsala vet jag har valt att exkludera den till förmån för kandidat + master. Övriga har jag inte full koll på, Handels i Göteborg vet jag också har gjort sig av med den. Jag tycker att det är en bra utveckling, finns det flera alternativ skapar det bara förvirring. Att köra samma standard som i resten av Europa m.fl. kan inte skada.
__________________
Senast redigerad av AberNein 2014-02-28 kl. 09:03.
Citera
2014-02-28, 08:54
  #2810
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Jo planen är att jag ska ta en master efter examen, så du menar att man förlorar en del av möjligheten att jobba utomlands om man tar civilekonomexamen? Tror nog jag inte kommer komma in på kandidat då betygen inte räcker till annars så hade jag nog valt det och valt det på SU

Det är absolut så att du kan få det tuffare utan master utomlands av den enkla anledningen att en civilekonomexamen bara utgör en examen, inte följer det etablerade systemet och (ofta) är kortare. Det du menar är att du inte kommer in på kandidaten där du vill plugga, inte sant? Jag är väldigt färgad när det gäller det här eftersom det är så här jag har resonerat själv. Jag tycker att du gott kan köra på civilekonomexamen om det är alternativet du har, det finns många som väljer det före kandidat fortfarande.

Om du absolut vill köra kandidat + master så gäller det ju bara att ligga i under dina första tre år på något ställe du kommer in på. Då kan du söka dig till t.ex. SU som du nämnde när du ska påbörja din master.
Citera
2014-02-28, 10:54
  #2811
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Det är absolut så att du kan få det tuffare utan master utomlands av den enkla anledningen att en civilekonomexamen bara utgör en examen, inte följer det etablerade systemet och (ofta) är kortare. Det du menar är att du inte kommer in på kandidaten där du vill plugga, inte sant? Jag är väldigt färgad när det gäller det här eftersom det är så här jag har resonerat själv. Jag tycker att du gott kan köra på civilekonomexamen om det är alternativet du har, det finns många som väljer det före kandidat fortfarande.

Om du absolut vill köra kandidat + master så gäller det ju bara att ligga i under dina första tre år på något ställe du kommer in på. Då kan du söka dig till t.ex. SU som du nämnde när du ska påbörja din master.

Med en civilekonomexamen innehar du samma högskolepoäng (180 på grundnivå och 60 på avancerad nivå) som en ettårig master (i sverige kallad magister). Så du kommer att kunna hävda att du har en MSc eftersom du läst dina poäng samt skrivit en uppsats på avancerad nivå. Du kommer ha läst exakt samma saker som exempelvis en engelsman som läst BSc+MSc då masterprogrammen är ettåriga i england.
Citera
2014-02-28, 11:07
  #2812
Medlem
Jag är klar med min ekonomikandidat i Juni och har inte alls haft några planer på att plugga vidare, snarare så att jag vill dra nånstans sjukt långt bort från detta avlånga land. Har utvecklat andra värderingar i livet än karriär och pengar. Nu har jag dock börjat leka med tanken att plugga master utomlands, inom något som jag faktiskt är intresserad av men jag vet inte alls hur det fungerar! Hur mycket kostar det? Finansierar CSN? Går de på betyg? Måste man göra tester?

Jag förstår såklart att det är olika beroende på vilket land man pluggar i, men rent generellt.
Citera
2014-02-28, 11:38
  #2813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejtjej
Nu har jag dock börjat leka med tanken att plugga master utomlands, inom något som jag faktiskt är intresserad av men jag vet inte alls hur det fungerar! Går de på betyg? Måste man göra tester?
Rent generellt, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejtjej
Hur mycket kostar det?
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejtjej
(...) det är olika beroende på vilket land man pluggar i (...)

Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejtjej
Finansierar CSN?
Google vet.
Citera
2014-02-28, 11:44
  #2814
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Knappast svårt att skriva ett bra HP-resultat. Inget att ha hybris över

Heh. Om du har ett resultat som överstiger 1,9 tillhör du den 99,8:e percentilen. Så jo, jag antar att det inte är helt enkelt att kamma hem ett sådant resultat. Off topic though.

OnT: Nej, du är inte pangkörd om du hamnar på en sämre skola, det finns mycket väl chanser att visa fina kvalitéer genom extrajobb, fina studieresultat, kontakter etc etc. Det handlar snarare om dig som person. Finns en del stolpskott på HHS som inte ens tycker ekonomi är intressant och roligt, utan bara går det för det inte finns något annat alternativ typ. Dessa personer kan lika gärna bli överkörda av en bright snubbe från Slöddertörn, som haft intresse och relevanta meriter för ämnet.

Men HHS munknullar ändå Indek alla dagar i veckan.
Citera
2014-02-28, 12:32
  #2815
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Heh. Om du har ett resultat som överstiger 1,9 tillhör du den 99,8:e percentilen. Så jo, jag antar att det inte är helt enkelt att kamma hem ett sådant resultat. Off topic though.
Visst. Om du drar o nailar 1,9 på första försöket utan att ha pluggat så skulle det kunna vara något att skryta om. Men som folk gör numera; gör HP typ 5 gånger och pluggar via HPguiden så är det knappast svårt att få 1,9.
Citera
2014-02-28, 13:16
  #2816
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Visst. Om du drar o nailar 1,9 på första försöket utan att ha pluggat så skulle det kunna vara något att skryta om. Men som folk gör numera; gör HP typ 5 gånger och pluggar via HPguiden så är det knappast svårt att få 1,9.

Om det hade varit så enkelt som du menar, kan jag lova att betydligt fler än ~200 av 65 000 får 1,9 eller högre. Sluta bomba OT med massa fuffens nu

Om vilken svenne som helst kunde plugga något år och naila ett toppresultat hade hela konceptet med högskoleprovet fallerat. En svensson ska inte kunna få ett sådant högt resultat.
__________________
Senast redigerad av Fader-Adelheim 2014-02-28 kl. 13:20.
Citera
2014-02-28, 16:29
  #2817
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Om det hade varit så enkelt som du menar, kan jag lova att betydligt fler än ~200 av 65 000 får 1,9 eller högre. Sluta bomba OT med massa fuffens nu

Om vilken svenne som helst kunde plugga något år och naila ett toppresultat hade hela konceptet med högskoleprovet fallerat. En svensson ska inte kunna få ett sådant högt resultat.
Nu har jag inte skrivit att vem som helst kan få det iofs. Men som du säger; det är OT

__________________
Senast redigerad av bwahahaha 2014-02-28 kl. 17:01.
Citera
2014-02-28, 17:03
  #2818
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Nu har jag inte skrivit att vem som helst kan få det iofs. Men som du säger; det är OT


Folk som "la ned tid" på gymnasiet är inte värt ett piss och ska därför hånas. Sitter just nu i en basgrupp med en tjej som inte ens vet vem eller vad Putin är....med MVG i samhällskunskap B. Gymnasiet är ett skämt.
Citera
2014-02-28, 17:12
  #2819
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Folk som "la ned tid" på gymnasiet är inte värt ett piss och ska därför hånas. Sitter just nu i en basgrupp med en tjej som inte ens vet vem eller vad Putin är....med MVG i samhällskunskap B. Gymnasiet är ett skämt.
Tyck som du vill; det är ett fritt land.
Citera
2014-02-28, 20:48
  #2820
Avstängd
Gorgioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Det är absolut så att du kan få det tuffare utan master utomlands av den enkla anledningen att en civilekonomexamen bara utgör en examen, inte följer det etablerade systemet och (ofta) är kortare. Det du menar är att du inte kommer in på kandidaten där du vill plugga, inte sant? Jag är väldigt färgad när det gäller det här eftersom det är så här jag har resonerat själv. Jag tycker att du gott kan köra på civilekonomexamen om det är alternativet du har, det finns många som väljer det före kandidat fortfarande.

Om du absolut vill köra kandidat + master så gäller det ju bara att ligga i under dina första tre år på något ställe du kommer in på. Då kan du söka dig till t.ex. SU som du nämnde när du ska påbörja din master.

Exakt, jag vill gärna plugga på SU men tror inte jag kommer in. Men efter ha läst om civilekonomprogrammet så verkar det inte alls pjåkig, tvärtom. Man tar även 60hp avancerad nivå utöver 180hp grundnivå
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback