2014-09-01, 12:54
  #1093
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
121 dagar kvar, sedan är man fri Men det störda är, ju närmare det datumet jag kommer, ju sämre mår jag. Är det alla bortkastade år som kommer tillbaka för att håna en igen? fy. Men så obeskrivligt skönt. Gäller bara att fixa ett kneg nu, man kommer känna sig rik även med en skitlön sedan, ha ha. men Jesus vad hälsan har fuckats sönder av dessa år.

Förstår hur du känner! Fast inte att du mår dåligt? Kan det vara så att eftersom det är så nära, så vill du liksom att det ska vara NUUUUUU och inte om 121 dagar? Nu när slutet är så nära att du nästan kan ta på det? Fast jo, visst kan man säkert känna ångest över alla åren som har gått i KFMs namn. Det tror jag på.

Jag har en vän som jag har hjälpt ta sig igenom ett antal år, och han blir också helt fri vid årsskiftet faktiskt. Han är jublande glad, och tänker på detta varje dag och planerar för hur livet ska bli när han nu får full kontroll över sin egen ekonomi igen. Bara en sådan liten sak som att kunna gå till en klädesbutik och handla en ny uppsättning underkläder eftersom han i princip har gått i trasor de senaste åren!

Det finns dock en enda liten sak som är bra med att ha upplevt ett utmätningshelvete, och det är att man blir otroligt ekonomisk. Nu vet man hur man gör för att leva billigt, man kan alla tricks och knep. Och det gör att man har lärt sig att inte slösa pengar, utan att göra bra klipp och handla rätt.
Så nu när ekonomin blir bättre, så kan man använda sig av detta, och både spara pengar och leva gott utan att sakna något.
Citera
2014-09-01, 13:59
  #1094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
121 dagar kvar, sedan är man fri Men det störda är, ju närmare det datumet jag kommer, ju sämre mår jag. Är det alla bortkastade år som kommer tillbaka för att håna en igen? fy. Men så obeskrivligt skönt. Gäller bara att fixa ett kneg nu, man kommer känna sig rik även med en skitlön sedan, ha ha. men Jesus vad hälsan har fuckats sönder av dessa år.

Låter som du har skuldsanering?
Skönt att bli fri. Jag förstår dock inte varför du inte jobbar nu redan och kunnat betala/betala mer i din sanering.
Citera
2014-09-01, 15:57
  #1095
Medlem
Letar förbrilt efter jobb. Men är svårt att få när man är halv sjukpensionär dessvärre. Men skam den som ger sig,

Ingen skuldsanering, men KF ska enligt uppgift sluta dra något efter nyår (om de inte ändrar sig)

mvh
Citera
2014-09-01, 16:04
  #1096
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Letar förbrilt efter jobb. Men är svårt att få när man är halv sjukpensionär dessvärre. Men skam den som ger sig,

Ingen skuldsanering, men KF ska enligt uppgift sluta dra något efter nyår (om de inte ändrar sig)

mvh

Du har utmätning alltså. KFM kan inte "ändra" sig om det nu är så att det inte finns fler skulder för dig att betala.
Ring KFM och begär ett dagsfärskt utdrag över dina skulder. Då skickar dom ett papper där du har full översikt över det som är kvar. Där ser du lätt när det är helt slut, så du slipper fundera på det.
Citera
2014-09-01, 20:40
  #1097
Medlem
ja, utmätning är nog den korrekta termen. Skatteskulder. Vore kul att kunna shoppa kläder igen, har fortfarande samma som för 6-7 år sedan. Usch.

mvh
__________________
Senast redigerad av HatadAvGud 2014-09-01 kl. 20:43.
Citera
2014-09-01, 21:35
  #1098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
ja, utmätning är nog den korrekta termen. Skatteskulder. Vore kul att kunna shoppa kläder igen, har fortfarande samma som för 6-7 år sedan. Usch.

mvh

hoppas du har koll så du inte har mer grejjer som ligger och lurar hos inkassobolagen, det är ganska vanligt tyvärr..
Citera
2014-09-02, 07:35
  #1099
Medlem
Hej
Jag har några mindre skulder som är kvar sedan, men de är betalbara åtminstone. Den stora skulden försvinner vid nyåret. Pust.
Citera
2014-09-04, 21:35
  #1100
Medlem
Nymfans avatar
Är lite fundersam här...

Det är så att min kära moder sitter hos fogden med sitt CSN lån.
Är det inte så att fogden tar över lånet?

För som det är nu skickar CSN ut räkningar medans Kronofogden drar alla pengar förutom existensminimum, så klart.

Kan det verkligen gå till så här, det blir ju bara en ond cirkel...
Hon hamnade hos fogden pga att hon inte kunde betala av CSN, fogden tar över(?) lånet, eller missar jag något?
Citera
2014-09-04, 21:42
  #1101
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfan
Är lite fundersam här...

Det är så att min kära moder sitter hos fogden med sitt CSN lån.
Är det inte så att fogden tar över lånet?

För som det är nu skickar CSN ut räkningar medans Kronofogden drar alla pengar förutom existensminimum, så klart.

Kan det verkligen gå till så här, det blir ju bara en ond cirkel...
Hon hamnade hos fogden pga att hon inte kunde betala av CSN, fogden tar över(?) lånet, eller missar jag något?

Nej, KFM tar inte "över" lånet, dom ser bara till att din mor betalar. Sedan vidarebefordras pengarna till CSN.
Citera
2014-09-06, 19:27
  #1102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfan
Är lite fundersam här...

Det är så att min kära moder sitter hos fogden med sitt CSN lån.
Är det inte så att fogden tar över lånet?

För som det är nu skickar CSN ut räkningar medans Kronofogden drar alla pengar förutom existensminimum, så klart.

Kan det verkligen gå till så här, det blir ju bara en ond cirkel...
Hon hamnade hos fogden pga att hon inte kunde betala av CSN, fogden tar över(?) lånet, eller missar jag något?

CSN restför löpande de delar av lånet som inte betalas, hos kfm, resten av lånet fortsätter att löpa som vanligt och aviseras för betalning.
Citera
2014-09-06, 19:46
  #1103
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfan
Är lite fundersam här...

Det är så att min kära moder sitter hos fogden med sitt CSN lån.
Är det inte så att fogden tar över lånet?

För som det är nu skickar CSN ut räkningar medans Kronofogden drar alla pengar förutom existensminimum, så klart.

Kan det verkligen gå till så här, det blir ju bara en ond cirkel...
Hon hamnade hos fogden pga att hon inte kunde betala av CSN, fogden tar över(?) lånet, eller missar jag något?

Vill påpeka en sak som man oftast inte tänker på eller är medveten om: CSN skickar lån och återkrav till KFM om man inte betalar. Det vet dom flesta. Det man däremot ofta inte vet, är att påminnelseavgifter och andra avgifter PÅ dessa lån eller återkrav INTE skickas till KFM!

Så har man ett lån eller återkrav som har gått till KFM, så bör man även kolla om det ligger några avgifter hos CSN. Dessa avgifter samlar CSN ofta på en och samma faktura, så har man ett gammalt lån -så kan det helt plötsligt dyka upp en faktura på tusentals kronor i enbart avgifter efter många år. Dessa avgifter skickas alltså inte till KFM enligt CSN själva. Värt att kolla om man inte vill få en tråkig räkning efter några år.
Citera
2014-10-15, 15:31
  #1104
Medlem
Krehs avatar
Vad gör kronofogden om man har skulder men inget annat?

Hej,

är skyldig lite pengar för sjukhusbesök nu. Har ingen inkomst så kan inte betala detta. Jag är inneboende hos en snubbe. Kommer de ta grejer från den jag är inneboende hos?

För jag har ingenting de kan ta. Har slitna kläder och lite mediciner... tror inte de vill ha det. Om de vill kan de såklart ta lite kläder och mediciner i utbyte mot att jag får gå till läkarn.


mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in