Citat:
Nej, jag säger inte att vi bor för stort. Det är en bisarr vantolkning.Jag pekar på att vi i snitt har en av det högsta boytorna per person i världen. Och då är det inte total boyta som är problemet. Det är inte så att vi nödvändigtvis behöver bygga mer. Det är något som kanske behövs för länderna i nedre kvartil.
Du får således inget gehör för dina eventuella drömmar om att staten skall plundra folket och bygga ännu mer boyta som en del kan bo subventionerat i.
Det finns officiella mått på trångboddhet i Sverige. Och jag har inte hört att vi skulle ha ett problem med det.
Citat:
Du och uffe123 ovan kan väl slå er ihop och visa att uffe123 inte klarar en marknadshyra på 2600 i månaden utan måste hyra ut halva bostaden. Jag ser fram emot er redogörelse.
Man behöver inte mäta mängden bostäder, det räcker med att mäta antalet individer som är i omedelbart behov av boende. Enligt denna artikel är det runt 80 000 personer i Stockholm som är i behov av boende (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/testa-fri-hyressattning-i-stockholm_8977874.svd). Denna siffra minskar inte med införande av marknadshyra. Vad som kan hända är att fler känner sig nödgade att hyra ut rum vilket gör att folk bor trängre.
Bostadslösa utan arbete är en fråga för socialen. De kan hysa in dessa på något oattraktivt ställe (med låg hyra), så utnyttjar man mindre attraktiv boyta också. (Behöver inte vara i egna kommunen).
Citat:
Om man nu är som du skriver inneboende, har andrahandskontrakt så har man bostad. Det är inte så att det behöver byggas mer. Då handlar det mer om att du inte gillar vissa boendeformer.
Men, och här är det intressanta: det kommer egentligen inte påverka antalet individer som är i behov av boende, eftersom att de flesta av dessa redan bor någonstans i närheten där de söker boende. Vad det talas om är fast boende. Inneboende och andrahandshyresgäster har sällan annat än korttidskontrakt.
Vad sägs om att definiera bostadsbrist som brist på fast/tryggt/inte korttids/(hur du nu vill kalla det) boende?
Vad sägs om att definiera bostadsbrist som brist på fast/tryggt/inte korttids/(hur du nu vill kalla det) boende?
Med marknadshyra skulle andrahandskontrakt i stort sett försvinna. Så det får du stryka. Korttidskontrakt handlar mest om att man vill kunna säga upp folk som inte sköter sig. Det skulle försvinna om man införde en generell 3 mån uppsägningstid och strök det som gör det hopplöst att säga upp sådana som missköter sig.
Som student boende i studentkorridor har men ett tillfälligt boende. Man åker ut när man inte är studerande längre. Med ditt resonemang skulle studenter boende i studentboende vara bostadsbrist (och därmed leda till att det måste byggas mer bostäder). Du borde själv inse det absurda i det.
Fö bor studenterna på Stanford två och två i varje studentrum. Ser inte varför det inte skulle kunna accepteras i Sverige när det uppenbarligen går för studenter på prestige-universitet i USA.