Citat:
Nähä, då har vi väl ingen bostadsbrist. Vi kan därmed upphöra med alla ansträngningar att reformera bostadsmarknaden. Det finns inte heller några som helst trafikproblem i Stockholmsområdet. Alla kommer ju fram till sin destination till slut, även om det kanske tar nån timma extra ibland.
Förstår fortfarande inte oviljan över att ta ordet "bostadsbrist" i din mun. Vad tror du kommer att hända? Blir det ingen avreglerad hyresmarknad om vi säger att vi har en bostadsbrist?
Citat:
Ska jag tolka detta som att detta är den enda bristen? Dvs, vi har inte stor brist på hyresrätter i attraktiva lägen till hyror som marknaden är villig att betala?
I New York finns det gott om hyresrätter att välja på i attraktiva områden om man har pengar (källa). Fattar inte riktigt var dessa skulle finnas i Stockholm eller Göteborg? Finns det en bostadskö för dyra hyresrätter som jag missat? Vad är kortaste kötiden för en hyresrätt med vitt förstahandskontrakt i Stockholm oavsett läge eller pris? 2 år?
Är det inte helt enkelt bara så att vi har stor brist på hyresrätter? Att det finns en svart marknad är ett tecken på detta. Utan bostadsbrist => ingen svart marknad.
Men visst, vill du vara en språkmagister med en kulturmarxistisk läggning för nyord så kan du ju hitta på ett nytt ord för "vi har ett obefintligt utbud på vita förstahandskontrakt på hyresrätter". Själv kommer jag att fortsätta kalla det för "bostadsbrist".