2014-10-25, 11:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tycker det är bra att man I media följer upp styckmördarna så att deras onda gärningar inte glöms bort. En av de sex styckmördarna är Kristoffer Johansson. Dock är det en plusartikel på AB som jag inte kan läsa, men kanske någon annan kan läsa och rapportera lite.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19741024.ab?teaser=true
Citat:
Kristoffer Johansson dömdes till dråp för styckmordet på Vatchareeya Bangsuan i Boden.
I dag sitter han på Kumla och lever under hot.
– Han är deprimerad, säger kompisen Alexander Boström.
Kristoffer Johansson har haft besök av flera vänner, släktingar och en kurator. En av besökarna är kompisen Alexander Boström som träffade Kristoffer på ett konfirmationsläger och umgicks intensivt med honom vid tiden före mordet.
– Det var självklart att jag ville träffa honom. Han är min kompis och jag tror inte att han har gjort det han dömts för.
”Finns bevisning”
Kristoffer Johansson har en funktionsnedsättning som enligt ett psykologutlåtande från frivården gör honom uttalat egocentrisk och med en begränsad empati. Han har aldrig erkänt mordet och flera av hans vänner tror fortfarande att han är oskyldigt dömd.
– Jag tror inte han har gjort det. Jag känner honom så väl och vet att han inte skulle kunna ljuga om något sådant, speciellt inte under så lång tid, säger Alexander Boström.

Sedan uttalar sig VB.s styvfar, som är övertygad om att rätt person är dömd, men han är inte nöjd med domen.

Citat:
– Den första domen var som ett slag i ansiktet, den andra som en slägga i huvudet. Jag skäms för det svenska rättssystemet, säger Jan-Erik Similä.
Efter mordet bor Vatchareeyas mamma i Thailand där dottern också är begravd. Jan-Erik Similä bor kvar i Boden.
– Det är jävligt jobbigt. Man försöker klara dag för dag.
Vatchareeya växte upp utan en biologisk pappa men för Jan-Erik Similä blev hon som en dotter.

Edit: Det fanns visst mer text:

Citat:
Har haft besök av vänner, mamma, farmor kusin och en kurator. Våren 2014 ansökte han om att dagtid få vistas med andra intagna men ansökan avslogs eftersom det fanns en överhängande risk för hans liv och hälsa.
Har arbetsvägrat flera gånger. Senast i början av oktober i år när han säger att han är trött och inne i en dyster period.
Han har en funktionsnedsättning som enligt ett psykologutlåtande från frivården gör honom uttalat egocentrisk och med en begränsad empati.
Han bedöms ha en hög risk för att göra sig skyldig till hot och våld med tanke på hans extrema intresse för vapen, krigsföring och sprängämnen. Även hans våldsmättade tankemönster, sårbarhet för stress samt svårigheter i socialt samspel är en riskfaktor för brottslighet. Enligt utlåtandet är det sannolikt att han kan komma att agera utifrån idéer från olika tv-serier utan att bry sig om konsekvenserna.
Tidigaste dag för villkorlig frigivning är den 24 januari 2020.
Senast redigerad av blomvattnare 2014-10-25 kl. 11:24.
Citera
2014-10-25, 11:25
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Sedan uttalar sig VB.s styvfar, som är övertygad om att rätt person är dömd, men han är inte nöjd med domen.

Stort tack, intressant att de är så många vänner till KJ som inte tror att han är skyldig.

Jag lider dessutom med VBs föräldrar, mordet på VB krossade deras familj helt.

Citat:
Har haft besök av vänner, mamma, farmor kusin och en kurator. Våren 2014 ansökte han om att dagtid få vistas med andra intagna men ansökan avslogs eftersom det fanns en överhängande risk för hans liv och hälsa.

Har arbetsvägrat flera gånger. Senast i början av oktober i år när han säger att han är trött och inne i en dyster period.

Han har en funktionsnedsättning som enligt ett psykologutlåtande från frivården gör honom uttalat egocentrisk och med en begränsad empati.

Han bedöms ha en hög risk för att göra sig skyldig till hot och våld med tanke på hans extrema intresse för vapen, krigsföring och sprängämnen. Även hans våldsmättade tankemönster, sårbarhet för stress samt svårigheter i socialt samspel är en riskfaktor för brottslighet. Enligt utlåtandet är det sannolikt att han kan komma att agera utifrån idéer från olika tv-serier utan att bry sig om konsekvenserna.

Tidigaste dag för villkorlig frigivning är den 24 januari 2020.

Senast redigerad av Lalajlaj 2014-10-25 kl. 11:28.
Citera
2014-10-25, 11:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Stort tack, intressant att de är så många vänner till KJ som inte tror att han är skyldig.

Jag tackar också blomvattnare. Det är tydligen inte bara några foliehattar på FB som tvivlar på KJ:s skuld, utan folk som känner honom och vet vad han är kapabel att göra. Den som uttalar sig för hans skuld känner honom knappt, och berättade i TR om ett hot från en annan person.
Citera
2014-10-25, 11:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tackar också blomvattnare. Det är tydligen inte bara några foliehattar på FB som tvivlar på KJ:s skuld, utan folk som känner honom och vet vad han är kapabel att göra. Den som uttalar sig för hans skuld känner honom knappt, och berättade i TR om ett hot från en annan person.

Citat:
Har haft besök av vänner, mamma, farmor kusin och en kurator

Varför har hans pappa, som även är förordnad som god man, inte besökt sin son, tro.
Citera
2014-10-25, 11:33
Medlem
Citat:
Att påstå att det aldrig kommer att finnas några bevis mot MB är väl magstarkt. Det kan du inte veta. Påståendet visar bara att du har låst fast dig i din övertygelse, och aldrig kommer att ändra dig, oavsett argument. Igår lyckades jag visa att MB var så nära ett anhållande man kan komma utan att bli anhållen, och det efter ett långt argumenterande med dig. Skillnaden i misstanke mellan de två som kunde misstänkas var hårfin. Det som övertygade domstolarna var ett par rättegångar som i huvudsak handlade om KJ som person, kryddade med bevis som inte hade sin grund i sanningen.

Att kalla de som inte delar din övertygelse fanatiska troll är också magstarkt, för det är din övertygelse som vittnar om fanatism.
Jag är skeptiker, därför att jag har inte bestämt mig i skuldfrågan, och är beredd att ändra mig vid rätt argument.
Nu svarar du ju äntligen på frågan jag ställde vid upprepade tillfällen, vilken betydelse hade det att MB enligt åklgaren kunde gå när förhöret var avslutat. Du har alltså misstagit dig på handläggningen fullständigt, vilket jag även misstänkte. Nej, MB var inte nära att bli anhållen. MB var hämtad till förhör, liksom ett flertal andra personer, och enligt åklagaren var förhöret avslutat, MB kunde gå för att det inte fanns några ytterligare frågor och inget annat. Allt annat är ditt fantasifoster.

Rättegångarna handlade inte om KJ som person utan om bl,a, varför han hade blod i bagageutrymmet från en person som hittats styckad, har du inte följt med under rättegångarna?

Du har på ett tidigt stadium bestämt dig för att KJ inte är gärningsman och det finns absolut ingenting som kan få dig att ändra ståndpunkt. Det är direkt skrattretande att du låtsas inta en objektiv inställning. Du är lika objektiv som din favorit KJ-kramare "bloggaren".
Citera
2014-10-25, 11:35
Medlem
Citat:

Och ett flertal av sällskapet KJ:s vänner tycks hänga i denna tråd och hylla "bloggaren". Eller hur Q
Citera
2014-10-25, 11:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Och ett flertal av sällskapet KJ:s vänner tycks hänga i denna tråd och hylla "bloggaren". Eller hur Q

Det är inte omöjligt, det är synd bara att de I sin iver att få KJ att framstå som oskyldig pekar ut en annan helt oskyldig man för mordet.

Det är många familjer just nu I Boden som lider, dels offrets familj, som har splittrats, dels GMs familj och slutligen även familjen Berg, som felaktigt hängts ut som inblandade.
Citera
2014-10-25, 11:44
Medlem
Han (KJ) har en funktionsnedsättning som enligt ett psykologutlåtande från frivården gör honom uttalat egocentrisk och med en begränsad empati. Från artikel i Expressen.

Det är väl väl överesstämmande med profilen på en person som känt sig förrorättad, t.ex. av att VB inte vill ha tillbaka honom utan istället sitter och chattar med en överårig lönnfet karatetränare, och som kan försökt att ta det "han förtjänat" och det med ödesdigra konsekvenser. KJ har inte haft behov av städhjälp och god man för att han inte klarat rätt avancerade uppdrag utan för att han har brister i det basala. Gissa hur stor andel av mördare och våldtäktsmän som kan sägas vara uttalat egocentriska och med begränsad förmåga till empati
Citera
2014-10-25, 12:25
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Det går dock inte att komma ifrån att så säger nästan alla vänner som aldrig sett ens våldtendenser hos sina dömda vänner. Ändå sker det.

"det skulle hen aldrig göra" "den var alltid så snäll och trevlig" "Det är ofattbart" " Det trodde vi aldrig"
Citera
2014-10-25, 12:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det går dock inte att komma ifrån att så säger nästan alla vänner som aldrig sett ens våldtendenser hos sina dömda vänner. Ändå sker det.

"det skulle hen aldrig göra" "den var alltid så snäll och trevlig" "Det är ofattbart" " Det trodde vi aldrig"
Det går heller inte att komma ifrån att anhöriga till BO nästan alltid är övertygade om att den först misstänkte är GM. Jag vet inte vad det beror på, men gissar på önsketänkande.

På sid 1130 uttalar sig någon som känner MB:
Citat:
[CR] var direkt övertygad att [MB] hade dödat kvinnan.
Citera
2014-10-25, 12:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Nu svarar du ju äntligen på frågan jag ställde vid upprepade tillfällen, vilken betydelse hade det att MB enligt åklgaren kunde gå när förhöret var avslutat. Du har alltså misstagit dig på handläggningen fullständigt, vilket jag även misstänkte. Nej, MB var inte nära att bli anhållen. MB var hämtad till förhör, liksom ett flertal andra personer, och enligt åklagaren var förhöret avslutat, MB kunde gå för att det inte fanns några ytterligare frågor och inget annat. Allt annat är ditt fantasifoster.

Rättegångarna handlade inte om KJ som person utan om bl,a, varför han hade blod i bagageutrymmet från en person som hittats styckad, har du inte följt med under rättegångarna?

Du har på ett tidigt stadium bestämt dig för att KJ inte är gärningsman och det finns absolut ingenting som kan få dig att ändra ståndpunkt. Det är direkt skrattretande att du låtsas inta en objektiv inställning. Du är lika objektiv som din favorit KJ-kramare "bloggaren".
Det fetstilta svarade jag på här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag har följt med under rättegången och hört åklagaren förhöra sig om hundens död, detaljer i hur KJ tillfredsställde sig själv natten efter försvinnandet etc. Det var för att svartmåla KJ som person och har inget med brottet att göra.

Du kan inte uttala dig om min inställning om förhållanden ändras. Du har uttalat dig om din.
Citera
2014-10-25, 13:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det går heller inte att komma ifrån att anhöriga till BO nästan alltid är övertygade om att den först misstänkte är GM. Jag vet inte vad det beror på, men gissar på önsketänkande.

På sid 1130 uttalar sig någon som känner MB:

Vi kan nog vara överens om att varken anhöriga och vänner till BO eller (misstänkt)GM är särskilt lämpade att bedöma skulden. Det är för mycket känslor och personliga bindningar inblandade helt enkelt.

Jag förstår inte hur du på allvar kan tycka att det är intressant att KJ:s kompisar som inte direkt tillhör lådans vassaste knivar fortfarande tvivlar på hans skuld. Samtidigt kommenterar du inte med ett ord de mycket intressanta upplysningar om hans personlighet som kommer fram i artikeln:

- "uttalat egocentrisk och med en begränsad empati"
- "extrema intresse för vapen, krigföring och sprängämnen"
- "våldsmättade tankemönster"
- "sårbarhet för stress"
- "svårigheter för socialt samspel"

Quarrel, du måste väl förstå att om man satt denna beskrivning i händerna på en FBI-utredare som jobbade med profilering av grova våldsbrottslingar så skulle hen mycket snabbt börja nicka och humma igenkännande. Det är såna här människor som oftast begår grova våldsbrott av den typ som mordet på Vatchareeya var.

En av de få kvarvarande försvarslinjerna hos kristofferianerna: Bergs påstått mer troliga "mördarpersonlighet" än den lugne särlingens har med det här kollapsat fullständigt.

Det bör ha stått liknande saker i psykologutlåtandena som föredrogs i rätten.

Tack för delning av artikeln!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in