2014-10-25, 13:15
Moderator
blomvattnares avatar
Ur artikeln:

Citat:
Kristoffer Johansson har haft besök av flera vänner, släktingar och en kurator. En av besökarna är kompisen Alexander Boström som träffade Kristoffer på ett konfirmationsläger och umgicks intensivt med honom vid tiden före mordet.
– Det var självklart att jag ville träffa honom. Han är min kompis och jag tror inte att han har gjort det han dömts för.
”Finns bevisning”
Kristoffer Johansson har en funktionsnedsättning som enligt ett psykologutlåtande från frivården gör honom uttalat egocentrisk och med en begränsad empati. Han har aldrig erkänt mordet och flera av hans vänner tror fortfarande att han är oskyldigt dömd.
– Jag tror inte han har gjort det. Jag känner honom så väl och vet att han inte skulle kunna ljuga om något sådant, speciellt inte under så lång tid, säger Alexander Boström.

Jag vet inte...kan man kanske tolka det som Alexander är den som säger till reportern att flera av vännerna tror att han är oskyldig? Att det alltså är Alexanders uppfattning att så är fallet? Att det kanske egentligen inte är riktigt så men att Alexander gärna vill tro det?
Citera
2014-10-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fetstilta svarade jag på här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag har följt med under rättegången och hört åklagaren förhöra sig om hundens död, detaljer i hur KJ tillfredsställde sig själv natten efter försvinnandet etc. Det var för att svartmåla KJ som person och har inget med brottet att göra.

Du kan inte uttala dig om min inställning om förhållanden ändras. Du har uttalat dig om din.
Du ljuger igen för du har ingen som helst aning hur många personer som har hämtats till förhör och av artikeln i Expressen framgår att flera personer hämtats till förhör den dagen. Du ljuger ännu mer när du påstår att "hämtning till förhör" medför någon som helst misstanke. Du har ju dessutom läst igenom utredningen ett flertal gånger så du vet ju även hur förhöret med MB inleds.
"Micke underrättas om att han ej är misstänkt i denna utredning utan hörs som annan. Micke delges att det är viktigt att han berättar allt och att han inte undanhåller ngt. Är han osäker på ngt så får han framföra detta."
Sluta upp med lögnerna nu Q, det är fult att ljuga.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-10-25 kl. 13:29.
Citera
2014-10-25, 13:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Du ljuger igen för du har ingen som helst aning hur många personer som har hämtats till förhör och av artikeln i Expressen framgår att flera personer hämtats till förhör den dagen. Du ljuger ännu mer när du påstår att "hämtning till förhör" medför någon som helst misstanke. Du har ju dessutom läst igenom utredningen ett flertal gånger så du vet ju även hur förhöret med MB inleds.
"Micke underrättas om att han ej är misstänkt i denna utredning utan hörs som annan. Micke delges att det är viktigt att han berättar allt och att han inte undanhåller ngt. Är han osäker på ngt så får han framföra detta."
Sluta upp med lögnerna nu Q, det är fult att ljuga.
Detstår det inte alls i Expressen. Rubriken är vilseledande.
Citat:
– Det är beslut fattat om hämtning till förhör. Om det är effektuerat eller inte får jag väl höra under dagen. Men det är riktigt att det är beslut fattat om hämtning till förhör. Det gäller mer än en person, säger hon.
Hur står det till med sanningen?

MB var inte formellt misstänkt, men han kunde misstänkas och hämtades därför av polis och behövde åklagarbeslut för att få gå.
Citera
2014-10-25, 13:56
Medlem
Citat:

MB var inte formellt misstänkt, men han kunde misstänkas och hämtades därför av polis och behövde åklagarbeslut för att få gå.
Men sluta nu att hitta på. Du vet inte hur många i utredningen som har hämtats till förhör men som framgått av artikeln har minst yttrrligare en person hämtats. Du har dessutom hittat på att MB kunde misstänkas och dörför hämtades, källa på det som du brukar säga. Hur förklarar du inledningen på förhöret där man upplyser MB om att han inte är det minsta misstänkt? Den aktuella dagen sitter dessutom KJ anhållen för mord så den som var misstänkt satt i tryggt förvar.
Citera
2014-10-25, 14:04
Medlem
Citat:

Även om jag nu matar er konspiratoriker så vet jag nästan med full säkerhet ytterligare en person som hämtades till förhör men jag är lite förvånad över att ni foliehattar eller bloggaren inte har snokat upp detta tidigare. Det är nämligen bara två personer som har förhörts på polisstationen den dagen och bägge förhören har påbörjats med några minuters mellanrum i olika delar på polishuset. Tror inte det är en slump att AN förhörs parallellt med MB, tror inte heller att hon fick en kallelse i förväg till förhöret, så jag utgår från att även AN hämtades till förhör. Det framgår även att förhöret var avslutat kl. 09.03 och att det hölls ett tilläggsförhör kl. 09.27, AN fick alltså sitta och vänta i drygt 20 minuter innan hon fick gå. Jag gissar att förhörsledarna i de bägge förhören gjorde en avstämning.

Varför bägge hämtas och hörs parallellt är en fråga som bara åklagarna och förhörsledarna kan svara på. Min gissning var att man en gång för alla ville stänga igen "karatespåret" och kunna fokusera på den verklige mördaren som då satt i tryggt förvar, VSV ske.

Beklagar om jag "matat" Q m.fl. nu men jag vill att granskningen är allsidig.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-10-25 kl. 14:30.
Citera
2014-10-25, 14:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Jag har svårt att smälta att KJ ljög för polisen när han sa att han var hemma och somnade denna kväll efter att VB gått. Han måste ha förstått att det var en ytterst besvärande uppgift att han var ute och åkte med sin bil till föräldrahemmet denna kväll.

En starköl som man dricker under 4 timmar hade knappast gett utslag på alkomätaren och dessutom är mängden så liten och jämfört med att ljuga I ett förhör när man är misstänkt för mord är ju märkligt, om man är oskyldig.

Varför ljög KJ för polisen att han var hemma denna kväll.
Citera
2014-10-25, 14:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men sluta nu att hitta på. Du vet inte hur många i utredningen som har hämtats till förhör men som framgått av artikeln har minst yttrrligare en person hämtats. Du har dessutom hittat på att MB kunde misstänkas och dörför hämtades, källa på det som du brukar säga. Hur förklarar du inledningen på förhöret där man upplyser MB om att han inte är det minsta misstänkt? Den aktuella dagen sitter dessutom KJ anhållen för mord så den som var misstänkt satt i tryggt förvar.
Det står i förhöret att han inte är det minsta misstänkt, det står "underrättas om att han ej är misstänkt i denna utredning". Håll dig till sanningen. Han kunde misstänkas, men var inte formellt misstänkt. Att han kunde misstänkas framgår av att han hämtades av polis, att det krävdes åklagarbeslut för att han skulle få gå, och att det var span på honom i en vecka. Varför ringde inte polisen, som de gjorde med andra som förhördes den dagen?

Det står också i artikeln att beslut om hämtning har fattats, inte att de har verkställts.
Citat:
Även om jag nu matar er konspiratoriker så vet jag nästan med full säkerhet ytterligare en person som hämtades till förhör men jag är lite förvånad över att ni foliehattar eller bloggaren inte har snokat upp detta tidigare. Det är nämligen bara två personer som har förhörts på polisstationen den dagen och bägge förhören har påbörjats med några minuters mellanrum i olika delar på polishuset. Tror inte det är en slump att AN förhörs parallellt med MB, tror inte heller att hon fick en kallelse i förväg till förhöret, så jag utgår från att även AN hämtades till förhör. Det framgår även att förhöret var avslutat kl. 09.03 och att det hölls ett tilläggsförhör kl. 09.27. Varför så sker är en fråga som bara åklagarna och förhörsledarna kan svara på. Min gissning var att man en gång för alla ville stänga igen "karatespåret" och kunna fokusera på den verklige mördaren som då satt i tryggt förvar, VSV ske.
"Stänga igen karatespåret", alltså försäkra sig om att MB inte längre kunde misstänkas, menar du? Så länge karatespåret var öppet kunde MB misstänkas.

Det framgår inte att det fanns åklagarbeslut på att hämta AN. Hon kan ha följt med frivilligt. Däremot fanns det åklagarbeslut på hämtning av MB, och åklagarbeslut på att han fick gå.

Men det är naturligtvis inte omöjligt att AN också kunde misstänkas. Om någon av dem utförde mordet var den andre också inblandad. Hade MB gjort något medgivande hade säkert AN anhållits också, för t.ex. medhjälp eller skyddande av brottsling.
Citera
2014-10-25, 14:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag har svårt att smälta att KJ ljög för polisen när han sa att han var hemma och somnade denna kväll efter att VB gått. Han måste ha förstått att det var en ytterst besvärande uppgift att han var ute och åkte med sin bil till föräldrahemmet denna kväll.

En starköl som man dricker under 4 timmar hade knappast gett utslag på alkomätaren och dessutom är mängden så liten och jämfört med att ljuga I ett förhör när man är misstänkt för mord är ju märkligt, om man är oskyldig.

Varför ljög KJ för polisen att han var hemma denna kväll.
Han hade druckit mer än en öl, och var orolig att åka dit för rattfylla om han berättade. Dessutom ansåg han att det inte hade med försvinnandet att göra. Brott var inte konstaterat ännu och han var inte misstänkt för mord när förhöret hölls.
Citera
2014-10-25, 14:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det går heller inte att komma ifrån att anhöriga till BO nästan alltid är övertygade om att den först misstänkte är GM. Jag vet inte vad det beror på, men gissar på önsketänkande.

På sid 1130 uttalar sig någon som känner MB:
Fast det stämmer ju inte alls i det här fallet - MB var den förste misstänkte - VB:s pappa är övertygad om att KJ är skyldig.
Citera
2014-10-25, 14:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det stämmer ju inte alls i det här fallet - MB var den förste misstänkte - VB:s pappa är övertygad om att KJ är skyldig.
KJ var den förste, och ende, misstänkte.
Citera
2014-10-25, 14:43
Medlem
Citat:
Det står i förhöret att han inte är det minsta misstänkt, det står "underrättas om att han ej är misstänkt i denna utredning". Håll dig till sanningen. Han kunde misstänkas, men var inte formellt misstänkt. Att han kunde misstänkas framgår av att han hämtades av polis, att det krävdes åklagarbeslut för att han skulle få gå, och att det var span på honom i en vecka. Varför ringde inte polisen, som de gjorde med andra som förhördes den dagen?

Det står också i artikeln att beslut om hämtning har fattats, inte att de har verkställts.

"Stänga igen karatespåret", alltså försäkra sig om att MB inte längre kunde misstänkas, menar du? Så länge karatespåret var öppet kunde MB misstänkas.

Det framgår inte att det fanns åklagarbeslut på att hämta AN. Hon kan ha följt med frivilligt. Däremot fanns det åklagarbeslut på hämtning av MB, och åklagarbeslut på att han fick gå.

Men det är naturligtvis inte omöjligt att AN också kunde misstänkas. Om någon av dem utförde mordet var den andre också inblandad. Hade MB gjort något medgivande hade säkert AN anhållits också, för t.ex. medhjälp eller skyddande av brottsling.
Nu har du vid upprepade tillfällen påpekat att MB måste ha varit misstänkt eftersom han hämtades till förhöret trots att
1) Det står i lagen att personer kan hämtas utan att vara misstänkt
2) Åklagaren bekräftar detta i artikeln
3) Man inleder förhöret med att upplysa MB om att han INTE är misstänkt
Eftersom åklagaren beslutat att vidta ett tvångsingripande, hämtning, så måste åklagaren även besluta när ingripandet upphört, MB kan gå efter förhöret.
Dags att presentera källa på ditt påstående att MB var misstänkt den 24 maj, dagen efter att KJ anhållits som misstänkt för mord.
Citera
2014-10-25, 14:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nu har du vid upprepade tillfällen påpekat att MB måste ha varit misstänkt eftersom han hämtades till förhöret trots att
1) Det står i lagen att personer kan hämtas utan att vara misstänkt
2) Åklagaren bekräftar detta i artikeln
3) Man inleder förhöret med att upplysa MB om att han INTE är misstänkt
Eftersom åklagaren beslutat att vidta ett tvångsingripande, hämtning, så måste åklagaren även besluta när ingripandet upphört, MB kan gå efter förhöret.
Dags att presentera källa på ditt påstående att MB var misstänkt den 24 maj, dagen efter att KJ anhållits som misstänkt för mord.
Jag har aldrig påstått att MB måste ha varit misstänkt. Håll dig till sanningen.
Senast redigerad av Quarrel 2014-10-25 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in