Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Personligen anser jag att det är omöjligt att veta någonting alls med säkerhet -- däremot använder jag vanligt hederligt bondförnuft i vardagen; allt annat vore väldigt otympligt.
Vad som är säkert är dock att världen så som jag förnimmer den via mina sinnen inte existerar oberoende mig, eftersom att sinnesorganen i samarbete med hjärnan konstruerar en -- för människan begriplig -- verklighet. Qualia -- den subjektiva fenomenvärlden -- är på det viset, en slags 'illusion'.
Faller ett träd då i skogen när ingen är där för att höra det? Nej. Om det existerar en objektiv verklighet som ger upphov till min fenomenvärld, så kan jag fortfarande vara säker på att den inte är densamma som min verklighet; ty syn, hörsel, smak, lukt, kognition et cetera är inga objektiva verktyg för att beskriva världen, utan evolutionärt anpassade medel för att omtolka informationen från det eventuella tinget-i-sig-själv (das Ding an sich).
Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud? Ja det gör det faktiskt, på sätt och vis. I och med att det skapar rörelser, tryck, vågor som fortplantar sig ifrån platsen, eller något liknande. Minns inte förklaringen ordagrant men i fysiken så är den gamla filosofi tanken befängd.
Utöver det tänker jag mig snarare att vad ni kallar solipsism mer liknar en form av psykotiskt tillstånd. Lite som Deja vu, när hjärnan plötsligt får fnatt och börjar gå för långsamt. Aja, nu är jag knappast filosofiskt lagd heller så vad vet jag egentligen.