Citat:
Ursprungligen postat av
Lordshin
Jo fast det känns ju lite som "Efter en veckas spaning kan vi nu konstatera att Ryssland har invaderat norra delarna av landet med 4 armébrigader, vi har därmed löst vår uppgift".
Försvarsmaktens övergripande uppgift måste ju vara att förhindra främmande undervattensverksamhet på svenskt vatten, inte att konstatera att det sker. I mina ögon har de misslyckats fullständigt eftersom ubåten kom undan trots att den då tydligen gick sönder.
Jag förstår din mening, men sätt i kontext att det är underrättelseuppgiften som nu är löst. Nu följer ett analysarbete och efter det troligen ett långt arbete i det fördolda, med ny hotbild och diplomatiskt spel på politisk nivå, något som du och jag inte får veta, då medieintresset ny svalnar och pressen återgår till Idol, politisk lobbyism och annat som säljer lösnummer. FM och politiska statsapparaten kan då än en gång arbeta i lugn och ro.
Vad värre är, är att nu sitter främmande makter på kvitto över insatsen. Ryssland, vare sig de är skyldiga till något eller ej, har nu fått bevittna en skarp uppvisning i svenskt försvarsarbete och hur Sveriges civila apparat hanterar detta, samt gemene mans reaktioner som speglas bra av FB. Det är värt mycket för andra, och det är inte FM utan media och folket som är skyldiga till den bilden.