2014-10-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Det finns få tillfällen som är bättre, om man som exempelvis rysk försvarsmakt vill signalspana och bilda uppfattning om sonarekon etc. hos andra länders stridskrafter än om de är samlade på ett och samma ställe...

Ganska hög risk, med en väldigt hög utdelning underrättelsemässigt.

Sveriges elitfartyg, Visby-klassen och dessutom NATO-krafter, på ett och samma geografiska ställe, under en övning där de använder sin signalspaningsutrustning och övriga system... Kan vara frestande för utomstående att studera på nära håll?

Tack för svar, i min värld verkar det hjärndött och inte värt risken alt. har de hyffsat hum om kompetensen i FM och inte ser det som högriskprojekt.

Kan liksom inte smälta komiken i att utföra en övning att hitta en ubåt med resultat att övningsubåten hittas samtidigt som en "riktig" ubåt ligger och spanar och den hittar man inte.
Senast redigerad av lillschumi 2014-10-22 kl. 22:57.
Citera
2014-10-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Jag kanske var otydlig. Ja, det finns en person och det finns en bild. Vad jag tvivlar på är om den historia han lämnar verkligen stämmer eller om den är fabricerad (av FM) i syfte att förstärka situationen/vilseleda allmänheten/ryssar.
Hade nog inte samma skumma frisyr innan inslaget, och är antagligen nyfriserad även nu med trimmer..
Citera
2014-10-22, 22:53
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Jag kanske var otydlig. Ja, det finns en person och det finns en bild. Vad jag tvivlar på är om den historia han lämnar verkligen stämmer eller om den är fabricerad (av FM) i syfte att förstärka situationen/vilseleda allmänheten/ryssar.

Det är nog mer en fråga för konspirationsforumet, ifall du tror att svenska militären vilseleder det svenska folket genom att gå ut under falskt namn i kvällspressen. Dessutom får man väl säga att Aftonbladets journalister har ansvar för att kontrollera de fakta de publicerar. Är de också en del av den stora konspirationen?
Citera
2014-10-22, 22:54
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Jag är inte så övertygad om att sportisen har rösträtt (i riksdagsvalet).

Det är otroligt att någon kan påstå att man ska veta allt militären gör för att man betalar skatt, extremt banalt uttalande av sportisen som ni säger. Många tycker till exempel att de BÖR få veta var våra ubåtar är och att ÖB inte får ljuga. Självklart ska ÖB ljuga sig blå om han måste för att inte avslöja hemligheter annars riskerar han straff för att han avslöjat operativa hemligheter... Som när bankerna hade likviditetsproblem 2008, de ljög och ljög för om man säger sanningen så skadar man företaget/militären, eller om en schackspelare skulle sitta och prata om hur han tänker göra i nästa drag. Alla i Sverige som är svenska medborgare och över 18 får rösta, även om man har IQ 20.
Citera
2014-10-22, 22:59
Medlem
Det finns ingen ubåt, iallafall ingen rysk. Det här militära spektaklet har bara ett politiskt syfte.
Ett närmande till NATO.

Alla vet att marinledningen har sin egen agenda. Likadant var det på 80-talet. Då fick marinen
vad de pekade på i form av materiel. Nu vill de ha NATO medlemskap.
Citera
2014-10-22, 22:59
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej jag spelar inte dum och jag förstår inte poängen med hemlighetsmakeriet. Öppenhet och transparens är a och o 2014 om man vill bli tagen på allvar i dagens samhälle, oavsett verksamhet. Det kanske funkade på 60 och 70-talet som sagt när inte media var lika utvecklat som idag att hålla på och undanhålla saker men inte idag. Samhället har utvecklats och framförallt informationssamhället, även om många inom det militära tydligen har svårt att acceptera det.

Du är ju helt frånvarande, gå å läs en bok om genus och feminism istället å lämna detta till riktiga män.

Ps. i senaste fotbolls-vm överraskade Tyskland alla med sina inövade frisparksvarianter...
Citera
2014-10-22, 23:00
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Alla i Sverige som är svenska medborgare och över 18 får rösta, även om man har IQ 20.

Resultatet av detta kan man också bevittna dagligen
Citera
2014-10-22, 23:01
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det finns ingen ubåt, iallafall ingen rysk. Det här militära spektaklet har bara ett politiskt syfte.
Ett närmande till NATO.

Alla vet att marinledningen har sin egen agenda. Likadant var det på 80-talet. Då fick marinen
vad de pekade på i form av materiel. Nu vill de ha NATO medlemskap.

Tvärtom så pekar allt mot att det är just en ubåt det rör sig om.

Eller har du annan information som styrker dina tvärsäkra uttalanden?
Citera
2014-10-22, 23:01
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
6-8 timmar kan æven det diskuteras, det beror på faktorer som andningsfrekvens, kyla, stress djup mm. så man kan førlænga dyktiden ænnu længre om man ligger någorlunda stilla, jag jagade dyktimmar med en væn som ville spræcka 200 timmar och vi låg i grunt vatten i øver en timme och tittade på maneter i princip. Såg att syrgasflaskan sitter på utsidan av rebreathern, førr var den inkluderad i ett slutet paket och var dærfør inte møjlig att byta så då undrar man ænnu lite mer øver om hur många extraflaskor de har, hur många de har i besættningen och om det finns ett system før att fylla flaskorna igen samt hur lång tid det isf. skulle ta. Jag vill lova att det sjunger i hydrofonerna om man startar en kompressor, æven om den ær ordentligt isolerad

EDIT: kom att tænka på en grej, om man byter syrgasflaska under vattnet, får man inte då en liten mængd vatten i filtret och riskerar en caustic cocktail, førutom risken att brænna sønder sina inre organ och dø så kan væl dessutom filtret bli førstørt och obrukligt ?
Citera
2014-10-22, 23:02
Medlem
Googlade just "sommarstuga brann stockholms skärgård". Det vad värst vad det grillas korv ute i kustbandet. Är det egentligen någon som kollat brandorsaker och vem som äger / ägde dom här stugorna?
Citera
2014-10-22, 23:02
Medlem
Är det någon som vet varför Sverige hade en övning tillsammans med NATO-landet Holland i skärgården? Det är inte första gången det händer mystiska saker i samband med övningar.

Skulle observationer som har gjorts kunna ha samband med övningen.
Citera
2014-10-22, 23:03
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det finns ingen ubåt, iallafall ingen rysk.

Vilken nationalitet har ubåten då enligt dig?

Det är lätt att tro att ubåten är rysk särskilt med tanke på den ryskspråkiga radiosändningen som fångades upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in