2014-10-22, 22:42
Medlem
Der_Richters avatar
Jag tycker det verkar mer och mer troligt att man har en främmande ubåt fastlåst i undervattensläge. Eller att man har en övergiven ubåt upphittad och dykare fast på svensk mark.

Och att man vet var detta är ganska exakt...

Bägge fallen slutar med att man väntar ut dem.

Spärra utloppen och vänta. D.v.s. vad man verkar göra just nu.
Citera
2014-10-22, 22:44
Avstängd
Knivur-273s avatar
Vad hände med minspärrarna och sensorerna ?

Förr var det svårt att passera en bemannad minspärr med en farkost med mycket järn i skrovet, utan att det sågs vid bevakningsställena.

Minorna var starka.
Citera
2014-10-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej jag spelar inte dum och jag förstår inte poängen med hemlighetsmakeriet. Öppenhet och transparens är a och o 2014 om man vill bli tagen på allvar i dagens samhälle, oavsett verksamhet. Det kanske funkade på 60 och 70-talet som sagt när inte media var lika utvecklat som idag att hålla på och undanhålla saker men inte idag. Samhället har utvecklats och framförallt informationssamhället, även om många inom det militära tydligen har svårt att acceptera det.

Hur är det möjligt att en röstberättigad människa år 2014 inte förstår poängen med hemlighetsmakeri vid militära operationer?

Är herrn måhända efterbliven på något sätt?
Citera
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Det är anmärkningsvärt att ingen här på Flashback skrivit att man känner igen "Erik". Han har en ganska speciell frisyr och han/hans föräldrars sommarstugas location är ju känd.

Även jag börjar ifrågasätta hela u-båtshistorien inklusive bilden.

Du tänker luddigt. Menar du att Erik inte "finns", fast han finns på bild? Eftersom ingen på flashback har postat att de känner igen honom. Det är väl uppenbart att Erik, oavsett vem han är, faktiskt är en person som finns.

Vi kan se det så här: Det finns en bild. Någon har tagit den. Bilden är på riktigt, fotografen finns alltså också på riktigt. Erik påstår att det är han som är fotografen.
Citera
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Citerar mig själv, kan inte ni som har sån bra koll på FM kommentera påståenden nedan, jag vill förstå hur man tänker:

Ju mer jag tänker på det, så jävla dumma är inte ryssarna att de skickar in en ubåt för att spana på en övning där man övar att hitta en ubåt, känns som ett hyffsat högriskprojekt.

Vill de "plantera" utrustning m.m så väljer de väl ett annat tillfälle än när hela om än lilla förmåga finns på för att hitta just ubåtar, verkar mer än lovligt dumt.

Det finns få tillfällen som är bättre, om man som exempelvis rysk försvarsmakt vill signalspana och bilda uppfattning om sonarekon etc. hos andra länders stridskrafter än om de är samlade på ett och samma ställe...

Ganska hög risk, med en väldigt hög utdelning underrättelsemässigt.

Sveriges elitfartyg, Visby-klassen och dessutom NATO-krafter, på ett och samma geografiska ställe, under en övning där de använder sin signalspaningsutrustning och övriga system... Kan vara frestande för utomstående att studera på nära håll?
Citera
2014-10-22, 22:46
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Ja, ryska dykare använder sig enligt ria.ru av franska rebreathers som heter Amphora.
http://en.ria.ru/military_news/20120402/172560168.html

Enligt uppgifter på nätet så räcker en sådan rebreather 6-8 timmar per flaska vid dyk på 7 meters djup (det är nästan 10 gånger längre tid än luftflaskor)
Sedan efter cirka 8 timmar behöver man byta syreflaska. Det är klart att en miniubåt har extra syre med sig, men inte hur mycket som helst.

Däremot kan de förlänga tiden som flaskan räcker genom att gå upp på grundare vatten än 7 meter. Då räcker syret längre. De är säkert fortfarande svåra att upptäcka även om de bara ligger på 2-3 meters djup. Det kan också förklara det stora intresset för kustlinjer och öar eftersom det är där vattnet är grunt.

6-8 timmar kan æven det diskuteras, det beror på faktorer som andningsfrekvens, kyla, stress djup mm. så man kan førlænga dyktiden ænnu længre om man ligger någorlunda stilla, jag jagade dyktimmar med en væn som ville spræcka 200 timmar och vi låg i grunt vatten i øver en timme och tittade på maneter i princip. Såg att syrgasflaskan sitter på utsidan av rebreathern, førr var den inkluderad i ett slutet paket och var dærfør inte møjlig att byta så då undrar man ænnu lite mer øver om hur många extraflaskor de har, hur många de har i besættningen och om det finns ett system før att fylla flaskorna igen samt hur lång tid det isf. skulle ta. Jag vill lova att det sjunger i hydrofonerna om man startar en kompressor, æven om den ær ordentligt isolerad
Citera
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Hur är det möjligt att en röstberättigad människa år 2014 inte förstår poängen med hemlighetsmakeri vid militära operationer?

Är herrn måhända efterbliven på något sätt?

Jag är inte så övertygad om att sportisen har rösträtt (i riksdagsvalet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej jag spelar inte dum och jag förstår inte poängen med hemlighetsmakeriet. Öppenhet och transparens är a och o 2014 om man vill bli tagen på allvar i dagens samhälle, oavsett verksamhet. Det kanske funkade på 60 och 70-talet som sagt när inte media var lika utvecklat som idag att hålla på och undanhålla saker men inte idag. Samhället har utvecklats och framförallt informationssamhället, även om många inom det militära tydligen har svårt att acceptera det.

Vänta nu ett tag, så du menar på allvar att fm som är till för att skydda sverige från främmande makt (Ryssland), ska släppa uppgifter som kan vara till användning för fi? Fm kan inte ha samma öppenhet som andra myndigheter, speciellt inte under den här operationen.
Citera
2014-10-22, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Citerar mig själv, kan inte ni som har sån bra koll på FM kommentera påståenden nedan, jag vill förstå hur man tänker:

Ju mer jag tänker på det, så jävla dumma är inte ryssarna att de skickar in en ubåt för att spana på en övning där man övar att hitta en ubåt, känns som ett hyffsat högriskprojekt.

Vill de "plantera" utrustning m.m så väljer de väl ett annat tillfälle än när hela om än lilla förmåga finns på för att hitta just ubåtar, verkar mer än lovligt dumt.

Bedrevs övningen i svenskt inre vatten då? Min uppfattning är att man övade ute på Östersjön men jag kan ha förstått saken fel. Oavsett vilket så är inträngande med ubåt ett högriskprojekt när det än sker.
Citera
2014-10-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Vad hände med minspärrarna och sensorerna ?

Förr var det svårt att passera en bemannad minspärr med en farkost med mycket järn i skrovet, utan att det sågs vid bevakningsställena.

Minorna var starka.

De tycks också vara nedmonterade tyvärr...Ännu ett led i den tragiska avrustningen av landets försvar.
Citera
Medlem
Sportisen kanske även tycker att polisen i realtid ska redovisa sin spaningsverksamhet på t ex div. motorcykelgäng? Polisen är ju trots allt skattefinansierad och det är ju 2014...

Tullen då...jodå, allt de gör ska allmänheten informeras om av samma anledning...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Du tänker luddigt. Menar du att Erik inte "finns", fast han finns på bild? Eftersom ingen på flashback har postat att de känner igen honom. Det är väl uppenbart att Erik, oavsett vem han är, faktiskt är en person som finns.

Vi kan se det så här: Det finns en bild. Någon har tagit den. Bilden är på riktigt, fotografen finns alltså också på riktigt. Erik påstår att det är han som är fotografen.

Jag kanske var otydlig. Ja, det finns en person och det finns en bild. Vad jag tvivlar på är om den historia han lämnar verkligen stämmer eller om den är fabricerad (av FM) i syfte att förstärka situationen/vilseleda allmänheten/ryssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in