2014-10-22, 22:35
Medlem
Herrstorpotatiss avatar
Jag tycker att det känns som om en extrainsatt presskonferens, i kombination med att "flaggskeppen" går in till basen, känns som ett enkelt men effektivt sätt att få bort och uppehålla media från sökområdet. Speciellt då presskonferensen egentligen inte handlade om något speciellt. Det var t.o.m så mycket murvlar att det överträffade försvarets förväntningar. Undrar om någon enda reporter var kvar ute till sjöss under presskonferensen...
Citera
2014-10-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och polisen visar sällan upp bevismaterial förrän fallet har gått till åtal, dvs., när förundersökningen(operationen) är slutförd och en slutsats ligger på bordet.

Om Försvarsmakten visar upp vad de har hittat eller vad de vet så kan motståndaren dra nytta av det genom att känna till var vi har varit, vad vi har gjort, men framförallt, vad vi kan göra.

Ditt resonemang håller inte alls. För det första så brukar polisen ofta tala om vad man har hittat direkt efter att ett brott har begåtts. Det är bara vissa föremål som man kan spara till en rättegång.

För det andra så har ju militären hela tiden berättat vad man håller på med och var man befinner sig. Man har tillåtit tidningar och journalister att följa operationerna på nära håll och man har berättat när man är i hamn och provianterar. All sådan information kan ju utnyttjas av en främmande makt.
Citera
2014-10-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Mmm, men eftersom du vill överlista din motståndare, så har du inte lagt nyckeln där, utan den sitter bakom lyktan du har satt brevid dörren. Dvs, du avslöjar inte exakt vad nyckeln är, utan du låter bara folk tro vad dom tror.

Men spela dum du, du förstår nog poängen som jag och andra människor här försöker göra. Öppenhet och transparans kan man inte alltid ha.

Nej jag spelar inte dum och jag förstår inte poängen med hemlighetsmakeriet. Öppenhet och transparens är a och o 2014 om man vill bli tagen på allvar i dagens samhälle, oavsett verksamhet. Det kanske funkade på 60 och 70-talet som sagt när inte media var lika utvecklat som idag att hålla på och undanhålla saker men inte idag. Samhället har utvecklats och framförallt informationssamhället, även om många inom det militära tydligen har svårt att acceptera det.
Citera
2014-10-22, 22:37
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att ett flertal fartyg i lugn och ro kunde ta sig till hamn indikerar att man har lokaliserat en undervattensfarkost och har full koll på den och att om den rör sig så är fartygen stridsberedda och kan snabbt ta sig till området igen. Kanske var dagens händelse en signal till främmande makt att vi vet var ubåten finns och att den inte kan fly, vill ni ha den så ring.
Tänk att de måste köra lite underhåll av båten, underhålla är att bunkra olja och tömma skittankarna efter 40 personer som kört på i en vecka... Kanske inte så glamoröst men alla har vi behov så där är en anledning till att de vår tvungna att gå till hamn. Så det var inte för att de gick ner i varv utan att tankarna var fulla som sagt.
Citera
2014-10-22, 22:37
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Johodå det har vi visst rätt att få veta. Som skattebetalare har man rätt att få veta det, vad skattepengarna går till och om det är motiverat. Försvarsaktion eller inte. Det spelar ingen roll. Det är 2014 som sagt. Inte 1960, då kunde man vara lite mer hemliga. Nu är det självklart att man ska bli uppdaterad i realtid.

Dumheter. Polisen skickar inte ut uppdateringar i realtid över vilka inbrottstjuvar och knarkare man tänker spana på just nu, sjukhusen berättare inte i realtid vad patienten i ambulansen heter och några realtidsuppdateringar behöver inte militären heller göra.
Som medborgare får du veta vad pengarna går till på en översiktlig nivå, och i vissa fall kan du till och med begära ut kvitton.
Försvarsmakten får såklart redovisa vad de gör med pengarna, men redovisningen behöver inte ske i realtid. Inte ens i Ryssland är det på det viset.
Citera
2014-10-22, 22:38
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Johodå det har vi visst rätt att få veta. Som skattebetalare har man rätt att få veta det, vad skattepengarna går till och om det är motiverat. Försvarsaktion eller inte. Det spelar ingen roll. Det är 2014 som sagt. Inte 1960, då kunde man vara lite mer hemliga. Nu är det självklart att man ska bli uppdaterad i realtid. Lever du kvar på 60-talet och lyssnar på P1 dagarna i ända i väntan på vädret och sjörapporten?

Jag hoppas innerligt att media skickar upp fler helikoptrar och rapporterar mer ingående om vad som händer och om det de facto finns en ubåt eller om det bara är ett påhitt av några "stridskukar" som tröttnat på tristessen och som vill lyfta försvarsfrågan nu när vi precis har fått en ny regering. Som jag skrev på ett annat ställe - det är bäst att militären hittar en ubåt och förintar den om de vill bli tagna på allvar och fortsätta få allmosor till sin verksamhet. Annars kan vi lägga de pengarna där de behövs bättre, på vård, skola och omsorg.

Sluta tramsa. Du trollar uppenbart. Om det mot förmodan inte är så, har du dessutom missuppfattat i stort sett hela grejen med skatter dessutom.

Poängen med skatt är att du ger av din inkomst åt staten att disponera. D.v.s. disponera som DE anser vara korrekt. Det är inte så att du "köper" något. Du ger upp rätten att bestämma proportioner, när du går med på att betala skatt.

Och ja, jag lyssnar på P1, dock ej sjörapporten.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granluund
Om man inte hittar någonting, hur länge kommer man fortsätta söka?

Någon gång måste man ju ge upp tänker jag?

Eftersom att en ubåt kan ligga under ytan upp till ett par veckor beroende på farkost så kan du kanske räkna ut själv vad som är en rimlig insatstid, om det nu är en ubåt man söker vill säga. Dock behöver inte insatsen genomföras i den skala som den gör nu, det fluktuerar över tid, som vi har sett exempel på idag, beroende på utvecklingen.
Citera
Medlem
OneBrAiNers avatar
Citat:
Om vi tar ditt sista exempel. Det behövs inte eftersom Argentina är så klartlagt på förhand in i minsta detalj av tyskarna att det inte finns några hemligheter eller överraskningsmoment överhuvudtaget. Dagens lag på alla nivåer, både landslag och lag i de högsta ligorna har sån stenkoll på motståndarna, att även om de kastar om namnen på laguppställningen så ser de direkt att det är en bluff. De vet redan innan hur motståndarna kommer att ställa upp.

Varför vill man inte avslöja signalspaningen - som jag skrev förut. Det är 2014 och vi lever i ett informationssamhälle där vi som medborgare har rätt att få veta vad som försigår med våra skattepengar. Och en eventuell inkräktare är som i exemplet jag skrev om redan så pålästa på förhand att det inte tjänar någonting till att vara "hemliga".

Om man avslöjar allt man luskat fram, så ger man också fienden information om hur man bedriver sin spaningsverksamhet. Fienden vet inte allt på förhand som du påstår, var får du det ifrån?
Citera
2014-10-22, 22:40
Medlem
Citat:
Det är 2014 och vi lever i ett informationssamhälle där vi som medborgare har rätt att få veta vad som försigår med våra skattepengar.

Vad har årtalet med saken att göra? Du känns väldigt naiv och utopisk i dina resonemang. Visst skulle det vara härligt om vi kunde ha 100 % insyn i allt här i världen men så fungerar det tyvärr inte. Vi kommer aldrig få insyn exakt vad våra politiker har för agendor, vad företag har för planer och hur försvarsmakten använder våra skattepengar.

Vi SKA inte ha insyn i försvarsmaktens verksamheter. Skulle allmänheten veta allt om vad de gör kan vi lägga ned all militär verksamhet omedelbart.
Citera
2014-10-22, 22:40
Medlem
Citerar mig själv, kan inte ni som har sån bra koll på FM kommentera påståenden nedan, jag vill förstå hur man tänker:

Ju mer jag tänker på det, så jävla dumma är inte ryssarna att de skickar in en ubåt för att spana på en övning där man övar att hitta en ubåt, känns som ett hyffsat högriskprojekt.

Vill de "plantera" utrustning m.m så väljer de väl ett annat tillfälle än när hela om än lilla förmåga finns på för att hitta just ubåtar, verkar mer än lovligt dumt.
Citera
2014-10-22, 22:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ditt resonemang håller inte alls. För det första så brukar polisen ofta tala om vad man har hittat direkt efter att ett brott har begåtts. Det är bara vissa föremål som man kan spara till en rättegång.

För det andra så har ju militären hela tiden berättat vad man håller på med och var man befinner sig. Man har tillåtit tidningar och journalister att följa operationerna på nära håll och man har berättat när man är i hamn och provianterar. All sådan information kan ju utnyttjas av en främmande makt.

Som jag tidigare har sagt, ibland kan det vara en fördel att visa vad man gör eller var man är. Dessutom, vet du att Försvarsmakten inte har bedrivit verksamhet inom ramen för operationen på platser som vi inte känner till. Kom inte och säg att du i detalj vet vad de olika fartygen har gjort där de har legat eller förts fram.
Citera
2014-10-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Erik blev intervjuad av aftonbladet...och halva Sverige har hört hans röst och sett hans hairstyle på AB,s video men ingen jävel vet vem karln är ?

Det är anmärkningsvärt att ingen här på Flashback skrivit att man känner igen "Erik". Han har en ganska speciell frisyr och han/hans föräldrars sommarstugas location är ju känd.

Även jag börjar ifrågasätta hela u-båtshistorien inklusive bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in