2014-11-14, 20:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Hur fan kommer det sig att Stockholms skärgård är det enda ställe i världen som verkar ryssar vara intresserade av att smyga runt med ubåt i? Borde det inte förekomma "ryska" ubåtskränkningar i Finland, Danmark, Norge, Polen, Tyskland? Ubåten kommer som vanligt från NATO och syftet är att provocera fram psykologiska effekter på befolkningen. En del svenska politiker som den mellanstora hunden Bildt är förmodligen väl medvetna om propagandaspelet.

Hur många andra stater kring Östersjön har en skärgård, till att börja med. Troligtvis lättare att smyga in i en skärgård än på öppet hav, det är min teori kring det här. Betänk också att där misstänkt eller konstaterad främmande undervattensverksamhet i svensk skärgård har skett ofta har sammanträffat med områden där vi har våra örlogsbaser.

Sverige har något av det tystaste i världen i ubåtsväg, självklart av intresse för Ryssland att skaffa sig signaturer på våra ubåtar, veta var de befinner sig i realtid, rutiner och taktiskt uppträdande.

Hur vet du att Ryssland inte har kränkt andra staters territorialhav kring Östersjön?

EDIT;Stockholms skärgård är inte det enda stället, Karlskrona skärgård, Göteborgsområdet, Oxelösund också om jag inte minns fel, Norge m. fl.
Citera
2014-11-14, 20:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Titta på en karta hur geografin ser ut, möjliga anfallsvägar i olika scenarion och vilka områden som är fördelaktiga att behärska. Titta sedan på vilken uppbackning Danmark, Norge, Polen, Tyskland har och fundera på om det är så vist att kränka deras territorie grovt.

Men det kommer du så klart inte göra eftersom svaret på din fråga går emot din ideologi som du så tvärsäkert uttalar dig om utan minsta bevis.

Danmark har ingen reell förmåga att upptäcka eller jaga ubåtar. Man kanske också bör titta på vilken typ av marina stridskrafter som Danmark har och hur de är baserade, inte likt Sverige.
Citera
2014-11-14, 20:09
Medlem
Citat:
De flesta tror just det är ryska ubåtar. Finns ingen vett och sans i det påståendet ryssarna har inget att tjäna på att vara här med ubåtar.

Finns en lång text skriven av en svensk ex-militär på ämnet.
  • Konstaterar att ubåtarna på 80-talet var från NATO.
  • Den enda modellen som passar på observationerna är en mindre italiensk ubåt.
  • Två(?) stycken av denna italienska ubåtstyp har sjunkit och ligger på botten i skärgården.

Någon kanske kanske har en länk till sidan?

Om det har förekommit främmande verksamhet så är det troligen Ryssland, men personligen tycker jag bevisningen är helt obefintlig. Militären skulle ha väldigt mycket att lära av polisen. Militären är ju extremt oerfaren när det gäller utredningar och bevisning, vilket polisen är desto bättre på.
Tyvärr har denna ubåtsjakt bara dragit ett löjets skimmer över försvaret inte minst i Ryssland där detta har uppmärksammats.
Om vi ska ha några fler ubåtsjakter så måste försvaret skärpa sig. Lämna inte ut information om hur man arbetar men lägg fram vattentäta bevis.
Citera
2014-11-14, 20:15
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om vi ska ha några fler ubåtsjakter så måste försvaret skärpa sig. Lämna inte ut information om hur man arbetar men lägg fram vattentäta bevis.
Jag hoppas du inser att du precis sa emot dig själv. Du kan inte ha både och.
Citera
2014-11-14, 20:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om det har förekommit främmande verksamhet så är det troligen Ryssland, men personligen tycker jag bevisningen är helt obefintlig. Militären skulle ha väldigt mycket att lära av polisen. Militären är ju extremt oerfaren när det gäller utredningar och bevisning, vilket polisen är desto bättre på.
Tyvärr har denna ubåtsjakt bara dragit ett löjets skimmer över försvaret inte minst i Ryssland där detta har uppmärksammats.

Är bevisningen obefintlig bara för att inte du har fått sen den? Du har noll förtroende för ÖB, Löfvén och Hultqvist, det betyder inte att det inte finns bevis.
Citera
2014-11-14, 20:22
Medlem
probe53s avatar
Jag tyckte ÖB poängterade att det på marknaden numera finns ett stort antal farkoster som både köps och säljs.

Det är alltså inte givet modell, vem som opererar med farkosten även om man skulle känna igen den ockulärt, alt. säkra ljudmönster eller sonarmönster från den.

Det är inte som förr enbart egentillverkade farkoster som används. Faktum är att det är ju smart att inte använda enbart farkoster från egna landet ur denna aspekt.
Citera
2014-11-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är bevisningen obefintlig bara för att inte du har fått sen den? Du har noll förtroende för ÖB, Löfvén och Hultqvist, det betyder inte att det inte finns bevis.

Detta är alla konspirationsteoretikers favoritundanflykt "HEMLIGSTÄMPLAT". Jag går inte på den skiten. Det finns ingen anledning att hemligstämpla bevis. Svenska försvaret skulle mer än gärna visa upp för hela världen att en rysk ubåt har kränkt Sverige, om de kunde, men tyvärr finns inget, bara indicier.

Ta av dig foliehatten!
Citera
2014-11-14, 20:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Jag tyckte ÖB poängterade att det på marknaden numera finns ett stort antal farkoster som både köps och säljs.

Det är alltså inte givet modell, vem som opererar med farkosten även om man skulle känna igen den ockulärt, alt. säkra ljudmönster eller sonarmönster från den.

Det är inte som förr enbart egentillverkade farkoster som används. Faktum är att det är ju smart att inte använda enbart farkoster från egna landet ur denna aspekt.

Vad vill du säga, egentligen? Att det är Nicaragua, Palestina eller Österrike som kanske opererar med en rysk ubåt, eller Ryssland med en amerikansk?

I teorin kan vem som helst operera med vilken ubåt man vill bara den har gått att anskaffa. Jag tycker nog att du bör redovisa ett
Citera
2014-11-14, 20:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53

Vad vill du säga, egentligen? Att det är Nicaragua, Palestina eller Österrike som kanske opererar med en rysk ubåt, eller Ryssland med en amerikansk?

I teorin kan vem som helst operera med vilken ubåt man vill bara den har gått att anskaffa. Jag tycker nog att du bör redovisa ett konkret och trovärdigt exempel på vem som skulle kunna operera under falskt flagg men särskilt hur.
Citera
2014-11-14, 20:29
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur många andra stater kring Östersjön har en skärgård, till att börja med. Troligtvis lättare att smyga in i en skärgård än på öppet hav, det är min teori kring det här.
Gör förekomsten av öar det extra intressant att åka runt här med ubåt jämfört med andra ställen eller? Precis vad skulle du själv göra med i en ubåt i den svenska skärgården om du var ryss? Skulle det vara någon vinst för dig som ryss att åka runt med ubåt i Stockholms skärgård och riskera bli sänkt/gripen med ett gigantiskt PR-fiasko som följd? Nä det finns ingen poäng med det och det lönar sig inte. Btw Finland har skärgård. Inga "ryska" ubåtar har siktats där.
Citera
2014-11-14, 20:31
Medlem
Citat:
De flesta tror just det är ryska ubåtar. Finns ingen vett och sans i det påståendet ryssarna har inget att tjäna på att vara här med ubåtar.

Finns en lång text skriven av en svensk ex-militär på ämnet.
  • Konstaterar att ubåtarna på 80-talet var från NATO.
  • Den enda modellen som passar på observationerna är en mindre italiensk ubåt.
  • Två(?) stycken av denna italienska ubåtstyp har sjunkit och ligger på botten i skärgården.

Någon kanske kanske har en länk till sidan?

Mental retarded? Ryssarna har inget att tjäna på de kränkningar deras ryska stridsflyg gör men de gör det ändå. Slutsats? Ryssland opererar mer än gärna med rädslan detta förfarande inger.
Citera
2014-11-14, 20:33
Medlem
guderis avatar
Citat:
Detta är alla konspirationsteoretikers favoritundanflykt "HEMLIGSTÄMPLAT". Jag går inte på den skiten. Det finns ingen anledning att hemligstämpla bevis. Svenska försvaret skulle mer än gärna visa upp för hela världen att en rysk ubåt har kränkt Sverige, om de kunde, men tyvärr finns inget, bara indicier.

Ta av dig foliehatten!

Fast du får skärpa dig nu, det finns naturligtvis anledningar till att man inte går ut med alla fakta. Du borde kanske lära dig att försvarsmakten inte alls fungerar som polisen, tvärtom, försvaret ägnar sig åt att förhindra krigföring mot oss. Det innebär helt andra spelregler än vad det öppna samhället erbjuder. Det finns ingen anledning att röja kapaciteten vi har när det gäller att bedriva underrättelse i vår egen skärgård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in