2014-10-07, 19:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag utgår från att göteborgarna blir överkörda.
Tänkte ungefär att nya ministrisen (hur fan säger man kvinnlig minister?) är GBG-sosse och de verkar ju gilla T-skatt.

Regeringen har jag inga förhoppningar om men....Vi får hoppas på riksdagen och där har regeringen mindre att säga till om.
Citera
2014-10-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Är det inte transitgods vi talar om? Ska du från hamnen åker du direkt upp på Älvsborgsbron och jag begriper inte varför fjärrtrafiken skulle ta en annan väg? Alternativt norrleden 158 mot Kungälv. Ska du österut från hamnen tar du Älvsborgsbron och kör runt hela Göteborg via Söderleden.

Den väg du nämner är en lokal trafikled som förbinder Göteborgs skärgård (Öckerö) med Tingstadstunneln. Varför skulle transittrafik välja den vägen? Dessutom är den ofta blockerad av regionala arbetspendlare till och från jobbet. Dessutom har du noterat att farligt gods inte får ta den vägen.

All trafik från hamnen är inte farligt gods utan vanlig containertrafik.

Mycket av transitgodset var ju ADR-klassat. Det blir ju Hisingsleden och sen Älvsborgsbron med ADR-klassat. Gnistängstunneln är ok, sen när man kommer till Mölndal är det inga restriktioner igen.

Vill man effektivisera så får man ju öka godsandel på järnväg istället för en otrolig mängd lastbilar. Men det blir ju inte åkerilobbyn glad över att någon föreslår.

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Du som vet hur man bygger det effektiva samhället måste väl ändå vara en het kandidat som konsult inom samhällsbyggnad.

För att spinna vidare, ett körkort är allt som behövs för att veta mer än alla trafikplanerare och ingenjörer i hela världen när det kommer till trafik. Jag läste biologi på gymnasiet, är det okej att jag hoppar in istället för kirurgen?
Citera
2014-10-10, 18:36
Medlem
Ergasters avatar
Citat:
Miljöpartiets tillträdande gruppledare Ulf Kamne var dagen efter valet tydlig – folkviljan ska respekteras och trängselskatten tas bort.
Nu svänger han.
– Det beror på
http://www.expressen.se/gt/miljopartiet-tvekar-nu-om-trangselskatten/
Citera
2014-10-10, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
För att spinna vidare, ett körkort är allt som behövs för att veta mer än alla trafikplanerare och ingenjörer i hela världen när det kommer till trafik. Jag läste biologi på gymnasiet, är det okej att jag hoppar in istället för kirurgen?

Ja helt rätt. Egentligen fattar jag inte varför jag ens debatterar med dessa"experter". Att göra det är lite som att spela spel med ett barn med utgångspunkten att försöka vinna.
Det går helt enkelt inte - för att när man leder så ändrar dom reglerna.

På samma sätt går det inte att vinna en debatt här heller, eftersom diskussionsunderlaget och vad som är "sant" ändras. I den här debatten har helt enkelt inte transportforskning någon chans emot argument som Detroit,mångkultur, instragramupplopp etc
Citera
2014-10-10, 22:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ja helt rätt. Egentligen fattar jag inte varför jag ens debatterar med dessa"experter". Att göra det är lite som att spela spel med ett barn med utgångspunkten att försöka vinna.
Det går helt enkelt inte - för att när man leder så ändrar dom reglerna.

På samma sätt går det inte att vinna en debatt här heller, eftersom diskussionsunderlaget och vad som är "sant" ändras. I den här debatten har helt enkelt inte transportforskning någon chans emot argument som Detroit,mångkultur, instragramupplopp etc

Moderaterna är det parti som har flest välutbildade bland sina väljare och jag har dock aldrig hört dem föra fram detta som ett argument för att deras röster i en demokrati skulle väga tyngre än andra väljares röster.

Med den logiken skulle sossar och den övriga vänstern förlora på det demokratiska underskott du nu förordar, då detta skulle innebära att just den postsovjetiska byråkratnomenklatura du hör till och den tro på planhushållning & styrmedel du förordar, aldrig skulle kunna få en försörjning, då ni främst verkar i den skyddade offentliga byråkratiska sektorn, som främst vänsterpartierna vurmar om.

Du hade varit tvungen att söka din utkomst i näringslivet där din "utbildning" troligen skulle ratas..

Svetsaren Stefan Löfven och Mona Sahlin skulle aldrig kunna bli statsminister/statsministerkandidat.

Kan ju erinra om den före jämnställdhetsministern Margareta Winberg och hennes beryktade citat:

"Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs en viss kompetens för ett visst jobb"

Margareta Winberg jämnställdhetsminister
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-10 kl. 22:25.
Citera
2014-10-10, 22:23
Medlem
Citat:
Moderaterna är det parti som har flest välutbildade bland sina väljare och jag har dock aldrig hört dem föra fram detta som ett argument för att deras röster i en demokrati skulle väga tyngre än andra väljares röster.

Jag har nog hört det någon enstaka gång. Så ja du har nog rätt här. Nu tror jag dock inte att de flesta människor röstar på det som vetenskapligt skapar det bästa samhället utan snarare vad som passar dem och deras plånbok bäst. Du och dina gelikar i tråden är ett ganska bra exempel på det.

Citat:
Med den logiken skulle sossar och den övriga vänstern förlora på det demokratiska underskott du nu förordar och detta skulle innebära att just den postsovjetiska byråkratnomenklatura du hör till och den tro på planhushållning & styrmedel du förordar, aldrig skulle kunna få en försörjning, då ni främst verkar i den skyddade offentliga sektorn, som främst vänsterpartierna vurmar för.

Du hade varit tvungen att söka din utkomst i näringslivet där din "utbildning" troligen skulle ratas..

Dra det argumentet du framförde till Mona Sahlin och svetsaren Löfven och det övriga valboskapet som röstar på S & V och lyssna på svaret.

Är du full eller?
Citera
2014-10-10, 22:44
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Jag har nog hört det någon enstaka gång. Så ja du har nog rätt här. Nu tror jag dock inte att de flesta människor röstar på det som vetenskapligt skapar det bästa samhället utan snarare vad som passar dem och deras plånbok bäst. Du och dina gelikar i tråden är ett ganska bra exempel på det.

Är du full eller?

Snacka om demokratiskt underskott.

Vi avskaffar demokratin och återinsätter de "vetenskapliga" marxistiska dogmerna, enligt er?
Sovjetunionen II, DDR II...? Att ni inte lär er.

Jag förstår er frustration över att demokratin och dess spelregler inte passar dessa "vetenskapligt" skolade herrar.

Vilket står högst om att värna? Demokrati eller "vetenskaplig stadsplanering"...
Läs min signatur. Ni marxistiskt skolade inom Nomenklaturan har mer gemensamt med det forna prästerskapet som från predikostolen höll menigheten inom herrens tukt och förmaning.
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-10 kl. 22:48.
Citera
2014-10-11, 08:18
Medlem
Citat:

Med den logiken skulle sossar och den övriga vänstern förlora på det demokratiska underskott du nu förordar, då detta skulle innebära att just den postsovjetiska byråkratnomenklatura du hör till och den tro på planhushållning & styrmedel du förordar, aldrig skulle kunna få en försörjning, då ni främst verkar i den skyddade offentliga byråkratiska sektorn, som främst vänsterpartierna vurmar om.

Svetsaren Stefan Löfven och Mona Sahlin skulle aldrig kunna bli statsminister/statsministerkandidat.

Kan ju erinra om den före jämnställdhetsministern Margareta Winberg och hennes beryktade citat:

"Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs en viss kompetens för ett visst jobb"

Margareta Winberg jämnställdhetsminister

Listan enligt SCB ser ut enligt följande:
M,S,MP,V,FP,KD,C,SD
mellan 28% eftergymnasial utbildning >3 år till 1,7%. Sen funderar folk på varför arbetare väljer populistiska partier så som SD.

Konstigt nog så verkar det som att gemene man vet bättre än yrkesverksamma experter inom transportforskning baserat på denna tråd. Vet politiker/gemene man mer om sjukvården än experterna där? Om inte varför är det då aktuellt inom första fallet?

*Offentliga byråkratiska sektorn*, hur var det nu med teknikkonsulterna? Ser inte riktigt att din poäng har bäring, men visst, stora mängden jobb görs ju åt kommuner och trafikverk när man är inom transport/infrasektorn.

Citat:

Vi avskaffar demokratin och återinsätter de "vetenskapliga" marxistiska dogmerna, enligt er?

Jag förstår er frustration över att demokratin och dess spelregler inte passar dessa "vetenskapligt" skolade herrar.

Vilket står högst om att värna? Demokrati eller "vetenskaplig stadsplanering"...
Läs min signatur. Ni marxistiskt skolade inom Nomenklaturan har mer gemensamt med det forna prästerskapet som från predikostolen höll menigheten inom herrens tukt och förmaning.

Uppenbart så fungerade det ju bättre tidigare, när vetenskaplig stadsplanering var rådande.

*Varför är innerstadens kvartersstruktur den mest populära boendeformen?*
Citera
2014-10-11, 08:40
Medlem
Citat:

Du verkar ju på allvar ha förföljelsemani. Jag tror inte på det "demokratiska" samhället där alla får säga sin åsikt om allt. Pga det faktum att folk då hade röstat på det som passade dem bäst för stunden och inte på vad som var bäst i det långa loppet.

Jag har tagit upp ett exempel tidigare i tråden där brazilien höjde sina importtullar kraftigt på utländska varor. Detta gjorde att priserna steg kraftigt för konsumenterna i landet. Vad som dock hände var att det börjades investera i inhemsk produktion varpå landet kunde utnyttja sina naturresurser bättre och blev bland världens mest växande ekonomier.

Hade det varit bättre att låta folk folkomrösta "Vill du att importtullarna skall höjas?" Troligen hade det blivit nej och folk hade inte haft den levnadsstandarden som man har idag.
I din värld hade det vart bättre. För då hade ju folk iaf fått säga sitt.

Citera
2014-10-22, 12:34
Medlem
Studsbolls avatar
Nu är det alltså klart! Politikerna i Göteborg skiter i resultatet från folkomröstningen och kör på som inget hänt. Mycket väntat såklart. Och glädjande. Detta betyder spiken i kistan för de nuvarande fifflarna i kommunhuset. Visserligen är det långt till nästa val, men då väljarna blir påminda om sveket dagligen så kommer straffet bli hårt!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2524919-besked-i-dag-trangselskatten-blir-kvar
Citera
2014-10-22, 14:57
Medlem
shogun-rs avatar
Tacka vettja Schweiz, dom kör folkomröstningar i mängder av viktiga frågor som påverkar mycket och har stort stöd. Så vitt jag vet så följer dom alltid resultatet i dom omröstningarna.

Det är riktig demokrati.
Citera
2014-10-22, 15:58
Medlem
Det står illa till med styret av Göteborg. Den glömske kanske inte minns all korruption som genomsyrar de folkvalda representanterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in