Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Moderaterna är det parti som har flest välutbildade bland sina väljare och jag har dock aldrig hört dem föra fram detta som ett argument för att deras röster i en demokrati skulle väga tyngre än andra väljares röster.
Med den logiken skulle sossar och den övriga vänstern förlora på det demokratiska underskott du nu förordar, då detta skulle innebära att just den postsovjetiska byråkratnomenklatura du hör till och den tro på planhushållning & styrmedel du förordar, aldrig skulle kunna få en försörjning, då ni främst verkar i den skyddade offentliga byråkratiska sektorn, som främst vänsterpartierna vurmar om.
Du hade varit tvungen att söka din utkomst i näringslivet där din "utbildning" troligen skulle ratas..
Svetsaren Stefan Löfven och Mona Sahlin skulle aldrig kunna bli statsminister/statsministerkandidat.
Kan ju erinra om den före jämnställdhetsministern Margareta Winberg och hennes beryktade citat:
"Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs en viss kompetens för ett visst jobb"
Margareta Winberg jämnställdhetsminister
Listan enligt SCB ser ut enligt följande:
M,S,MP,V,FP,KD,C,SD
mellan 28% eftergymnasial utbildning >3 år till 1,7%. Sen funderar folk på varför arbetare väljer populistiska partier så som SD.
Konstigt nog så verkar det som att gemene man vet bättre än yrkesverksamma experter inom transportforskning baserat på denna tråd. Vet politiker/gemene man mer om sjukvården än experterna där? Om inte varför är det då aktuellt inom första fallet?
*Offentliga byråkratiska sektorn*, hur var det nu med teknikkonsulterna? Ser inte riktigt att din poäng har bäring, men visst, stora mängden jobb görs ju åt kommuner och trafikverk när man är inom transport/infrasektorn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Snacka om demokratiskt underskott.
Vi avskaffar demokratin och återinsätter de "vetenskapliga" marxistiska dogmerna, enligt er?
Sovjetunionen II, DDR II...? Att ni inte lär er.
Jag förstår er frustration över att demokratin och dess spelregler inte passar dessa "vetenskapligt" skolade herrar.
Vilket står högst om att värna? Demokrati eller "vetenskaplig stadsplanering"...
Läs min signatur. Ni marxistiskt skolade inom Nomenklaturan har mer gemensamt med det forna prästerskapet som från predikostolen höll menigheten inom herrens tukt och förmaning.
Uppenbart så fungerade det ju bättre tidigare, när vetenskaplig stadsplanering var rådande.
*Varför är innerstadens kvartersstruktur den mest populära boendeformen?*