2014-10-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det är en definitionsfråga huruvida man kan anse att Gårda och Gullbergsvass hör till innerstaden.
De ligger varken innanför vallgravarna och inte i Vasastan. Enligt min terminlogi ligger inte ÅF-skrapan i Gårda utan i Almedahl och dessutom utanför tullzonen. Mycket riktigt så projekteras det fler kontorskrapor där. Mitt mantra har varit just att skatteunderlaget fördrivs ut ur tullzonen, vilket en del i del i tråden bortser från och en del rent av förnekar.

Det är enligt mig inte en slump att de uppfördes just där och i samband med denna skatt.

Ska man vara riktigt petig så ligger faktiskt inte Vasastan och Kungsportsavenyn i centrum. Själva namnet indikerar just detta. Kungsporten är ju bron till området innanför vallgraven. Vägen för vanligt folk till centrum innanför vallgraven och dess torg till Kungsporten heter mycket riktigt Södra Vägen. Paradgatan till området innanför vallgraven heter mycket riktigt Kungsportsavenyn och ligger i Vasastan.

Därav namnet Nordstan då detta ligger norr om vallgraven.

Med centrum avses området innanför vallgraven men i vår tid bör det vara rimligt att även inkludera Vasastan. De nya områden med kontorsskrapor som byggdes så sent som på 80-90-talet har aldrig hört vare sig till Vasastan eller själva centrum utan var förr egna staddelar med rivningskåkar, ungkarlshotell, ödetomter p-platser och i gamla tider även direkt slum där folk bodde med dass på gården.

Det gamla borgerskapet i Vasastan av den äldre stammen skulle aldrig inkludera dessa stadsdelar med vare sig centrum (innanför vallgravarna eller Vasastan). Inte heller Hisingen med det är en egen historia.

Jag har handlat med optioner sen det infördes om du söker på mitt nick och optioner finner du en del trådar. Vi kanske rent av träffats?

Definitionen övriga innerstaden är något Jones Lang LaSalle och andra dylika företag använder sig av när dom analyserar hyresmarknaderna. Samma sak för CBD som är förkortning av Central Business District. Vad du, jag eller min farmor(hon bor på storgatan, och har alltid bott i vasastan) tycker är centrala Göteborg, Stockholm eller Singapore spelar inte så stor roll. hehe

Jag håller dock med dig, men det är rätt så subjektivt. För vissa är centrala Göteborg allt från Majorna-Linné i väst till Lunden/Bagaregården i öst, andra är mer restriktiva.

Det som är pågående i Gårda(både i norra och södra) är klassisk gentrifiering. Det har varit ett ganska sunkigt område som lämpar sig för vidareutveckling, det är centralt beläget, har bra kommunikationer, pendeltågsstationen vid Liseberg om du bor i Kungsbacka till exempel, gångavstånd till centralstationen(om din arbetsplats är i norra delen), spårvagnslinjer som 2, 4, 5(hoppar du av vid Ullevi går väl i praktiken varenda spårvagnslinje förbi där), beroende på vart i Gårda du ämnar bege dig så har du ju en uppsjö av stationer, så som Scandinavium/korsvägen/liseberg/ullevi/svingeln/almedal etc, bussar går med och du har närheten till E20/E6. Helt perfekt för den typen av utveckling som är pågående.

Det är också helt i linje med Stadsbyggnadskontorets officiella policy med urban infill och förtätning.

Det finns ju flera liknande områden som det projekteras och planeras för, framförallt då områdena runt centralstationen, med Gullbergsvass, Ringön, frihamnen och så vidare. Fixfabriksområdet i Majorna kommer ju också bli förändrat, fast där blir det vad jag har förstått bostadsrätter, jag tror det är HSB och Balder som äger tomterna.

Göteborg är egentligen ganska unikt, i det att vi faktiskt har stora markområden mitt i smeten som är väldigt väl lämpade för innerstadsutveckling(kontor, handel och bostäder). Enbart Gullbergsvass är ju ungefär lika stort som området innanför vallgraven, lägg till frihamnen och ringön och vi pratar stora areal. Planen är som jag förstått det att just bygga ut "centrum" norrut, att binda samman norra och södra älvstranden, backaplan/kvillebäcken, frihamnen, nordstan, centralområdet och gullbergsvass.

Det är möjligt, flyttade hem till Sverige(och Göteborg) i Januari förra året, var verksam utomlands i 7 år. Får se om jag får sökfunktionen att fungera. Handlar och har handlat med det mesta, både professionellt och på "fritiden", CBBCs, Mini Futures, Turbowarranter, Warranter etc.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-10-04 kl. 19:27.
Citera
2014-10-05, 05:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Definitionen övriga innerstaden är något Jones Lang LaSalle och andra dylika företag använder sig av när dom analyserar hyresmarknaderna. Samma sak för CBD som är förkortning av Central Business District. Vad du, jag eller min farmor(hon bor på storgatan, och har alltid bott i vasastan) tycker är centrala Göteborg, Stockholm eller Singapore spelar inte så stor roll. hehe

Jag håller dock med dig, men det är rätt så subjektivt. För vissa är centrala Göteborg allt från Majorna-Linné i väst till Lunden/Bagaregården i öst, andra är mer restriktiva.

Det som är pågående i Gårda(både i norra och södra) är klassisk gentrifiering. Det har varit ett ganska sunkigt område som lämpar sig för vidareutveckling, det är centralt beläget, har bra kommunikationer, pendeltågsstationen vid Liseberg om du bor i Kungsbacka till exempel, gångavstånd till centralstationen(om din arbetsplats är i norra delen), spårvagnslinjer som 2, 4, 5(hoppar du av vid Ullevi går väl i praktiken varenda spårvagnslinje förbi där), beroende på vart i Gårda du ämnar bege dig så har du ju en uppsjö av stationer, så som Scandinavium/korsvägen/liseberg/ullevi/svingeln/almedal etc, bussar går med och du har närheten till E20/E6. Helt perfekt för den typen av utveckling som är pågående.

Det är också helt i linje med Stadsbyggnadskontorets officiella policy med urban infill och förtätning.

Det finns ju flera liknande områden som det projekteras och planeras för, framförallt då områdena runt centralstationen, med Gullbergsvass, Ringön, frihamnen och så vidare. Fixfabriksområdet i Majorna kommer ju också bli förändrat, fast där blir det vad jag har förstått bostadsrätter, jag tror det är HSB och Balder som äger tomterna.

Göteborg är egentligen ganska unikt, i det att vi faktiskt har stora markområden mitt i smeten som är väldigt väl lämpade för innerstadsutveckling(kontor, handel och bostäder). Enbart Gullbergsvass är ju ungefär lika stort som området innanför vallgraven, lägg till frihamnen och ringön och vi pratar stora areal. Planen är som jag förstått det att just bygga ut "centrum" norrut, att binda samman norra och södra älvstranden, backaplan/kvillebäcken, frihamnen, nordstan, centralområdet och gullbergsvass.

Det är möjligt, flyttade hem till Sverige(och Göteborg) i Januari förra året, var verksam utomlands i 7 år. Får se om jag får sökfunktionen att fungera. Handlar och har handlat med det mesta, både professionellt och på "fritiden", CBBCs, Mini Futures, Turbowarranter, Warranter etc.

Kan inte mer än instämma men troligen lär stadens tyngdpunkt på sikt förskjutas söderut p g a att medelklassen redan bor där till skillnad från de norra delarna som dessutom har älven som flaskhals samt den påträngande "mångkulturen" som från andra hållet alltmer breder ut sig

Gentrifiering eller "White flight"...? En kamp mellan gentrifiering och de alltmer utbredande "utanförskapsområdena"...

Den trend som jag tyvärr tror förstärks av trängselskatten. Vill bara tillägga att spårvagnstrafiken som passerar dessa expansiva delar runt Skånegatan/Ullevigatan är färdmedel som medelklassen helst undviker då de även fraktar den kollektivburna mångkulturen från ytterområdena till sina skolor i centrum samt till "vuxendagiset" Nordstan, där de sysslolösa fördriver tiden. Förutom till andra verksamheter såsom Arbetsförmedling, Försäkringskassa, polis och rättväsende, och annat som rimligen borde kunna utlokaliseras dit klienterna vistas.

Det är den del av Hisingen (runt Vågmästareplatsen) som utmärkt sig som den mest kriminellt belastade delen innan Biskopsgården och Backa tog över med sina riksbekanta skottlossningar.
Så kriminellt belastat att polisen centraliserade sin organisation och idag enbart har öppet dagtid på Vågmästareplatsen och utryckningar sker från centrum som drabbats av trafikinfarkt....!?

http://polisen.se/Kontakta-oss/Polisstationer/Vastra-Gotaland/Hisingen/

Någon har tydligen tänkt till där.

Ibland såg man utryckningsfordon fastna i trafikkaoset runt Stampbroarna/Polhemsplatsen på väg till skottlossningarna på Hisingen men att de nu tar omvägen runt Tingstadstunneln/Älvsborgsbron förutom att de till stora kostnader har patruller i beredskap där utifall att nåt skulle inträffa.

Det där att centrum skulle expandera norrut in till Ringön, Backaplan tvivlar men tror på de gamla lastbilsterminalerna borde utlokaliseras och frigöra mark. De som ligger intill Kruthusgatan österut från Nils Ericssonsterminalen.

Det finns dock ännu mer outnyttjad mark söder om Göteborg (Almedahl) in till Mölndal där man slipper olägenheterna med den flaskhals som transportbehov över älven innebär. Backaplan har redan drabbats av butiksdöden och har många tomma lokaler. Nyckeln ligger i vilka hyresgäster som slår sig ned i den nya stadsdel som nu etableras runt Gustav Daléns gatan och dess köpkraft.

Problemet för politikerna i Göteborg är just att behålla skatteunderlaget i kommunen och konkurrera med krankommunerna. Ur det perspektivet ser jag politikernas projekt med att "uppgradera" Ringön och Backaplan. Frågan är hur de ska lösa trafiksituationen med all den trafik detta alstrar över älven samt var de boende där tillhörande "arbetskraftsreserven" ska ta vägen?

När det gäller derivat har jag främst utfärdat och hoppats på att de förfaller värdelösa mig till vinning. Optioner på OMXS30...
Senast redigerad av Rektangel 2014-10-05 kl. 05:43.
Citera
2014-10-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Först och främst så är det så här, många av Göteborgs mest profilerade verksamheter styrs från och har sina kontor mitt i centrala GBG, Wallenstam(fastigheter), Wingårdhs(Arkitekt kontor), Forsman & Bodenfors(Reklambyrå, bland annat ansvariga för Volvos Van Damme reklam), Balder(fastigheter), MQ(Kläder/retail), Nudie Jeans(Kläder) Serneke(fastigheter, dom har flyttat kontoret från hisingen) etc etc. Listen är väldigt lång.

Även många företag som inte har sina huvudkontor i Göteborg har ofta kontor mitt i smeten i Göteborg. Så släpp det där med att "tärande" verksamheter dominerar centrala Göteborg, det stämmer inte och får dig att framstå som en person med undermålig lokal kännedom. Den privata tjänstesektorn dominerar centrala Göteborg. Överlägset.

Utöver den privata tjänstenäringen har du även forskningskluster och företags encubatorer kopplade till GU och Chalmers. Bland annat Chalmers encubator, som rankas som 1:a i Sverige, 2:a i Europa och 8:a i världen.

Men för att gå vidare från det, du argumenterar alltså för att allt skall utlokaliseras från centrala GBG?

Nej, bara de statliga och kommunala verksamheterna. Politiker ska givetvs inte styra över det privata näringslivet.
När det gäller den så kallade tjänstesektorn så ska man ha klart för sig att den till största delen består av verksamhet som industri och kommun outsourcat. En sjuksköterska som jobbar på sahlgrenska räknas till den offentliga sektorn. Om samma sjuksköterska börjar jobba på ett bemanningsföretag (men behåller sin gamla arbetsplats och sina gamla arbetsuppgifter) så tillhör han tjänstesektorn.

Verksamheterna du räknar upp är inte tärande, men de är alltså helt försumbara för Göteborgs näringsliv. Ta tex Wingård: omsättning 150 miljoner. Wallenstam: 196 anställda, omsättning 1.8 miljarder.

Som jämförelse så omsätter volvo AB 272 miljarder och har 93000 anställda. Alla jobbar förstås inte i Göteborg, men det ger ändå en känsla för proportioner.

Jag menar inte att man helt ska strunta i Göteborg centrum, men det får ske i proportion till centrum roll för närinslivet. Investerar man 34 miljarder i infrastruktur i Göteborg så går det inte att lägga 20 miljarder av dessa pengar på att bygga en järnvägstunnel som bara 3000 personer i centrum kommer nyttja, då den ekonomiska tyngdpunkten för regionen är i utkanten av staden.

Det rimliga är att satsa 10% av budgeten på centrum, och resten på "kransen".
Citera
2014-10-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

*Tärande* så som i offentlig sektor? Dessa var ju enligt tidigare debattörer starkt begränsade i GBG. Sen är ju "kontorsdelen" av offentlig sektor långt mer begränsad än folk tror, men största yrkesgrupperna är ju Förskollärare, USK/SSK, Vårdbiträden/PA,Grundskollärare samt Barnskötare.
.
Den offentliga sektorn är inte tärande i sin helhet, tvärtom, vård, skola, omsorg är närande även om de finansieras via skatten. De tärande verksamheterna är det överbyråkratiserade dito. Tex Havs- och vattenmyndigheten, med fler byråkrater än fiskare. Eller pysselsättningsutbildningarna på GU. Samt givetvis de centrala kommunala förvaltningarna.
Alltså verksamheter som är skattefinansierade, men som inte skattebetalarna har någon nytta av.
Citera
2014-10-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Nej, bara de statliga och kommunala verksamheterna. Politiker ska givetvs inte styra över det privata näringslivet.
När det gäller den så kallade tjänstesektorn så ska man ha klart för sig att den till största delen består av verksamhet som industri och kommun outsourcat. En sjuksköterska som jobbar på sahlgrenska räknas till den offentliga sektorn. Om samma sjuksköterska börjar jobba på ett bemanningsföretag (men behåller sin gamla arbetsplats och sina gamla arbetsuppgifter) så tillhör han tjänstesektorn.

Verksamheterna du räknar upp är inte tärande, men de är alltså helt försumbara för Göteborgs näringsliv. Ta tex Wingård: omsättning 150 miljoner. Wallenstam: 196 anställda, omsättning 1.8 miljarder.

Som jämförelse så omsätter volvo AB 272 miljarder och har 93000 anställda. Alla jobbar förstås inte i Göteborg, men det ger ändå en känsla för proportioner.

Jag menar inte att man helt ska strunta i Göteborg centrum, men det får ske i proportion till centrum roll för närinslivet. Investerar man 34 miljarder i infrastruktur i Göteborg så går det inte att lägga 20 miljarder av dessa pengar på att bygga en järnvägstunnel som bara 3000 personer i centrum kommer nyttja, då den ekonomiska tyngdpunkten för regionen är i utkanten av staden.

Det rimliga är att satsa 10% av budgeten på centrum, och resten på "kransen".

Tillväxten av jobb i Göteborg, men även hela Regionen(kranskommunerna) har dominerats av småföretag de senaste 10 åren enligt statistik från företagarna och SCB. Detta enligt Företagarnas rapport från Juli 2014.

Göteborgs kommun:
Absolut tillväxt/relativ tillväxt
Små företag 43963/63%
Stora företag 37747/42%
Offentlig sektor 17406/20%

Småföretagen svarar nu för tiden för majoriteten av det totala antalet anställningar och arbetstillfällena. De stora företagen är självklart viktiga, bland annat som draglok, men det är småföretagarna som är Göteborgs och Göteborgsregionens största jobbskapare och även arbetsgivare, både procentuellt men även i reala antal. Av de privatanställda, så svarar småföretagare för 53% av arbetstillfällena.

Sedan är det finansiell verksamhet och företagstjänster som har ökat mest.

Små företag = 1-50 anställda.

Ett av de större problemen som företagare uppger är bristen på lämpliga lokaler när dom skall expandera. Dom flesta baserade i GBG kommun ser potential att expandera och nyanställa men det är ett av problemen, ett annat är brist på lämplig kompetens.

Satsningarna måste självklart tillgodose behoven och efterfrågan som stadens företagare har, vilket bland annat innebär satsningar i centrum eftersom efterfrågan på kontorsytor är störst där. Ökar koncentrationen av arbetstillfällen mitt i smeten(vilket det gör och kommer fortsätta att göra) måste även infrastrukturen hänga med för att kommunikationer etc inte skall bli överbelastade.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-10-05 kl. 21:42.
Citera
2014-10-05, 22:24
Medlem
Citat:
Kan inte mer än instämma men troligen lär stadens tyngdpunkt på sikt förskjutas söderut p g a att medelklassen redan bor där till skillnad från de norra delarna som dessutom har älven som flaskhals samt den påträngande "mångkulturen" som från andra hållet alltmer breder ut sig

Gentrifiering eller "White flight"...? En kamp mellan gentrifiering och de alltmer utbredande "utanförskapsområdena"...

Den trend som jag tyvärr tror förstärks av trängselskatten. Vill bara tillägga att spårvagnstrafiken som passerar dessa expansiva delar runt Skånegatan/Ullevigatan är färdmedel som medelklassen helst undviker då de även fraktar den kollektivburna mångkulturen från ytterområdena till sina skolor i centrum samt till "vuxendagiset" Nordstan, där de sysslolösa fördriver tiden. Förutom till andra verksamheter såsom Arbetsförmedling, Försäkringskassa, polis och rättväsende, och annat som rimligen borde kunna utlokaliseras dit klienterna vistas.

Det är den del av Hisingen (runt Vågmästareplatsen) som utmärkt sig som den mest kriminellt belastade delen innan Biskopsgården och Backa tog över med sina riksbekanta skottlossningar.
Så kriminellt belastat att polisen centraliserade sin organisation och idag enbart har öppet dagtid på Vågmästareplatsen och utryckningar sker från centrum som drabbats av trafikinfarkt....!?

http://polisen.se/Kontakta-oss/Polisstationer/Vastra-Gotaland/Hisingen/

Någon har tydligen tänkt till där.

Ibland såg man utryckningsfordon fastna i trafikkaoset runt Stampbroarna/Polhemsplatsen på väg till skottlossningarna på Hisingen men att de nu tar omvägen runt Tingstadstunneln/Älvsborgsbron förutom att de till stora kostnader har patruller i beredskap där utifall att nåt skulle inträffa.

Det där att centrum skulle expandera norrut in till Ringön, Backaplan tvivlar men tror på de gamla lastbilsterminalerna borde utlokaliseras och frigöra mark. De som ligger intill Kruthusgatan österut från Nils Ericssonsterminalen.

Det finns dock ännu mer outnyttjad mark söder om Göteborg (Almedahl) in till Mölndal där man slipper olägenheterna med den flaskhals som transportbehov över älven innebär. Backaplan har redan drabbats av butiksdöden och har många tomma lokaler. Nyckeln ligger i vilka hyresgäster som slår sig ned i den nya stadsdel som nu etableras runt Gustav Daléns gatan och dess köpkraft.

Problemet för politikerna i Göteborg är just att behålla skatteunderlaget i kommunen och konkurrera med krankommunerna. Ur det perspektivet ser jag politikernas projekt med att "uppgradera" Ringön och Backaplan. Frågan är hur de ska lösa trafiksituationen med all den trafik detta alstrar över älven samt var de boende där tillhörande "arbetskraftsreserven" ska ta vägen?

När det gäller derivat har jag främst utfärdat och hoppats på att de förfaller värdelösa mig till vinning. Optioner på OMXS30...

Jag kan nog inte hålla med dig om spårvägen. Vet inte var du får det ifrån. Åker du aldrig kollektivt?

Frihamnen har ganska långt gånga planer nu, Kvillebäcken är ju redan under uppförande(och även inflyttning) och fastighetsägarna av backaplan har ju gått ihop och ritat på framtiden där(se länk nedan).

http://alvstaden.goteborg.se/vad-hander-nu/fastighetsagarna-sa-vill-vi-bygga-stad-pa-backaplan/

Här har du den senaste programhandlingen för Frihamnen, det planeras för ca 15 000 arbetsplatser och 9000 lägenheter, men denna plan är nu ute på remiss, antagligen ökar dom exploateringsgraden i den slutgiltiga detaljplanen för att få bättre ekonomi i projektet.
http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo/kommunens-planarbete/plan--och-byggprojekt/!ut/p/b1/jcvNUoMwGIXha-kFOPkiIYRlzEz4lZCSWsimQxUrSsBqcbRXL65cOfbszszzIoua K0wxDa-9IAhQjezYfvSH9tRPYzv8fEt3JU41 u8EcVBRKSExWyiLLFWRkAc0C4I9xuKwXEY9JkAOwPPIh4fFmHW rPA-791zcLCH4Bi9UCUg26IHdepAkyqAayq56_ptncvxU5H5Sp PrPzSZRPJRfVWZl3KoUWWykyf2_dq-pH-rLF0q1dOtfu2D0efTlXCSfdg7k9rFaoiCfXIWcHyTDj3_G3oGM !/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/pw/Z7_P1JQ8B1A08HOF0IJQ0QN4V3GQ4/ren/p=viewDetail=BN0652QCP12/-/

Gentrifiering skulle jag säga, det ser likadant ut i varje större ort i varje land i praktiken, det som bestämmer är din socioekonomiska status, fattiga människor bor risigare och trycks ut från attraktivare bostadsområden. Internationellt så tycker jag Manhattan är ett väldigt intressant studieobjekt när det kommer till gentrifiering. Harlem till exempel som gått från svart till vit. Om man skall ta ett lokalt exempel så är Högsbo intressant, nya Majorna. Unga akademiker till exempel som inte kan få bostad i mer centralt belägna områden, som till exempel Majorna(som också genomgår en gentrifiering, knegare och gamla majorna typer försvinner och ersätts av kapitalstarkare individer, wallenstams nya hyreshus på vita björn är ett exempel, hyran för en 50m2 2:a där är ca 10k/månaden) bosätter sig där istället. Långgatorna är ett annat exempel, det har populariserats och måste beskrivas som en framgångssaga, vad vi ser och kommer få se mer av är kapitalstarka fastighetsägare som flyttar in och tar över och förändrar området, sådana saker är bara en tidsfråga och fullständigt normalt.

Det är inte ens ett problem, så länge det finns områden i staden som kan tillgodose behoven som de mindre kapitalstarka verksamheterna har. Det är en del av den organiska tillväxten av en stad.

Det stora problemet för Göteborgs kommun är bristen på radhus och villor. Det finns inget direkt utbud av den boendeformen inom GBG kommun och det som finns på marknaden... är dyrare än i de flesta kranskommunerna. Jag kollade runt mycket nu när jag flyttade hem.

Du får räkna med att betala mer om du vill bo i Göteborgs kommun. Utbud och efterfrågan.

Sedan har GBGs skatteunderlag ökat, det är en ganska välskött kommun rent ekonomiskt(årsredovisningen för 2013 finns i pdf form på gbg stads hemsida), även om utflyttningen av barnfamiljer är ett problem.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-10-05 kl. 22:43.
Citera
2014-10-06, 10:10
Moderator
Neksnors avatar
Vet inte om det har nämnts, men jag undrar lite hur T-skattens vara eller icke vara påverkas av att vi nu har en S-märkt infrastrukturminister från Göteborg.
Citera
2014-10-06, 11:04
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vet inte om det har nämnts, men jag undrar lite hur T-skattens vara eller icke vara påverkas av att vi nu har en S-märkt infrastrukturminister från Göteborg.

S sitter väl i knäna på MP? MP är ju dom som varit mest pådrivande när det gäller trängselskatter och västlänken. Så skulle bli förvånad om inte göteborgarna blir överkörda.
Citera
2014-10-06, 19:41
Medlem
Citat:
Nu läser du kartor som fan läser bibeln. Ser du inte hur många alternativa vägar det finns som dessutom är stora tvåfiliga trafikleder?

Varför inte kolla upp sträckningen på väg 155? Den leder ut till öarna och skärgården. En återvändsgränd med andra ord och ingen genomfartsled för fjärrtrafik i transit.

Fast Tingstadstunneln är ju restriktioner på, E6.21 är restriktioner på, Älvsborgsbron är ok precis som du säger, och RV155.

Det intressanta är ju att hela hamnområdet har restriktioner ang. farligt gods.

Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsv%C3%A4g_155

Oljehamnen ligger så att du faktiskt kan köra upp på Älvsborgsbron utan att bruka länsväg 155.
De tar Oljevägen som direkt ansluter till Älvsborgsbron. Detta eftersom Lundbytunneln ligger där den gör.

Fast ska man vidare från Oljevägen så är det restriktioner överallt i stort sett. Ser vi till gods av petroleumprodukter så är ju Brofjorden den enskilt största anläggningen vi har i Sverige.

Citat:
Den offentliga sektorn är inte tärande i sin helhet, tvärtom, vård, skola, omsorg är närande även om de finansieras via skatten. De tärande verksamheterna är det överbyråkratiserade dito. Tex Havs- och vattenmyndigheten, med fler byråkrater än fiskare. Eller pysselsättningsutbildningarna på GU. Samt givetvis de centrala kommunala förvaltningarna.
Alltså verksamheter som är skattefinansierade, men som inte skattebetalarna har någon nytta av.

Vari vill du lägga trafikverket samt kommunala trafikkontoren? Personligen så vore det ju intressant med ett något snävare socialt skyddsnät, men det är ju inte alla som vill se den begränsningen. Vore ju trevligt med avgiftsfinansiering av vägarna, precis som inom samfälligheter, men dit kom vi ju inte med borgerliga regeringen, och vi lär ju knappast hamna där med nuvarande styre heller. Fd regering med Attefall i spetsen verkade ju för att kommunerna ska subventionera vägbyggen och andra investeringar så som vatten och avlopp till privata fastighetsägare. Marknadsekonomi
Citera
2014-10-06, 20:42
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Fast ska man vidare från Oljevägen så är det restriktioner överallt i stort sett.

Är det inte transitgods vi talar om? Ska du från hamnen åker du direkt upp på Älvsborgsbron och jag begriper inte varför fjärrtrafiken skulle ta en annan väg? Alternativt norrleden 158 mot Kungälv. Ska du österut från hamnen tar du Älvsborgsbron och kör runt hela Göteborg via Söderleden.

Den väg du nämner är en lokal trafikled som förbinder Göteborgs skärgård (Öckerö) med Tingstadstunneln. Varför skulle transittrafik välja den vägen? Dessutom är den ofta blockerad av regionala arbetspendlare till och från jobbet. Dessutom har du noterat att farligt gods inte får ta den vägen.

All trafik från hamnen är inte farligt gods utan vanlig containertrafik.

Senast redigerad av Rektangel 2014-10-06 kl. 20:49.
Citera
2014-10-06, 23:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
S sitter väl i knäna på MP? MP är ju dom som varit mest pådrivande när det gäller trängselskatter och västlänken. Så skulle bli förvånad om inte göteborgarna blir överkörda.
Jag utgår från att göteborgarna blir överkörda.
Tänkte ungefär att nya ministrisen (hur fan säger man kvinnlig minister?) är GBG-sosse och de verkar ju gilla T-skatt.
Citera
2014-10-07, 18:27
Medlem
Citat:

Du som vet hur man bygger det effektiva samhället måste väl ändå vara en het kandidat som konsult inom samhällsbyggnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in