Citat:
Det är en definitionsfråga huruvida man kan anse att Gårda och Gullbergsvass hör till innerstaden.
De ligger varken innanför vallgravarna och inte i Vasastan. Enligt min terminlogi ligger inte ÅF-skrapan i Gårda utan i Almedahl och dessutom utanför tullzonen. Mycket riktigt så projekteras det fler kontorskrapor där. Mitt mantra har varit just att skatteunderlaget fördrivs ut ur tullzonen, vilket en del i del i tråden bortser från och en del rent av förnekar.
Det är enligt mig inte en slump att de uppfördes just där och i samband med denna skatt.
Ska man vara riktigt petig så ligger faktiskt inte Vasastan och Kungsportsavenyn i centrum. Själva namnet indikerar just detta. Kungsporten är ju bron till området innanför vallgraven. Vägen för vanligt folk till centrum innanför vallgraven och dess torg till Kungsporten heter mycket riktigt Södra Vägen. Paradgatan till området innanför vallgraven heter mycket riktigt Kungsportsavenyn och ligger i Vasastan.
Därav namnet Nordstan då detta ligger norr om vallgraven.
Med centrum avses området innanför vallgraven men i vår tid bör det vara rimligt att även inkludera Vasastan. De nya områden med kontorsskrapor som byggdes så sent som på 80-90-talet har aldrig hört vare sig till Vasastan eller själva centrum utan var förr egna staddelar med rivningskåkar, ungkarlshotell, ödetomter p-platser och i gamla tider även direkt slum där folk bodde med dass på gården.
Det gamla borgerskapet i Vasastan av den äldre stammen skulle aldrig inkludera dessa stadsdelar med vare sig centrum (innanför vallgravarna eller Vasastan). Inte heller Hisingen med det är en egen historia.
Jag har handlat med optioner sen det infördes om du söker på mitt nick och optioner finner du en del trådar. Vi kanske rent av träffats?
De ligger varken innanför vallgravarna och inte i Vasastan. Enligt min terminlogi ligger inte ÅF-skrapan i Gårda utan i Almedahl och dessutom utanför tullzonen. Mycket riktigt så projekteras det fler kontorskrapor där. Mitt mantra har varit just att skatteunderlaget fördrivs ut ur tullzonen, vilket en del i del i tråden bortser från och en del rent av förnekar.
Det är enligt mig inte en slump att de uppfördes just där och i samband med denna skatt.
Ska man vara riktigt petig så ligger faktiskt inte Vasastan och Kungsportsavenyn i centrum. Själva namnet indikerar just detta. Kungsporten är ju bron till området innanför vallgraven. Vägen för vanligt folk till centrum innanför vallgraven och dess torg till Kungsporten heter mycket riktigt Södra Vägen. Paradgatan till området innanför vallgraven heter mycket riktigt Kungsportsavenyn och ligger i Vasastan.
Därav namnet Nordstan då detta ligger norr om vallgraven.
Med centrum avses området innanför vallgraven men i vår tid bör det vara rimligt att även inkludera Vasastan. De nya områden med kontorsskrapor som byggdes så sent som på 80-90-talet har aldrig hört vare sig till Vasastan eller själva centrum utan var förr egna staddelar med rivningskåkar, ungkarlshotell, ödetomter p-platser och i gamla tider även direkt slum där folk bodde med dass på gården.
Det gamla borgerskapet i Vasastan av den äldre stammen skulle aldrig inkludera dessa stadsdelar med vare sig centrum (innanför vallgravarna eller Vasastan). Inte heller Hisingen med det är en egen historia.
Jag har handlat med optioner sen det infördes om du söker på mitt nick och optioner finner du en del trådar. Vi kanske rent av träffats?
Definitionen övriga innerstaden är något Jones Lang LaSalle och andra dylika företag använder sig av när dom analyserar hyresmarknaderna. Samma sak för CBD som är förkortning av Central Business District. Vad du, jag eller min farmor(hon bor på storgatan, och har alltid bott i vasastan) tycker är centrala Göteborg, Stockholm eller Singapore spelar inte så stor roll. hehe
Jag håller dock med dig, men det är rätt så subjektivt. För vissa är centrala Göteborg allt från Majorna-Linné i väst till Lunden/Bagaregården i öst, andra är mer restriktiva.
Det som är pågående i Gårda(både i norra och södra) är klassisk gentrifiering. Det har varit ett ganska sunkigt område som lämpar sig för vidareutveckling, det är centralt beläget, har bra kommunikationer, pendeltågsstationen vid Liseberg om du bor i Kungsbacka till exempel, gångavstånd till centralstationen(om din arbetsplats är i norra delen), spårvagnslinjer som 2, 4, 5(hoppar du av vid Ullevi går väl i praktiken varenda spårvagnslinje förbi där), beroende på vart i Gårda du ämnar bege dig så har du ju en uppsjö av stationer, så som Scandinavium/korsvägen/liseberg/ullevi/svingeln/almedal etc, bussar går med och du har närheten till E20/E6. Helt perfekt för den typen av utveckling som är pågående.
Det är också helt i linje med Stadsbyggnadskontorets officiella policy med urban infill och förtätning.
Det finns ju flera liknande områden som det projekteras och planeras för, framförallt då områdena runt centralstationen, med Gullbergsvass, Ringön, frihamnen och så vidare. Fixfabriksområdet i Majorna kommer ju också bli förändrat, fast där blir det vad jag har förstått bostadsrätter, jag tror det är HSB och Balder som äger tomterna.
Göteborg är egentligen ganska unikt, i det att vi faktiskt har stora markområden mitt i smeten som är väldigt väl lämpade för innerstadsutveckling(kontor, handel och bostäder). Enbart Gullbergsvass är ju ungefär lika stort som området innanför vallgraven, lägg till frihamnen och ringön och vi pratar stora areal. Planen är som jag förstått det att just bygga ut "centrum" norrut, att binda samman norra och södra älvstranden, backaplan/kvillebäcken, frihamnen, nordstan, centralområdet och gullbergsvass.
Det är möjligt, flyttade hem till Sverige(och Göteborg) i Januari förra året, var verksam utomlands i 7 år. Får se om jag får sökfunktionen att fungera. Handlar och har handlat med det mesta, både professionellt och på "fritiden", CBBCs, Mini Futures, Turbowarranter, Warranter etc.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-10-04 kl. 19:27.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-10-04 kl. 19:27.
Marknadsekonomi