2014-10-21, 22:12
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
men problemet är att judar / GT säger inte till andra att om du inte blir jude har nån jude rätt att döda andra, judar har levt som minoritets religion i hela sitt judiska liv men muslimer och islam har velat ha islamstater där alla människor är muslimer, och är du inte muslim då ska du bort.
Så är det inte i judendomen, det är förbjudet att döda andra som inte vill blir judar.

till och med inskrivit i 10 budorden. du får inte döda.

Men islam är detta OK.

Du är inte bara hatisk person, du är även väldigt okunnig också.

Låt mig gå igenom lite från Gamla Testamentet om hur judarna ser på krig mot icke-judar.

4.Moseboken 31:1-25

Citat:
1 HERREN talade till Mose. Han sade: 2 "Tag hämnd på midjaniterna för Israels barn. Därefter skall du samlas till ditt folk." 3 Och Mose sade till folket: "Låt några av era män beväpna sig till strid. De skall rycka ut mot Midjan och utföra HERRENS hämnd på Midjan. 4 Ettusen man från var och en av Israels alla stammar skall ni sända ut i striden." 5 Då avskiljdes ur Israels ätter ettusen man av varje stam, tolvtusen man beväpnade till strid. 6 Dessa sände Mose ut i striden, ettusen man ur varje stam, tillsammans med Pinehas, prästen Eleasars son, som tog de heliga redskapen och larmtrumpeterna i sin hand.

7 De gick i krig mot Midjan, så som HERREN hade befallt Mose, och de dödade alla av manligt kön. 8 Tillsammans med andra som blev slagna av dem dödades också de midjanitiska kungarna Evi, Rekem, Sur, Hur och Reba, fem midjanitiska kungar. Också Bileam, Beors son, dödade de med svärd. 9 Israels barn förde bort Midjans kvinnor och barn som fångar, och alla deras dragdjur, all deras boskap och allt deras gods tog de som byte. 10 Alla deras städer där de bodde och alla deras tältläger brände de upp i eld. 11 De tog med sig allt bytet och allt vad de hade rövat, både människor och boskap, 12 och förde fångarna och det rövade och bytet till Mose och prästen Eleasar och till Israels barns menighet i lägret på Moabs hedar, vid Jordan mitt emot Jeriko.

Hären återvänder
13 Mose och prästen Eleasar och menighetens alla furstar gick för att möta dem utanför lägret. 14 Men Mose blev upprörd över krigsbefälet, både överbefälen och underbefälen, när de kom tillbaka från kriget.

15 Mose sade till dem: "Har ni låtit alla kvinnor leva? 16 Ändå var det just de som på Bileams inrådan förledde Israels barn att begå otrohet mot HERREN i saken med Peor, så att hemsökelsen kom över HERRENS menighet. 17 Döda därför nu alla pojkar, och döda alla kvinnor som har legat med någon man. 18 Men alla flickor som inte har legat med någon man skall ni låta leva för er räkning. 19 Och ni skall vara utanför lägret i sju dagar. Var och en som har dödat någon människa, och var och en som har rört vid någon slagen skall rena sig på tredje dagen och på sjunde dagen. Det gäller er själva och era fångar. 20 Ni skall rena alla kläder, allt som är tillverkat av skinn, allt som är gjort av gethår och alla redskap av trä."

21 Prästen Eleasar sade till de stridsmän som hade deltagit i kriget: "Detta är den lagstadga som HERREN har befallt Mose: 22 Guld och silver, koppar, järn, tenn och bly, 23 allt som tål eld skall ni låta gå genom eld, så blir det rent. Men det skall också renas med stänkelsevatten. Och allt som inte tål eld skall ni låta gå genom vatten. 24 På sjunde dagen skall ni tvätta era kläder och så vara rena. Därefter får ni gå in i lägret."

5. Moseboken 20

Citat:
När du kommer till någon stad för att strida mot den, skall du först erbjuda den fred. 11 Om den då ger ett fredligt svar och öppnar sina portar för dig, skall allt folket som finns där bli arbetspliktigt under dig och tjäna dig. 12 Men om den inte vill ha fred utan vill föra krig mot dig, skall du belägra den. 13 Och när HERREN, din Gud, ger den i din hand skall du slå alla av mankön där med svärd. 14 Men kvinnorna, barnen, boskapen och allt annat som finns i staden, ja, allt rov, skall du ha som ditt byte. Du skall njuta av det rov som HERREN, din Gud, har gett dig från dina fiender. 15 Så skall du göra med alla de städer som är mycket långt borta från dig och som inte hör till dessa hednafolks städer.

16 Men i de städer som tillhör dessa folk och som HERREN, din Gud, ger dig till arvedel skall du inte låta något som andas få leva. 17 Du skall ge dem till spillo: hetiterna och amoreerna, kananeerna och perisseerna, hiveerna och jebusiterna, så som HERREN, din Gud, har befallt dig, 18 för att de inte skall lära er att bedriva alla de vedervärdigheter som de själva har bedrivit till sina gudars ära och så komma er att synda mot HERREN, er Gud.

5. Moseboken 3

Citat:
1 Sedan vek vi av och drog upp mot Basan. Och Og, kungen i Basan, kom ut med allt sitt folk för att strida mot oss vid Edrei. 2 Men HERREN sade till mig: "Var inte rädd för honom, ty i din hand har jag givit honom och allt hans folk och hans land. Du skall göra med honom som du gjorde med Sichon, amoreernas kung, som bodde i Hesbon." 3 HERREN, vår Gud, gav också Og, kungen i Basan, och allt hans folk i vår hand. Vi slog honom och lät ingen överleva. 4 Och vi intog vid den tiden alla hans städer. Det fanns ingen stad som vi inte tog ifrån dem: sextio städer, hela landsträckan Argob, Ogs rike i Basan. 5 Alla dessa städer var befästa med höga murar, med portar och bommar. Dessutom fanns det en stor mängd byar. 6 Vi gav dem till spillo, liksom vi hade gjort med Sichon, kungen i Hesbon. I varje stad gav vi till spillo alla män, kvinnor och barn, 7 men all boskap och bytet från städerna tog vi för egen räkning.

5. Moseboken 7:16

Citat:
16 Du skall förgöra alla de folk som HERREN, din Gud, ger dig. Du skall inte visa dem någon skonsamhet. Och du skall inte tjäna deras gudar, ty det skulle bli en snara för dig.

Joshua 10:40

Citat:
Så erövrade Josua hela landet, Bergsbygden, Negev, Låglandet och Bergssluttningarna och slog alla kungar där, ingen lät han komma undan. Han gav till spillo allt som andades, så som HERREN, Israels Gud, hade befallt. 41

Finns så klart mycket mer.
Citera
2014-10-21, 22:19
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag nämner den klara skillnaden mellan argumentation och krigshandling.

Man kan argumentera, men man kan inte kränka religionen.

Vi muslimer har blivit utsatta för flertalet sådana kränkningar här i Väst, och har vid flertalet tillfällen visat att vi aldrig kommer acceptera detta (Salman Rushdie, Muhammed teckningarna i Jyllands posten, Lars Wilks, Youtube videon, Koran bränningarna i Florida osv).

Så du menar alltså fortfarande att det är en så pass hemsk kränkning att kalla koranen för en sagobok att man förtjänar att mördas för det? Du får tro att koranen är sann och jag får tro att det är en sagobok, det är så här religionsfrihet fungerar även fast du inte gillar det.
Citera
2014-10-21, 22:20
Medlem
Citat:
Jag nämner den klara skillnaden mellan argumentation och krigshandling.

Man kan argumentera, men man kan inte kränka religionen.

Vi muslimer har blivit utsatta för flertalet sådana kränkningar här i Väst, och har vid flertalet tillfällen visat att vi aldrig kommer acceptera detta (Salman Rushdie, Muhammed teckningarna i Jyllands posten, Lars Wilks, Youtube videon, Koran bränningarna i Florida osv).

Hur är det med نصرالدین جحا (Nasreddin)? Är han kränkande mot religionen och om inte varför inte?

P.S.
Varför var det som Salman Rushdie skrev kränkande men muslimska folksagor är det inte? (Jag vet inte därför frågar jag.)
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-21 kl. 22:22.
Citera
2014-10-21, 22:22
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:

Låt mig gå igenom lite från Gamla Testamentet om hur judarna ser på krig mot icke-judar.

4.Moseboken 31:1-25

5. Moseboken 20

5. Moseboken 3

5. Moseboken 7:16

Joshua 10:40

Ja, det står fruktansvärda saker i Torah. Men den stora skillnaden mellan ortodoxa judar och militanta muslimer är att judar inte startar religiösa krig eller försöker tvinga människor att konvertera till judendomen. Judendomen vill faktiskt inte ha några konvertiter alls.
Citera
2014-10-21, 22:30
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Så du menar alltså fortfarande att det är en så pass hemsk kränkning att kalla koranen för en sagobok att man förtjänar att mördas för det? Du får tro att koranen är sann och jag får tro att det är en sagobok, det är så här religionsfrihet fungerar även fast du inte gillar det.
Man får väl kränka religionen hur mycket man vill enligt denna vers:

When they hear ill speech, they turn away from it and say, “For us are our deeds, and for you are your deeds. Peace will be upon you; we seek not the ignorant.”

[Surah Al-Qassas 28:55]

Det betyder att när en muslim hör kränkande ord om sin religion så skall han vända sig om och inte bry sig. Så har jag förstått det.
Citera
2014-10-21, 22:36
Medlem
Vem är det som hjälper muslimer? Kristna har ju Helig Ande. Vad har muslimer?

Jag har läst lite om djinner. Jag antar att det är inte dem som man vill vara i kontakt med eller? Är det Gud som muslimer talar direkt med i bön och Gud som vägleder, eller Allah. Vi kristna kan inte närma oss Gud direkt, det är svårt i alla fall enligt vår tro, och jag antar att det är samma för muslimer, så vad är muslimers motsvarighet till Jesus och Helig Ande?

P.S.
Eller är det rent av så att muslimer är bokstavstroende och läser tills ögonen blir trötta och förlitar sig på sin av Allah givna natur. Jag hoppas jag inte hädar, jag är frågvis och är otålig på svar.
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-21 kl. 22:50.
Citera
2014-10-21, 22:37
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Man får väl kränka religionen hur mycket man vill enligt denna vers:

When they hear ill speech, they turn away from it and say, “For us are our deeds, and for you are your deeds. Peace will be upon you; we seek not the ignorant.”

[Surah Al-Qassas 28:55]

Det betyder att när en muslim hör kränkande ord om sin religion så skall han vända sig om och inte bry sig. Så har jag förstått det.

Ill speech är inte kränkning av religionen!

Läs vad klassiska islamiska lärda har sagt om vad som sker om någon förolämpar och kränker Islam.
Citera
2014-10-21, 22:43
Medlem
Citat:

Läs vad klassiska islamiska lärda har sagt om vad som sker om någon förolämpar och kränker Islam.
Varför det? Koranen går väl före allt? Eller dyrkar du människor?
Citera
2014-10-21, 23:04
Medlem
Citat:

Det betyder väl vad där står.

"When they hear ill speech, they turn away from it and say, “For us are our deeds, and for you are your deeds. Peace will be upon you; we seek not the ignorant.”

När de hör ont tal, så vänder de sig från talet och säger, något i stil med, vi gör det vi ska göra, och ni gör det ni gör. Vi önskar er frid. Vi söker inte de okunniga. (Vi söker kunskap.)

Eller? Jag har nära noll koll på koranen och muslimsk tradition.
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-21 kl. 23:08.
Citera
2014-10-21, 23:19
Medlem
Citat:

Det här är berättelser om saker som hänt. Precis som sura 9 handlar om en specifik händelse. Om du nu är så kunnig. Detta är den åsikt som de flesta av de gamla muslimska lärda hade.

Citat:

Vad gäller straff mot förolämpningar eller hädelse finns det inget i Koranen som säger att en person ska straffas av andra personer för denna handling.

Den enda under profetens livstid som blev avrättad för att ha verbalt angripit profeten var poeten Ka'b ibn al-Ashraf , en person som dock även aktivt motarbetade honom.
Koranen säger ju att man bara kan dömas till döden om man är 1. En mördare eller 2. Skapar kaos i samhället (förräderi t.ex.).
Att sitta i Sverige och förolämpa profeten idag skapar ju inget av dessa saker. Flera muslimska lärda har bekräftat denna åsikt i modern tid.

Dessutom borde du kanske veta att ingen individ själv har rätten att bestämma över hur andra ska straffas. Allt sånt måste gå genom en rättvis rättegång som lyder under landets lagar. Inte från en grotta i afghanistan.
Citera
2014-10-22, 01:01
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det här är berättelser om saker som hänt. Precis som sura 9 handlar om en specifik händelse. Om du nu är så kunnig. Detta är den åsikt som de flesta av de gamla muslimska lärda hade.

Vad gäller straff mot förolämpningar eller hädelse finns det inget i Koranen som säger att en person ska straffas av andra personer för denna handling.

Den enda under profetens livstid som blev avrättad för att ha verbalt angripit profeten var poeten Ka'b ibn al-Ashraf , en person som dock även aktivt motarbetade honom.
Koranen säger ju att man bara kan dömas till döden om man är 1. En mördare eller 2. Skapar kaos i samhället (förräderi t.ex.).
Att sitta i Sverige och förolämpa profeten idag skapar ju inget av dessa saker. Flera muslimska lärda har bekräftat denna åsikt i modern tid.

Dessutom borde du kanske veta att ingen individ själv har rätten att bestämma över hur andra ska straffas. Allt sånt måste gå genom en rättvis rättegång som lyder under landets lagar. Inte från en grotta i afghanistan.

Nej, Surah 9 klargör reglerna för Jihad för all framtid. Till exempel avgjorde Surah 9 polyteisternas status i Arabiska halvön, det vill säga efter uppenbarelsen av 9 suran så var det antingen att konvertera till Islam eller krig som gällde för polyteisterna. Ibn Kathir säger om 9:5

Citat:
Mujahid, `Amr bin Shu`ayb, Muhammad bin Ishaq, Qatadah, As-Suddi and `Abdur-Rahman bin Zayd bin Aslam said that the four months mentioned in this Ayah are the four-month grace period mentioned in the earlier Ayah,

﴿فَسِيحُواْ فِى الاٌّرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ﴾

(So travel freely for four months throughout the land.) Allah said next,

﴿فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ﴾

(So when the Sacred Months have passed...), meaning, `Upon the end of the four months during which We prohibited you from fighting the idolators, and which is the grace period We gave them, then fight and kill the idolators wherever you may find them.' Allah's statement next,

﴿فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ﴾

(then fight the Mushrikin wherever you find them), means, on the earth in general, except for the Sacred Area, for Allah said,

﴿وَلاَ تُقَـتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَـتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَـتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ﴾

(And fight not with them at Al-Masjid Al-Haram, unless they fight you there. But if they attack you, then fight them. )﴿2:191﴾ Allah said here,

﴿وَخُذُوهُمْ﴾

(and capture them), executing some and keeping some as prisoners,

﴿وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ﴾

(and besiege them, and lie in wait for them in each and every ambush), do not wait until you find them. Rather, seek and besiege them in their areas and forts, gather intelligence about them in the various roads and fairways so that what is made wide looks ever smaller to them. This way, they will have no choice, but to die or embrace Islam,

﴿فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَءاتَوُاْ الزَّكَوةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾

(But if they repent and perform the Salah, and give the Zakah, then leave their way free. Verily, Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.) Abu Bakr As-Siddiq used this and other honorable Ayat as proof for fighting those who refrained from paying the Zakah. These Ayat allowed fighting people unless, and until, they embrace Islam and implement its rulings and obligations. Allah mentioned the most important aspects of Islam here, including what is less important. Surely, the highest elements of Islam after the Two Testimonials, are the prayer, which is the right of Allah, the Exalted and Ever High, then the Zakah, which benefits the poor and needy. These are the most honorable acts that creatures perform, and this is why Allah often mentions the prayer and Zakah together. In the Two Sahihs, it is recorded that Ibn `Umar said that the Messenger of Allah said,

«أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاة»

(I have been commanded to fight the people until they testify that there is no deity worthy of worship except Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah, establish the prayer and pay the Zakah.) This honorable Ayah (9:5) was called the Ayah of the Sword, about which Ad-Dahhak bin Muzahim said, "It abrogated every agreement of peace between the Prophet and any idolator, every treaty, and every term.'' Al-`Awfi said that Ibn `Abbas commented: "No idolator had any more treaty or promise of safety ever since Surah Bara'ah was revealed. The four months, in addition to, all peace treaties conducted before Bara'ah was revealed and announced had ended by the tenth of the month of Rabi` Al-Akhir.''

Ka´ab avrättades för att han förolämpade Profeten. Därför har det varit historiskt så att i alla islamiska länder har straffet för förolämpning och kränkning varit DÖDEN. Här är vad islamiska lärda säger om förolämpning av Profeten

http://islamqa.info/en/14305

Citat:
If the person who defames him is a non-Muslim living under a treaty with the Muslim state, then this is a violation of the treaty and he must be executed, but that should be left to the authorities. If a Muslim hears a Christian or anyone else defaming the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) he has to denounce him in strong terms.

http://islamqa.info/en/22809

Fullständigt svar till islamiska synen på de som förolämpar Profeten i länken ovan.

Så straffet för att förolämpa och kränka Islam är dödsstraff. Med andra ord om någon förolämpar Profeten och Islam i Sverige gör man inget fel ur ett islamiskt perspektiv om man dödar kräket, givetvis får man bara försöka se till att man inte blir tagen av polisen.
Citera
2014-10-22, 03:33
Medlem
Citat:
Jag visar ju bara sanningen bakom era hatfyllda åsikter.

Ni hatar Islam och alla muslimer kollektivt. Ni anser er befinna er i krig mot oss muslimer. Det är bara logiskt att även vi muslimer anser oss vara i krig mer er.

Jag uppskattar din ärlighet när det gäller islams sanna ansikte och du har rätt att jag hatar islam men inte muslimer. Det är ideologin jag motsätter och inte dem människor som blir vilseledda av en gammal trasa som slöja över ögonen. Tyvärr är det islam som ligger i krig med icke-muslimer och tolererar heller ej oliktänkande. Muhammed påstår själv ha blivit befalld att kriga tills det inte finns någon mer otro, målet är alltså islamisering av världen. Isis följer sin profet fullt ut och väst förstår inte att islam endast talar ett språk. Det förstår bara ett språk och kan endast tyglas genom samma språk. Kanske är det dags att låta kärnvapen tala tillbaka? Vad islam sår, får islam också skörda.

Qur'an (8:39) - “And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and polytheism: i.e. worshipping others besides Allah) and the religion (worship) will all be for Allah Alone [in the whole of the world ]. But if they cease (worshipping others besides Allah), then certainly, Allah is All-Seer of what they do.” Translation from the Noble Quran

Qur'an (9:29) - "Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued." Suras 9 and 5 are the last "revelations" that Muhammad handed down - hence abrogating what came before, which includes the oft-quoted verse 2:256 -"Let there be no compulsion in religion...".

From the Hadith:

Sahih Muslim (1:33) The Messenger of Allah said: "I have been commanded to fight against people till they testify that there is no god but Allah, that Muhammad is the messenger of Allah, and they establish prayer and pay zakat." The first part of this condition is the Shahada, or profession of faith in Islam. Violence is sanctioned until the victims embrace Muhammad's religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in