2014-10-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag rekommenderar tråden "Ateister! Motbevisa Islam! Kom med era bästa argument!"
https://www.flashback.org/t1911197

Den är lite lång, men i stort sett så misslyckas muslimer med att bevisa att koranen är mer än en helt vanlig bok. Du kan ju gärna göra ett försök om du vill.

Vad krävs för att du ska övertygas om att Koranen är mer än en helt vanlig bok?
Citera
2014-10-20, 11:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSyra

I princip:
Att du kan visa mig ett enda ord däri som omöjligen kunde ha skrivits av en kontemporär arab. Och att du faktiskt VISAR mig det, till skillnad från att du bara PÅSTÅR det. Och att du faktiskt visar varför det enbart kan tolkas på detta sätt.

Och när du ändå håller på så vill jag samtidigt ha en förklaring varför koranen även innehåller en massa nonsens (t ex heliocentrism, ökenandar, stjärnor är projektiler osv osv osv)
Citera
2014-10-20, 11:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSyra

Fiffiniffi formulerar det bra.

Det finns ju gott om uppenbart vidskepligt svammel i den boken, exempelvis att stjärnorna sitter i den första (närmaste himlen) och är projektiler/spjut för att hindra djinner från att tjuvlyssna på himlen. Att Salomon talade med en myra eller träd som berättar för muslimerna var judarna gömmer sig.
Det är för mig en stark indikation att boken är skriven av vidskepliga människor som förklarade världen så gott man kunde under de förhållandena.

Bevisbördan på att boken är mer än vilken annan bok som helst ligger på den som hävdar ett gudomligt ursprung för boken. Vi vet att människor skriver böcker. Om en bok sägs komma från Gud är det ett extraordinärt påstående.

Det är alltså inte sant att boken kommer från Gud tills det motbevisats för i så fall kan jag säga att Harry Potter är Guds senaste utskick till mänskligheten och JK Rowling är en ovetande profet, och då är DET också sant tills du motbevisat det.

Den som gör ett extraordinärt påstående har en stark bevisbörda på sig. Hoppas vi är överens om det, åtminstone.
Citera
2014-10-20, 12:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Denna versen som beordrar oss muslimer att kämpa mot judar och kristna tills de antingen accepterar Islam eller accepterar Islams auktoritet kom efter att Gud beordrat oss muslimer att kämpa mot polyteisterna. Gud säger i Koranen

Surah 9: 5-6

And when the sacred months have passed, then kill the polytheists wherever you find them and capture them and besiege them and sit in wait for them at every place of ambush. But if they should repent, establish prayer, and give zakah, let them [go] on their way. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful.
And if any one of the polytheists seeks your protection, then grant him protection so that he may hear the words of Allah . Then deliver him to his place of safety. That is because they are a people who do not know.

Med andra ord, efter uppenbarelse av Surah al Tawbah, så är det en kollektiv obligation för oss muslimer i enlighet med Koranen att kämpa och föra Jihad mot icke-muslimer tills de antingen accepterar Islam eller accepterar Islams auktoritet.

Herregud hjälp människan innan hen tappar skallen totalt.
Menar du verkligen det du skriver här eller driver du med mig?
Mig får du aldrig att bli en muslim om du så halshugger mig.
Både du och jag kommer att stå framför Gud efter döden, både jag som huvudlös och du med huvudet på skallen. Om du nu har behov av halshuggnings tro!
Det kan du räkna med om du nu tror på Gud.
Jag väljer väl för sjutton själv min tro, det skall du inte tro att du kan ändra på, eller tror du att du har ensamrätt på Gud och Jesus?
Du tillhör Satans anhängare anser jag om du tror att du skall tvinga någon att tillhöra en religion.
Du får Suraaltawbha bäst du vill och jag tycker du kan Sura hemåt också.
I Sverige finns det religionsfrihet och inte något sinnesförvirrat kollektivt Gudsrädsla.
Här behöver man varken tro eller tvärtom, man får tro på vad man vill. Tomten, häxor eller troll tillexempel.
Som sagt var du får Jihada bäst du vill.
Jesus tillhör människor och inte religionerna.
Citera
2014-10-20, 12:42
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Sura 9:29 handlar inte om offensiv jihad om vi läser den historiska kontexten. Muslimerna blev attackerade av fienden och de beordrades att slå tillbaka. Koranen säger ingenstans att man får döda judar eller kristna som inte anfaller muslimerna. Tvärtom, Koranen säger att kristna är de närmaste i vänskap till muslimerna. Koranen säger även att judarna och kristna har en plats i himmelriket.

Är det inte bekymmersamt att en allsmäktig gudomlighet inspirerar en människa att skriva ner en bok (tydligen klarade inte den allsmäktige guden att producera egna böcker, trots att h*n skapat världen) som sedan lämnas öppen för en uppsjö av tolkningar?

Sedan försvinner denne gudomlighet spårlöst. Ökenguden var ju hyfsat flitig med att skicka uppdateringar till människorna under bronsåldern, men sedan blev det för jobbigt?

Till slut får vi nog vara ense om att kristendom, judendom och islam är det rätta verktyget för någon som vill kontrollera och föra våld mot sin befolkning. Eftersom böckerna tydligen är öppna för fantasifulla tolkningar kan man ju finna stöd för precis vad som helst.
Citera
2014-10-20, 12:47
Medlem
udons avatar
Citat:
Denna versen som beordrar oss muslimer att kämpa mot judar och kristna tills de antingen accepterar Islam eller accepterar Islams auktoritet kom efter att Gud beordrat oss muslimer att kämpa mot polyteisterna. Gud säger i Koranen

Surah 9: 5-6

And when the sacred months have passed, then kill the polytheists wherever you find them and capture them and besiege them and sit in wait for them at every place of ambush. But if they should repent, establish prayer, and give zakah, let them [go] on their way. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful.
And if any one of the polytheists seeks your protection, then grant him protection so that he may hear the words of Allah . Then deliver him to his place of safety. That is because they are a people who do not know.

Med andra ord, efter uppenbarelse av Surah al Tawbah, så är det en kollektiv obligation för oss muslimer i enlighet med Koranen att kämpa och föra Jihad mot icke-muslimer tills de antingen accepterar Islam eller accepterar Islams auktoritet.

Den som skrivit detta är tydligen schitzofren? Man ska slå ihjäl alla oliktänkande..........men om de ändrar sig ska man inte slå ihjäl dom? I vilket skede ska man slå ihjäl alla oliktänkande.

Oavsett hur man tolkar eländet är det ju inte något bra rättesnöre för en människa som lever 2014. Det mesta strider ju mot allt vad mänskliga rättigheter är..

Sen undrar man ju varför det är så viktigt idag att slå ihjäl folk som tänker annorlunda, de hamnar ju ändå i helvetet?
Citera
2014-10-20, 16:47
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Iman2014 är inte den farliga typen av muslim. [/url]

Jag visar ju bara sanningen bakom era hatfyllda åsikter.

Ni hatar Islam och alla muslimer kollektivt. Ni anser er befinna er i krig mot oss muslimer. Det är bara logiskt att även vi muslimer anser oss vara i krig mer er.
Citera
2014-10-20, 16:51
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Fiffiniffi formulerar det bra.

Det finns ju gott om uppenbart vidskepligt svammel i den boken, exempelvis att stjärnorna sitter i den första (närmaste himlen) och är projektiler/spjut för att hindra djinner från att tjuvlyssna på himlen. Att Salomon talade med en myra eller träd som berättar för muslimerna var judarna gömmer sig.
Det är för mig en stark indikation att boken är skriven av vidskepliga människor som förklarade världen så gott man kunde under de förhållandena.

Bevisbördan på att boken är mer än vilken annan bok som helst ligger på den som hävdar ett gudomligt ursprung för boken. Vi vet att människor skriver böcker. Om en bok sägs komma från Gud är det ett extraordinärt påstående.

Det är alltså inte sant att boken kommer från Gud tills det motbevisats för i så fall kan jag säga att Harry Potter är Guds senaste utskick till mänskligheten och JK Rowling är en ovetande profet, och då är DET också sant tills du motbevisat det.

Den som gör ett extraordinärt påstående har en stark bevisbörda på sig. Hoppas vi är överens om det, åtminstone.

Du har ingen koll på vad Koranen säger. Du kan förmodligen inte ens det arabiska språket utan har tagit din information från någon anti-islamisk sida.

Du har ingen koll på Koranens koncept om 7 himlar, Koranen nämner inget om judar och träd, du har heller ingen koll på vad mirakel är för någonting för att du är ateist och inte tror på det övernaturliga således är även hela konceptet om Paradiset och Helvetet nonsens för dig, du har ingen koll på Islams syn på al Ghayb (det dolda), du bara tar detta från anti-islamiska källor.

Skärp dig.
Citera
2014-10-20, 17:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har ingen koll på vad Koranen säger. Du kan förmodligen inte ens det arabiska språket utan har tagit din information från någon anti-islamisk sida.

Du har ingen koll på Koranens koncept om 7 himlar, Koranen nämner inget om judar och träd, du har heller ingen koll på vad mirakel är för någonting för att du är ateist och inte tror på det övernaturliga således är även hela konceptet om Paradiset och Helvetet nonsens för dig, du har ingen koll på Islams syn på al Ghayb (det dolda), du bara tar detta från anti-islamiska källor.

Skärp dig.

Jag har ingen användning för det oprecisa arabiska språket utöver att du inte längre skulle kunna använda det som en bekväm ursäkt för att slippa ha riktiga argument.

Var jag tar informationen från är oftast muslimska sidor där muslimer själva söker efter koranverser. Stort sett sökbar koran på engelska med noteringar och flera olika översättningar.
Kanske det är dags att kontrollera dina egna fördomar?

Du har rätt, det är sunnah som nämner träd och stenar som skvallrar på judar så att muslimer kan komma och döda dem på yttersta dagen. Inte koranen.
Däremot nämner koranen projektilstjärnor i närmsta himlen och talande myror. Varför ignorerar du den delen? Bekvämare så?

Nej, jag tror inte på mirakel tills det bevisas eller jag upplever det själv. Varför tror du på det? För att någon sagt det åt dig kanske? Är det en bättre anledning att tro än jag har att inte tro?

Inget av det du skriver om mig har något som helst med argumenten i frågan att göra.
Har du svårt att försvara din heliga bok med stenåldersvärderingar? Kom igen nu.
Citera
2014-10-20, 17:10
Avslutad
Citat:

Var jag tar informationen från är oftast muslimska sidor där muslimer själva söker efter koranverser. Stort sett sökbar koran på engelska med noteringar och flera olika översättningar.
Kanske det är dags att kontrollera dina egna fördomar?

Värt att notera är att den muslimska sidan Answering Christianity har ägnat stor möda med att bevisa att myror faktiskt pratar med varandra, som Koranen hävdar.

Låt vara att man inte riktigt lyckades bevisa att myror kan uttala orden:

- "O ye ants, get into your habitations, lest Solomon and his hosts crush you (under foot) without knowing it." (27:18)

Men i alla fall..
Citera
2014-10-20, 17:27
Avslutad
För att svara på trådens ämne:

Ja, Jesus var en profet.

Det är allmänt känt enligt kristen doktrin.

Enligt islam beskrivs dock Jesus i termer som ligger närmare gnosticism än traditionell kristen tro. Därför är vi inte eniga i beskrivningen av honom.
Citera
2014-10-20, 17:46
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Värt att notera är att den muslimska sidan Answering Christianity har ägnat stor möda med att bevisa att myror faktiskt pratar med varandra, som Koranen hävdar.

Låt vara att man inte riktigt lyckades bevisa att myror kan uttala orden:

- "O ye ants, get into your habitations, lest Solomon and his hosts crush you (under foot) without knowing it." (27:18)

Men i alla fall..
Nej självklart har de inte uttalat dessa ord, de har ju ett eget språk. Att myror kan kommunicera med ljud är vetenskapligt bevisat. Några invändningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in