2014-10-21, 16:35
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag tror du har helt fel.

Jag skulle tippa att 3/4-delar av SD-sympatisörerna lägger på luren när instituten ringer.
Om man drar till med en annan gissning, kanske totalt 50% av de utfrågade har svarat.
Då har man ju förklaringen.

Kanske är det omvänt med Mp?
Vad vet jag.

Är det någon som minns andelen svarande i senaste SCB?

SCB:s Partisympatiundersökning (PSU), ur avsnittet "Fakta om statistiken" eller sammanfattningen från respektive rapport:
Kod:
PSU		Svarande 	Bortfall	varav Ej anträffade | Förhindrade | Avböjde
Maj 2014:	52,4 (4 757)	47,6 (4 328)  	28,8 3,0 15,9
Nov 2013:	58,0 (5 267)	42,0 (3 814)	21,3 3,2 17,5
Maj 2013:	56,3 (5 098)	43,7 (3 961)	22,7 3,6 17,4
Nov 2012:	60,9 (5 479) 	39,1 (3 520)	16,7 3,5 18,9
Maj 2012:	60,5 (5 473)	39,5 (3 566)	17,5 4,0 18,0
Nov 2011:	65.2 (5 907)	34.8 (3 153)	13.9 3.7 17.2
Maj 2011:	67,4 (6 147)	32,6 (2 976)	13,1 3,0 16,5
Nov 2010:	68,4 (6 192)	31,6 (2 862)	13,0 3,3 15,3
Maj 2010:	67,9 (6 135)	32,1 (2 900)	15,0 3,5 13,6
Nov 2009:	71,2 (6 398)	28,8 (2 586)	12,4 3,5 12,9
Maj 2009:	70,6 (6 506)	29,4 (2 705)	11,7 3,4 14,2
Nov 2008:	72,1 (6 698)	27,9 (2 592)	12,1 3,3 12,5
Maj 2008:	71,7 (6 812)	28,3 (2 689)	12,0 3,1 13,2
Nov 2007:	73,8 (6 925)	26,2 (2 458)	11,5 3,1 11,6
Maj 2007:	73,5 (6 928)	26,5 (2 498)	11,3 3,2 12,0
Nov 2006:	75,5 (7 017)	24,5 (2 277)	 9,4 3,1 12,0
Maj 2006:	73,7 (6 877)	26,3 (2 454)	 9,0 3,3 14,0
Nov 2005:	75,5 (6 978)	24,5 (2 264)	 9,8 3,4 11,3
Maj 2005:	74,9 (6 985)	25,1 (2 341)	10,0 3,2 11,9
Nov 2004:	75,2 (6 919)	24,8 (2 282)	 9,6 2,9 12,3
Maj 2004:	76,3 (7 041)	23,7 (2 187)	 9,5 2,7 11,5
Nov 2003:	75,8 (6 918)	24,2 (2 209)	 9,8 3,0 11,4
Maj 2003:	77,2 (7 071)	22,8 (2 088)	 8,8 3,2 10,8
Nov 2002:	76,1 (6 917)	23,9 (2 173)	10,7 2,8 10,4
Maj 2002:	77,3 (7 046)	22,7 (2 069)	10,4 2,7  9,6
Nov 2001:	78,3 (7 050)	21,7 (1 954)	 8,7 2,9 10.1
Maj 2001:	74,2 (6 731)	25,8 (2 341)	10,0 3,2 12,6
Nov 2000:	75,5 (6 796)	24,5 (2 205)	10,8 3,3 10,4

SCB förklarar bortfallets "Ej anträffade", "Förhindrade" och "Avböjde" på liknande sätt i samtliga rapporter, här från PSU maj 2014, s.17:
Citat:
PSU i maj 2014 genomfördes som telefonintervju med ett riksomfattande slumpmässigt sannolikhetsurval omfattande 9 085 i riksdagsval röstberättigade personer utan övre åldersgräns. Av dessa har 28,8 procent ej anträffats (inkl. hemligt telefonnummer och saknar telefon), 3,0 procent varit alltför sjuka för att intervjuas samt 15,9 procent inte alls velat delta i intervjun. Det totala individbortfallet uppgår till 47,6 procent. Det totala antalet intervjuer är 4 757. Det förekommer också att personer inte velat besvara vissa frågor.

De som "inte alls velat delta i intervjun" har alltså ökat stadigt från 10% vid millenieskiftet till 16-19% de senaste åren.

Det största bortfallet kommer från de SCB inte får tag på: de som inte svarar, har hemligt nummer, saknar telefon, osv. Gruppen har växt snabbast och ökade alltså mer än 7 procentenheter till nästan 29% i senaste undersökningen.
Senast redigerad av SvartaVredaVatten 2014-10-21 kl. 16:52. Anledning: Fel i tabell (nov 2012 bortfall, rätt: 39,1, fel: 39,5)
2014-10-21, 16:48
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten

De som "inte alls velat delta i intervjun" har alltså ökat stadigt från 10% vid millenieskiftet till 16-19% de senaste åren.

Grattis. Du hittade SD rösterna som OI inte lyckades spåra i sina analyser.
Låt mig gissa att i den gruppen finns det inte många MP eller FI sympatisör.
2014-10-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten

Det största bortfallet kommer från de SCB inte får tag på: de som inte svarar, har hemligt nummer, saknar telefon, osv. Gruppen har växt snabbast och ökade alltså mer än 7 procentenheter till nästan 29% i senaste undersökningen.
Det gömmer sig säkert många SD-väljare där. Samtidigt är ökningen ganska linjär från 2000 och framåt. SD blev inte riktigt en faktor att räkna med förrän 2006. Jag tror att en viss del av bortfallet kan förklaras med att telefonförsäljarna blivit en extremt hungrig hyenaflock jämfört med hur det var för 15 år sen. Då ringde nån tidning ibland och ville sälja prenumerationer. Numera måste man NIX:a, blocka och trycka bort som att man hade en zombieflock utanför huset. Följden blir att ingen okänd når fram.
2014-10-21, 17:36
Medlem
BorkaOdalmans avatar
En intressant iakttagelse som jag gjorde är att OU år 2010 hade ett snittvärde på SD med 5.1%, medan valresultatet blev 5.7%. En underskattning med ca 12%.

Många har pratat om att den här underskattningen skulle vara tillfällig då skrämselfaktorn som inverkade skulle bli mindre till 2014 då SD skulle bli mer legitimerade i väljarnas ögon. Det man då kan kostatera i år är följande:

SD fick 10.5% i genomsnitt i OU. Valresultatet visade 12.9%. Underskattningen blev således 23%. Det man kan konstatera är att underskattningen ökade och nästan dubblerade sig till 2014. Det är väldigt intressant och säger en del om hur nya SD-väljare tenderar att uppge sin riktiga partisympati. Och med tanke på att SD fortfarande är utfrysta av etablissemanget så tror jag snarare att den här underskattningen bara kommer att öka. Därför bör man ha detta i betänkande framöver när vi ska tolka OU genomsnittsvärde. Exempelvis så skulle dagens OU indikera på följande; 13.9% x 1.23 = 17,1%.

Sentios resultat på 16.7% bör därför tas på största allvar. SD är på väg mot toppen och det har bara gått en månad efter valet. Fyra år av utfrysning och misskötsel av Sverige kan få enorma konsekvenser för S och M. Jag börjar för första gången att tro på att SD kan bli Sveriges största parti redan 2018. Det är inget blågult dagdrömmeri utan i allra högsta grad en realitet som växer för varje dag som går. Kontentan av mitt resonemang är att det hinner att hända väldigt mycket på 47 månader för ett redan växande SD.
2014-10-21, 18:13
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Skrämmande läsning, som för tanken till hur Stalin uppmanade till hat av tyskarna under kriget.

Stalin var ju den största idioten av alla under andra väldskriget,totalt utan omvärldsinsikt. Men han var givetvis bitter på Hitlers svek,fast man hade kunnat näpsa tyskarna långt tidigare om Stalin valt att lyssna på varningar från de allierade och sina generaler..
Men poängen är att det normaliserade i den svenska debatten är att SD är onormala,så jag tror fullt och fast att många på rent pin kiv ljuger för instituten,å andra sidan blir jag aldrig längre tillfrågad efter att jag öppet erkände att jag skulle rösta på SD ,det tycker jag är rätt så intressant ,med tanke på att man förr minst blev tillfrågad någon gång om året ,ibland mer.
Senast redigerad av Erk Swede 2014-10-21 kl. 18:20.
2014-10-21, 18:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
En intressant iakttagelse som jag gjorde är att OU år 2010 hade ett snittvärde på SD med 5.1%, medan valresultatet blev 5.7%. En underskattning med ca 12%.

Många har pratat om att den här underskattningen skulle vara tillfällig då skrämselfaktorn som inverkade skulle bli mindre till 2014 då SD skulle bli mer legitimerade i väljarnas ögon. Det man då kan kostatera i år är följande:

SD fick 10.5% i genomsnitt i OU. Valresultatet visade 12.9%. Underskattningen blev således 23%. Det man kan konstatera är att underskattningen ökade och nästan dubblerade sig till 2014. Det är väldigt intressant och säger en del om hur nya SD-väljare tenderar att uppge sin riktiga partisympati. Och med tanke på att SD fortfarande är utfrysta av etablissemanget så tror jag snarare att den här underskattningen bara kommer att öka. Därför bör man ha detta i betänkande framöver när vi ska tolka OU genomsnittsvärde. Exempelvis så skulle dagens OU indikera på följande; 13.9% x 1.23 = 17,1%.

Sentios resultat på 16.7% bör därför tas på största allvar. SD är på väg mot toppen och det har bara gått en månad efter valet. Fyra år av utfrysning och misskötsel av Sverige kan få enorma konsekvenser för S och M. Jag börjar för första gången att tro på att SD kan bli Sveriges största parti redan 2018. Det är inget blågult dagdrömmeri utan i allra högsta grad en realitet som växer för varje dag som går. Kontentan av mitt resonemang är att det hinner att hända väldigt mycket på 47 månader för ett redan växande SD.

När du skriver att underskattningen ökar så tyder det på att sympatisörerna inte upplever att Sd blivit mer accepterat. De håller sig undan i större utsträckning nu än förut.

Nog borde en eller annan makthavare fundera över hur samhället kommer att se ut om 10 år om utvecklingen fortsätter att skrämma väldigt många från normal öppenhet.

Men opinionsinstituten kan antingen göra som Sentio, hur nu de gör? De kan fråga dem eller sluta med opinionsundersökningar, vem är betjänt av att de misslyckas med Sd.

Men de kanske finner ett värde i just det? Att underskatta Sd betalas bra.
2014-10-21, 18:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
En försvårande omständighet är att SD stigit väldigt mycket mellan valen. Det blir då hopplöst att avgöra vad som är en ökning av sympatier och att folk blir mer ärliga i sina svar.

Det är bara att kolla på den rådata som finns. SD viktas alltid uppåt, eftersom att folk inte vågar berätta att de röstar på SD. De viktas bara inte upp nog...

Men visst har du rätt i att det är svårt att veta om SD ökar eller ej, i alla fall mellan valen. Att de ökar i t.ex opinionsundersökningar kanske bara beror på att SD inte bashats på i media på ett tag, och att de sjunker i mätningar kan bero på någon skandal som kanske ökar stödet...
2014-10-21, 18:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ett verkligt problem för SD är att de som träder fram och representerar till stor del är WT (eller snarare, lågpannade dystopiska generalhatare, som får en megafon i kommunen, lyfter fram sin åsikt, och sedan får JÅ och ett par till med insikt uppgiften att lyfta bort ytterligare en dåre)
Nej, det handlar inte om en stor del, det handlar om några stycken, som det lagts ner stora resurser på av media att gräva fram. Gör media kanske samma sak med andra partier?

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Alla lögner samt överdrifter å ena sidan och underdrifter å andra och med det kompakta hatet från allt från statsminister, b-kändis, sportfolk, till radio, TV, tidningar så är det kanske färre än fem positiva artiklar om SD.
Det är ju den givna förklaringen till att inte vilja uppge SD. Och historiskt har invandringskritiker generellt behandlats på samma sätt. Begreppet tabu förklarar allt. Och hur lätt är det för ett parti att fånga de största begåvningarna när de vet att otack är världens lön? Att som Bergaclownen skylla på en handfull näthatare, är bara billigt och en del av kampanjen mot de som faktiskt försöker få till stånd en ändring på invandringspolitiken.

Sen bör vi kanske inte lyssna alltför mycket på hans åsikter. Han trodde ju på fullt allvar att de gamla partierna skulle skärpa sin invandringspolitik:

2012-12-10, 11:37
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns ju hur många sansade bedömare som helst (till exempel jag...) som påpekat att det bara är en tidsfråga innan de etablerade partierna också tar tag i invandrings- och flyktingfrågan.
2014-10-21, 19:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Bergakungen|50814791]Om du säger sådär, så förstår du inte problemet ur institutens synvinkel.

Nej jag bryr mig inte om institutens problem, jag anser dem inte trovärdiga och inte värda min sympati. De har själva jobbat i hop till det genom att de "misslyckats" ända sedan 2006. Det är en för lång tid av misslyckanden för att vara acceptabel.

Om andra ser det på mitt sätt är de enkelt att förstå varför de inte får några svar!

Citat:
Ur det demokratiska "jag har rätt att hålla min åsikt för mig själv"-perspektivet har vi ingen skild åsikt. Däremot är det ett tecken på att man inte begriper frågeställningen och problemet om man inte förstår att en simpel omviktning för att mappa valresultatet inte är ett svar på mätproblemet.
Det är resultat som räknas inte hur de bär sig åt. Det gäller allmän i hela samhället och opinionsinstituten lever inte under några egna villkor.
Båda tycker vi att man har rätt att håll sin åsikt för sig själv. Men det borde inte leda till dramatiska skillnader. Kanske är det fel på samhällsklimatet som skrämmer många.

Borde de inte innebära att man inför en enkel parameter som kompenserar för det. Är det allt för simpelt för deras vetenskapliga metoder? Eller är risken att visa för mycket för Sd ännu mer skrämmande. Då kan man undra om inte samhällsklimatet är verkligen är fel, när stora instituten som borde ha enorm integritet, inte vågar redovisa det de tror är det rätta?

Citat:
Det där med White Trash är inga direkta fördomar, men du rör dig kanske inte i SD-land tillräckligt långt ut från den centrala frågan om flyktingvolymer för att förstå det till fullo. Ett verkligt problem för SD är att de som träder fram och representerar till stor del är WT (eller snarare, lågpannade dystopiska generalhatare, som får en megafon i kommunen, lyfter fram sin åsikt, och sedan får JÅ och ett par till med insikt uppgiften att lyfta bort ytterligare en dåre)

Att WT (i dess djupa mening) förekommer bland de aktiva är ren förolämpning från vänsteraktiva, de uppfann det som skällsord. Sd;aren är ofta politiskt ovan tacksam att provocera till förhastade uttalanden.

Citat:
Problemet med ett mätinstitut som bara kan mäta ett parti är... att det bara kan mäta ett parti. Det är så enkelt, och begriper man inte vad problemet med en bokföringsmekanism som bara kan redovisa en sorts hundralappar är, så är det knappt lönt att förklara. Men jag kan försöka i alla fall:

Problemet är att nästan inget institut kan mäta ett parti och de är dåliga på en del andra också i rakt motsatt riktning.

Citat:
För att man skall kunna lita på ett mätinstrument, så skall det kunna verifieras. Verifikationen kan ske mot andra mätinstrument och mot facit. För närvarande finns ett mätverktyg som är helt annorlunda än de andra (visar värden över hela skalan, men har visat sig visa rätt för SD (i betydelsen "gissar rätt bra på valresultatet, några dagar före) - två gånger. Ingen vet "hur", bara "att".

Varför inte kalibrera just Sd;s resultat mot Sentio och justera ner lite här och där för övriga. Det kan bara bli små fel.

Citat:
De enda mätningar som kan anses möjliga att kalibrera är de som sker nära en stor, dyr och total opinionsundersökning. I vårt fall är det valen, bättre facit kan vi knappast få. (Det finns ibland de som på allvar menar att val inte är representativa för opinionen, men där är vi ju inte.)
Nu börjar man undra om du är demokrat?

Citat:
Då kan man se vissa trender som vi kan extrapolera bakåt i tiden. Det vi inte kan bedöma är är i vilken omfattning de kan indikeras, eftersom vi (i SD:s fall) bara har två skarpa val som innebär att de överhuvud taget finns på den politiska kartan i skala som vanligt folk använder.

Extrapolera är synnerligen simpelt och tidigare vände du dig emot enkla faktorer. Jag tycker därmot som jag skrivit att de är resultatet som räknas.

Citat:
Nu finner vi att institut med etablerade metoder får problem. Till viss del kan de problemen förklaras med samhällsförändringar, beteendeförändringar, andra mediastrukturer, överexponering av opinionsundersökningar, nya metoder för att samla in information OCH en önskan att ha en opinionsundersökning att gotta sig åt varje vecka. Ett annat problem är att man frågar om något som är i snabb förändring och där fyra år mellan facit är mycket lång tid.

Åter igen inget av det du beskriver kan vara någon nyhet. Och återigen de har haft åratal på sig att förstå och lära. Har de den kompetens som behövs eller är de i grunden amatörer som står under stor press att inte överdriva Sd;s siffror?

Hur oberoende är de, det skulle andra fristående forskare behöva titta på.

Citat:
Givetvis kan man då tänka sig att Sentio är det institut man vill luta sig mot, då det gäller att detektera vad opinionen anser om SD. Men innan jag blir intresserad vill jag veta om man har en bättre undersökningsgrupp eller om man bara gör en simplistisk "vi tar i litet extra med uppräkningen, för det är där de andra instituten verkar ha missat"-strategi.

Det borde vara mycket intressant, för alla, att veta varför Sentio lyckas.
2014-10-21, 19:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombox
Twittret tydliggör hur låg intelligensnivån är hos dessa mobbare. Det är dessutom dags för media att inte ta med dessa mobbare i sina soffprogram. Utan använda sig av människor som inte levererar hat och mobbning.

Men mobbarna står ju för en god sak, enligt dom som gör dessa soffprogram. Det är ju inte av en slump att dessa kvartsfigurer kommer med i sofforna, utan för att den som är ansvarig för programet och mediabolagets ledning tycker att deras åsikter är vettiga och skall framföras.
Fast visst, man skulle ju kunna ha med folk med samma ruttna åisker, men som kan formulera sig på ett mer civiliserat sätt. Men det kanske är svårt att hitta? Folk med högre IQ kanske är mer analyserande och inser att Åkesson har rätt?
2014-10-21, 21:18
Medlem
Arthass avatar
Ubåts-jagandet är ju ännu en profilfråga som inte ligger i fatet för SD. Försvaret är som sagt grovt eftersatt och som det ser ut i omvärlden med Rysslands upprustning - så lär den ej minska.

Moderaterna som ansågs vara det försvarsvänliga partiet tills omkring 2002-03 har numera kallat det "ett särintresse", fd. försvarsminister Odelberg avgick i vredesmod efter pajaserierna och ersattes av en figur som kallades "tomhylsan samtidigt som man använt försvarsbudgeten som en bankomat för annat. I motsats från M har SD alltid krävt ett starkare försvar. Därmed kommer M få svårt i alla debatter mot SD i ämnet. Kappvändare är ett uttryck de får stå ut med om de gapar om ett starkare försvar den närmsta tiden, och det svenska folket är smarta nog se dubbelbudskapen.

S har vissa ambitioner för försvaret helt klart, men sitter i en ultrasvag regering med ett gäng stockholms-hippies från MP. Troligtvis måste Löfven försvara underfinansieringen i budgeten med "satsningar på välfärd" vilket i klarspråk är invandringskostnader.

Dags att SD når ut i opinionen inom snar framtid, så får vi se bättre siffror i OI!
2014-10-21, 23:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Ubåts-jagandet är ju ännu en profilfråga som inte ligger i fatet för SD. Försvaret är som sagt grovt eftersatt och som det ser ut i omvärlden med Rysslands upprustning - så lär den ej minska.

Moderaterna som ansågs vara det försvarsvänliga partiet tills omkring 2002-03 har numera kallat det "ett särintresse", fd. försvarsminister Odelberg avgick i vredesmod efter pajaserierna och ersattes av en figur som kallades "tomhylsan samtidigt som man använt försvarsbudgeten som en bankomat för annat. I motsats från M har SD alltid krävt ett starkare försvar. Därmed kommer M få svårt i alla debatter mot SD i ämnet. Kappvändare är ett uttryck de får stå ut med om de gapar om ett starkare försvar den närmsta tiden, och det svenska folket är smarta nog se dubbelbudskapen.

S har vissa ambitioner för försvaret helt klart, men sitter i en ultrasvag regering med ett gäng stockholms-hippies från MP. Troligtvis måste Löfven försvara underfinansieringen i budgeten med "satsningar på välfärd" vilket i klarspråk är invandringskostnader.

Där kan vi nog se ytterligare ett gäng moderater lomma över till SD.

Dags att SD når ut i opinionen inom snar framtid, så får vi se bättre siffror i OI!
Som sagt, att ha röstat på M för att man ville ha ett starkt försvar ,måste idag kännas som att få en stor jävla Ubåt uppkörd långt upp i Hårsfjärden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in