2014-10-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Okej, då tolkar jag det som att du inte anser att svenska opinionsinstitut är tendentiösa källor vad det gäller SD:s siffror. Avvikelserna är fråga om metodproblem, som man kontinuerligt försöker korrigera efter bästa förmåga.
Ja, ungefär så. Jag tycker att tråden utgår från att dess brinnande intresse för SD:s siffra delas av OI. Jag tror inte de har så mycket fokus på SD som du intalar dig. De har minst 8 partier att bevaka.

Citat:
Jag har uppfattat det som att du driver en agenda för att rehabilitera svenska OI och undergräva den här trådens resonemang och Sentio - trots att valets facit ligger i andra vågskålen. Trådens samlade panel ("bläckfisken Paul" enligt dig) träffade rätt, liksom Sentio - alla svenska OI missade grovt.
Ja det var ju det där med att uppfatta allting som agendadrivet, ja. Det är exakt vad jag opponerar mig emot... och du uppfattar det som ännu en agenda. Okej, jag får väl tala det språket då: Min "agenda" är att påminna om att det inte finns en agenda bakom allt som sker i världen.

För övrigt - detta du ständigt upprepar om att trådens samlade panel träffade rätt, var får du det ifrån? Jag gick tillbaka till gissningarna och läste de 5-6 första sidorna. Menar du att detta vilda skitkastande på väggen skulle vara överlägset OI i träffsamling, eller vad?

8,9-16,7. Det kanske fanns ytterligare ytterligheter längre fram. Jag gissade 15-20(!) längre bak. Jag noterade en (Zenken) som träffade mitt i prick. Om en massa personer som är SD-optimister tittar på vad opinionsinstituten gissat får man ofelbart en koncentration av skit på väggen en bit ovanför institutens medel. Sluta försöka sälja in det som nåt jävla under av spjutspetskompetens som reducerar opinionsinstituten till en överflödig kvarleva från 1900-talet. Hur tror du träffbilden hade sett ut om vi inte hade haft några OU sedan 2010 och alla bara fick gissa på magkänsla? Jaaa mellan 2% och 49% sådär mellan tummen och Jupiter?
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-10-21 kl. 10:59.
2014-10-21, 10:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Javisst, så är det. Nu när vi vet facit, kan vi skruva till vår värderingsmodell så den blir rätt.

Men kan du egentligen skjuta prick, om du slangar in elden med spårljus (för att ta en liknelse som kanske kan förstås)?
Men att enbart vikta om efter föregående valresultat är väl så långt man kan komma utan att riskera någon Bagdad Bob-effekt där tyckandet tillåts spela in?

Det skulle vara väldigt intressant att se någon större sammanställning om hur rätt/fel denna översimpla metod hade varit för övriga partier. För SD fungerade det ju ypperligt.
2014-10-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, ungefär så. Jag tycker att tråden utgår från att dess brinnande intresse för SD:s siffra delas av OI. Jag tror inte de har så mycket fokus på SD som du intalar dig. De har minst 8 partier att bevaka.

Ja det var ju det där med att uppfatta allting som agendadrivet, ja. Det är exakt vad jag opponerar mig emot... och du uppfattar det som ännu en agenda. Okej, jag får väl tala det språket då: Min "agenda" är att påminna om att det inte finns en agenda bakom allt som sker i världen.

För övrigt - detta du ständigt upprepar om att trådens samlade panel träffade rätt, var får du det ifrån? Jag gick tillbaka till gissningarna och läste de 5-6 första sidorna. Menar du att detta vilda skitkastande på väggen skulle vara överlägset OI i träffsamling, eller vad?

8,9-16,7. Det kanske fanns ytterligare ytterligheter längre fram. Jag gissade 15-20(!) längre bak. Jag noterade en (Zenken) som träffade mitt i prick. Om en massa personer som är SD-optimister tittar på vad opinionsinstituten gissat får man ofelbart en koncentration av skit på väggen en bit ovanför institutens medel. Sluta försöka sälja in det som nåt jävla under av spjutspetskompetens som reducerar opinionsinstituten till en överflödig kvarleva från 1900-talet. Hur tror du träffbilden hade sett ut om vi inte hade haft några OU sedan 2010 och alla bara fick gissa på magkänsla? Jaaa mellan 2% och 49% sådär mellan tummen och Jupiter?

Snittet stämde tydligen mycket väl - med en liten underskattning.

Det var någon som använde ordet Delphi-panel, för att beskriva hur en grupp "experter" kan vara bra på att förutsäga saker. Intresserade handlar det ju dock om.

Poängen är att om du jämför cirkelrunkandet här med cirkelrunkandet på instituten så, ja då runkades det mindre fel här. Så din bild av foliehattar är inte bara förolämpande utan felaktig.

Om en ettrig SD-Rejdar hade suttit med i fikarummen på OI så hade det faktiskt gjort dem mer precisa, även om de förkastade det mesta av det han kom med.
2014-10-21, 11:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men att enbart vikta om efter föregående valresultat är väl så långt man kan komma utan att riskera någon Bagdad Bob-effekt där tyckandet tillåts spela in?

Det skulle vara väldigt intressant att se någon större sammanställning om hur rätt/fel denna översimpla metod hade varit för övriga partier. För SD fungerade det ju ypperligt.

Det hade det varit. I så fall säger det också något om dagens skämmighetsfaktor, och DET är intressant. Det skulle nämligen (kunna) betyda att även sympatisörernas åsikt om SD inte korrelerar till deras val av SD, och det ställer i så fall många värderingsmodeller på huvudet.
2014-10-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
@ Oyto:

Problemet med ett mätinstitut som bara kan mäta ett parti är... att det bara kan mäta ett parti. Det är så enkelt, och begriper man inte vad problemet med en bokföringsmekanism som bara kan redovisa en sorts hundralappar är, så är det knappt lönt att förklara. Men jag kan försöka i alla fall:

Om det var så att Sentio visade C på 33% och S på 11%, så hade jag inte heller litat på dem.

Men nu är väl Sentio allra minst ett institut i gänget av habila institut - om det nu var så att UM i snitt var mest precist - eller hur? Sentio är med i matchen, de har en hygglig hum i det stora - och är särklassigt bäst på just problembarnet SD.

Och var det inte någon som var ärlig nog att jämföra samma mätperiod på Sentio med UM och kom fram till att skillnaden var marginell?

För övrigt så tar jag Sentio med en stor nypa salt. 16,7% känns i överkant och skulle jag satsa pengar så hade jag gjort det på lägre nästa mätning, bara på en hunch.

Däremot ser jag 14-15% som ett tryggt, konservativt golv, helt och hållet baserat på ett enda, norskt institut. Oavsett vad samtliga svenska påstår.

Det är samma antagande som innan valet och med facit i hand finns verkligen ingen anledning att ändra uppfattning. Den här tråden gav sina deltagare en bättre uppfattning om läget än alla experter och bottar i landet - och det tycker jag vi ska ta fasta på när vi spekulerar framåt.

Sedan - i en mer förbindlig anda - så är det ju värdefullt att ha avvikande röster i tråden. Det är så åsikter och argument prövas och slipas. Om det hade funnits mindre samsyn (ideologiskt eller metodologiskt eller både och) inom instituten så hade säkerligen deras SD-skattning varit bättre.
2014-10-21, 11:31
Medlem
Var medborgare – inte en idiot! Expressen/KVP. Ledare. Valdagen 14 sep 2014.
"Säkert är det en del av dem som läser denna ledare som redan har eller funderar på att lägga sin röst på SD." "Ansvarstagande är: I dag röstar vi mot rasism och främlingsfientlighet.
Så medborgare, var inte en idiot, utan rösta på ett riktigt parti.

En röst på Jimmie är en röst på Avpixlat.
Expressen. Dec 11, 2013.
"De som röstar på Sverigedemokraterna 2014" "De röstar på ett parti fullt med hat,
våldsfantasier och paranoia. De röstar mot anständighet"

Detta och liknande har SD-väljare kunnat läsa och höra i många år.
Kopplat med repression i olika sammahang leder det till
att många lägger på luren direkt när OI ringer.

Det konstiga är att några SD-väljare svarar när OI ringer.
Senast redigerad av amalrik 2014-10-21 kl. 11:36.
2014-10-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
"Säkert är det en del av dem som läser denna ledare som redan har eller funderar på att lägga sin röst på SD." "Ansvarstagande är: I dag röstar vi mot rasism och främlingsfientlighet.

Expressen. Dec 11, 2013.
"De som röstar på Sverigedemokraterna 2014" "De röstar på ett parti fullt med hat,

Bra poäng där. Det indikerar kanske lite hur jävla förbannade vissa är.

Om vi tittar tillbaka under fem års tid, i hur många positiva situationer, artiklar, ordalag etc har SD rapporterats om? Någon?

Alla lögner samt överdrifter å ena sidan och underdrifter å andra och med det kompakta hatet från allt från statsminister, b-kändis, sportfolk, till radio, TV, tidningar så är det kanske färre än fem positiva artiklar om SD. Trots all propaganda och alla lögner har SD sannolikt redan över 1 miljon anhängare och kanske ytterligare en eller två miljoner som kan tänka sig SD. SD är i princip det enda partiet som växer.
2014-10-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik

Expressen. Dec 11, 2013.

Skrämmande läsning, som för tanken till hur Stalin uppmanade till hat av tyskarna under kriget.
2014-10-21, 13:20
Medlem
Hur man än vänder och vrider på det och försöker hitta orsaker till att svenska OI misslyckas så är det fortfarande som så att Sentio klarar av att mäta SD och har så gjort under flera val. Anledningen måste vara för att dom just inte är svenska.

För mig är det uppenbart, efter vad som framkommit i tråden, att åtminstone Novus och Ipsos är politiskt styrda och drivs av sin egna agenda att hålla nere SDs siffror.

Skulle också vara intressant att se någon sammanställning över mätningar för MP.
I valet 2010 fick man 7,3% för att i nuvarande val 2014 minska lite till 6,9%.
Kan garantera att ytterst få om ens någon mätning visat under 7,3% under perioden. Om deras viktning fungerat skulle partiet antagligen pendlat runt 7,3%.
2014-10-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De håller sig borta från VALUs utfrågare, ja. Det är bara att gå förbi. Hur håller man sig borta från telefoninstituten, bortsett från att vägra svara i telefon? OK, vissa kanske gör det. Men om instituten gör 2000 fullbordade intervjuer som kommer med i materialet och får SD-rådata långt under 13%, så finner jag det osannolikt att hela mörkertalet beror på att en extremt oproportionell andel SD-sympatisörer har lyckats ducka för intervjun helt och hållet. Mer troligt finns många av dem med i materialet. Om detta ändå inte resulterat i en vettig andel SD-väljare så måste de ha sagt att de är osäkra, eller uppgett ett annat parti. Vi behöver inte gå så långt som att kalla det för att ljuga (även om det borde vara ett rimligt ordval i en tråd där instituten anklagas för att ljuga så länge de presterar SD-siffror som ligger under Sentio), men vi kan väl kalla det för att de mörkar i alla fall.
Jag tror du har helt fel.

Jag skulle tippa att 3/4-delar av SD-sympatisörerna lägger på luren när instituten ringer.
Om man drar till med en annan gissning, kanske totalt 50% av de utfrågade har svarat.
Då har man ju förklaringen.

Kanske är det omvänt med Mp?
Vad vet jag.

Är det någon som minns andelen svarande i senaste SCB?
2014-10-21, 16:07
Medlem
Expressen fortsätter sin kräftgång och sparkar nu alla fotografer: http://www.dn.se/nyheter/manga-tjanster-bort-pa-expressen/

Lögnaktighet som affärsidé verkar vara förlegad?
2014-10-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Expressen fortsätter sin kräftgång och sparkar nu alla fotografer: http://www.dn.se/nyheter/manga-tjanster-bort-pa-expressen/

Lögnaktighet som affärsidé verkar vara förlegad?

Borde finnas åtskilliga sparkade tidningsanställda som borde kunna berätta sanningen om hur media ljuger och vinklar sanningen om invandringsproblemen från MENA, Somalia, Balkan och zigenarna.

Hade media skött sitt uppdrag hade de haft jobben kvar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in