Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Är inte säker på att jag förstår exakt vad du menar, men låt oss säga att du frågar två personer vad de röstade på i det här valet och i föregående val. Person A säger att han röstade SD, SD. Person B säger att han röstade M, SD. Av detta bristfälliga utval så kan du misstänka att SD ökat med 100 procent mellan de båda valen. Du kan då ta SD:s valresultat 2010 och gånga det med två för att få fram en siffra för det förmodade valresultatet 2014.
Tänk om det är just så dom gjort. Det ger inget stöd alls för det som du påstod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Poängen är att det inte spelar någon roll hur många som ljuger så länger du bara gör antagandet att benägenheten att ljuga är lika stor när man berättar om vad man röstade 2010 som vad man röstade 2014. Så om du frågar 1000 personer ur ett representativt urval av svenska folket vad de röstade på 2010 och 2014, och 40 svarar att de röstade SD 2010 men 80 att de röstade SD 2014 så ska du inte dra slutsatsen att SD fick 8 procent i valet 2014. Vad du ska göra är att dela 80 med 40 och multiplicera den siffran med 5,7 för att få fram ett ungefärligt valresultat.
Du förutsätter då att folk är uppriktiga med vad de röstade på och dessutom kommer ihåg vad de röstade på. Det förekommer att man frågar hur folk röstade förra gången och massor är osäkra. (Och jag förstår det. Jag är delvis osäker på hur jag röstade för 4 år sedan. Hur många kommer om 3 år lyckas hålla isär hur dom röstat till Riksdag, EU, Landsting, Kommun)?
En skillnad mellan dig och OI är att dom provat, och vet hur skralt resultatet blir, men du är naivt okunnig och oerfaren. Fö ger ovanstående inte heller något stöd för ditt påstående.
När jag tittar i tråden så ser jag folk som ljuger när OI frågar, och som säger att de hoppas att få vara med i VALU på valdagen och då leverera osanna uppgifter, och som sedan sitter här och gnäller över hur illa OI mäter. Du verkar bortse från att det är bl a sådana du ska mäta.