Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Problemet är att de ekonomiskt mest köpsvaga redan är undanskuffade i förorterna och de har absolut ingen chans att komma in i exempelvis innerstaden som hyresgäster pga milslånga köer. Detta eftersom det är en reservat för hyresadeln. En adel som vänstern försvarar.
Nu får du ge dig!
Var finns lgh? Jag tittade in i bokön idag och visst, en "nybyggd" lgh på 71 kvadrat i hornsbergsstrand var vad innerstaden erbjöd de som inte var gamla eller studenter eller korttid. Priset? Nära 12k.
Då jag ojar mig över 6k-lgh som jag ska kolla på nästa vecka så... (orenoverade mindre i förort)
Citat:
Denna adel är oftast inte ett dugg fattig och har råd att betala för sig, men väljer att åtnjuta sig förmånen av ett billigt hyresboende. Detta medan hyresgästerna i förorterna betalar helt oskälig hyra för lägre standard och betydligt sämre läge. Jag förstår inte rättvisan i detta? Kan någon vänsterdebattör förklara rättvisan i detta, för jag förstår ärligt talat inte det resonemanget.
Visst kan man göra så men hyrorna på blockets 2:a hands BR är inte såå mkt högre än vanlig hyra i stan. Försök hitta ngt i ett vitt förortsområde där ännu svenska hörs... Kollat på nybyggen i fruängen, gamla gyllena ratten, från 8k. Tror du de byggde med förlust på hornsbergsstrand?
Citat:
vad som behövs är en utjämning mellan innerstaden och förorterna. DVS sänkning av hyrorna i förorterna mot rejäla höjningar i innerstaden. Det är sann rättvisa och gynnar de fattiga hyresgästerna mest.
Gärna det men det gynnar inte nån förutom de som inte vill kränga husen till BR i stan. Nya hus finns det liksom inte plats för. Finns det så byggs det men hyran är så hög som den kan vara, folk köper annars, betänk räntan, säg att du realt ger 1-2% idag, det är ränta per år på 20-40000 för 2 millar. Och några ränteökningar ser jag inte. Jag har aldrig trott på marknadshyror själv, just för att hyrorna bara kommer att stiga, idag är det snarast så att du inte hittar folk med inkomster som vill betala höga hyror. En bekant skulle se på en lgh i rena bonnebygden, massor ledigt, lite problem med oväsen från en gruva i närheten, faktiskt just vid huset, ändå kostade den gamla lgh 4k.