2014-10-19, 16:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Högre hyror i centrala lägen innebär ju naturligtvis att färre har råd att vara hyresgäster där och således blir det ett mindre antal personer som är behöriga att stå i kö för lägenheterna i centrala lägen. Jämför situationen i t.ex. London som jag beskrev ovan, eller för den delen valfri storstad i valfritt utvecklat land bortsett från Sverige.
så behöver det inte vara. Däremot kanske man inte vräker sig i en allt för stor bostad.

Kan mycket väl tänka mig att "fattiga" skulle ha råd,men de får bo trängre.
Citera
2014-10-19, 16:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
så behöver det inte vara. Däremot kanske man inte vräker sig i en allt för stor bostad.

Kan mycket väl tänka mig att "fattiga" skulle ha råd,men de får bo trängre.

Förvisso förekommer det att folk delar hyrlägenhet i London (utan att leva i ett förhållande med varandra), även juniora yuppies gör det i viss omfattning för att kunna spara lite mer av sin inkomst inför ett senare lägenhetsköp.

Det finns dock möjlighet att som hyresvärd begränsa antalet personer som får bo i en lägenhet, och i attraktiva lägen är man noga med att se till att sådana begränsningar efterlevs (och vräkning är betydligt lättare att verkställa i London än i många andra länder). Därmed är det inte möjligt att driva bostadsdelningen hur långt som helst för att som mindre bemedlad kunna ha råd med en central lägenhet. Folk som jobbar i låg- eller medelinkomstyrken har i praktiken sällan centrala bostäder i London.
Citera
2014-10-19, 17:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Högre hyror i centrala lägen innebär ju naturligtvis att färre har råd att vara hyresgäster där och således blir det ett mindre antal personer som är behöriga att stå i kö för lägenheterna i centrala lägen. Jämför situationen i t.ex. London som jag beskrev ovan, eller för den delen valfri storstad i valfritt utvecklat land bortsett från Sverige.

Att färre har råd med dessa lägenheter innebär inte att färre kommer bo där, såvida du inte tror de kommer stå tomma men det tror knappast ens du eller hur?

Och när inte färre bor där kommer det förstås inte leda till ett större "tryck" på mindre attraktiva lägenheter som jag invände emot. Under förutsättning att vi utgår från samma befolkningsmängd kommer exakt lika många som idag "tvingas" bo i mindre attraktiva lägen. Det är inte så svårt att förstå om man tänker efter lite.

Däremot är det rimligt att anta att med högre hyror i innerstan skulle en del välja att mindre lägenheter. Idag finns det en del som bor väldigt mycket större än de egentligen behöver eftersom hyrorna är så låga. Detta skulle leda till att fler kan bo i attraktiva lägen och "trycket" på det övriga beståndet skulle minska en aning.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-10-19 kl. 17:14.
Citera
2014-10-19, 17:20
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmax
Det råder väll ingen brist av bostäder i Sverige.
Det finns ju ett sjukt antal småorter i landet som är mer eller mindre avbefolkade pga att allt ska centraliseras till de större städerna.
Vore det inte bättre att få företag att satsa och bygga upp sin verksamhet i en småstadsort?
Jag vore den första att lämna storstaden om företaget som jag jobbar på valde att etablera sig i en mindre ort.
Vad baserar du detta på? Enligt boverket så har 85% av kommunerna brist på hyresrätter.
Citera
2014-10-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att de ekonomiskt mest köpsvaga redan är undanskuffade i förorterna och de har absolut ingen chans att komma in i exempelvis innerstaden som hyresgäster pga milslånga köer. Detta eftersom det är en reservat för hyresadeln. En adel som vänstern försvarar.

Nu får du ge dig!
Var finns lgh? Jag tittade in i bokön idag och visst, en "nybyggd" lgh på 71 kvadrat i hornsbergsstrand var vad innerstaden erbjöd de som inte var gamla eller studenter eller korttid. Priset? Nära 12k.
Då jag ojar mig över 6k-lgh som jag ska kolla på nästa vecka så... (orenoverade mindre i förort)

Citat:
Denna adel är oftast inte ett dugg fattig och har råd att betala för sig, men väljer att åtnjuta sig förmånen av ett billigt hyresboende. Detta medan hyresgästerna i förorterna betalar helt oskälig hyra för lägre standard och betydligt sämre läge. Jag förstår inte rättvisan i detta? Kan någon vänsterdebattör förklara rättvisan i detta, för jag förstår ärligt talat inte det resonemanget.
Visst kan man göra så men hyrorna på blockets 2:a hands BR är inte såå mkt högre än vanlig hyra i stan. Försök hitta ngt i ett vitt förortsområde där ännu svenska hörs... Kollat på nybyggen i fruängen, gamla gyllena ratten, från 8k. Tror du de byggde med förlust på hornsbergsstrand?

Citat:
vad som behövs är en utjämning mellan innerstaden och förorterna. DVS sänkning av hyrorna i förorterna mot rejäla höjningar i innerstaden. Det är sann rättvisa och gynnar de fattiga hyresgästerna mest.
Gärna det men det gynnar inte nån förutom de som inte vill kränga husen till BR i stan. Nya hus finns det liksom inte plats för. Finns det så byggs det men hyran är så hög som den kan vara, folk köper annars, betänk räntan, säg att du realt ger 1-2% idag, det är ränta per år på 20-40000 för 2 millar. Och några ränteökningar ser jag inte. Jag har aldrig trott på marknadshyror själv, just för att hyrorna bara kommer att stiga, idag är det snarast så att du inte hittar folk med inkomster som vill betala höga hyror. En bekant skulle se på en lgh i rena bonnebygden, massor ledigt, lite problem med oväsen från en gruva i närheten, faktiskt just vid huset, ändå kostade den gamla lgh 4k.
Citera
2014-10-19, 17:39
Medlem
Sverige2025s avatar
Den sjuka är att de stora grupper som får gå förre bostadskön. Bor i en äldre förort , där många fälla bort. Tro ni det flyttar in vanliga Svensson som gå till jobbet och gör rätt för sej? Nej! Istället dumpar man en jävla massa negrer och sandnegrer, så kurvan över kriminalitet stiger med 90 grader.

Plus att man skrämmer iväg närande Svenskar som skapa trygghet i området. Hyresvärdarna måste sluta ge folk med socialbidrag möjlighet hyra bostäder.
Citera
2014-10-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmax
Det råder väll ingen brist av bostäder i Sverige.
Det finns ju ett sjukt antal småorter i landet som är mer eller mindre avbefolkade pga att allt ska centraliseras till de större städerna.
Vore det inte bättre att få företag att satsa och bygga upp sin verksamhet i en småstadsort?
Jag vore den första att lämna storstaden om företaget som jag jobbar på valde att etablera sig i en mindre ort.
Så har jag också tänkt men idag behöver man storstaden, jag har blivit sjuk tre ggr sista fem åren, akut, hade jag bott på landet så är frågan om inte två av dessa lett till att jag inte skrivit detta.
Transporterna blir också dyra. Jag har nu sett en hel del flyktingar som bor på småorter som säger: Men här kan man inte bo i längden...Servicen är sämre än MÖ-standard. Långt till post, läkare, polis, allt. Tänk om du behöver blod? Det är u inte saker man tänker påm dagligdags men idag så har ju flyktingkaoset visat hur sårbara småkommunerna är. Och det är ingen dröm att bo vid ett bruk i en granskog. En evig fucking granskog.
Citera
2014-10-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Den sjuka är att de stora grupper som får gå förre bostadskön. Bor i en äldre förort , där många fälla bort. Tro ni det flyttar in vanliga Svensson som gå till jobbet och gör rätt för sej? Nej! Istället dumpar man en jävla massa negrer och sandnegrer, så kurvan över kriminalitet stiger med 90 grader.

Plus att man skrämmer iväg närande Svenskar som skapa trygghet i området. Hyresvärdarna måste sluta ge folk med socialbidrag möjlighet hyra bostäder.
Hur kan det ske? Jag letar ju i en del äldre förorter och få lgh duger om du har mer än 2 barn? Sällan de är över 70kvm.
Nya regler mot trångboddhet står överallt. I den gamla förorten jag nu bor i så bor det visseligen en svart man med asiatisk fru, men det är en. Barnet verkar nästan adopterat, så svenskt verkar det. Sen nån östeurope som kom för 15-20 år sen...
En spanjak av ngt slag. De hemlösa har en lgh bokad tror jag.
Citera
2014-10-19, 18:09
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att färre har råd med dessa lägenheter innebär inte att färre kommer bo där, såvida du inte tror de kommer stå tomma men det tror knappast ens du eller hur?

Det skulle knappast bli något nämnvärt antal tomma lägenheter, men en naturlig bieffekt av att tillåta marknadsanpassade hyror är att det blir betydligt lättare för byggföretag att göra vinst på att bygga nya hyresrättsfastigheter även i innerstaden. Stockholm är inte i närheten av att vara lika tätbebyggt med bostadsfastigheter som många andra länders storstäder, så det finns definitivt outnyttjad potential (även om nuvarande möjligheter att överklaga mot bygglovsansökningar sätter en del käppar i hjulen). Kombinerat med undanträngningseffekten då färre har råd att betala innerstadshyror så bör kötiden för en hyresrätt där minskas kraftigt från dagens decennienivå, helt i linje med andra i-länders storstäder.

Som en anekdot kan jag nämna att i den byggnad där jag hyrde en lägenhet i London så fanns det definitivt tomma lägenheter, och det var ett väldigt centralt läge i "the square mile".

Det är viktigt att inse att de reglerade hyrorna som råder för hyreslägenheter i Stockholms innerstad i nuläget ligger betydligt under vad marknadsanpassade hyror skulle vara. Hyresökningen skulle mycket väl kunna bli i storleksordningen flera hundra procent, och därmed skulle en inte obetydlig mängd personer "diskvalificeras" från att stå i kö för hyresrätter där.

Citat:
Och när inte färre bor där kommer det förstås inte leda till ett större "tryck" på mindre attraktiva lägenheter som jag invände emot. Under förutsättning att vi utgår från samma befolkningsmängd kommer exakt lika många som idag "tvingas" bo i mindre attraktiva lägen. Det är inte så svårt att förstå om man tänker efter lite.

Om man tar hänsyn till att hyresökningarna i innerstaden kan bli betydande enligt ovan så skulle jag hävda att en inte obetydlig mängd människor som i nuläget bor i små hyresrätter i innerstaden skulle behöva flytta ut till mindre centrala lägen för att ha råd. Förvisso skulle dessa undanträngda troligtvis utgöra en relativt liten procentandel av de som i nuläget köar för bostäder i förorter, så det behöver inte alls bli något avsevärt ökat tryck på förortshyresrätter. Sådana finns vad jag förstått i ganska väl tilltagna mängder redan i dagsläget.

Citat:
Däremot är det rimligt att anta att med högre hyror i innerstan skulle en del välja att mindre lägenheter. Idag finns det en del som bor väldigt mycket större än de egentligen behöver eftersom hyrorna är så låga. Detta skulle leda till att fler kan bo i attraktiva lägen och "trycket" på det övriga beståndet skulle minska en aning.

Detta håller jag helt med om.
Citera
2014-10-19, 18:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det skulle knappast bli något nämnvärt antal tomma lägenheter, men en naturlig bieffekt av att tillåta marknadsanpassade hyror är att det blir betydligt lättare för byggföretag att göra vinst på att bygga nya hyresrättsfastigheter även i innerstaden. Stockholm är inte i närheten av att vara lika tätbebyggt med bostadsfastigheter som många andra länders storstäder, så det finns definitivt outnyttjad potential (även om nuvarande möjligheter att överklaga mot bygglovsansökningar sätter en del käppar i hjulen). Kombinerat med undanträngningseffekten då färre har råd att betala innerstadshyror så bör kötiden för en hyresrätt där minskas kraftigt från dagens decennienivå, helt i linje med andra i-länders storstäder.

Som en anekdot kan jag nämna att i den byggnad där jag hyrde en lägenhet i London så fanns det definitivt tomma lägenheter, och det var ett väldigt centralt läge i "the square mile".

Det är viktigt att inse att de reglerade hyrorna som råder för hyreslägenheter i Stockholms innerstad i nuläget ligger betydligt under vad marknadsanpassade hyror skulle vara. Hyresökningen skulle mycket väl kunna bli i storleksordningen flera hundra procent, och därmed skulle en inte obetydlig mängd personer "diskvalificeras" från att stå i kö för hyresrätter där.

Om man tar hänsyn till att hyresökningarna i innerstaden kan bli betydande enligt ovan så skulle jag hävda att en inte obetydlig mängd människor som i nuläget bor i små hyresrätter i innerstaden skulle behöva flytta ut till mindre centrala lägen för att ha råd. Förvisso skulle dessa undanträngda troligtvis utgöra en relativt liten procentandel av de som i nuläget köar för bostäder i förorter, så det behöver inte alls bli något avsevärt ökat tryck på förortshyresrätter. Sådana finns vad jag förstått i ganska väl tilltagna mängder redan i dagsläget.

Detta håller jag helt med om.

Jag känner flera som bor i hyreslägenheter i Stockholms innerstad och gemensamt för dem alla är att de bor mycket större och rymligare än alla som har BR. Ditt prat om folk som bor trångt i hyresrätter i innerstan och som därför skulle välja att bo större i förorten om marknadshyror tror jag inte ett skvatt på.

Däremot skulle flera säkert välja mer normalstora lägenheter om de själva fick betala ett marknadspris.

För att bara ta ett par exempel känner jag ett par med ett barn, dvs. tre personer som bor i en hyresrätt längs Birger Jarlsgatan på 125 kvm. Eller en singeltjej som har en trea på söder trots att hon bor utomlands större delen av året. Sådana exempel är enligt min erfarenhet vanliga och det visar på att mycket yta skulle frigöras med marknadshyror.

Paret med ett barn skulle t.ex. kunna bo i trean som tjejen som bor utomlads större delen av året har. Den tjejn skulle i sin tur förmodligen välja en 1:a i förorten med marknadshyror eftersom hon ändå sällan är hemma. Resultatet av detta är att lägenheten om 125 kvm skulle frigöras till en familj som har behov av den, eller så kanske den skulle delas då den har två entrédörrar (den ena var ursprungligen avsedd för pigan).
Citera
2014-10-19, 18:40
Medlem
Ang marknadshyror läser man ibland att hyrorna ska raka i höjden något enormt och folk får vallfärda från Stockholm. Men varför färre skulle bo i Stockholm får man aldrig veta.

En 34 kvm BR i förort har en räntekostnad+månadsavgift på ungefär 3100 SEK i månaden. Det är vad folk går med på att betala för en sådan lägenhet.

Vad skulle nu en marknadshyra för en motsvarande HR landa på?
Mycket mindre än 3100/månad?
Mycket mer än 3100/månad?
Eller ungefär 3100/månad?

Om man säger att det skall avvika drastiskt så är det väl bra om man kan förklara varför. Dvs varför skulle en boende välja att betala så mycket mer/mindre för en HR än en BR per månad.

För egen del antar jag att de hamnar på ungefär samma nivå. Och den hyres-nivån borde en låginkomsttagare klara.

Det är svårt att hitta några nackdelar med marknadshyra, men listan på fördelar är lång. T ex kommer kontrakten inte längre ha ett värde så när någon vill flytta kommer de ut på en gång. Det kommer att finns en uppsjö av förstahandskontrakt tillgängliga, som det är för BR idag.

Centrala HR kommer att ha högre hyra pss som BR har en högre boendekostnad än i förort. Det går att se centrala bostäder som andra lyxvaror. Vill ha en så får man avstå annat.
Citera
2014-10-19, 19:11
Medlem
Ja du Gromph, jag betalar 4500 drygt för 36kvadrat. När jag flyttade in bytte jag från en som kostade 2200, mindre lgh, men den hade stigit från 1600 på 6 år. Nu skulle det renoveras och donas så jag insåg att jag lika gärna kunde ta 3600 som jag betalade för 9 år sen direkt för 10 kvadrat extra, visst, en tusenlapp extra men en mkt mkt bättre lägenhet... Folk står väl sådär 10-12 år för att få betala min hyra här i förorten.

Jag kan minnas att jag som teen satt och funderade på om jag skulle klara mig på 4k i lön, en etta, inte i sthlm, en bit ut i länet, förortskommun kan vi kalla det om vi ska vara snälla... mat, busskort... Visst skulle det gå. Hyran var ju bara 600 och maten, ja, den kostade väl som den gör nu. Busskortet minns jag inte priset på. (enligt min egen uppfattning så nådde maten en botten runt 2005 sen har den åter stigit, nu har vi haft lite Putin-effekt neråt men före det så...)

Varför är BR ordföranden orolig för att lgh här nu kostar 1,5 miljoner (ca 45kvm)? Jag får inte ens ett dylikt lån numer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in