Citat:
Såhär i valtider borde bostadsfrågan bli ett av de hetaste politika slagen där partierna har röster att vinna. Det kanske till och med skulle vara läge att bostadspartiet startar. Det parti som har den kraftfullaste konkreta planen att lösa bostadsfrågan kommer att få min röst ovavsett politisk färg. Jag har en liten etta som är belånad, men situationen relaterat till bostäder är inte hälsosm för oss medborgare eller samhället i stort.
Jag tycker att de mest oärliga i bostadsfrågan är partierna på den vänstra kanten. På dom låter det som att det bara är att bygga, men de hade inte byggt några fler bostäder än sina kollegor i alliansen, om de suttit vid rodret.
Sosseriet har lovat en "bostadsmiljard", vilket är så lite så man undrar ju varför de ens går ut med något sådant. Men alltid kan man lura någon väljare som inte kan räkna och har koll på vad byggande kostar.
Det största problemet är finansieringen. Det går inte att bygga "billiga hyresrätter", med den lagstiftning vi har idag. Och denna lagstiftning är en gammal relik från förr och har inget med alliansen att göra överhuvudtaget, vilket vänstern vill då det att låta som för att vinna billiga polititiska poänger.
Byggprocessen är en långsam process där de bostäder som byggs idag planerades för flera år sedan. Ska vi få fart på detta krävs en politisk enighet, men det kan man ju glömma eftersom vänstern och miljömupparna är emot att liberalisera denna lagstiftning. Men de talar de tyst om självfallet.