Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Vet inte om jag begriper allt du skriver och vad det innebär. Men själv har jag betala 9,75% i ränta på bostadslån i flera år. Det var lägre arbetslöshet då än nu.
Dagens räntor är historiskt extrem låga.
Jo, men alla räknar ju med låg ränta nu. Minns när en bekant band och *njöt* till 12%
Typ 93. Jag var inte så gammal men jag minns samtalet, "nu har jag iaf kostandskontroll ett år"
I sossesamhället skulle arbetaren ha en bra bostad tioll rimlig kostnad så denne skulle vara intreserad av att producera, idag är kostnaden för boende så hög att arbete, nja, fixar man 10k i månaden kan man ju leva bra i Asien... Skita i det där med unge och hus va? Lite fusk, lite små pettyskitbrott, lite biz, lite småjobb, ngt bidrag... Lockar ju mer än fabriken, lånet och tanten och statlig uppfostran av barn och ingen tid över pga två jobb för att betala allt.
Är jag oklar? Jag kan vara det ibland...my bad.
Citat:
Vad bostadsbolagen gör med hyresintäkterna har jag lite insyn i men de verkar som de anser sig få in för lite i hyra, underhållet blir eftersatt. Du borde kanske betalt mer i hyra.
De går inte till "renoverings och reparationsfonden" iaf. Många kommuner bara snor stålarna och petar in dem i verksamheten, vinstdrivande, numer *står* det ju så...
Förr så tog man bara överskottet och gav till...ja. nåt... En ny hamn, flyktingar, underskott hos soc, nytt kommunalhus, simhall...
Citat:
Rimligen ska de även bygga upp ett kapital för att kunna bygga nytt också men det tro jag inte de kunnat på många år. Möjligen genom att sälja till hyresgäster som bilda en bostadsrättsförening då får de loss pengar och kan bygga nytt.
Men nog bör de kunna ta av rep.fonderna då hus "alltid lönat sig", lägga 25% därifrån och sen låna resten genom obligation.
De nya högre hyrorna täcker sen de 25% som de "gamla husen" betalat så de gamla husen kan renoveras utan extra kostnad.
BR var kanon till 1968.
No profit.
Citat:
Komunens ekonomi är inte sammanflätad med bostadsföretagens även om de äger sina fastighetsbolag.
Jo, det är den. Är inte ditt gökursföretag ekonomi sammanflätad med värdet på en verkstad som du gör gökur i, även om verkstaden inte ger aktiv inkomst ens? Passivt slipper du ju hyra och minskar ju dina risk för volatilitet på hyresmarknaden.
Citat:
En bostad som bebos av 8 personer slits mycket mer och de förbrukar mycket mer vatten det blir dyrare för företaget som hyr ut.
I innerstaden är det mest privata värdar som slipper det dyra klientelet och aldrig skulle tillåt att 8 pers bor i en 4;a. Rest av det du skriver förstår jag inte ett skit av???
Nej, men min poäng är att Sthlm bara har miljonprogrammen att sätta barnfamiljer i, de tar inte emot ensamma då smålgh kan hittas på landet. Resten var ett skämt som , ja, Skyll det på att jag tillbringat en del av uppväxten söder om söder, "alla länders by" är Alby som jag aldrig sett som ett område för normala svenskar.
Citat:
Priser kan aldrig vara övermarknadspris eftersom marknadspris är det någon är villig att betala. Betalar allts någo det högsta priset är han villig och då är det ett av marknaden satt pris.
Sure, just då ja. Men sen då? Kanske skulle jag sagt "sund". OM 15 år kanske man måste ha 10 personer i den ettan för att det ska gå ihop i låglöneservicesekonomin. Kan ju inte fatta varför många högavlönade inte skulle få sparken? Banknissar tex. En bra matematiker slår ofta en tradingavdelning. Det är svårt att slå index (som till stor del är banker och H&M, dvs, inte direkt producenter av annat än kassaflöden). Samma med många jobb, det vet du ju, 40-50 talisterna med 2 års gymnasium ska ersättas med ngn med tre år gymnasium och tre års högskola, minst.
Och de ersätts inte ens i många fall.
Citat:
Mer obegripligheter
Vad jag menar är att man skiter i. Som jag förklarade ovan så drar och hankar du dig fram för att slippa det vi kan kalla den nya landräntan. Det är sååå trist att vara "Ja tackare" dubbelskift på mcD för lägstalön och bara betala.
Citat:
Förstå inte ett skit av det sista du skriver
Hm, ja, vi har grävt en grop som vi nu sitter i och ingen enkel väg finns ut. Vi skulle behövt ett mer radikalt SD senast på 90 talet för att få det bra, nu kan vi ju tex på affes blogg läsa hur politikerna under stor arbetslöshet, men också många lediga lgh, öste in folk. Så gör vi nu igen, men nu finns inte ens en skrubb i Haparanda.