2014-10-18, 10:45
  #3373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serioustalk
Regeringen ska alltså varken ägna sig åt regelförenkling eller bostadsbyggande?
Varför i all världen skall skattebetalarna ägna sig åt bostadsbyggande?
Det är väl iaf en rent privat och kommersiell aktivitet. Precis som tillverkning av sommarstugor, bilar, bussar mm. Det behöver man inte skicka ut fogden och plundra folket för.

Sedan framgår inte riktigt hur du kunde sluta dig till något om regeländringar. Det har inget med stimulans att göra. Visst kan man tänka sig att regeländringar leder till ökat privat intresse för byggande. Men det beror också på varför reglerna finns där. Det motivet kan fortfarande existera.
Om det bara är en ekonomisk fråga kan ju överheten välja att beskatta byggande mindre hårt.

En regelförändring man skulle kunna tänka sig är att avlägsna fackens lagstadgade rättighet till utpressning. I år har byggfacket utpressat till sig ca 3% reallöneökning. Det gör byggande dyrare.

En annan regeländring är att man kan ta bort lagstiftningen kring bruksvärdeshyror. Då blir det plötsligt lönsamt med HR på många ställen och sådana kommer att byggas till fromma för folk som inte vill lägga ut stora belopp på bostadsköp. Och så ökar tillgängligheten på HR drastiskt. Inte som nu att folk får stå i kö i massor med år.
Citera
2014-10-18, 11:18
  #3374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De som söker sig till hyresmarknaden har inte råd att köpa och då har de inte heller råd med nyproduktionens enorma hyror. Annars är de korkade eller ideologiskt emot ägande och då är de vänster och lätt räknad.
Det var då synnerligen inskränkt.

HR är en utmärkt boendeform får många:
* Låga transaktionskostnader vid till och frånträde.
* Utmärkt om man tror att man vill bo där en kortare tid. T ex vid studier.
* Utmärkt för de som inte vill binda stora kapital i bostaden.

Det är inte att vara korkad som du skriver, det är att vara rationell. (Har fö en kollega som var VD som valde HR 92 när priserna på BR hade korrigerats ned. Men i det jobbet kan man få flytta och byta jobb med kort varsel. Han var inte det minsta vänster).
Det stora problemet i Sverige är att överheten infört prisreglering så att tillgängligheten är obefintliga och lönsamheten i att bygga nya HR är obefintlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
En självklar följd av att man inte har råd att bo så stort man behöver
Behöver??
Sverige ligger med sina 42 kvm per person ljusår från trångboddhet. Att sedan en del familjer klämmer in sig i en mindre lägenhet bara för att få bo på Södermalm har inte med det att göra. Det är självvalt i allra högsta grad.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Självklart gör jag antaganden men ganska enkla sådana som även du borde förstå.
Att spekulera om vilka fantasier som rör sig i andra människors föreställningsvärld är tämligen fruktlöst, och leder bara fel.
Var tydlig och specifik i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Privata hjälporganisationer ska hjälpa flyktingar i Sverige med kostnader i nivån 100 miljarder per år? Det är så orimligt att jag inte ens tänker bemöta det.
Hur kom du fram till det?

Notera att du själv skriver hjälpa. Om överheten skickar ut fogden och hans mannar för att plundra och sedan använder stöldgodset så handlar det inte om att hjälpa.

Hjälpa blir det först om det är en frivillig handling.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Kolla själv vilka de hjälper och var i världen. Kolla själv hur stora deras budget är per år.
Nu läser jag i media att Svenskar vill hjälpa och att vi har råd att hjälpa. Då får jag väl tro på det. Iaf tills något annat kommer fram.

Således görs lämpligen förändringen att privata hjälporganisationer tar över det ekonomiska ansvaret för flyktingar som kommer till landet. Och alla som vill hjälpa och har råd med det betalar till hjälporganisationerna. Och Migrationsverket släpper in så många som hjälporganisationerna mäktar med.
Vad är problemet?
Citera
2014-10-18, 11:25
  #3375
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
=Gromph|50772949]Varför skulle det bli lågt bostadsbyggande med marknadshyror?


De som söker sig till hyresmarknaden har inte råd att köpa och då har de inte heller råd med nyproduktionens enorma hyror. Annars är de korkade eller ideologiskt emot ägande och då är de vänster och lätt räknad.



En självklar följd av att man inte har råd att bo så stort man behöver



Självklart gör jag antaganden men ganska enkla sådana som även du borde förstå.



Privata hjälporganisationer ska hjälpa flyktingar i Sverige med kostnader i nivån 100 miljarder per år? Det är så orimligt att jag inte ens tänker bemöta det. Kolla själv vilka de hjälper och var i världen. Kolla själv hur stora deras budget är per år.

Det finns många som har råd med höga hyror men som av olika anledningar inte vill eller kan få lån för att köpa en bostad.

Men om man verkligen inte har råd får man söka sig till billigare boenden, dvs mindre attraktiva bostäder. Precis som när det gäller tex en bil alltså. Alla har inte råd med en sprillans ny och lyxig bil.

När staten går in och subventionerar boenden åt befolkningen kostar det förstås också pengar och dra måste drivas in genom skatter. Detta får givetvis som följd att folk får mindre pengar kvar i plånboken och följaktligen inte får råd med lika mycket själv.

Däremot håller jag med om att det är naivt att tro att privata hjälporganisationer ska hjälpa flyktingar.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-10-18 kl. 11:28.
Citera
2014-10-18, 11:46
  #3376
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Mycket lite diskussion om sambandet bostadsbrist --> massinvandring.

Är det tabubelagt att prata om elefanten i rummet?
Citera
2014-10-18, 12:37
  #3377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Mycket lite diskussion om sambandet bostadsbrist --> massinvandring.

Är det tabubelagt att prata om elefanten i rummet?

Såvitt jag förstår tränger de invandrade barnfamiljerna (ofta flera i samma lägenhet)
ihop sig väldigt mycket. Kanske gjorde de det redan i hemlandet och har just därför
svårt att se det som vi andra ser, nämligen rejäl bostadsnöd.
Citera
2014-10-18, 12:37
  #3378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lars Ohly är väl skolexemplet på hur en riktig vänstertomte bor och lever. Självklart i bostadsrätt på södermalm och dottern går friskola. Antar att lönen är ganska bra den med och självklart är den finansierad med skattemedel.

Du har fel på minst en punkt ...
Citera
2014-10-18, 12:54
  #3379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lars Ohly är väl skolexemplet på hur en riktig vänstertomte bor och lever. Självklart i bostadsrätt på södermalm och dottern går friskola. Antar att lönen är ganska bra den med och självklart är den finansierad med skattemedel.

Inte så märkligt att en person med goda inkomster hellre köper bostadsrätt än
ställer sig i kö för att få en hyreslägenhet när styret i Stockholms kommun idogt
arbetade på att avskaffa detsamma. Men han bodde väl i hyresrätt på Södra
Stationsområdet innan skilsmässan från dåvarande frun.

Ohly bodde f ö alldeles utanför tullarna, i Liljeholmen ett tag. Men han kanske
hade utsikt mot Södermalm under den tiden ...
Citera
2014-10-18, 12:56
  #3380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns många som har råd med höga hyror men som av olika anledningar inte vill eller kan få lån för att köpa en bostad.

Men om man verkligen inte har råd får man söka sig till billigare boenden, dvs mindre attraktiva bostäder. Precis som när det gäller tex en bil alltså. Alla har inte råd med en sprillans ny och lyxig bil.

När staten går in och subventionerar boenden åt befolkningen kostar det förstås också pengar och dra måste drivas in genom skatter. Detta får givetvis som följd att folk får mindre pengar kvar i plånboken och följaktligen inte får råd med lika mycket själv.

Däremot håller jag med om att det är naivt att tro att privata hjälporganisationer ska hjälpa flyktingar.

De där billigare boenden finns nog inte. Möjligen i en garderob i 3:e hand.

Och man behöver inte en bil, däremot är det svårt att klara sig utan bostad.
Fast man kan ju alltid sova i bilen. Men då kostar väl parkeringsplatsen.
Citera
2014-10-18, 13:06
  #3381
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
De där billigare boenden finns nog inte. Möjligen i en garderob i 3:e hand.

Och man behöver inte en bil, däremot är det svårt att klara sig utan bostad.
Fast man kan ju alltid sova i bilen. Men då kostar väl parkeringsplatsen.

Med marknadshyror får vi skillnader i hyror mellan olika attraktiva lägenheter. Utan det får vi inte det. Precis som när det gäller alla andra varor alltså.

Sedan kan du förstås också påverka kostnaderna genom att välja storlek på bostaden och hur många du delar den med.
Citera
2014-10-18, 13:14
  #3382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ok, nu antar vi äldre svenska arbetare. Vad händer när vi antagit de?
Ja, de lider och dör i ett systemskifte antar jag nu när du lägger upp diskussionen så.


Citat:
Här byter du samtalsämne helt och börjar fråga om vad jag tror i en helt annan fråga.

Kan du inte försöka hålla dig till frågan och försöka svara på den om du har ett svar.
Marknaden tar vad den kan. sen är frågan, vad betalar du för....x?
Jag kan inte gå in på en diskussion då du plötsligt läser tidningar och tror, du är uppenbart extremliberal i din tanke här, eftersom du är ekonom så sysslar du ju med att förutse handlingar. Så vad kan jag skriva som inte du redan tänkt på? Gefundes F är lite inne på samma sak, det finns ingen politisk makt, bara en ekonomisk och en militär som lyder under den ekonomiska vars ramar vi inte känner. Det blir filosofiskt. En diskussion i akademin.
Citera
2014-10-18, 13:30
  #3383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serioustalk
Ingen som kan säga ngt konkret som Mats Odell (KD) har åstadkommit som bostadsminister?

Om inte... Så har vi här den största bidragstagaren någonsin.

Så hela ekonomin bygger på att det alltid bör finnas minst 20 % bostadslösa?

Vi bygger mycket, orsaken är en befolkningsexplosion? Om New York upprättar 15 000 lgh/år är det mycket då? Man får väl förihelvete se till att anpassa byggandet efter befolkningstillväxt??

Börja med att underlätta regelkrånglet, 8 år av nystande.... Så svårt kan det inte vara. Vad gjorde Mats Odell under sin mandatperiod? Klia navelludd??
De senaste fyra åren har inte alliansen fått igenom några regeländringar menade att öka byggandet, på grund av sin ställning som minoritetsregering...
Citera
2014-10-18, 13:42
  #3384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Med marknadshyror får vi skillnader i hyror mellan olika attraktiva lägenheter. Utan det får vi inte det. Precis som när det gäller alla andra varor alltså.

Sedan kan du förstås också påverka kostnaderna genom att välja storlek på bostaden och hur många du delar den med.
Det kommer bli mindre tryck på lägenheterna på attraktiva adresser, men det innebär ett ökat tryck på lägenheterna runt omkring. Ingenstans kommer hyrorna sjunka. De som får det lättare är de som är redo att betala höga priser, de som av olika anledningar inte kan förpassas längre och längre bort från arbetsplatser osv. De svenska betongförorterna kommer med andra ord bli mer och mer lika områdena man hittar utanför Paris, London, Marseille...

För övrigt hoppas jag att ingen är så dum att de går på snacket om att snittytan innebär att det inte finns någon bostadsbrist...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in