Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
De som söker sig till hyresmarknaden har inte råd att köpa och då har de inte heller råd med nyproduktionens enorma hyror. Annars är de korkade eller ideologiskt emot ägande och då är de vänster och lätt räknad.
Det var då synnerligen inskränkt.
HR är en utmärkt boendeform får många:
* Låga transaktionskostnader vid till och frånträde.
* Utmärkt om man tror att man vill bo där en kortare tid. T ex vid studier.
* Utmärkt för de som inte vill binda stora kapital i bostaden.
Det är inte att vara korkad som du skriver, det är att vara rationell. (Har fö en kollega som var VD som valde HR 92 när priserna på BR hade korrigerats ned. Men i det jobbet kan man få flytta och byta jobb med kort varsel. Han var inte det minsta vänster).
Det stora problemet i Sverige är att överheten infört prisreglering så att tillgängligheten är obefintliga och lönsamheten i att bygga nya HR är obefintlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
En självklar följd av att man inte har råd att bo så stort man behöver
Behöver??
Sverige ligger med sina 42 kvm per person ljusår från trångboddhet. Att sedan en del familjer klämmer in sig i en mindre lägenhet bara för att få bo på Södermalm har inte med det att göra. Det är självvalt i allra högsta grad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Självklart gör jag antaganden men ganska enkla sådana som även du borde förstå.
Att spekulera om vilka fantasier som rör sig i andra människors föreställningsvärld är tämligen fruktlöst, och leder bara fel.
Var tydlig och specifik i stället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Privata hjälporganisationer ska hjälpa flyktingar i Sverige med kostnader i nivån 100 miljarder per år? Det är så orimligt att jag inte ens tänker bemöta det.
Hur kom du fram till det?
Notera att du själv skriver hjälpa. Om överheten skickar ut fogden och hans mannar för att plundra och sedan använder stöldgodset så handlar det inte om att hjälpa.
Hjälpa blir det först om det är en frivillig handling.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Kolla själv vilka de hjälper och var i världen. Kolla själv hur stora deras budget är per år.

Nu läser jag i media att Svenskar vill hjälpa och att vi har råd att hjälpa. Då får jag väl tro på det. Iaf tills något annat kommer fram.
Således görs lämpligen förändringen att privata hjälporganisationer tar över det ekonomiska ansvaret för flyktingar som kommer till landet. Och alla som vill hjälpa och har råd med det betalar till hjälporganisationerna. Och Migrationsverket släpper in så många som hjälporganisationerna mäktar med.
Vad är problemet?