2014-10-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Ja, men man lär sig kanske, tveksam dock då mkt av det nybyggda jag ser liknar miljonprogram.

Det ursprungliga miljonprogrammet var faktiskt mycket mera varierat än vad
du inser, såväl vad gäller ägandeform som utseende på beståndet. Men ett
fult hus på en "fin" plats renderar också ett högt värde.
Citera
2014-10-16, 12:09
Medlem
serioustalks avatar
Många bostadsföreningar i SVÅR ekonomisk kris.

Avskringingstider på 1200 år.

Räkna till skulden och meterpriset är på över 100 000/m2.

Naturligtvis döljer mecklaren detta genom att inte ta med den "detaljen" i prospekten...

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/uc-ser-tickande-bomb-i-bostadsrattsforeningar_4010239.svd
Citera
2014-10-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serioustalk
Många bostadsföreningar i SVÅR ekonomisk kris.

Avskringingstider på 1200 år.

Räkna till skulden och meterpriset är på över 100 000/m2.

Naturligtvis döljer mecklaren detta genom att inte ta med den "detaljen" i prospekten...

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/uc-ser-tickande-bomb-i-bostadsrattsforeningar_4010239.svd
Vad är problemet med att en förening har en skuld på 5% av marknadsvärdet och en amorteringstid på den på 1200 år?
Citera
2014-10-16, 20:48
Medlem
Alla ensamkommande flyktingbarn borde få en egen lägenhet, det kommer 5000-7000 per år nu. Det är så synd om dessa barn som flytt utan krig och svält. Självklart ska de få nybyggda lägenheter centralt i storstäder så de kan träffa en härlig ung svensk tjej och intrigeras.

Sverige är ett rikt land och det borde prioriteras dessa får en bostad snabbt. En skam de inte får lägenheter eller kommuner inte ger dem bostad direkt.

källa
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kommunerna-tvingas-ta-emot-fler-flyktingbarn/
Citera
2014-10-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Alla ensamkommande flyktingbarn borde få en egen lägenhet, det kommer 5000-7000 per år nu. Det är så synd om dessa barn som flytt utan krig och svält. Självklart ska de få nybyggda lägenheter centralt i storstäder så de kan träffa en härlig ung svensk tjej och intrigeras.

Sverige är ett rikt land och det borde prioriteras dessa får en bostad snabbt. En skam de inte får lägenheter eller kommuner inte ger dem bostad direkt.

källa
Det ligger väl mycket i det. Men vad jag inte förstår är varför kommunerna skulle behöva bli inblandade.

Att tillhandahålla bostad borde väl var en sak för de entusiaster som ömmar för flyktingbarn och flyktingar i största allmänhet. Det är väl närmast obegripligt varför inte privata intresseorganisationer tar över ansvaret att ordna bostad till flyktingar. Och inte bara bostad, utan hela ekonomiska ansvaret tills flyktingarna blivit självförsörjande.

Kan någon vänlig själ förklara detta märkliga fenomen.
Citera
2014-10-16, 22:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det ligger väl mycket i det. Men vad jag inte förstår är varför kommunerna skulle behöva bli inblandade.

Att tillhandahålla bostad borde väl var en sak för de entusiaster som ömmar för flyktingbarn och flyktingar i största allmänhet. Det är väl närmast obegripligt varför inte privata intresseorganisationer tar över ansvaret att ordna bostad till flyktingar. Och inte bara bostad, utan hela ekonomiska ansvaret tills flyktingarna blivit självförsörjande.

Kan någon vänlig själ förklara detta märkliga fenomen.

Alltid "nån annan" som ska betala... Sådana är dom vänstertomtarna, för tro inte att de vill betala själva. Undra vem som är de största egoisterna egentligen?
Citera
2014-10-17, 08:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alltid "nån annan" som ska betala... Sådana är dom vänstertomtarna, för tro inte att de vill betala själva. Undra vem som är de största egoisterna egentligen?

Vad vill du?
Vill du ha lågt bostadsbyggande genom fri hyressättning och i stället trångboddhet? Eller tror du att de bostadssökande försvinner ner i mossan?

Hur vill du enligt ditt koncept att vi ska hantera 80 000 nya flyktingar varje år som ska kommunplaceras? Hur ska frihyressättning fungera på de som i stor utsträckning inte har en egen inkomst? Gäller det även här att de försvinner ner i mossan?
Citera
2014-10-17, 09:10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
=Syntocinon|50749703]Det finns andra aspekter också, vi står ju på randen av en kapitalkris när räntorna börjar gå opp, det kommer att betyda fallande konsumtion, i många funderar nog på utflyttning, dels av invandrare som fått skola och allt betalt här, dels svensk virituell ekonomi, om den är sverigespecefik eller ej beyder inget. Liksom utbildande duktiga läkare eller ingenjörer.Meningen med billiga bostäder är inte minst att det ska löna sig att jobba! Annars kräver folk för hög lön och bostad behöver alla ha.

Vet inte om jag begriper allt du skriver och vad det innebär. Men själv har jag betala 9,75% i ränta på bostadslån i flera år. Det var lägre arbetslöshet då än nu.
Dagens räntor är historiskt extrem låga.

Citat:
Plus att man fondera medel till upprustning. Var har alla hyror man betalt in tagit vägen när världen menar att de måste höja vid renovering. Jag minns när sthlmshem tog bort inre underhåll, jag rinde då och sa tt de får lägga in ett nytt golv i vardagsrummet, det var 35 år, dvs, jag hade kunnat få ett nytt golk 15 år tidigare. Men nej, det fick jag betala själv isf. Shlmshem sålde sen till en privarvärd, när han såg konditionen på lgh så blev han islsk som ett bi. Allt behövde ju fixas, oxh det stora golvet var det då hål i. Man fonderar för underhåll, men nu är ekomomin inte vad en varit....

Vad bostadsbolagen gör med hyresintäkterna har jag lite insyn i men de verkar som de anser sig få in för lite i hyra, underhållet blir eftersatt. Du borde kanske betalt mer i hyra.

Rimligen ska de även bygga upp ett kapital för att kunna bygga nytt också men det tro jag inte de kunnat på många år. Möjligen genom att sälja till hyresgäster som bilda en bostadsrättsförening då får de loss pengar och kan bygga nytt.

Citat:
Kommunerna har unde åren missklött och tagit på sig saker som tex socislhjälpsfall, flyktingar etc, men de ska inte gå vi bostadsbolagsbudgeten, de agerar som om vem som helst hyrde med foneringar och krav på skötsamhet, man tar istället ut pengran man kan från bobolaget.

Komunens ekonomi är inte sammanflätad med bostadsföretagens även om de äger sina fastighetsbolag.

Citat:
Det är inget större problem i sthlms äldre förorter och innerstad. Men jag talade med en somalier som bodde i Rinkeby, det var trångt för 8 pers at bo i en fyra..
Så nu kommer det hela tiden på boförmedligen krav på maxantal som ska bo i lgh. Ensamma män kan nog finna en lgh utanför sthlm och de vi tar emot får bo i nåtannat land, ett jätte AllaLänders By

En bostad som bebos av 8 personer slits mycket mer och de förbrukar mycket mer vatten det blir dyrare för företaget som hyr ut.
I innerstaden är det mest privata värdar som slipper det dyra klientelet och aldrig skulle tillåt att 8 pers bor i en 4;a. Rest av det du skriver förstår jag inte ett skit av???

Citat:
Jo, men priserna är ju snart över marknadspris.
Kolade en tvåa från 2006, visst, den var dyr, 7000 fr 40kvadrat men om jag tecknar mig föär en helt nybyggd ligger den runt tio kakor.

Priser kan aldrig vara övermarknadspris eftersom marknadspris är det någon är villig att betala. Betalar allts någo det högsta priset är han villig och då är det ett av marknaden satt pris.

Citat:
Eller skiter i och tar upp hillbillylife om man ska gå o dränga för nada.

Mer obegripligheter

Citat:
Funkar inte länge, lgh som står tomma om vi inte ska ha kraftig repatriering och kräva höga score på tester för att få fortplanta sig. Men politikerna ser människor, köttet, som ett ändamål i sig självt. Om man bara gjort det rätt på 90-talet så...men nej...
Ja, så måste det ju bli nu, SD-förlsaget föll redan 1995. Men man kan ju börja om.

Förstå inte ett skit av det sista du skriver
Citera
2014-10-17, 09:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Dom är inte egoister utan de försöker överleva utan att de har några egna pengar.
Citera
2014-10-17, 09:36
Medlem
fel
Senast redigerad av D Roger. 2014-10-17 kl. 09:43.
Citera
2014-10-17, 10:45
Medlem
serioustalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
fel

Utveckla?
Citera
2014-10-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel

källa

Bostäder för flyktingar, vare sig de är barn eller ej, är en intressant fråga lite
grand för sig i den allmänna bostadsbristens tid. Själv hade jag gärna velat
fråga någon av alliansens partiledare hur många av alla de bostäder de tänkt
bygga som vad gäller prisklass hade passat för nyanlända som gjort av med
sina besparingar för att fly över Medelhavet ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in