Citat:
Med "kapad" inkluderar jag även att den skulle kunna kapats av en pilot eller besättningsmedlem.Fullt möjligt, men jag håller inte med om att man kan dra slutsatsen att det är det troligaste.
Citat:
Problemet är att det inte finns några riktigt bra eller logiska förklaringar till vad som skett.
Är ens tekniska problem ett tänkbart scenario? Trodde vi redan hade bottnat det i tråden.
Vad är det för tekniska problem som samtidigt slår ut all radio, transponders, ACARS mm men samtidigt gör det möjligt att ett flertal gånger ändra kurs samt flyga planet på AP i ytterligare 7 timmar?
Vad är det för tekniska problem som samtidigt slår ut all radio, transponders, ACARS mm men samtidigt gör det möjligt att ett flertal gånger ändra kurs samt flyga planet på AP i ytterligare 7 timmar?
Att autopiloten slagits på är svårt att förklara, men inte omöjligt.
Det som i mina ögon kastade helt nytt ljus över det hela, var informationen att SATCOM:en vid första handskakningen kl 18:25 även skickat en log-on request. Något som tyder på att left AC-bus varit strömlös en tid. Det i sin tur är ytterst anmärkningsvärt och tyder på att flygplanets system till stora delar varit strömlösa fram till denna punkt - kanske nästan HELT strömlöst.
Har flygplanet varit strömlöst från det att det försvann från sekundärradarn 17:22, fram till dess att strömmen åtminstone delvis kom tillbaka 18:25 och flygplanet hamnade på en sydlig kurs på autopilot?
Det skulle isåfall kunna förklara varför både ACARS och transpondern upphörde att fungera.
Det finns inga piloter idag som inte väl känner till Swissair Flight 111.
Svår rök- och värmeutveckling gjorde att de inte ens kunde vistas i cockpit under senare delen av flygningen.
Elektrisk brand är en pilots värsta mardröm. Om man inte lyckas isolera och hejda förloppet, vad gör man då?
Antagligen stänger av allt som går att stänga av!
Kan Litiumjonbatterierna i lastrummet haft något med saken att göra ändå?
Vi har alltså ungefär en timma som flygplanet varit strömlöst och under tiden gjort ett antal irrationella kursändringar (och eventuellt höjdändringar).
Kanske har en kapning skett och slagsmål förekommit. Eller så har besättningen kämpat förtvivlat i ett rökfyllt flygplan och en cockpit som kanske inte gått att vistas i. Kanske har det vinglat omkring i lufthavet utan att någon ens suttit vid kontrollerna.
Runt 18:25 upphör vinglandet, strömmen slås på och en autopilot aktiveras. Förmodligen i "Heading Hold" + "Altitude Hold". Det ser också ut att vara den sista aktiva handlingen. Det sista livstecknet från någon ombord.
Vad hände? Fick den som famlade in i röken i den delvis söndersmälta cockpiten genast lämna igen, efter att ha slagit på strömmen och autopiloten?
Syrgasen på flight deck är inte portabel. Maskerna som kan fällas från taket i kabinen ger bara syre i 12 minuter. Utöver det finns ett fåtal portabla syrgasflaskor i kabinen, men även dessa har bara en begränsad mängd. Har de sista i kabinen kvävts eller förgiftats strax efter detta?
Jag påstår inte att det gått till så eller att det är det troligaste scenariot. Det finns alldeles för få fakta på bordet för att kunna dra den slutsatsen.
Däremot menar jag att det är en plausibel förklaring så god som någon.