2025-04-08, 17:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
På gsm tiden fanns bastationer med halva antalet tidsluckor för användimg på vissa platser med extrema antennplaceringar i höjd över fjäll/hav som gjorde typ 500 blås o 72km nåtish , fartgränsen följde med som en bonus

Tror säkert det var 3G då asien dumpade gam tidigt

Jag är inte påläst på det med GSM i detalj men vet att man ofta tappade täckning eller möjligheten att ringa med mobil i högre farter förut. Även 3G och minnet även med 4G.
Man fick dra ned farten för att få fram telefonsamtalet.
Citera
2025-04-08, 17:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag är inte påläst på det med GSM i detalj men vet att man ofta tappade täckning eller möjligheten att ringa med mobil i högre farter förut. Även 3G och minnet även med 4G.
Man fick dra ned farten för att få fram telefonsamtalet.

4G/5G kommer snart om inte nu kunna köra 112/911 direkt via satellit så då kommer passagerage kunna ringa ett sista samtal iaf.
Citera
2025-04-09, 22:46
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag hittade ingen, tidigare källa på självmords-hypotesen som ingenjören Richard Godfrey fastslog för ett par år sedan.

Jag vet inte om du menar exakt det sätt Godfrey teoretiserade om, eller rent allmänt att det var en aktiv handling där kaptenen tog ihjäl alla ombord.

Det finns hur mycket som helst artiklar om att det skulle kunna vara / troligen är en medveten handling. Det är bara söka i tidsintervallet från händelsen och några år framåt.

https://www.google.se/search?q=mh370...31%2F2018&tbm=
Citera
2025-04-11, 09:30
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag vet inte om du menar exakt det sätt Godfrey teoretiserade om, eller rent allmänt att det var en aktiv handling där kaptenen tog ihjäl alla ombord.

Det finns hur mycket som helst artiklar om att det skulle kunna vara / troligen är en medveten handling. Det är bara söka i tidsintervallet från händelsen och några år framåt.

Ja, jag har kollat på många youtube-videos i ämnet och det är ju en serie av märkligheter som inträffar efter att MH370, precis har lämnat Malaysiskt luftrum. Faktum är att händelserna måste vara drivande av den mänskliga faktorn när planet tappar kontakten både med cockpit som resenärer.

Psykologi är större än universum och inte ens anhöriga kan förstå allt det som har format Zaharie Ahmad Shah's personlighet.
De är muslimer i Malaysia och grova brott anses som en otänkbar händelse mot religionen och samhället. Han var djupt deprimerad efter en skilsmässa och hade kontakt med unga tjejer på diverse nätforum. Dessutom, så var han sympatisör för en politisk vilde i ett oppositionsparti till regeringen.

Shah var möjligtvis inte lika crazy som Andreas Lubitz som året efteråt, låste cockpit-dörren och kraschade Flight 9525 rätt in i Alpernas bergmassiv.

Om MH370 nu ligger nere på ett enormt djup nere i 'Broken ridge' så bör det efter 11 år inte finnas kvar några tydliga bevis på vad som hände. Den mänskliga faktorn som planerade dådet lyckades fullt ut här, hur ondskefullt det än kan tyckas vara.
Citera
2025-04-16, 07:24
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Ocean Infinity’s Armada 78 06 har lämnat sökområdet för säsongen och återkommer när det blir vår där, november tror jag man sa.

Men, aningen förvånande, finns det ett skepp till i sökområdet just nu. Kineserna har ett sökfartyg på plats som har kört genom Broken Ridge och befinner sig runt ordinarie sökområde längst sjunde arcen. Fartygets namn är väl nära på outtalbart men förkortades TSYH.

Kineserna har tydligen utvecklat mycket utrustning för undervattenssök. Fartyget s är större änn Ocean Infinity’s Armada och har förutom undervattensdrönare även en miniubåt som slagit världsrekord i bemannad dykning till 10900m.

Det verkar inte finnas så mycket officiellt runt detta sök men Geoffrey Thomas och Richard Godfrey (som är några av de som lagt mycket tid på att försöka hitta positionen där MH370 finns) har grävt i det:

https://youtu.be/_YoTLRighlI?si=Cokgxc3gHviYcCa7
Citera
2025-05-03, 07:12
Medlem
Masingas avatar
https://www.instagram.com/reel/DJJ6L...NrY2N4enE2d3Vk

Vad tror ni om denna teori?
Citera
2025-05-04, 14:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
https://www.instagram.com/reel/DJJ6L...NrY2N4enE2d3Vk

Vad tror ni om denna teori?
Den här teorin säger alltså, att det amerikanska företaget Freescale Semiconductors - som gjorde en hel del produkter för militären - hade 20 anställda ombord, alla av kinesisk eller malaysisk härkomst (en del av malaysierna var dessutom etniska kineser om jag förstått rätt). De besatt nyckelkunskaper om några militära tillämpningar.

Enligt teorin ska dessa anställda ha varit på väg att hoppa av (planet var ju på väg till Kina) och någon ska ha bestämt sig för att stoppa detta.

Detta är den andra huvudsakliga teorin förutom den om att piloten begick självmord.

Freescale-teorin lanserades mycket tidigt, självmordsteorin betydligt senare.

Om Freescale-teorin stämmer så kan planen ha varit att kapa MH370 och flyga planet till den amerikanska basen på Diego Garcia. Men något har i så fall gått snett (bråk kanske har uppstått ombord), planet har kanske börjat brinna och sedan flugit okontrollerat söderut tills bränslet tagit slut.

Det går inte att avfärda någon av dessa två teorier, men vi lär nog aldrig få reda på vad som egentligen hände.

Edit: Båda teorierna har sina brister.

- Freescale-teorin: man kan fråga sig varför man inte hindrade planet från att starta från Kuala Lumpur. Man visste ju att de 20 fanns ombord, och det måste rimligtvis också ha funnits med folk som skulle kapa planet. Svaret är, att man inte ville orsaka diplomatiska förvecklingar mellan Malaysia och Kina. Tjaa?

- Självmordsteorin: Om den stämmer så var det verkligen ett oerhört komplicerat sätt att ta livet av sig. Det hade räckt att köra planet ner i sjön en stund efter start. Tjaa?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-05-04 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in