Citat:
Ursprungligen postat av
MrFantastico
Happ nu påstår Emirates vd sir Tim Clark att planet absolut inte kan ha flygits på autopilot utan att det "kontrollerades ända till slutet" (kapning)????
Pratas även om någon hemlig last som man mer än gärna skulle vilja veta vad den innehöll.
Känns som han är lite ute och cyklar med sina påståenden. Det har inte framkommit något nytt vad jag vet på väldigt länge. Han kan ha rätt i sak, att det är en aktiv handling, men del av det han anger som skäl är väl lika stor sannolikhet att det var en olycka.
Det är inte alls otänkbart att sista styrkommandot var att koppla /ställa om till ungefär sydlig heading på autopiloten och att ingen kurs/höjdändring skett efter det.
Jag tycker väl fortfarande att pga exakt när och var saker hände, och vilken väg maskinen tog så ser det verkligen ut som det skulle varit en avsiktlig handling...däremot börjar det kännas som om utredningen borde hittat spår. Avsaknaden av spår gör att det känns som det trots allt kanske var ett gäng slumpar som fick det att se ut så, men kanske var en olycka i alla fall.
Han (Tim Clark) verkar vara mot ett nytt system som 'spårar' flygplan. Han menar att det räcker med att göra så att man inte kan koppla bort ACARS-rapporteringen. Dock vill jag minnas att det tex räcker med att tappa en generator/buss för att klippa bort ACARS, eller minns jag fel?
Kan hans utspel om allt detta vara för att han inte vill lägga t.ex 3 miljoner USD gånger 127 flygplan på moddar? Kan det vara för att de som världens största brukare av 777 inte vill ha ett rykte om tekniskt problem och tappa kunder ? Man får nog läsa in lite företagspolitik i svaren när en VD vars bolag kan påverkas kraftigt av händelsen uttalar sig...