Jag känner en äldre kvinna som tog körkort vid lite över 60 års ålder. Visst kör hon inte som mig men övning ger färdighet. Bara övningsköra & nöta in körningen!
Det är mycket trafik så du kör ganska långsamt, och precis när du är ute i korsningen slår det om till rött. Lite längre fram är det ett övergångsställe som nu fått grön gubbe. Vad gör du? Kör på (du är mitt i korsningen) trots grön gubbe? Finns ingen stopplinje vid andra övergångsstället samt blir det svårt att se själva rödljuset eftersom det sitter så högt upp.
Det är mycket trafik så du kör ganska långsamt, och precis när du är ute i korsningen slår det om till rött. Lite längre fram är det ett övergångsställe som nu fått grön gubbe. Vad gör du? Kör på (du är mitt i korsningen) trots grön gubbe? Finns ingen stopplinje vid andra övergångsstället samt blir det svårt att se själva rödljuset eftersom det sitter så högt upp.
Klart man kör på. Du kan ju inte stanna mitt i en korsning och vänta på nästa grönt ljus.
Men man kör på med försiktighet och extra uppmärksamhet för att se så ingen tokstolle får för sig att gå över gatan trots att det är bilar kvar på vägen.
Varför skulle det vara annorlunda när man är 18 än när man är 48? Annat än att en 48-åring troligen inte kommer att bete sig som en idiot när hen slutligen fixat körkortet.
Kör bil på landet först, åk och känn dig trygg på landsvägarna där och njut av iprincip ingen trafik på många håll. Bli säkrare och sedan arbeta dig in mot stan och öva svängar / backningar på tomma parkeringsplatser.
Ibland måste man bryta emot reglerna. Ifall man är stenhård på allting "Jag ska köra först för det är min rätt!" så man bara en trafikfara som stör i trafiken
Jag har bokat teoriprov nu och ska dit den 11 November sen blir det uppkörning!! Hoppas jag klarar det om ni vill så får ni gärna skicka bra länkar där man kan få lite frågor och sånt
Jag tyckte att det skiljde sig en del, eftersom man hade gjort alla faser och repetitioner så kunde man ju dom frågorna 250%, så när man fick frågor som var formulerade annorlunda så blev man rätt ställd, men det är ju ändå samma information, mer eller mindre.
Jag gjorde ALLA prov som gick att göra, fick 59/65 och satt absolut längst 10-15 minuter.
En äldre släkting till mig tog körkort vid 60 års ålder. Det var visserligen mer än 50 år sedan så trafiksituationen var ju lite annorlunda. Han körde sedan ända intill sin död, vilken inträffade ungefär 25 år senare. Jag tycker dock inte att han blev någon lysande chaufför. Tror att man i högre ålder lär sig mer mekaniskt och har svårare att få det naturligt. Det är som med språk. Det går att lära vig högre ålder, men det blir aldrig samma flyt som det blir när en yngre person lär sig det.
Tipset är att försöka köra så mycket som möjligt på vägar där det inte är mycket trafik för att få in känslan mellan hur bilen svarar på olika kommandon och hur man skapar en rytm i körningen.
Jag sitter i den svarta bilen och en somalie är på högersida om mig på korsande väg. Han stod bara där så trafikläraren sade "vad gör du kör" men egentligen gäller ju högerregeln här eller hur? Hatar trafiken.
Sen tycker jag att den här korsningen är helt efterbliven.
Jag sitter i den svarta bilen och en somalie är på högersida om mig på korsande väg. Han stod bara där så trafikläraren sade "vad gör du kör" men egentligen gäller ju högerregeln här eller hur? Hatar trafiken.
Sen tycker jag att den här korsningen är helt efterbliven.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!