2014-10-16, 23:53
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
KJ kan ha plockat upp henne, det motsäger inte att det var VB, tvärtom. Jag ser ingen som helst anledning för VB att ta den omvägen hem, ser du? Jag spekulerar, men inom det som är rimligt. Talibaner är inte rimligt, det finns inget som stöder det.

Nej jag ser ingen anledning för VB att ta den vägen hem. Och ingen anledning att säkert kunna veta att det var VB. Anser det lika troligt att hon aldrig kom hela vägen fram till MB heller.

- Du nämnde bloggen, du ser inte att bloggen verkar vara vinkat åt ett håll? Bloggaren tog inte heller med det om Af, som jag skickade in. Det var väntat, och förklaringen var som jag anade det skulle bli. Bloggaren själv skriver också om "rimliga" spekulationer, och gillar att hålla sig till fup någorlunda. Men då mitt tips kom in, som grundade sig nästan helt från fup, då var det inget att ta med. Varför göra en blogg om fallet, och inte vilja täcka av så mycket som möjligt i fallet från olika vinklar. Min vinkling om AF var saklig och rimlig, många frågetecken som grundade sig på uppgifter från fup.
Citera
2014-10-17, 00:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Nej jag ser ingen anledning för VB att ta den vägen hem. Och ingen anledning att säkert kunna veta att det var VB. Anser det lika troligt att hon aldrig kom hela vägen fram till MB heller.

- Du nämnde bloggen, du ser inte att bloggen verkar vara vinkat åt ett håll? Bloggaren tog inte heller med det om Af, som jag skickade in. Det var väntat, och förklaringen var som jag anade det skulle bli. Bloggaren själv skriver också om "rimliga" spekulationer, och gillar att hålla sig till fup någorlunda. Men då mitt tips kom in, som grundade sig nästan helt från fup, då var det inget att ta med. Varför göra en blogg om fallet, och inte vilja täcka av så mycket som möjligt i fallet från olika vinklar. Min vinkling om AF var saklig och rimlig, många frågetecken som grundade sig på uppgifter från fup.
Du frågade mig varför jag anser att det inte kan ha varit KJ som plockade upp VB på Lejonbacksvägen, och du fick svar. Men du utesluter inte att det var VB, så varför tror du inte att hon i så fall kom fram till Sävast?

Jag kan tyvärr inte svara för bloggen. Gissningsvis ansåg inte bloggaren att din spekulation var rimlig, men jag vet inte.
Citera
2014-10-17, 00:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan också tolkas som ärlighet, han undanhöll dem sanningen av ren "nojighet"? Det fanns heller ingen anledning att lägga på minnet till vem han hade rapporterat. Lång telefonkö är vanligt.
Han hade inte bara försökt komma fram i en telefonkö; han hade dessförinnan vid 13-14-tiden personligen rapporterat till en person på brandstationen att han genomsökt huset och andra byggnader i området (s. 1589ff). - Ingen sådan rapport har kunnat spåras.
Citera
2014-10-17, 00:19
Medlem
Citat:
Zemixon gjorde det inte till fakta.

Men det var sannolikt VB som gick på vägen. Och hon kan ha planerat att gå förbi MB och sedan hem. Men hon kom inte hem.

Har allt logiskt tänkande avstannat helt och var är det sunda förnuftet.

Du tror alltså helt frankt att hon planerat att gå en 45 minuters promenad till sävast för att sedan ta en ca 60-70 minuters promenad hem till bostaden.

Det är för det första inte i närheten av sannolikhet och för det andra inte ett dugg rimligt heller.

Skärp dig om du skall ha det minsta trovärdighet i dina alster.
Citera
2014-10-17, 00:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Har allt logiskt tänkande avstannat helt och var är det sunda förnuftet.

Du tror alltså helt frankt att hon planerat att gå en 45 minuters promenad till sävast för att sedan ta en ca 60-70 minuters promenad hem till bostaden.

Det är för det första inte i närheten av sannolikhet och för det andra inte ett dugg rimligt heller.

Skärp dig om du skall ha det minsta trovärdighet i dina alster.
Det är fullkomligt rimligt att hon gick till Sävast, och hoppades på skjuts hem men såg en promenad på en dryg halvmil som som ett alternativ.
Citera
2014-10-17, 00:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Då har du helt missat personens alla andra inlägg tidigare. Om det var VB vittnet såg. Så tycker jag att det är lika sannolikt, att vem som helst inklusive KJ kan ha plockat upp VB. Varför skulle det inte kunna vara så anser du? Berätta också varför det är mer sannolikt att hon skulle till MB, än att vilja ta en omväg hem. Och då ingen sett var VB tagit vägen efter det, så kallas det spekulationer. Förutom att du kör ett helt case baserat på det, och det är överdrivet. Då är det nästan lika solklart att talibaner plockat upp henne. Lika mycket bevis finns för det, så varför inte.

Lägger mig i er diskussion.

Utifrån vittnesmålet i TR inkl de uppgifter hon lämnade från början bedömer jag det som sannolikt att det kan ha varit VB. Vittnet tyckte också utifrån gångstilen att det såg ut som att tjejen var på väg någonstans. Alltså har hon promenerat i rask takt. Vad som felar här är att Family Guy slutar några minuter innan kl 21.00. Bloggaren hade enligt uppgift tagit kontakt med vittnet efteråt för att närmare säkerställa tiden för iakttagelsen. Kl 21.15: inkommande samtal på dennes mobil, de passerar strax innan ett sjukhus.
Utifrån min beräkning sker observationen tidigast kl 21.26 - 21.27, för enkelhetens skull kan vi säga 21.25. Det skulle innebära att VB lämnade KJ cirkus 21.15, 20 min efter avslutat program. Något stämmer inte här.
Gick hon där aktuella kväll så ligger det självfallet närmast till hands att anta att stegen styrde mot f.d älskarens bostad. Om det var på det viset är min hypotes att hon blev stoppad efter vägen och slagen med något hårt i huvudet innan hon blev indragen i bilen. Dock ej av några talibaner.
Citera
2014-10-17, 00:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lägger mig i er diskussion.

Utifrån vittnesmålet i TR inkl de uppgifter hon lämnade från början bedömer jag det som sannolikt att det kan ha varit VB. Vittnet tyckte också utifrån gångstilen att det såg ut som att tjejen var på väg någonstans. Alltså har hon promenerat i rask takt. Vad som felar här är att Family Guy slutar några minuter innan kl 21.00. Bloggaren hade enligt uppgift tagit kontakt med vittnet efteråt för att närmare säkerställa tiden för iakttagelsen. Kl 21.15: inkommande samtal på dennes mobil, de passerar strax innan ett sjukhus.
Utifrån min beräkning sker observationen tidigast kl 21.26 - 21.27, för enkelhetens skull kan vi säga 21.25. Det skulle innebära att VB lämnade KJ cirkus 21.15, 20 min efter avslutat program. Något stämmer inte här.
Gick hon där aktuella kväll så ligger det självfallet närmast till hands att anta att stegen styrde mot f.d älskarens bostad. Om det var på det viset är min hypotes att hon blev stoppad efter vägen och slagen med något hårt i huvudet innan hon blev indragen i bilen. Dock ej av några talibaner.
KJ säger aldrig att VB gick direkt när programmet var slut, utan efter att programmet var slut. Hur långt efter vet vi inte. Dessutom, den väg som bloggaren har ritat ut, den gula https://cdn3.cdnme.se/4397225/7-3/lejonbacksvagen_53e293989606ee77b3c76198.jpg, behöver inte ha varit rätt väg. VB kan ha tagit omvägen Svedjevägen - Lejonbacksvägen, som är längre, men lättare att hitta.
Citera
2014-10-17, 00:38
Medlem
Citat:
Det är fullkomligt rimligt att hon gick till Sävast, och hoppades på skjuts hem men såg en promenad på en dryg halvmil som som ett alternativ.

Absolut inte rimligt för då hade klockan dragit iväg och mörkret fallit. Hon skulle aldrig ta en sådan lång promenad och det gör ingen ung ensam kvinna en lördagskväll och natt som det tidsmässigt skulle närma sig.

Som info kan du läsa vad KJ's kompisar tyckte om att gå i totalt mörker efter denna cykelväg omgärdad av skog, de tyckte det var läskigt trots ficklampor.

Nu behöver vi inte lägga ner energi på något som aldrig hänt och ej heller är det minsta rimligt utan bara i din fantasivärld.
Senast redigerad av ToZon 2014-10-17 kl. 00:50.
Citera
2014-10-17, 00:42
Medlem
Citat:
KJ säger aldrig att VB gick direkt när programmet var slut, utan efter att programmet var slut. Hur långt efter vet vi inte. Dessutom, den väg som bloggaren har ritat ut, den gula https://cdn3.cdnme.se/4397225/7-3/lejonbacksvagen_53e293989606ee77b3c76198.jpg, behöver inte ha varit rätt väg. VB kan ha tagit omvägen Svedjevägen - Lejonbacksvägen, som är längre, men lättare att hitta.

Var korsar dessa två vägar varandra ???????
Citera
2014-10-17, 00:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Var korsar dessa två vägar varandra ???????
Jag sa aldrig att de korsar varandra. Det går utmärkt att gå från Svedjevägen till Lejonbacksvägen, över Sävastvägen, här: https://www.google.se/maps/place/Lejonbacksvägen,+Boden/@65.7953644,21.6965875,237m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x467f58d8a424fb2b:0xeae2e d44cce7860b Jag har gjort det själv. Vänligen, ifrågasätt inte vad jag skriver igen.
Citera
2014-10-17, 00:54
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Du frågade mig varför jag anser att det inte kan ha varit KJ som plockade upp VB på Lejonbacksvägen, och du fick svar. Men du utesluter inte att det var VB, så varför tror du inte att hon i så fall kom fram till Sävast?

Jag kan tyvärr inte svara för bloggen. Gissningsvis ansåg inte bloggaren att din spekulation var rimlig, men jag vet inte.

Okej trodde du kunde utveckla svaret. Utesluter inte att det var VB som vittnet såg. Jag säger att det är lika sannolikt att KJ själv plockat upp VB, strax efter vittnet sett henne. Dom kan ha bråkat hos KJ, därav hon bestämmer sig att springa därifrån. Och hon smsar MB om bråket, och MB tar det inte på allvar och raderar smsen. KJ blir vansinnig och tar bilen och utgår efter att hon ska till MB. KJ träffar på VB före MBs hus. Och plockar upp henne och kör iväg med henne.

Utesluter inte heller att AF hade bevakning på VB den där kvällen. Flera vittnen och händelser gör att alla vet att AF är otroligt svartsjuk av sig. Även vittnet som såg AF i en bil med KJ, gör att af såklart kände till KJ. Han kände ju till MB så bra. Sedan haffade AF henne på vägen efter vittnet sett henne. VB berättar att KJ hade druckit en öl och inte kunde köra och att dom bråkat. Och AF erbjuder sig att köra vb hem, men det gör han inte.

-Det var uppgifter från fup bloggaren fick för det mesta, sen när är inte 2 vittnes uppgifter intressant. Då du själv grundar i princip hela ditt scenario på vad ett vittne "kanske" sett. Som kan ha varit vem som helst.
Senast redigerad av henkess 2014-10-17 kl. 01:09.
Citera
2014-10-17, 00:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Med tanke på den impulsiva tjej hon verkade vara är jag övertygad om att hon i kokande ilska hade kunnat bestämma sig för att gå dit. VB var långt ifrån alltid en tjej som lät förnuftet råda. TR och HR resonerar utifrån ett slags allmängiltigt förnuft, så ser jag det.

Maginnehåll post mortem talar mera för att hon snarare avled tidigt än sent under kvällen. Dessutom verkar det som att hennes mobil har varit ute på vandring mellan 20.32 - 20.38. Zero73 brukar vara den som har koll på mobilmaster o dylikt fast hen har inte varit aktiv på ett tag. Hur var det i närheten av Sävastklinten; går mobiltelefoner ner till 2G i aktuella område?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in