Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Ordet professionellt finns inte i domen.
Nej, det är korrekt. Om jag nu gjorde en Q så skulle jag säga att "uttryckligen" inte måste tolkas som "ordagrant". Men visst - de har inte använt just det ordet. Däremot skrev de:
Citat:
Hovrätten instämmer mot angivna bakgrund i tingsrättens uppfattning att förundersökningen
bedrivits på ett allsidigt och förutsättningslöst sätt när det gäller att undersöka och
utreda alternativa gärningsmän. Inte heller de brister som försvaret påpekat beträffande
att Camilla Bronning inte fått möjlighet att identifiera Vatchareeya Bangsuan genom
fotokonfrontation föranleder någon kritik av utredningen då Vatchareeya Bangsuans
försvinnande uppmärksammades stort och mycket tidigt under förundersökningen i
såväl sociala medier som i tidningar. Att det finns luckor i utredningen beträffade
vapen och brottsplats påverkar inte bedömningen.
Med tanke på Olssons ganska vildsinta sluggande mot både stort och smått fann hovrätten (liksom tingsrätten före dem) uppenbarligen skäl att "recensera" kvaliteten på utredningen. Jag tror inte det är väldigt vanligt. Betyget skulle jag tolka som åtminstone "med beröm godkänd". Luckor är för övrigt ett mycket bättre ord än "brister" eftersom det inte är tvetydigt och ger intryck av att det inte bara handlar om saknad information, utan om kvaliteten på själva utredningsarbetet.