2014-10-16, 09:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag hittar inte att dom "uttryckligen har skrivit att utredningen bedrivits på ett professionellt vis".

Däremot hittade jag det här.

Bristerna i utredningen bör föranleda en för
Kristoffer Johansson förmånligare bedömning. Vid en sammantagen bedömning finner
hovrätten därför att gärningen ska bedömas som dråp.
Jag tolkar det där med brister som att det inte har gått att hitta förklaringar till allt. Alltså att det inte har gått att ställa samman ett händelseförlopp.

Ordet "brister" kan ju tolkas på olika sätt. Det går också att tolka som att utredningen har skött dåligt och på så sätt har brister, men det är inte min tolkning.
Citera
2014-10-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tolkar det där med brister som att det inte har gått att hitta förklaringar till allt. Alltså att det inte har gått att ställa samman ett händelseförlopp.

Ordet "brister" kan ju tolkas på olika sätt. Det går också att tolka som att utredningen har skött dåligt och på så sätt har brister, men det är inte min tolkning.

Att det inte har hittats förklaringar till allt vet vi ju.
Det gapar stora hål i utredningen.

Min åsikt är att det som står i en dom ska va kristallklart.
Det ska bara kunna tolkas på ett sätt.
Citera
2014-10-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här har du en till...
Själv tror jag på vare sig KJ eller MB som gärningsmän. Ska väl tillägga att även AN faller bort.

Varför tror du att AN och MB inte är inblandade?

Skulle det isåfall vara någon av deras vänner/släktingar som ligger bakom?

Vad tror du?

Vem/vilka tror du ligger bakom? och Varför?
Citera
2014-10-16, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det var uppfriskande därför att jag tror précis som du.

Skulle inte KJ mot all förmodan vara skyldig, vilket jag just nu är helt övertygad om att han är, så är det någon annan än MB och AN som är den skyldige.

Jaha varför då? Hur kan du påstå dig vara övertygad om att AN och MB inte är inblandade?

Märkligt..
Citera
2014-10-16, 10:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Även en professionellt bedriven utredning kan ha brister. Men det står inte i hovrättens dom att utredningen bedrivits på ett professionellt vis, som MrFold hävdar. Det kan stå med andra ordalag, men jag vill i så fall att MrFold pekar ut texten eller återger den exakt så det går att finna.
Citera
2014-10-16, 10:26
Medlem
Citat:

Håller med om att det kan tolkas på olika sätt.

Oavsett vad det är för typ av brister så innebär det att det föreligger sk rimligt tvivel. Eftersom det enbart finns mycket vaga "indicier" och eftersom det saknas bindande bevisning ska KJ frias.

Alternativa GM utreddes aldrig vilket är en mycket allvarlig brist - alternativa GM ska ENLIGT LAG utredas i styckmord och i indiciemål INNAN domen faller!
Senast redigerad av zemixon 2014-10-16 kl. 10:29.
Citera
2014-10-16, 10:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Håller med om att det kan tolkas på olika sätt.

Oavsett vad det är för typ av brister så innebär det att det föreligger sk rimligt tvivel. Eftersom det enbart finns mycket vaga "indicier" och eftersom saknas bindande bevisning ska KJ frias.

Alternativa GM utreddes aldrig vilken är en allvarlig brist - alternativa GM ska ENLIGT LAG utredas i styckmord och i indiciemål INNAN domen faller!

Har du läst hovrättsdomen? Du påstår alltså att hovrätten har brutit mot lagen på olika sätt? Är det inte jävligt dåligt av advokat Olsson att inte både anmäla domstolen till justitiekanslern och europadomstolen samt överklaga beslutet till HD i så fall? Kan du inte förklara det för oss lille Z - du som verkligen begriper hur det här målet skulle ha hanterats?
Citera
2014-10-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Har du läst hovrättsdomen? Du påstår alltså att hovrätten har brutit mot lagen på olika sätt? Är det inte jävligt dåligt av advokat Olsson att inte både anmäla domstolen till justitiekanslern och europadomstolen samt överklaga beslutet till HD i så fall? Kan du inte förklara det för oss lille Z - du som verkligen begriper hur det här målet skulle ha hanterats?

Korrekt!

Vad vill du att jag ska förklara?
Citera
2014-10-16, 10:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Korrekt!

Till exempel varför inte DU har anmält saken till JK.

Men du kan gärna förklara varför du anser dig ha bättre juridisk kompetens än en ett antal proffs i en högre domstol. Nu vet vi ju iofs redan att du anser dig begripa molekylärbiologi bättre än en professor i ämnet men det kunde ju ändå vara intressant att få veta hur dina expertkunskaper i ämnet som du lutar dig emot ser ut.
Citera
2014-10-16, 10:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jaha varför då? Hur kan du påstå dig vara övertygad om att AN och MB inte är inblandade?

Märkligt..

Citat:
Korrekt!

Det kanske inte är så stor mening att du förklarar när du inte ens klarar av att förstå frågan.
Citera
2014-10-16, 10:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ordet professionellt finns inte i domen.

Nej, det är korrekt. Om jag nu gjorde en Q så skulle jag säga att "uttryckligen" inte måste tolkas som "ordagrant". Men visst - de har inte använt just det ordet. Däremot skrev de:

Citat:
Hovrätten instämmer mot angivna bakgrund i tingsrättens uppfattning att förundersökningen
bedrivits på ett allsidigt och förutsättningslöst sätt när det gäller att undersöka och
utreda alternativa gärningsmän. Inte heller de brister som försvaret påpekat beträffande
att Camilla Bronning inte fått möjlighet att identifiera Vatchareeya Bangsuan genom
fotokonfrontation föranleder någon kritik av utredningen då Vatchareeya Bangsuans
försvinnande uppmärksammades stort och mycket tidigt under förundersökningen i
såväl sociala medier som i tidningar. Att det finns luckor i utredningen beträffade
vapen och brottsplats påverkar inte bedömningen.

Med tanke på Olssons ganska vildsinta sluggande mot både stort och smått fann hovrätten (liksom tingsrätten före dem) uppenbarligen skäl att "recensera" kvaliteten på utredningen. Jag tror inte det är väldigt vanligt. Betyget skulle jag tolka som åtminstone "med beröm godkänd". Luckor är för övrigt ett mycket bättre ord än "brister" eftersom det inte är tvetydigt och ger intryck av att det inte bara handlar om saknad information, utan om kvaliteten på själva utredningsarbetet.
Citera
2014-10-16, 11:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, det är korrekt. Om jag nu gjorde en Q så skulle jag säga att "uttryckligen" inte måste tolkas som "ordagrant". Men visst - de har inte använt just det ordet. Däremot skrev de:

Med tanke på Olssons ganska vildsinta sluggande mot både stort och smått fann hovrätten (liksom tingsrätten före dem) uppenbarligen skäl att "recensera" kvaliteten på utredningen. Jag tror inte det är väldigt vanligt. Betyget skulle jag tolka som åtminstone "med beröm godkänd". Luckor är för övrigt ett mycket bättre ord än "brister" eftersom det inte är tvetydigt och ger intryck av att det inte bara handlar om saknad information, utan om kvaliteten på själva utredningsarbetet.
Tack för det. Då vet vi att texten i hovrätten bara gäller delar av utredningen, och inte hela som du gav sken av.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Citat:
Du kanske inte följer med i tråden regelbundet, men tjafset här gäller inte frågan om VAD som saknas i utredningen, utan om HUR utredningen har bedrivits. Dvs det som Olsson fick en fråga om efter att rättegången var slut, men då inte ville recensera. Till skillnad från hovrättens ledamöter som uttryckligen har skrivit att utredningen bedrivits på ett professionellt vis.
Var kan jag hitta det här?
Det står i hovrättens dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in