2014-10-14, 23:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WailingJohn
Du tycker alltså att tro ska ersätta vetande.

Resultatet av antropogena CO2-utsläpp sedan nästan 200 år tillbaka är en grönare jord. Det är den enda säkra konsekvensen.

Och pH-höjningen i haven är "en osäker konsekvens" som inte angår dig trots att mer än hälften av jordens befolkning är indirekt beroende av biotoper som inte klarar sig i den högre pH-nivån?
Citera
2014-10-15, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och pH-höjningen i haven är "en osäker konsekvens" som inte angår dig trots att mer än hälften av jordens befolkning är indirekt beroende av biotoper som inte klarar sig i den högre pH-nivån?
Du menar sänkning.
Havet är basiskt och det är långt kvar till PH 7.
Citera
2014-10-15, 07:56
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, jag anser inte att alla klimatorsakade förändringar är mänskligt påverkade. Däremot är det fånigt att anse per definition att de inte är det om man inte kan hitta 1000 års data som visar det. Problemet som jag ser det är att vi ser saker lite väl sent för att hinna tänka ut vilka konsekvenserna blir. pH-nivån i havet är en sån där typisk grej. Ca 4 miljarder människor är livsberoende av en nyckelorganism som är anpassad för ett högt havs-pH. Om den organismen överlevde för fem miljoner år sen är irrelevant, vi är beroende av andra förutsättningar.
Det där går bara att hålla med om ifall några förändringar av aktuella slag aldrig inträffat förut. Men det vet vi att de har. I samma takt och snabbare än som sker nu. Åtskilliga gånger. Och det vet vi tack vare miljontals års data. Vad begär du för bevisning för att ifrågasätta det antropogena inslaget. Vittnesuppgifter!?
Citera
2014-10-15, 08:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Växter växer med hjälp av CO2 tack vare att gasen är en fundamental komponent i fotosyntesen, inte för att den är en växthusgas. Dina okunskaper får en undra om du ens passerat grundskolan.

Du missförstod mig och jag skulle tro att det var medvetet. Jag har förklarat ett tiotal gånger i den här tråden hur CO2 fungerar i atmosfären, alltså anledningen till att den kallas växthusgas.
En del här, t ex wailaren, tycks tro att den bara kallas så utan anledning.
Det är kanske bäst att jag upprepar det för säkerhets skull: CO2 absorberar solinstrålning, den binder alltså värme i vår atmosfär. Det betyder att ju mer CO2, desto varmare blir det.
Citera
2014-10-15, 09:25
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du missförstod mig och jag skulle tro att det var medvetet. Jag har förklarat ett tiotal gånger i den här tråden hur CO2 fungerar i atmosfären, alltså anledningen till att den kallas växthusgas.
En del här, t ex wailaren, tycks tro att den bara kallas så utan anledning.
Det är kanske bäst att jag upprepar det för säkerhets skull: CO2 absorberar solinstrålning, den binder alltså värme i vår atmosfär. Det betyder att ju mer CO2, desto varmare blir det.
Nej, jag citerade dig. Och nu kan du antingen medge att växternas växtförmåga inte har med värmeabsorberingsförmågan hos CO2 att göra eller också har du bara upprepat din egen idiotförklaring.
Citera
2014-10-15, 09:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det där går bara att hålla med om ifall några förändringar av aktuella slag aldrig inträffat förut. Men det vet vi att de har. I samma takt och snabbare än som sker nu. Åtskilliga gånger. Och det vet vi tack vare miljontals års data. Vad begär du för bevisning för att ifrågasätta det antropogena inslaget. Vittnesuppgifter!?

Skillnaden är att vi då inte existerade och 8 miljarder människor inte var beroende av den här nyckelbiotopen. Jag trodde jag kommunicerade problemet men tydligen måste jag specificera mig varje gång. Försiktighetsprincipen gäller p.g.a att vi inte har något alternativ. Vi har ingen annan planet, vi har inget annat hav. Det finns en atmosfär och ett hav och de är sammanlänkade.
Citera
2014-10-15, 09:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Du menar sänkning.
Havet är basiskt och det är långt kvar till PH 7.

Jag menar sänkning. Det finns nyckelbiotoper som inte klarar sig på långt högre pH än 7, om du vill jiddra om det kan du ta det i den andra tråden där jag redan postat länkar.
Citera
2014-10-15, 09:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej, jag citerade dig. Och nu kan du antingen medge att växternas växtförmåga inte har med värmeabsorberingsförmågan hos CO2 att göra eller också har du bara upprepat din egen idiotförklaring.
Helt otroligt att du fortsätter det här spåret. Ni jobbar verkligen stenhårt på att sabotera all vettig diskussion här.
Men jag är en tålmodig person, så jag kan förklara en gång till. WailingJohn, som mitt svar var riktat till, har anammat en egenskap hos CO2, men inte den för klimatförändringen kritiska egenskapen. Det är ett selektivt sätt att se på tillvaron. Det är komiskt, eller hur?

Men vad menar du med idiotförklaring? Förnekar du att koldioxid är en växthusgas?
Senast redigerad av humanlife 2014-10-15 kl. 10:02.
Citera
2014-10-15, 20:36
Medlem
PrivateBusinesss avatar
End of September Arctic sea ice volume is up 84% since 2012, and second highest since 2006.

https://stevengoddard.wordpress.com/2014/10/09/arctic-sea-ice-volume-up-84-since-2012/

Min intuition har sagt detta hela tiden. Som en spårhund luktar jag klimatlögnen!
Citera
2014-10-15, 20:46
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
End of September Arctic sea ice volume is up 84% since 2012, and second highest since 2006.

https://stevengoddard.wordpress.com/2014/10/09/arctic-sea-ice-volume-up-84-since-2012/

Min intuition har sagt detta hela tiden. Som en spårhund luktar jag klimatlögnen!

Trendlinjen står sig, så det är lite tidigt att tala om ett trendbrott.

http://neven1.typepad.com/blog/2014/10/piomas-october-2014.html
Citera
2014-10-15, 21:00
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Trendlinjen står sig, så det är lite tidigt att tala om ett trendbrott.

http://neven1.typepad.com/blog/2014/10/piomas-october-2014.html

Det är dramatiskt! 2014 bryter trenden i juni och möter i oktober linjen för 2008. Har aldrig sett något liknande! Vad har hänt!
Går vi raskt mot en ny glacial period?
Citera
2014-10-16, 11:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Det är dramatiskt! 2014 bryter trenden i juni och möter i oktober linjen för 2008. Har aldrig sett något liknande! Vad har hänt!
Går vi raskt mot en ny glacial period?
Ingenting har hänt. Den globala havsisen fortsätter att minska sin utbredning med drygt 2 % per decennium, det låter inte så mycket, men det är en ofantlig massa is.

Läget efter september:
http://www.ncdc.noaa.gov/snow-and-ice/extent/sea-ice/G/9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in