2014-10-15, 18:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Tror nog den yngre generationen definitivt sköter sparandet via någon internetmäklare, typ avanza eller nordnet. Känns lite "90tal" att ringa till sitt SEB kontor för att handla värdepapper.

90-tal att ringa, ja.
90-tal att köpa/sälja i bankens app, nej.

Usa fortsätter ner. Är det något som gör att man kan tro att det gör det för oss imorrn med?

Börjar klia i fingrarna att köpa. Ligget 38% i ränta utöver indexnära fonder samt länsförsäkringar faatighetsfond som likt en småbolagsfond sjunkit mer än "börsen".
Citera
2014-10-15, 18:37
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Tror nog den yngre generationen definitivt sköter sparandet via någon internetmäklare, typ avanza eller nordnet. Känns lite "90tal" att ringa till sitt SEB kontor för att handla värdepapper.
Du måste ha en jättegammal telefon,idag kan man med en modern lur logga in och utföra aktiehandel..
Citera
2014-10-15, 18:40
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Åh herre min jesus, jag menade ju då såklart att man köper/säljer i en app eller liknande, inte ringer in till bank kontoret

Fast har man avanza så får man ju tydligen inte ens köpa/sälja i deras app eller på hemsida, tur att det är så billigt när tillförlitligheten är 0% när det är röda siffror på börsen

Undra om folk räknar in sånna grejer när dom bashar på de gamle hederliga swedbank som har den absolut sämsta depå layouten på internet, men den i särklass bästa appen istället
Senast redigerad av rolemodel 2014-10-15 kl. 18:42.
Citera
2014-10-15, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Du måste ha en jättegammal telefon,idag kan man med en modern lur logga in och utföra aktiehandel..

Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Åh herre min jesus, jag menade ju då såklart att man köper/säljer i en app eller liknande, inte ringer in till bank kontoret

Fast har man avanza så får man ju tydligen inte ens köpa/sälja i deras app eller på hemsida, tur att det är så billigt när tillförlitligheten är 0% när det är röda siffror på börsen

Undra om folk räknar in sånna grejer när dom bashar på de gamle hederliga swedbank som har den absolut sämsta depå layouten på internet, men den i särklass bästa appen istället

Ahaaa, jag tolkade helt fel. Jag tror däremot inte det är så många småsparare som kollar börsen dagligen. Tror mer selloffen av småspararna sker kontinuerligt sålänge vi har domedagsrubriker i tidningarna och det har vi haft i någon vecka nu.
Citera
2014-10-15, 19:00
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Men ni som varit med ett tag tycker man ska sitta lugnt i båten? Även om ens innehav har minskat med 4,5% sen ursprungsinsättningen?

generellt så brukar bear markets vara snabba och smärtsamma och bull markets brukar vara lugna och långsamma.

Så man kan faktiskt vänta tills det börjar krypa upp igen, i värsta fall så missar man några % i uppgången, och i bästa fall så lyckas man köpa in sig mycket billigare.
Citera
2014-10-15, 19:22
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Har flyttat över ca. 50% av mitt Avanza Zero till SPP Aktiefond USA då USA visar bättre styrka och Sverige gör det motsatta, samt tagit en position i XACT BEAR 2.
Mina aktier går åt helvete dock. -20.000 kr nu, på tok för mycket högrisk och förhoppning. Sitter dock lugn då jag har tid och tålamod, men kommer sälja av och vikta om till säkrare innehav och indexfonder vid bättre kurser.
Citera
2014-10-15, 19:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
generellt så brukar bear markets vara snabba och smärtsamma och bull markets brukar vara lugna och långsamma.

Så man kan faktiskt vänta tills det börjar krypa upp igen, i värsta fall så missar man några % i uppgången, och i bästa fall så lyckas man köpa in sig mycket billigare.

Problemet är att en nedgång ofta sker i flera etapper varvade med mindre uppgångar. Svårt att veta när man nått botten.

P.S. Nu bär SPX käpprakt utför. Undrar var det slutar idag?
Citera
2014-10-15, 19:38
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Har flyttat över ca. 50% av mitt Avanza Zero till SPP Aktiefond USA då USA visar bättre styrka och Sverige gör det motsatta, samt tagit en position i XACT BEAR 2.
Mina aktier går åt helvete dock. -20.000 kr nu, på tok för mycket högrisk och förhoppning. Sitter dock lugn då jag har tid och tålamod, men kommer sälja av och vikta om till säkrare innehav och indexfonder vid bättre kurser.

Bättre styrka i USA? Ser snarare att nedgången går långsammare där vilket inte är konstigt då OMX är ett mindre index. Vågat!
Citera
2014-10-15, 19:48
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Antingen är man välavlönad ungdom som bor hemma hos mamma och pappa, eller så har man sålt en bostadsrätt i Stockholm och tjänat några miljoner på den.

billån

Citera
2014-10-15, 20:08
Medlem
Darkmushs avatar
Tror (och hoppas) på fortsatt nergång men sitter ändå kvar. Om vi kommer ner så att man kan köpa in sig till 2012-priser så tar man nog in förlusterna snabbt ändå.

Drömmen om SWED och INVE för hundralappen lever.

╔═════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════╗
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ Like dis if ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ ~ ~ ~ ~ ~ you are a beautiful strong investor ~ ~ ~ ~ ~
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ who don’t need no bull markets ~ ~ ~ ~ ~
╚═════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════╝
Citera
2014-10-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joesko
Bättre styrka i USA? Ser snarare att nedgången går långsammare där vilket inte är konstigt då OMX är ett mindre index. Vågat!

"Styrkan" i staterna är ju helt och hållet grundad i QE och nollränta, ingenting annat.
Citera
2014-10-15, 20:40
Medlem
Christopher.s avatar
Oljesektorn som jag ligger tungt i har blivit slaktad. Till viss del motiverat pga dollarpriset, men varför har oljepriset gått ner 40 % på ett par månader? Som jag kan se det är det politiskt beslut att stimulera världsekonomin. Att börsen går på lågvarv får ses som positivt antar jag, finns hur många köplägen som helst, vissa bolag med riktigt låga p/e som är idiotsäkra investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in