2014-10-15, 16:43
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Koltrastens sång är sjungen och höstmörkret slår sina armar runt hus och hem. Ruinerade småsparare kryper till korset, tidningarna berättar om sju svåra år och på forumen haglar panikartade dödsryckningar som småsparare ger ifrån sig. Efter ett tag mojnar krutröken och alltid blir tyst. På investerarnas slagfälts purpurröda mark är blott sargade kroppar, krossade illusioner och brusta drömmar det enda som återstår. Hur kan börsen vara så hänsynslös?

Är det verkligen så du ser på det? Jag kan inte säga om detta är början på korrektionen eller inte men vi är definitivt inte inne i någon panikfas ännu.
Citera
2014-10-15, 16:44
Medlem
Citat:
Koltrastens sång är sjungen och höstmörkret slår sina armar runt hus och hem. Ruinerade småsparare kryper till korset, tidningarna berättar om sju svåra år och på forumen haglar panikartade dödsryckningar som småsparare ger ifrån sig. Efter ett tag mojnar krutröken och alltid blir tyst. På investerarnas slagfälts purpurröda mark är blott sargade kroppar, krossade illusioner och brusta drömmar det enda som återstår. Hur kan börsen vara så hänsynslös?

Hänsynslös!

Ty, de flesta hava ej insyn i mörkrets påverkan på människor. Många äro dumma få äro upplysta. Ty dagen gryr i sommarn och mörkret i hösten.
Citera
2014-10-15, 16:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Tror inte småsparare har hela sitt kapital i aktier. Kanske yngre sparare som inte upplevt börsens svängningar eller ännu varit med om något av de stora ras som alltid kommer förr eller senare. Men de flesta har nog sina sparpengar på banken, och en mindre del i aktier eller fonder. Framförallt har de flesta sin egentliga förmögenhet i bostaden, bostadspriserna har ökat mer än börsen och är betydligt stabilare. Tror inte nån behöver sälja i "panik" nu för tiden, men man kanske får nöja sig med att åka till Thailand istället för Aruba på semestern...
Citera
2014-10-15, 17:24
Medlem
Celenos avatar
Jag tycker det här är skitroligt, trots att jag idag passerade min andra hundratusenkronors-gräns från fel håll på bara nån vecka. Från 1.5+ miljoner till 1.39 (eller nåt, när fonderna uppdateras ikväll). Nåja, det gick rätt snabbt åt andra hållet också, jag är lika glad för det.

Är rätt glad över min enorma tur när det gäller tajming, särskilt som jag själv tror att jag omöjligen kan tajma marknaden:
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Sålde av hela mitt innehav för 297:50.
HMB. Inte riktigt toppnotering, men hyfsat i alla fall.
Citat:
Sålde Handelsbanken A för 340:10 förra veckan.
SHB precis på toppen! Tjohoo!

Har inte hunnit att investera en bråkdel av alla de pengar jag frigjorde då. Samt
Citat:
Jag köpte Carnegie Corporate Bond

Felsatsningen var väl att jag försökte göra mig av med en del av likviderna genom att
Citat:
köpte i dagarna SPP Aktiefond USA för 100k.

vilket var nära toppen.

Jaja. Jag är snygg, ung, frisk och rik. Kan inte klaga!

Citera
2014-10-15, 17:35
Medlem
Etirdets avatar
Citat:

Jag tycker också det verkar vara panik på börsen, tror du den kommer fortsätta upp nu igen?
Citera
2014-10-15, 17:43
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag tycker det här är skitroligt, trots att jag idag passerade min andra hundratusenkronors-gräns från fel håll på bara nån vecka. Från 1.5+ miljoner till 1.39 (eller nåt, när fonderna uppdateras ikväll). Nåja, det gick rätt snabbt åt andra hållet också, jag är lika glad för det.

Jaja. Jag är snygg, ung, frisk och rik. Kan inte klaga!
Jag är raka motsatsen, och jag klagar gärna. Hur kan nån ha flera miljoner att leka med på börsen? Antingen är man välavlönad ungdom som bor hemma hos mamma och pappa, eller så har man sålt en bostadsrätt i Stockholm och tjänat några miljoner på den.
Har själv inte många tusenlappar över per månad efter boendekostnad, mat, räkningar, billån och allt annat, och detta lilla överskott går till kläder, öl och annat livsviktigt. Det positiva är att man inte riskerar att spekulera bort en förmögenhet på börsen i alla fall...
Citera
2014-10-15, 17:45
Medlem
HobartMuddys avatar
Jag tänkte sitta kvar i mina aktiefonder, men fegade ur. Gick back 500kr.
Nu sitter jag på 100% räntefonder.
Citera
2014-10-15, 17:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag är raka motsatsen, och jag klagar gärna.
Varför?
Citat:
Hur kan nån ha flera miljoner att leka med på börsen?
Man sparar.
Citat:
Antingen är man välavlönad ungdom som bor hemma hos mamma och pappa, eller så har man sålt en bostadsrätt i Stockholm och tjänat några miljoner på den.
Inget av dem.
Citat:
Har själv inte många tusenlappar över per månad efter boendekostnad, mat, räkningar, billån och allt annat
Men det har jag.
Citat:
och detta lilla överskott går till kläder, öl och annat livsviktigt.
Öl är viktigt, det håller jag med om. Är min näst största utgift efter hyran skulle jag tro.
Citat:
Det positiva är att man inte riskerar att spekulera bort en förmögenhet på börsen i alla fall...
Äh, det är bara pengar
Citera
2014-10-15, 18:02
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag är raka motsatsen, och jag klagar gärna. Hur kan nån ha flera miljoner att leka med på börsen? Antingen är man välavlönad ungdom som bor hemma hos mamma och pappa, eller så har man sålt en bostadsrätt i Stockholm och tjänat några miljoner på den.
Har själv inte många tusenlappar över per månad efter boendekostnad, mat, räkningar, billån och allt annat, och detta lilla överskott går till kläder, öl och annat livsviktigt. Det positiva är att man inte riskerar att spekulera bort en förmögenhet på börsen i alla fall...

Beror ju på hur man investerar. Det svåra är väl att skära sina förluster snabbt, hälften av alla som skriver här klara ju inte av det då de frågar vare sig de borde stanna kvar i börsslakten eller dra sig ur. Stoploss är en enkel grej verkar dock svårt för många att faktiskt genomföra psykiskt.
Citera
2014-10-15, 18:18
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Kommer "småsparare" som är på jobbet få panik i kväll och rusa till säljknappen i morgon?

Du menar att "småsparare" (som knegar) inte har en telefon och sköter köp/sälj genom den?
Vad gör man på börsen då?
Citera
2014-10-15, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Du menar att "småsparare" (som knegar) inte har en telefon och sköter köp/sälj genom den?
Vad gör man på börsen då?

Tror nog den yngre generationen definitivt sköter sparandet via någon internetmäklare, typ avanza eller nordnet. Känns lite "90tal" att ringa till sitt SEB kontor för att handla värdepapper.
Citera
2014-10-15, 18:37
Medlem
Perriss avatar
Stop-loss på mina sista stackars innehav aktiverades under eftermiddagen. Så nu ska jag sitta redo på köpknappen och be till börsgudarna om nybörjartur i tajmingen, på´t igen bara!

/Nybörjare med lite för mycket deg för sitt eget bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in