Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Oljesektorn som jag ligger tungt i har blivit slaktad. Till viss del motiverat pga dollarpriset, men varför har oljepriset gått ner 40 % på ett par månader? Som jag kan se det är det politiskt beslut att stimulera världsekonomin. Att börsen går på lågvarv får ses som positivt antar jag, finns hur många köplägen som helst, vissa bolag med riktigt låga p/e som är idiotsäkra investeringar.
Oljepriset har gått ner ca 20% eller? Priset går ner för att det är mindre efterfrågan på olja och utbudet inte följer den kurvan nedåt. Det betyder att oljebolagen behöver rea ut sin olja för att få sålt den och slippa behöva lagerföra så mycket.
Det har varit politiska beslut att stimulera världsekonomin och nollränta i flera år men ändå verkar konjunkturen inte ha vänt till en riktig högkonjunktur om man ska få tro all statistik. Det enda som hänt är att banker och redan rika affärsmän har kunnat lägga beslag på ännu mer pengar som staterna tryckt upp. Samt att tillgångsbubblor har blåsts upp under flera års tid.
Bara för att P/E-tal är låga idag betyder inte att de är låga om 1-2 år. Ifall företagen säljer mindre kommer ju självklart vinsten att minska eller kanske till och med övergår i förluster. Då är det inte rea längre utan dyrt att köpa aktier på dessa nivåer. Det är köpläge när hopplösheten är total och kurserna har blivit sönderdumpade över minst ett års tid. Det är idiotsäkra investeringar.