2014-10-15, 21:00
  #289
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Oljesektorn som jag ligger tungt i har blivit slaktad. Till viss del motiverat pga dollarpriset, men varför har oljepriset gått ner 40 % på ett par månader? Som jag kan se det är det politiskt beslut att stimulera världsekonomin. Att börsen går på lågvarv får ses som positivt antar jag, finns hur många köplägen som helst, vissa bolag med riktigt låga p/e som är idiotsäkra investeringar.
Oljepriset har gått ner ca 20% eller? Priset går ner för att det är mindre efterfrågan på olja och utbudet inte följer den kurvan nedåt. Det betyder att oljebolagen behöver rea ut sin olja för att få sålt den och slippa behöva lagerföra så mycket.

Det har varit politiska beslut att stimulera världsekonomin och nollränta i flera år men ändå verkar konjunkturen inte ha vänt till en riktig högkonjunktur om man ska få tro all statistik. Det enda som hänt är att banker och redan rika affärsmän har kunnat lägga beslag på ännu mer pengar som staterna tryckt upp. Samt att tillgångsbubblor har blåsts upp under flera års tid.

Bara för att P/E-tal är låga idag betyder inte att de är låga om 1-2 år. Ifall företagen säljer mindre kommer ju självklart vinsten att minska eller kanske till och med övergår i förluster. Då är det inte rea längre utan dyrt att köpa aktier på dessa nivåer. Det är köpläge när hopplösheten är total och kurserna har blivit sönderdumpade över minst ett års tid. Det är idiotsäkra investeringar.
Citera
2014-10-15, 21:11
  #290
Medlem
Caparzos avatar
Kära folkkamrater, plebejer och oroliga medborgare. Ni har inget att frukta. I psalm 23 är det skrivet: "Även om jag vandrar genom dödsskuggornas dal fruktar jag intet ont, för du är med mig". Vem är med oss kan man fråga sig. Svaret är konjunkturbarometern: http://www.konj.se/images/18.2dd8660114785ab5f7b1002/indikatorn_press.gif

Innan varje stor nedgång har barometern tagit sig över 110. Så var fallet 2008 och 2011. Innan dess hade barometern klättrat över. Varför? För att innan en stor nedgång måste tillräckligt många vara optimister. Om folk och fä redan är i färd med att knyta snaror runt sina egna halsar är mycket elände inprisat. Nedgången kommer när det ser som ljusast ut i ekonomin. Ni kanske hävdar att det såg ljust ut några månader sedan. Ja, förvisso, men det var inte tillräckligt ljust. Det var kanske ljust som i en jordkällare med bordellbelysning. Nedgången kommer när solens strålar slår in som en kaskad i rummet och sömn är hart när omöjligt.

I min kristallkula ser jag inget utrymme för en större nedgång än på sin höjd en korrektion. Därför ligger jag kvar. Allt kommer gå bra på min heder som adelsman. Det är ett chicken race och den som viker undan förlorar. Låt det bli den andra parten.
Citera
2014-10-15, 21:46
  #291
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kära folkkamrater, plebejer och oroliga medborgare. Ni har inget att frukta. I psalm 23 är det skrivet: "Även om jag vandrar genom dödsskuggornas dal fruktar jag intet ont, för du är med mig". Vem är med oss kan man fråga sig. Svaret är konjunkturbarometern: http://www.konj.se/images/18.2dd8660114785ab5f7b1002/indikatorn_press.gif

Innan varje stor nedgång har barometern tagit sig över 110. Så var fallet 2008 och 2011. Innan dess hade barometern klättrat över. Varför? För att innan en stor nedgång måste tillräckligt många vara optimister. Om folk och fä redan är i färd med att knyta snaror runt sina egna halsar är mycket elände inprisat. Nedgången kommer när det ser som ljusast ut i ekonomin. Ni kanske hävdar att det såg ljust ut några månader sedan. Ja, förvisso, men det var inte tillräckligt ljust. Det var kanske ljust som i en jordkällare med bordellbelysning. Nedgången kommer när solens strålar slår in som en kaskad i rummet och sömn är hart när omöjligt.

I min kristallkula ser jag inget utrymme för en större nedgång än på sin höjd en korrektion. Därför ligger jag kvar. Allt kommer gå bra på min heder som adelsman. Det är ett chicken race och den som viker undan förlorar. Låt det bli den andra parten.

Dina inlägg är ju bara för sköna!

Själv bryr jag mig inte så mycket, sitter med säkra innehav och kollar på marknadens skådespel. Om det landar långt ner kanske man ska köpa sig några prisvärda aktier..
Citera
2014-10-15, 21:48
  #292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kära folkkamrater, plebejer och oroliga medborgare. Ni har inget att frukta. I psalm 23 är det skrivet: "Även om jag vandrar genom dödsskuggornas dal fruktar jag intet ont, för du är med mig". Vem är med oss kan man fråga sig. Svaret är konjunkturbarometern: http://www.konj.se/images/18.2dd8660114785ab5f7b1002/indikatorn_press.gif

Innan varje stor nedgång har barometern tagit sig över 110. Så var fallet 2008 och 2011. Innan dess hade barometern klättrat över. Varför? För att innan en stor nedgång måste tillräckligt många vara optimister. Om folk och fä redan är i färd med att knyta snaror runt sina egna halsar är mycket elände inprisat. Nedgången kommer när det ser som ljusast ut i ekonomin. Ni kanske hävdar att det såg ljust ut några månader sedan. Ja, förvisso, men det var inte tillräckligt ljust. Det var kanske ljust som i en jordkällare med bordellbelysning. Nedgången kommer när solens strålar slår in som en kaskad i rummet och sömn är hart när omöjligt.

I min kristallkula ser jag inget utrymme för en större nedgång än på sin höjd en korrektion. Därför ligger jag kvar. Allt kommer gå bra på min heder som adelsman. Det är ett chicken race och den som viker undan förlorar. Låt det bli den andra parten.

Alla erfarna börsrävar upprepar detta budskap som ett mantra. Min fråga är dock, vad ska få börserna att lyfta till nya höjder? Mer QE? Mer nollränta? Fler påhittade pengar? Deus ex machina?
Citera
2014-10-15, 21:50
  #293
Medlem
Ja det går onekligen snabbt nu. Konstigt att det är så tyst i media. Ska man sälja sina fonder eller avvakta? Har 2008 i färskt minne och då gjorde man ändå bäst i att avvakta.
Citera
2014-10-15, 21:55
  #294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeha12
Ja det går onekligen snabbt nu. Konstigt att det är så tyst i media. Ska man sälja sina fonder eller avvakta? Har 2008 i färskt minne och då gjorde man ändå bäst i att avvakta.

Beror väl - som alltid - på vilken sparhorisont du har. Långsiktig - köp mer; kortsiktig - sälj/placera i räntefond eller på bankkonto.
Citera
2014-10-15, 21:57
  #295
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeha12
Ja det går onekligen snabbt nu. Konstigt att det är så tyst i media. Ska man sälja sina fonder eller avvakta? Har 2008 i färskt minne och då gjorde man ändå bäst i att avvakta.

Jag sitter still i båten och avvaktar, har ändå hela portföljen för långsiktig sparande. Man blir ändå lite sugen på att köpa lite nu när det går så mycket nedåt men botten lär ju inte vara nådd riktigt ännu. Sälja lär jag dock inte göra.
Citera
2014-10-15, 22:02
  #296
Medlem
knut_1s avatar
Ehurm, ingen som ökar i portföljen nu?

Cykliska bolag som hållit sig konkurrenskraftiga när kronan var stark, borde de inte gå mot skördetider nu när kronan faller och europakonjunkturen stärks om än i maklig takt? Kommer nybyggnationen att öka i Sverige eller var det bara valfläsk?
Citera
2014-10-15, 22:09
  #297
Medlem
Har ett kapital jag tänkt investera i aktier i ett tag nu. Har läst lite och väntat på den rätta tiden att gå in.

Vilka råder ni att man köper in sig på nu i nedgången?

Tänkte mig:
-Telia
-Netflix
-AstraZeneca
-Ericsson (?)


Vad tror ni om detta? Tänkte minst 10000 i varje och det lämnar även kvar en del av mitt kapital.

Tacksam för svar.
Citera
2014-10-15, 22:20
  #298
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
jag kan inte längre gråta, tårarna är slut.. hade jag gått på magkänsla hade jag varit 5-siffrigt belopp rikare..
Citera
2014-10-15, 22:21
  #299
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xyxyxy
Har ett kapital jag tänkt investera i aktier i ett tag nu. Har läst lite och väntat på den rätta tiden att gå in.

Vilka råder ni att man köper in sig på nu i nedgången?

Tänkte mig:
-Telia
-Netflix
-AstraZeneca
-Ericsson (?)


Vad tror ni om detta? Tänkte minst 10000 i varje och det lämnar även kvar en del av mitt kapital.

Tacksam för svar.

Jag skulle varken köpt Telia eller AstraZeneca som det är just nu. AstraZeneca är ju på toppkurs och Telia är väl inte heller till ett särskilt bra pris? Förövrigt sjunker ju både AstraZeneca och Telia för varje dag så vänta lite.

Ericsson och Netflix har jag inget att kommentera om, har inte kollat på de bolagen själv.
Citera
2014-10-15, 22:24
  #300
Medlem
talgoxens avatar
Att italienska och spanska statspapper inte har särskillt hög ränta måste väl ändå ses som något bullish-aktigt? Hade vi haft en ny finanskris bakom hörnet borde väl inte dessa räntor vara så här låga?

http://www.bloomberg.com/quote/GSPG10YR:IND
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in