2014-10-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Tja, en topp är ju per definition den dagen folk vill betala som mest för aktier.

Problemet är ju att vi inte vet när det börjar regna, bara för att det är soligt idag.

Du missar poängen. Vi vet redan att det INTE är soligt idag. Det är med andra ord redan inbakat i kurserna.
Du har konflikter typ Ukraina och IS. Vi har ett ebola-hot. Ekonomin i Kina är ett frågetecken osv.

Jag kan tänka mig att Kina inte är så farligt som man befarar. Ebola verkar kunna kontrolleras trots allt. Lite krig skadar inte ekonomin... (hmm.. )

Nersidan ser inte så hemsk ut enligt mig faktiskt.
Citera
2014-10-23, 18:06
Medlem
Är det bara jag son tycker att volatiliteten på börsen är hög just nu? Kan vi stå inför en brantare backe nedåt?
Citera
2014-10-23, 18:25
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fin-ans
Är det bara jag son tycker att volatiliteten på börsen är hög just nu? Kan vi stå inför en brantare backe nedåt?

Ja, det kan vi. Eller en brant backe uppåt. Eller något däremellan.
Citera
2014-10-23, 19:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du missar poängen.
Haha, nej men jag var inte tydlig nog. Jag menar inte att det är soligt just nu. Jag menar att bara för att solen skiner betyder det inte att det kommer att börja regna om fem minuter. Eller fem dagar.

Fast det är en kass jämförelse. Vi har ju SMHI
Citera
2014-10-23, 19:33
Medlem
Celenos avatar
Här har vi en bra analys av läget:

http://www.fool.com/investing/general/2014/08/12/an-honest-stock-market-update.aspx
Citera
2014-10-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Och därmed blir fondernas innehav (bundet till lägre ränta) mindre värda. Jag hajar. Man behöver alltså inte räkna med att det fortsätter ned förutsatt att inte räntan stiger ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Och då sjunker värdet på fondens andelar eftersom den sitter på pappren med.lång löptid? Är det därför man får röda siffror? För jag menar, papprena isig ger ju fortfarande ränta.

Det stämmer. Obligationernas marknadspris sjunker när räntorna stiger eftersom det ger nya obligationer ett bättre pris/avkastning-förhållande än gamla. På samma sätt ökar gamla obligationers marknadspris när räntorna sjunker.

Obligationerna fortsätter dock att generera samma avkastning (i kr räknat) som förut så innehavet kommer efter prisfallet att matcha den nya högre räntan (i % räknat).
Senast redigerad av Tuxie 2014-10-24 kl. 13:40.
Citera
2014-10-26, 12:59
Medlem
HobartMuddys avatar
Bedömare och marknadsaktörer tycks eniga, räntan kommer på tisdag att sänkas till sin lägsta nivå någonsin sedan Riksbanken gick över till nuvarande system med flytande krona och ett inflationsmål på 2 procent. Slår huvudtipset in blir den nya reporäntan 0,05 procent.

http://www.dn.se/ekonomi/mot-nollranta-da-blir-riksbankens-utmaning-tuffare/

Då är det med andra ord köpläge på räntefonder. Men någon gång tänker man, måste ränteläget återgå till mer normala nivåer, och det kan kanske vara värt att gå ur innan dess.

Inte för att det blir mycket i pengar räknat, varken hit eller dit. (Men det är väl därför räntefonderna finns. Investering för fegisar.)
Citera
2014-10-26, 17:16
Medlem
Hur tror ni att dagens nyheter om att 25 banker i Europa har stora underskott kan påverka börsen de kommande dagarna? Läs mer: http://www.di.se/artiklar/2014/10/26/25-banker-i-emu-far-underkant/

Och varför är inte Spanien ett av länderna med drabbade banker? Med tanke på hur den ekonomiska situationen sett ut där senaste åren.
Citera
2014-10-26, 18:28
Medlem
Key.s avatar
Jag funderar på att gå kort på börsen snart efter den får en till kraftig rekyl uppåt, vad tycker ni är det en bra idé?

https://www.avanza.se/certifikat/om-certifikatet.html/446756/bear-omx-x15-sg
Senast redigerad av Key. 2014-10-26 kl. 18:32.
Citera
2014-10-26, 18:42
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Jag funderar på att gå kort på börsen snart efter den får en till kraftig rekyl uppåt, vad tycker ni är det en bra idé?
Har du tappat tron på din egen förmåga?

Jag tycker inte det är en bra idé att gå kort, men det är ju jag.

Björn eller tjurfälla? Vem vet.
Citera
2014-10-26, 19:08
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Har du tappat tron på din egen förmåga?

Jag tycker inte det är en bra idé att gå kort, men det är ju jag.

Björn eller tjurfälla? Vem vet.

Nej det kallas att vara försiktig för vem vet vad de planerar att göra med kursen. Förrän det är obvious så ska man ta precautions.
Citera
2014-10-26, 19:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Nej det kallas att vara försiktig för vem vet vad de planerar att göra med kursen. Förrän det är obvious så ska man ta precautions.
Att fråga flashback innan man köper med 15 gånger hävstång är att vara försiktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in