Citat:
Ursprungligen postat av
swingtrader
Baserat på vad?
Kan du bryta ned respektive "variabel", definiera begreppen och hur de hör ihop.
Jag sa ju att 70% är psykologi det är ingen teknik som jag kan bryta ned för dig bara så där. Vet du inte hur människor fungerar så är det svårt att tajma marknaden. Samt ju mer du gräver in dig i detaljer desto lättare är det att missa den stora bilden.
Jag följer bara de stora ekonomiska nyheterna och letar efter trendändringar och tänker ur andras perspektiv.
Det finns klassiska misstag som alla människor gör när de handlar och det finns även saker som som är självklara som många glömmer att utgå ifrån, att t ex nedåt är alltid enklare än uppåt i en trend.
De flesta kurvorna/trenderna har lättare för att peka nedåt, speciellt när en viss top har "testats".
Med andra ord så styr de "basic stuff" folks beslut oftare än något annat avancerat som man försöker komma på, det är liksom som toppen på isberget och hela botten under som driver det hela är masspsykologin.
För att förstå masspsykologi så måste man själv kunna tänka i såna banor.
Men tumregeln/utgångspunkten är: Kan du tänka ut det så kan någon annan också göra det, sedan får du utveckla den tanken själv och försöka outsmarta den det är så du för ett övertag på börsen och är steget före.
Andra variabler/faktorer är rädsla och girighet som också styr folks beslut, samt hopp, många investeringsbeslut tas baserat på känslor av massan, de sällan de gräver in sig i detaljer och siffror.
Keep it simple liksom så ser du den stora bilden och vart kursen är på väg.