2014-10-14, 11:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Helt riktigt!

Hur mår KJ? Hade varit intressant att få ett uttalande från KJ.
Är han helt oskyldig är han ett brottsoffer som förtjänar skadestånd.

Indicierna mot AN och MB är fler och starkare än de mot KJ!

Kommer sanningen någonsin uppdagas?

Vilka indicier?
Citera
2014-10-14, 11:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hur tolkar du mitt inlägg? Jag anser inte att ANs skriverier är misstänkt beteende. Hon får veta att bruden som knullar hennes man är försvunnen och skriver att hon inte fäller en tår över det. Hon var upprörd då hon skrev och i det läget var VB så vitt man visste "bara" försvunnen.
"Men du tror alltså att om hon hade med VBs död att göra så skulle hon skriva så på FB?", skrev du, vilket jag tolkar som att du tror motsatsen, alltså att du tror att hon inte skulle skriva så för att det verkar misstänkt. Men nu skrev hon så, och det verkar misstänkt.
Citera
2014-10-14, 11:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Nu har jag vid ett flertal tillfällen förklarat att iakttagelsen av en kvinnoperson på Lejonbacksvägen inte är en byggkloss och har hittills inte sett någon argumentering emot.

Självfallet kan ett "icke-överklagande" inte ses som ett erkännande och jag blir inte förvånad över invändningen. KJ har suttit frihetsberövad i nästan elva månader. Han anser sig helt oskyldig och utsatt för ett gigantiskt rättsövergrepp men är så utmattad att han inte "orkar" överklaga, stackarn

KJ hade ingenting att förlora på att överklaga. Han kunde räkna med ett besked från HD inom 2-3 veckor. Han skulle alltså behöva sitta frihetsberövad ytterligare någon vecka efter att ha suttit i nästan ett helt år. Du har dessutom fullständigt fel när du tror att han inte ansåg sig orka med en rättegång. HD skulle ha två alternativ, inte meddela PT, vilket är det troliga. Om HD mot all förmodan skulle ha meddelat prövningstillstånd så hade det varit en klar indikation på att domen skulle komma att rivas upp till KJ:s fördel. Tror du han inte hade orkat med en rättegång som troligen hade friat honom
Iakttagelsen på Lejonbacksvägen, som HR inte tror är VB, är en byggkloss numrerad a).

Du har ingen aning om KJ:s psykiska hälsa när beslutet om överklagan togs.
Citera
2014-10-14, 11:26
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag ber dig inte bevisa något, jag ställer en fråga. Zemixon hävdade att det finns en lag om att alternativ ska utredas, och får medhåll av advokat Olsson. Har advokat Olsson fel?Jag påstår inte att domen är prejudikat, men den är i vissa avseenden lik domen mot KJ, och domarna går att jämföra. OH frikändes, KJ fälldes. Jag har ingen skyldighet att uppfostra Zemixon, men jag har hutat åt hen, precis som jag har hutat åt Lagro, och jag har rapporterat båda två för regelbrott.Jag ojar mig inte över vartenda rättsfall, men i detta fall finns mycket som talar för att den dömde är oskyldig.Där är vi oense, och diskuterar.Den tredje punkten är uppfylld, då det finns fakta bakom förklaringen. Det finns inga fakta bakom förklaringen att talibaner skulle ligga bakom mordet.Plantering är en rimlig förklaring till blodet. Tyvärr finns det inget fakta bakom den hypotesen, men andra omständigheter gör att hypotesen måste prövas. Notera gärna att det finns inget bevis för att KJ mördade VB, men domstolarna prövar den hypotesen ändå, och kommer fram till att den är sann.Tvärtom, HR avfärdar promenaden med att det finns en bättre väg. Varifrån fick HR den uppgiften? Sannolikt från ett påstående från åklagaren, ett påstående som inte har stöd av utredning.Det finns rimliga förklaringar till att ingen har sett VB, och till blodet på tejprullen i badrummet.Helt fel. Unga kvinnor har gjort tokigare saker förr, när hjärtat har pockat på. En dag satt VB helt oväntat i MB:s bil när MB och AN kom. Vad talar emot att VB helt oväntat stod på deras tröskel en dag? Eller var det helt oväntat? Det snabba uppbrottet från restaurangen talar för att MB anade att något var på gång.Alibit är inte värt skärmen det är skrivet på, det vet du. Tvärtom, jag vill kalla det antialibi, deras motstridiga berättelser talar för att de inte talar sanning.Här talar du för en medhjälpare utan någon fakta som talar för det.Du väljer här att tro på hörsägen istället för fakta, och framför detta i dunkla ordalag för att svartmåla mig. Tala ur skägget, karl, så jag kan svara.

Nej Q, det snabba uppbrottet av MB talar inte för att något var på gång, det är en ren spekulation från din sida.

Vidare undrar jag vad du menar med "mycket som pekar åt att en oskyldig sitter för mordet.

Vet du vad VB's familj tycker gällande om rätt eller fel man sitter?
Citera
2014-10-14, 11:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Så du anser också att ett misstänkt beteende talar för oskuld? Vilka av KJ:s misstänkta beteenden talar för oskuld? Eller är det bara KJ:s beteenden som talar för skuld, och andras för oskuld?

Sant. När jag lyssnar på rättegången förvånas jag över vissa av frågorna som ställs till KJ. Man vill omöjligt ta in och acceptera hans dåliga tidsuppfattning bl a. Ändå tycker jag att han är bra på att förklara hur han tänker i olika sammanhang. Att han sedan ställs till svars för uttryck av arten "jag skulle se till att han (brorsan) inte rev stället", "våldgästa" mm blir bara pinsamt. Likaså den dåliga magen morgonen därpå där hans egen förklaring är sannolik.

Åklagarna finner det konstigt och ifrågasätter anledningen till att han minns vissa detaljer. KJ har en autism-diagnos och där ingår detaljsinne. En kille utan autism hade kanske också kommit ihåg färgen gul fast aldrig nämnt det då de flesta av oss sorterar ut "oviktig" el "ovidkommande" information. Båda hans diagnoser ger ett ökat inflöde av intryck med en svårighet att sortera. Så är det bara.

Därför uppfattar jag också åklagarnas bemötande som klart kränkande vid ett otal tillfällen. Att uppdatera sig kan nog vara välbehövligt om även personer med funktionsnedsättningar ska ges en chans till vettigt bemötande. Rätt bemötande skapar förutsättningar.

Vad beträffar tidsuppfattningen verkar finnas en tendens att överskatta tidsrymden ganska rejält, en timme med hans mått mätt kanske i verkligheten rör sig om högst en halvtimme.

Vad beträffar lögnerna så måste man ha i åtanke att för en god lögnare krävs ett gott minne. Vad som också krävs är en föreställningsförmåga vilken hos KJ är nedsatt (theory of mind). Hans förutsättningar för att skapa detaljerade, fantasifulla lögner är långt ifrån de bästa, m.a.o. De lögner som har kommit fram i utredningen har rört sig om undanhållande av information, snarare än direkta lögner? Vid konfrontation har han gett en förklaring till hur han har resonerat.
Vill man få fram fler lögner i text och ljudfil kan det kanske vara klokast att se till det mönster han uppvisar.
Citera
2014-10-14, 11:46
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
"Men du tror alltså att om hon hade med VBs död att göra så skulle hon skriva så på FB?", skrev du, vilket jag tolkar som att du tror motsatsen, alltså att du tror att hon inte skulle skriva så för att det verkar misstänkt. Men nu skrev hon så, och det verkar misstänkt.

ja i den här tråden får man ju tolka lite hur man vill. Nej då hon inte visste vad som hänt så är det inte misstänkt av henne att skriva så. Vid den tidpunkten hade man inte funnit VB.
Citera
2014-10-14, 12:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej Q, det snabba uppbrottet av MB talar inte för att något var på gång, det är en ren spekulation från din sida.

Vidare undrar jag vad du menar med "mycket som pekar åt att en oskyldig sitter för mordet.

Vet du vad VB's familj tycker gällande om rätt eller fel man sitter?
Det är inte en ren spekulation att ett snabbt uppbrott från en middag där man firar ett bröllop har med brottet att göra.

Jag har pekat på en mängd indicier på att KJ är oskyldig.

Jag vet inte, och jag tycker det är rätt ointressant. Om de anhöriga vet mer i skuldfrågan än vad som framkommit så måste det vara något som talar för KJ:s oskuld, annars hade de nämnt det. Iaf VB:s mamma är övertygad om KJ:s skuld.
Citat:
ja i den här tråden får man ju tolka lite hur man vill. Nej då hon inte visste vad som hänt så är det inte misstänkt av henne att skriva så. Vid den tidpunkten hade man inte funnit VB.
Om hon var inblandad i mordet visste hon vad som hade hänt vid den tidpunkten.

Jag jämför med KJ:s låtsasringningar som många anser talar för KJ:s skuld. VB:s kränkning av den försvunna kvinnan på Faceook talar mer för hennes inblandning i brottet, eller åtminstone vetskap om det.
Citera
2014-10-14, 12:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Sant. När jag lyssnar på rättegången förvånas jag över vissa av frågorna som ställs till KJ. Man vill omöjligt ta in och acceptera hans dåliga tidsuppfattning bl a. Ändå tycker jag att han är bra på att förklara hur han tänker i olika sammanhang. Att han sedan ställs till svars för uttryck av arten "jag skulle se till att han (brorsan) inte rev stället", "våldgästa" mm blir bara pinsamt. Likaså den dåliga magen morgonen därpå där hans egen förklaring är sannolik.

Åklagarna finner det konstigt och ifrågasätter anledningen till att han minns vissa detaljer. KJ har en autism-diagnos och där ingår detaljsinne. En kille utan autism hade kanske också kommit ihåg färgen gul fast aldrig nämnt det då de flesta av oss sorterar ut "oviktig" el "ovidkommande" information. Båda hans diagnoser ger ett ökat inflöde av intryck med en svårighet att sortera. Så är det bara.

Därför uppfattar jag också åklagarnas bemötande som klart kränkande vid ett otal tillfällen. Att uppdatera sig kan nog vara välbehövligt om även personer med funktionsnedsättningar ska ges en chans till vettigt bemötande. Rätt bemötande skapar förutsättningar.

Vad beträffar tidsuppfattningen verkar finnas en tendens att överskatta tidsrymden ganska rejält, en timme med hans mått mätt kanske i verkligheten rör sig om högst en halvtimme.

Vad beträffar lögnerna så måste man ha i åtanke att för en god lögnare krävs ett gott minne. Vad som också krävs är en föreställningsförmåga vilken hos KJ är nedsatt (theory of mind). Hans förutsättningar för att skapa detaljerade, fantasifulla lögner är långt ifrån de bästa, m.a.o. De lögner som har kommit fram i utredningen har rört sig om undanhållande av information, snarare än direkta lögner? Vid konfrontation har han gett en förklaring till hur han har resonerat.
Vill man få fram fler lögner i text och ljudfil kan det kanske vara klokast att se till det mönster han uppvisar.
Jag får intrycket att åklagarna och målsägandebiträdet mer är ute efter att beskriva KJ:s person än fakta i målet. De försöker framställa honom som en så vidrig person att skulden ligger bortom rimligt tvivel.
Citera
2014-10-14, 12:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Det känns som att du i detta inlägg helt bortser från den märkliga diskrepansen i vilka detaljer KJ minns gällande saker som går att kontrollera (t ex exakt vad han gjorde hemma hos brorsan) och detaljer som inte kan kontrolleras (utbroderade berättelser om vad som skedde hemma hos honom själv före och efter Vatchareeyas besök). Fler exempel finns. Jag har försökt få både Q och andra att kommentera detta, men det är svårt. Ni som vill tro på hans oskuld verkar ha svårt att ta in den här aspekten av hur selektivt hans minne fungerar i förhör och rättegång. Jag tror inte heller att KJ har något väldigt skarpt minne, just därför blir den inte trolig, hans utbroderade historia om flaskonanin som ska förklara diarrén som ska förklara varför han för första gången lämnar återbud till ett airsoftevent just dagen efter att Vatchareeya har försvunnit och (troligen redan) mördats.

Det är helt uppenbart att det här är en av de aspekter som har gjort att såväl FU-personal som domstolens ledamöter inte har bedömt honom trovärdig. Det handlar inte alls primärt om en stackars autist som ingen i rättsväsendet förstår sig på, utan om att människor som ofta konfronteras med andra människors lögner och undanflykter lär sig attt känna igen sådana med hög säkerhet. Selektivt minne skulle jag tro är en av de mest typiska "vapen" som skyldiga brottslingar använder sig av för att försöka undkomma ansvar.
Citera
2014-10-14, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg

Sveriges bästa advokat Olsson vet självfallet detta så han var inte bakbunden av Forsbergs arbete utan av KJ:s gärning. KJ visste också detta och avstod därför från att överklaga hovrättens dom trots att han INTE hade någon som helst att förlora på ett överklagande.

Fan så tröttsamt detta dravel om vad ni tror Olsson tror börjar bli. Vad fan spelar TO:s
privata åsikter för roll för domen, han har skött sitt jobb med bravur och att ni sen försöker
stärka era inlägg med att så gott som fastslå att ni har "sveriges bästa advokat" bakom era
åsikter är fan bara löjligt att se, ingenstans från att TO tog sig an fallet har han på något vis
svikit sin klient. Tvärtom, Olsson har visat en enorm klientlojalitet och integritet gentemot KJ,
att dessa positiva insatser skall vändas emot en advokat som respekterar en utsatt familjs
anonymitet i sin tur skall misstolkas å det grövsta av vissa skribenter är endast tragiskt att se.

Saknaden av mediala artiklar där Olsson skall ge sin syn på fallet, före eller efter domen,
kommer inte att komma och för mig är avsaknaden på skvallerartiklar ett tecken på klientlojalitet,
att vissa sen vill tro att bristen på reportage från Olsson sida endast är ett skrikande bevis på att han
tror sin klient är skyldigare än synden känns så fruktansvärt obegåvat så att man egentligen
inte ens borde bemöta trams av denna kaliber.

KJ har haft två advokater,. BF en advokat som mer än gärna ställt upp på reportage bl a hemma
i sin sunkiga soffa med fem hundar för mycket runt sig där han berättat om hur han vaknar upp på
nätterna kallsvettig för att hans klient tillika nyfunna vän, kan åka dit för ett mord han är oskyldig till.
Sen har vi Olsson kvar, Olsson med integritet som respekterat och varit lojal mot sin klient och
dennes familj på ett ytterst professionellt sätt från dag ett. Undras vilken advokat massan väljer
ifall man någonsin hamnar i klaver men rättvisan, jag vet i alla fall vem jag ringer, det blir han där som enligt er "inte tror på sin klient".
Citera
2014-10-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Fan så tröttsamt detta dravel om vad ni tror Olsson tror börjar bli. Vad fan spelar TO:s
privata åsikter för roll för domen, han har skött sitt jobb med bravur och att ni sen försöker
stärka era inlägg med att så gott som fastslå att ni har "sveriges bästa advokat" bakom era
åsikter är fan bara löjligt att se, ingenstans från att TO tog sig an fallet har han på något vis
svikit sin klient. Tvärtom, Olsson har visat en enorm klientlojalitet och integritet gentemot KJ,
att dessa positiva insatser skall vändas emot en advokat som respekterar en utsatt familjs
anonymitet i sin tur skall misstolkas å det grövsta av vissa skribenter är endast tragiskt att se.

Saknaden av mediala artiklar där Olsson skall ge sin syn på fallet, före eller efter domen,
kommer inte att komma och för mig är avsaknaden på skvallerartiklar ett tecken på klientlojalitet,
att vissa sen vill tro att bristen på reportage från Olsson sida endast är ett skrikande bevis på att han
tror sin klient är skyldigare än synden känns så fruktansvärt obegåvat så att man egentligen
inte ens borde bemöta trams av denna kaliber.

KJ har haft två advokater,. BF en advokat som mer än gärna ställt upp på reportage bl a hemma
i sin sunkiga soffa med fem hundar för mycket runt sig där han berättat om hur han vaknar upp på
nätterna kallsvettig för att hans klient tillika nyfunna vän, kan åka dit för ett mord han är oskyldig till.
Sen har vi Olsson kvar, Olsson med integritet som respekterat och varit lojal mot sin klient och
dennes familj på ett ytterst professionellt sätt från dag ett. Undras vilken advokat massan väljer
ifall man någonsin hamnar i klaver men rättvisan, jag vet i alla fall vem jag ringer, det blir han där som enligt er "inte tror på sin klient".
Snyggt inhopp i debatten där du tillskriver mig precis motsatt åsikt än den jag har Jag instämmer i att Olsson skött uppdraget med bravur och stor integritet och det har nog framgått mycket tydligt av det jag har skrivit, men visst, snyggt.
Citera
2014-10-14, 14:21
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det är inte en ren spekulation att ett snabbt uppbrott från en middag där man firar ett bröllop har med brottet att göra.

Jag har pekat på en mängd indicier på att KJ är oskyldig.

Jag vet inte, och jag tycker det är rätt ointressant. Om de anhöriga vet mer i skuldfrågan än vad som framkommit så måste det vara något som talar för KJ:s oskuld, annars hade de nämnt det. Iaf VB:s mamma är övertygad om KJ:s skuld.
Om hon var inblandad i mordet visste hon vad som hade hänt vid den tidpunkten.

Jag jämför med KJ:s låtsasringningar som många anser talar för KJ:s skuld. VB:s kränkning av den försvunna kvinnan på Faceook talar mer för hennes inblandning i brottet, eller åtminstone vetskap om det.

Nu är du mer än lovligt nära en trådsanning med din första mening. DU spekulerar i att MB's tidiga uppbrott från en middag ska ha med brottet att göra. Det kan vara sjukdom, osämja, trötthet eller en ren överrenskommelse som är skäl till att sittningen inte blev lika lång som nör du insuper ett glas eller tre i vänners sällskap.

Då du spekulerar så lägger du fram saker som om det var en sanning och skriver att du förklarat för oss som om du vet mer än andra. Vilket du inte gör.

ANs kränkning, vilket jag håller med om att det var, var en försmådd kvinnas ord. En kvinna som fått uppleva att hennes man bedragit henne med en ung 20-åring. Hon kände sig kränkt hon med. Det i sin tur betyder INTE att hon eller hennes man har ned brottet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in